• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat värmefläkt

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
När jag drog igång husbilen idag upptäckte jag att fläkten till kupevärmen endast går på högsta läget, det som bär symbolen för vindrutedefrost. Läge 1 - 3 är helt dött.

Är det någon som vet vad som kan vara fel? Har läst någonstans om ett motstånd som skulle ingå i fläktstyrningen men kan inte hitta var jag läst det. Kan det vara det och var sitter det i så fall?

undrar EssoJ
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

Hmmm. Jag svarade inte på ditt inlägg utan på ett tidigare från EssoJ. Men nu svarar jag på din fråga ställd 2008-06-01, 11:48.
Detta kanske kan hjälpa dig. Du skall inte byta resistorn utan fokusera på kabel 8024 se bifogad ritning. Tänkbara fel är i omkopplaren eller avbrott i kabeln.
Fläktomkopplaren 8040.
Resistorn 8046 den som du ser på bild i mitt förra inlägg.
Fläktmotorn 8050.

Visa bilaga IMG.pdf
 
F

F.d. 425

Guest
Sv: Fiat värmefläkt

Var sitter säkringarna till fläkten? Och snälla, bifoga inget el-schema för det är rena hieroglyferna för mig....klarspråk går bättre, typ: "I handsfacket", "under handsfacket".....jag har förresten tittat i handsfacket och där finns då ingen säkring till fläkten......inte enligt serviceboken i varje fall...och de säkringar som sitter där är alla hela.......

Vänligen
En snart överhettad Anders


Hittade den här grejen när jag rev ur fläktmotorn....vad är det? Rostiga anslutningar....kan det påverka mitt fläktande?

DSCN1235.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Fiat värmefläkt

Hej det sitter en thermo säkring under de gröna klumpen (motstånd) .

den är nog inte så lätt att byta den verkar vara svetsad dit.
att löda dit en ny, är nog inte lämpligt pga. värmen
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Fiat värmefläkt

Jag tycker att du ska koncentrera dig på kabeln som går mellan fläktvredet (strömställaren) och fläktmotorn.

Det är den gul-svarta kabeln som ger ström till fläktmotorn på högsta läget. Se till att den har rena anslutningar och att kabelskornas hylsor verkligen klämmer till om stiften. Kolla båda ändar, alltså vid strömställaren och vid fläktmotorn.

Passa också på att skrapa ren stiften på fläktmotståndet, som du visade på bilden, innan du sätter tillbaka det.

Även om fläktmotståndet är bortkopplat ska fläkten gå på högsta läget.

Skulle detta inte hjälpa får du kontrollera strömställaren så den inte är bränd inuti.

Till din hjälp i felsökningen föreslår jag att du tillverkar dig en testsladd med en strålkastarlampa inkopplad mellans sladdens båda ändar. Med den kan du belasta kretsarna så mycket att eventuella glappkontakter visar sig.

Om du ansluter ena änden av testsladden till jord (gods) och den andra änden till mätstället kommer lampan att lysa med full kraft om det finns tillräckligt med spänning i mätstället.

Börja att mäta vid strömställaren på den gul-svarta anslutningen och mät sedan vid fläktmotorn ska du få se att du kommer att hitta problemet.

Jag har använt Dethleffskvalitets schema eftersom det nog är mer rätt än det jag skickade länk till.

Mvh
LasseF
 
F

F.d. 425

Guest
Sv: Fiat värmefläkt

Hej det sitter en thermo säkring under de gröna klumpen (motstånd) .

den är nog inte så lätt att byta den verkar vara svetsad dit.
att löda dit en ny, är nog inte lämpligt pga. värmen

Kan just denna thermosäkring vara den som ger "full kraft"? Jag har mätt med mätinstrument och det är kontakt genom säkringen......

Ska även ut nu och leta gul/svart kabel som LasseF skriver.......

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 425

Guest
Sv: Fiat värmefläkt

Jaha, då var man inne igen.....fick igång fläkten på högsta farten nu!!...det var i strömreglaget det glappade....för att få fläkten att gå på högsta (4) så fick jag lov att stanna vridandet till strax innan vredet "klickade till" i läge 4.

Nu våldade jag lite för att få loss reglaget och tyvärr var det någon plastbit i reglaget som lossnade med den följden att vredet nu går ganska trögt....fördelen är att jag nu troligen kan få vredet att stanna strax innan 4;ans läge och fläkten snurrar då på för fullt......


Man får ge och ta här i livet.......vad det lider och om det inte fungerar som det skall i sommar så får jag väl byta det där reglaget/vredet....låt mig hoppas att det stannar vid det nu så att inget annat gick sönder när urtidsmänniskan i mig skulle laga detta.....

Tack för de tips som kom.........:spinny:

Anders
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

Jag tänkte bara tala om att visst går det att löda dit termosäkringar bara man har en rätt stor och het lödkolv och ordnnar med rejäl värmeavledning med flacktång eller hellre ett par kopparbitar runt tilledningen. Dock är det troligen väl varm miljö för lödfogen, så den åldras i förtid !
// GJ
 

kerand

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
Sv: Fiat värmefläkt

Nu är fläktstyrningen fixad...........
Hälsn EssoJ

Tråden handlar om minst två problem (ursprungligen om en fläkt som bara går på läge 4 sedan om fläktar som går eller inte går på andra lägen).

Detta inlägg handlar om en fläkt som bara går på läge 4 och detta fel beskriver Essoj bra. Den här fläkten sitter i en Ducato -95 och ser säkert annorlunda ut på andra årgångar men principen är densamma. Jag har några bilder som visar paketet med effektmotstånd och termosäkring som EssoJ beskriver. Det går att skruva dit en ny termosäkring med hjälp av en skarvklämma tillverkad av en "strippad" och delad "sockerbit". Löd inte för då kan termosäkring pajja igen! Om du vänder skruvarna till skarvklämman in under effektmotstånden så hakar de inte i något när du tråcklar tillbaka paketet i fläkten igen.

Instämmer i att denna tråd borde läggas i husbilsdoktorns arkiv!

100_0989.jpg

100_0990.jpg
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

Tack för de bilderna!
När jag gjorde min reparation hade jag ingen digitalkamera att dokumentera det hela med och sedan har jag inte tänkt på det. Bilderna visar på ett utomordentlig tydligt sätt precis den modifiering jag gjorde. Kan även meddela att det hela har fungerat helt perfekt sedan reparationen gjordes.
EssoJ
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

[FONT=Times New Roman, serif]När jag drog igång husbilen idag upptäckte jag att fläkten till kupen endast går på högsta läget. Läge 1 - 3 är helt dött. [/FONT]


[FONT=Times New Roman, serif]Fiat 2006 2,8[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Nu har jag bytt fläkt motstånd fick ett på garantin.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Var väldigt lätt att bytta.[/FONT]
 

Bilagor

  • P9240004.JPG
    P9240004.JPG
    1,4 MB · Visningar: 51
F

F.d. 380

Guest
Sv: Fiat värmefläkt

Kan du beskriva var prylen på bilden sitter (Bild från Detlefskvalitet). Har hittat ett hål under fläkten med en kontkt utan anslutning. Kanske är det denna pryl som saknas. Fläkten går bara på läge 4
Anders Rosén
HBK nr 4319
0708-343071
a.rosn@telia.com
 
Senast redigerad av en moderator:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

Jag har oxå samma problem. Motsåndet sitter väldigt åtkomligt (fick tips efter samtal med Nils, se ovan (tusen tack)) till höger om mittkonsolen nära golvet. Jag lossade en skruv och fick lätt bort motståndet. Priset på en ny ska vara 210 kr. Lär som sagt vara ett vanligt fel att motsåndet ger upp.
//Lennart
 
M

Mirage5

Guest
Sv: Fiat värmefläkt

har ägnat en dag åt att montera ner paneler mm under handsfacket och runt reglagen för värme ventilation. Frontpanelen borta runt vreden men ännu inte hittat motståndet som reglerar de reducerade hadtigheterna. Den högsta fungerar utan problem. Nästa steg blir väl ta bort två skruv som sitter djupt och verkar hålla upp hela pektet med vredet. Kanske sitter den där bakom nära reglaget?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

Hade samma problem o symtom gick bara på läge 4 med min Burstner Fiat ducato chassi 99, på den satt motståndet bakom handsfacket (fick ta bort det för att komm åt) efter byte gick det sönder igen
hittade då felet på fläktmotorn ,lagret kärvade så det blev att byta motor ,
 
F

F.d. 24351

Guest
Sv: Fiat värmefläkt

Hej,

Min säkring 30 amp går direkt när jag byter den kan detta också bero på trasig termosäkring eller vad skulle det kunna vara??

Buhring
 
F

F.d. 24351

Guest
Sv: Fiat värmefläkt

Då har man hämtat hem bilen efter reparation, 7kr för 2 säkringar och 1 kr för en kabelsko + 90 i förbrukningsmtrl + arbetstid=1950kr i slutnota:(.

Det var kortis bakom fläktvredet på panelen. 2 timmars jobba att demontera och montera tillbaka.

Men nu funkar den igen:)

Buhring
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

Tack för att vi fick veta vad det var för fel. Det kan ge tips åt fler när man upptäcker samma symptom. Det är dock lätt att glömma bort att lääga in den informationen när man fått ordning på något som krånglat.
EssoJ
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Fiat värmefläkt

Jag har också problem med kupéfläkten men vår husbil har Mercedeschassi (tråden handlar ju mest om Fiat). Fläkten fungerar ibland och ibland inte. Motståndet har jag bytat men problemet kvarstår. Någon med Mercedes som stött på motsvarande problem? Eller är det helt enkelt så att det är samma problem oavsett bilmärke?
 
Toppen