• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat värmefläkt

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
784
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
När jag drog igång husbilen idag upptäckte jag att fläkten till kupevärmen endast går på högsta läget, det som bär symbolen för vindrutedefrost. Läge 1 - 3 är helt dött.

Är det någon som vet vad som kan vara fel? Har läst någonstans om ett motstånd som skulle ingå i fläktstyrningen men kan inte hitta var jag läst det. Kan det vara det och var sitter det i så fall?

undrar EssoJ
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.057
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Ok, fick motståndet igår och plockade gladeligen ut hållaren för att byta ....bara för att upptäcka att jag beställt fel. När man anger vårt regnummer på https://www.bildelaronline24.se/ så listades tydligen två typer av motstånd. Jag scrollade inte ner och såg detta utan tryckte gladeligen på beställknappen på det första. Som alltså inte alls passar på vår bil. Ja ni ser (det beställda till vänster):

motstånd.jpg
...så se upp lite om/när ni ska byta och beställa. Skruva ur det som sitter där o kolla först.


...men: när jag väl hade motståndet ute mätte jag det och det verkade ok. Så körde lite kontaktsprej på blecken och kontakten, monterade ihop och sepåf-n: ny går fläkten på alla lägen igen :)

Men blir ändå retur och byte. Kan väl vara bra att ha ett motstånd liggande :)
 

fjplarsson

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Borås
HBK-Nr
32777
Medlemskap
2025
Hej jag sitter med en fläkt som plötsligt inte funkar längre. CARTHAGO c-line 2010 3.0 fiatmotor
Jag har kollat lite i tråden men hittade inte riktigt min fall.
Säkring är hel
Inget läge på fläktreglaget funkar
Var sitter relä till fläkten. Om det är T08 så är det knappt 100ohm på drivlinan så det borde ju vara ok.
Kan man komma åt fläktmatningen och kolla själva fläkten på ett enkelt sätt utan att riva inredningen för mycket?
Kan man tvångsköra tills man kommer hem om det skulle visa sig att fläkten är hel?


Bra film för att demontera reglermotståndet. Vad ska det vara för resistans mellan de olika pinnarna 5st stift i min, numrerade 1-5. Är det någon diod i kontakten för jag får olika resistans beroende på vilken polaritet jag lägger på. Om jag förstått rätt är det lilla röda termosäkringen som sitter svetsat i änden. Den är märkt 216KR och 8502. Den är lågohmig när jag mäter över den. Har tyvärr inte med någon fluke som mäter bra i 1ohm området.
Om man mäter i kontakten med fläkten i lite olika onläge får jag lite olika värden på spänningar mellan pinnarna så det kommer ju igenom lite från reglaget.

Mvh Fredrik
 

Bilagor

  • 1637404458639254485260576223716.jpg
    1637404458639254485260576223716.jpg
    983,6 KB · Visningar: 58
  • 16374045629917900411542892700930.jpg
    16374045629917900411542892700930.jpg
    2 MB · Visningar: 57
  • 16374071834351171628733080534163.jpg
    16374071834351171628733080534163.jpg
    1,6 MB · Visningar: 53
Senast ändrad:

fjplarsson

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Borås
HBK-Nr
32777
Medlemskap
2025
Uppdatering,20211122_183836.jpg efter att tagit ur fläkten (lätt gjort, lossa en skruv åttan nyckel, loss kabeln som sitter med en låsning på bägge sidor och och vrid. Kommer åt den om man ligger under handskfacket). Efter att ha blåst rent från damm gick den igång igen. Kontakterna såg hyfsade ut, lite sot vid pin 5 på reglermotståndet.
Men jag tycker fortfarande går lite trögt. Är det någon som vet vad fläkten drar för ström i nyskick och med 12V in?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.262
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Är det någon som vet vad fläkten drar för ström i nyskick och med 12V in?
---------------------------
Hejsan, jag ger några länkar till andra trådar med fläkt och reglageproblem.

Det finns en seriös mätning sedan tidigare som visade att fläkten drog ca. 21Amp och då sabbade både motstånd och reglage.
På mätning av en ny fläkt så framkom ganska uppenbart varför, för en ny fläkt drog knappt 5Amp.
Från inlägg 5 och nedåt.
Kupefläkt Fiat

Här har du lite mer från en annan tråd för inte så länge sedan, som slutar med nya reglagedelar och en ny fläkt.

Det skiljer lite på årsmodeller men idén och troligen Amp. ligger nog rätt lika.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2025
Uppdatering, efter att tagit ur fläkten (lätt gjort, lossa en skruv åttan nyckel, loss kabeln som sitter med en låsning på bägge sidor och och vrid. Kommer åt den om man ligger under handskfacket). Efter att ha blåst rent från damm gick den igång igen. Kontakterna såg hyfsade ut, lite sot vid pin 5 på reglermotståndet.
Men jag tycker fortfarande går lite trögt. Är det någon som vet vad fläkten drar för ström i nyskick och med 12V in?
I våras mätte jag fläktens strömförbrukning på min Citroen Jumper 2009. (Jag gissar att det är samma för Ducato.) 1 : 3,8 A, 2 : 6,9 A, 3 : 10,9 A och 4 : 19,8 A.
Anledningen till att jag gjorde mätningen var att anslutningen till fläktmotståndet var sönderbränt.
 

Bilagor

  • Anslutningskontakt fläktmotstånd 20210225 1 3,8 A 2 6,9 3 10,9 4 19,8.jpg
    Anslutningskontakt fläktmotstånd 20210225 1 3,8 A 2 6,9 3 10,9 4 19,8.jpg
    357,5 KB · Visningar: 25

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.668
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Men det går väl inte att dela fläkten?
När jag zoomar in bilden inlägg#64 ser det ut att sitta en plastplupp i mitten högst upp. Pilla bort den så ligger ena lagret med axeln synligt därunder. Droppa några droppar symaskinsolja och snurra fläkthjulet. Det andra lagret lite lurigt att komma åt.

Ligger på axeln under fläkthjulet. Ibland går det att lossa fläkthjulet. Märk upp axel och hjul så den kommer i samma läge vid montering
 
Senast ändrad:

Dreamer667

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Svenljunga
HBK-Nr
43716
Medlemskap
2025
efter massa sökningar så verkar jag ha hittat ett nytt problem.
Hade lite glapp i fläktlägena 123 funkade, 4 inte.
En dag så hoppade den igång när jag råkade trycka lite på knappen. Glad blev jag trodde att jag kanske bara behövde göra rent när jag kommer hem från semestern. Det var varmt ute och jag lät den vara där ca 30-40 min. När jag sedan skulle byta till en lägre hastighet så sitter knappen fast mekaniskt. Kan ej nå 1-2-3. Men om jag vrider den emot 3 så går fläkten ned till 3 även om knappen inte har flyttat på sig.
Någon som har nån idé?
Tips?
Till det hela är att jag sitter på semester i norra Italien. Verkar inte finnas någon Fiat verkstad i närhet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.934
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är nog dags att byta vredet.
Nu är du i Italien. Fiats hemland. Det behöver nog inte stå Fiat på verkstaden för att reparera. Jag skulle tro att dom flesta bilverkstäder i Italien kan laga Fiat
Det finns oftast ett skäl till att reglage och motstånd inte håller, och det är att fläkten börjar gå trögt och därför drar mycket ström.
Så tipset är att också byta fläkten, annars får man förmodligen nöjet att byta reglaget snart igen, tillsammans med fläkten.
 
Senast ändrad:

Dreamer667

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Svenljunga
HBK-Nr
43716
Medlemskap
2025
Efter att krupit och krälat så kom jag åt baksidan av vredet genom handskfacket.
Vredet har varit öppnat och ihoplimmat en gång tidigare. Har tydlige på den halvtimme eller så som jag körde på 4:an smält fullständigt. Den fjäderbelastade plast pryl som ”skapar” lägena är på de sälla jaktmarkerna. Därav gick vredet ej att snurra på alls.
Har redan varit på de 2 verkstäderna som fanns i närheten som jobbade med Fiat, ingen kunde hjälpa mig. De kunde inte ens hitta delen med hjälp av vin nr. Nån glitch i deras system trodde de.
Ska göra ett litet försök till med en ”riktig” Fiat verkstad men den närmaste var en timme bort och kunde inte tala engelska på telefon. Om det fallerar har jag skaffat lite kabel och kabelskor.
Bör väl gå att bara bygla direkt i kontaktstycket?
Sätta den på läge 3 eller så för trippen hem..?
 
Toppen