• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Jag har 100gb/mån finns ju wifi ska ju flytta ganska nära baren där wifi finns. Kan ju skriva i bilen och skicka från baren. Brukar sitta folk där. Sitter i bilen med öppen dörr och funderar var jag la de tunna byxorna. Solen skiner och termometern visar 23 med öppen skjutdörr. Fyllde på vatten i motorn 1 dryg halvliter sist var säkert ett halvår sedan på vägen ner fyllde jag en halvliter olja och nästan fullt nu. Något har lossnat eller gått sönder när det gäller att öppna och stänga värmespjället har ju kommit dåligt med luft via dieselvärmaren. Om jag gjort rätt ska det bli bättre nu, blev lite småkyligt på vägen ner -2gr. Här går den på lägsta men körde 15timmar sen igår kväll.
Har inte badat i polen än ska bli varmare om några dagar och då får jag närma till poolen.

Jag har 100gb/mån finns ju wifi ska ju flytta ganska nära baren där wifi finns. Kan ju skriva i bilen och skicka från baren. Brukar sitta folk där. Sitter i bilen med öppen dörr och funderar var jag la de tunna byxorna. Solen skiner och termometern visar 23 med öppen skjutdörr. Fyllde på vatten i motorn 1 dryg halvliter sist var säkert ett halvår sedan på vägen ner fyllde jag en halvliter olja och nästan fullt nu. Något har lossnat eller gått sönder när det gäller att öppna och stänga värmespjället har ju kommit dåligt med luft via dieselvärmaren. Om jag gjort rätt ska det bli bättre nu, blev lite småkyligt på vägen ner -2gr. Här går den på lägsta men körde 15timmar sen igår kväll.
Har inte badat i polen än ska bli varmare om några dagar och då får jag närma till poolen.
Låter underbart med polen och vämen. Mys bara...

Har inte fått komma till min rätta plats än, så nu börjar jag bli skarp. De undrar var de två flatorna tagit vägen.
Jag sitter ju inte i sjön men någon ordning får det vara, sen är det ett ofog att folk parkerar sina bilar på platser där ingen står det finns en parkering men jobbigt att gå.
Finns en enkel lösning ta betalt!
Problemet blir när det kommer någon som bokat platsen och inte kan ta sin plats utan att det måste bli skallgång efter ägaren.
Man ska inte skylla på Spanien utan det är andra nationaliteter men knappast skandinaver.
Var till kinaaffären efter lite småsaker glömde en hel del verktyg och liknande men allt finns här mycket med dålig kvalitet men oftast ska det ju bara användas tillfälligt och det är ju väldigt billigt.
Kommer att köpa med mej en del kläder sånt man trivs med och inte finns hemma, som jackan som blivit favorit där handlar jag en backup som jag kan ta fram.
Men skor är nog omöjligt storleken går vid 45 48 är omöjligt.
Behöver byta batteriet i elcykeln laddar hela tiden, behöver komma på plats får göra jobbet. Inne eftersom man vill inte tappa något i gruset.
Finns två video på nätet från tillverkaren en där man tar bort det gamla och en där man sätter dit det nya. Väldigt instruktivt.
Micron var bra att jag fick dit den förenklar mathållning, funderar på om mitt batteri skulle klara det har inget minne om datan och det säljs inte längre.
.

Äntligen en viss framgång nu står jag på platsen bredvid den jag skulle ha
De som har den andra platsen ska ev. dyka upp på måndag, eftersom de vill komma tillbaka till samma plats så får de se till att göra det på samma dag och utan min bärhjälp.
Så jag står kvar tills jag har någon sorts garanti eftersom de har så mycket bråte.
Det var naturligtvis viktoria som fick ta beslutet, en stark kvinna en född ledare men ovillig som det verkar.
Nu känns allt bättre, nära till dusch och toalett tvättmaskin vilket snart är aktuellt, den tar 8kg.
nära till baren med kaffe och smörgås.
Nära även till poolen ska bli varmt i helgen, idag en aning regn kyligt ingen sol.
På lördag marknad batteriet dåligt lägger dit mitt 12v batteri i en väska med 12 till 36v laddare. för säkerhets skull.
Ska byta så snart jag kan inte så många skruvar men en massa kontakter som ska knölas ner.
Har hittat lägsta värdet på dieselvärmaren som den kan reglera ned till när det inte är så kallt ute.
Träffade ett par som köpt en husvagn med fast plats vilket är en lösning flera har de flyger ner och bor där som i en liten sommarstuga med skillnaden att man kan göra det på vintern sommarstugor hemma har ju inte så lång användningstid.

Hörde något pris på 40000kr för årshyra och då måste man köpa en husvagn också. En del har nog stått här i många år och knappast kördugliga egentligen utan mera för att bo i på platsen.
Men man låser ju upp sej på kostnaden per år finns just nu ett antal till salu.
Det som kommer till är ju värmen och de flesta tror jag använder gasol. el blir ju betydligt dyrare.
Min beräkning på dieselförbrukning var lite i underkant beror ju lite på hur kallt det är ute.
Diskuterade en del med en kunnig medlem om att ta upp ett hål rakt in i kupen det skulle säkert förbättra verkningsgraden.
Fast jag har en ganska bra värmespridning genom 4 munstycken som det är och ljudet är lågt.
Inte mycket svenskar här faktiskt har holländarna tagit över som det verkar men det kan vara en del på väg.

Bilen ser inget vidare ut just nu smutsig är bara förnamnet och rosten kommer mer och mer, det som är gjort med dörrarna är väldigt dåligt rostskyddat, det ska ha använts rostomvandlare vilket jag har dålig erfarenhet av. Två nya sprayflaskor tunnflytande rostskydd finns med och kommer att användas.
Bilen står ju nu ganska nära en mur så fixar jag lite så blir det knappast problem med att jag stör.
Köpte en dunk på macken och den fylldes med diesel. så nu har jag fyllt på diesel till värmaren som det verkar drar den lite mer än den beräknade, lite lukt har jag också.

Ibland läser man lite fort så man måste läsa två gånger för man undrar vid första läsningen om "gubben" är riktigt klok.
Toaletten tar 8kg och det är snart dags.....
:cool:
Menar du att du missat ett helt ord "tvättmaskin"?? Du skulle gått till specsavers!
Ja kunde ju haft punkt och stor bokstav men honoraret räcker inte till för såna utsvävningar.....

en stark kvinna en född ledare men ovillig som det verkar.
Jaha, är hon ovillig, men jag trodde du hade lagt dedär på hyllan nu, du klagar på kvinnor och sen försöker du charma campingpersonalen.... ;)
Kaffe och smörgås i baren de gillar bukspottskörteln.

40000 i årshyra låter saftigt, undrar om man kunde hyra ut den i andra hand över sommarhalvåret, kanske inte tillåtet.
Jag såg en videosnutt på you-tube från Bahia, tyskar med fina bilar. Det verkar finnas några stora tält också där.
Kinesaffärer finns lite överallt i Eu, undrar hur deras uppehållsregler fungerar, det finns ju inga kinesaffärer i Sverige vad jag vet...kanske bättre för miljön än att var och en köper från Kina.

Lite varmare idag och framåt eftermiddagen sol och riktigt varmt, besökte kinaaffären köpte 10m trädgårdslang som jag kopplar till avloppet finns ju avlopp på tomten så man slipper att tömma. De flesta husbilarna har ett sånt system, en har en 2 tumslang så jag misstänker en toalett med kvarn eftersom knepiga dofter inte violer kom farande nu är ju knappast avloppen gjorda för annat än gråvatten vilket jag tror 99,9% har det till.
Mer än 20m är det inte till toaletterna som städas minst en gång per dag.
Det är en bidragande orsak att jag vill stå här, sen vägen utanför är lite trafikerad men bara enkeltrafik till en stor parkering så det kommer folk och går förbi som man kan hälsa på den gamla platsen var ju tråkig.
Sen nära till baren där folk kan vara ganska språksamma ibland.
På gott och ont......
I morgon är det lördagsmarknad tänkte ta mej dit med elcykeln.
Kommer ha ett extrabatteri som jag laddar med när jag parkerat . Brukar sällan köpa något men man kommer ut bland folk och brukar passa på att äta till rimligt pris finns hamburgare och liknande.
Köpte ju en kånken här för några år sedan. Mindre än halva priset mot hemma och efter flera års användning kan jag intyga att det är en svensk kånken tillverkad i kina.
Ser jag den lite större modellen till rimligt pris köper jag den!
Kanske skulle förklara min jackas knepiga färgskiftningar, det är så att lila består av två färger som ligger i varsin ände av spektrummet.
När ljuset som lyser innehåller mycket blått kommer ju den färgen att framhävas mer är det mer rött så kommer den färgen att framhävas mer. Så färgen på jackan skiftar väldigt mycket beroende på ljuset.
Lackade en bil lila en gång och den bytte färg på samma sätt.
Några bilder:
1764961245852.webp

1764961386600.webp

Sen min kommande plats, med ett tält och vardagsrumsmöbler?? Blir ett kastbyte men jag är skriven på den platsen. Vilken är något större. Jag stod där för 2 år sedan och Hasse K ännu tidigare.
1764961637223.webp

Jaha, är hon ovillig, men jag trodde du hade lagt dedär på hyllan nu, du klagar på kvinnor och sen försöker du charma campingpersonalen.... ;)
Kaffe och smörgås i baren de gillar bukspottskörteln.

40000 i årshyra låter saftigt, undrar om man kunde hyra ut den i andra hand över sommarhalvåret, kanske inte tillåtet.
Jag såg en videosnutt på you-tube från Bahia, tyskar med fina bilar. Det verkar finnas några stora tält också där.
Kinesaffärer finns lite överallt i Eu, undrar hur deras uppehållsregler fungerar, det finns ju inga kinesaffärer i Sverige vad jag vet...kanske bättre för miljön än att var och en köper från Kina.
Kaffe och smörgås äter jag som frukost hemma och det är väl knappast några problem med det eller?
Nej jag klagar inte och försöker inte charma personalen. Läsa mellan raderna brukar bli fel vilket det är. Gubbsjuka avskyr både jag och de flesta andra.
Kina finns överallt inte minst på amazon. Är väl som alla affärer bara att dom har det mesta kvaliten är skiftande men kläder har fungerat bra. En hel del av det de säljer finns hemma också till dubbla priser.
Finns de flesta av eu s befolkning, mycket holländare men också norrmän och finnar.
Ser inte att Sverige dominerar som de gjort tidigare.

Var på marknaden igår handlade inget Köpte mat i en stor mataffär stängt söndag och måndag helg här då för den här regionen.
Woken är nästan alltid öppen och bättre mat.
Idag duschade jag och åt frukost.
Gick till poolen satt länge i solen och fattade mod.
Studerade folket och jag ska inte kommentera överviktiga eller att vara rädd om obefintliga frisyrer som inte är vattentåliga eller varför nästan alla bär solglasögon i poolen.
Skönt i vattnet ganska lagom språkades vid med en hbk medlem.
Gick till bilen åt potatis och kycklingben?
Stod så på etiketten men den kycklingen skulle jag inte vilja möta en mörk natt jättestor att döma av benet.
I morgon ska jag få min plats, jag är skeptisk hoppas de har bärhjälp och är rädd för alla spikar de slagit ned i marken som kan förstöra mina nya däck.
Misstänker att man tar bort linan och låter dem vara kvar, ska fota i förväg så jag ser var de är.
Mellan 10 och 20 är det.
Blir bra att komma på rätt plats äntligen, har inte bytt batteri än blev så trött efter maten att jag somnade, för nära till sängen.
Har ca en tredjedel - en fjärdedel av kapaciteten kvar.
Har alla typiska symptom på dåligt batteri inte bara räcksvidden utan strömuttaget så det är inget drag längre.
Egentligen är det samma teknik och kemi i lipoly som liion bara kapslingen.
Elcyklarna blir också dåliga efter några år trots att det är likadana celler i de något äldre elbilarna.
Att de håller längre beror på att man inte utnyttjar kapaciteten laddar max 80 och min 40% men då får man ju en helt annan körsträcka inte de 60milen man ser i reklamen utan 30mil.
Naturligtvis samma med elcyklar men där har man mej veterligen inga sådana begränsningar utom att man som vanligt ljuger om räckvidden.
Det gör man inte när det gäller mitt fordon där står det tydligt att det är för lätt handikappade för kortare sträckor.
Så en halvmil bort och samma tillbaka inga trampor och med gånghandikapp vill man inte släpa på en trehjuling.
En liten kommentar om min utläggning om värmare och kostnad.
Med det varmare vädret de senaste dagarna om nätterna har jag kört med fläktkaminen eftersom det är så varmt ute 14gr så kaminen går ganska korta stunder och blir inte så dyr och lätt att ställa lagom värme.
Dieselvärmaren gissar jag ger kontinuerligt lägst 800w ut vilket gör att det blir för varmt och man behöver vädra ut värmen.
Så man kan säga att värmaren har ett reglerområde från 800-till - 2000watt.
Jo det finns apparater att köpa som fungerar som termostater men då är det on off vilket fungerar på en elkamin men en dieselvärmare är en annan historia.
De har flera olika faser inprogrammerade för att säkerställa att inga oförbrända gaser blir kvar som kan orsaka explosion.
Startfasen börjar med att man blåser rent sen börjar glödstiftet glöda tar 10 A sen matar man på med diesel vilket är en en fet blandning för att säkerställa att den startar bra man ser det på att den släpper ut rök sen går den in i den inställda tempen på min värmare är det lägsta 133gr på brännkammaren.
Så en sån typ av reglering kommer slita på glödstiftet och ge sot i pannan.
Om det hade varit en möjlig väg att gå hade säkert tillverkare redan implenterat detta i existerande värmare för länge sedan. Jag avråder från sådana eftermarknadsprodukter, bättre då att blåsa ut värmen via spjäll eller som jag gör ta in friskluft utifrån vilket skapar ett lätt övertryck som stoppar kalldrag och fukt inne.
Såg på nervägen en man som lade en handuk på instrumentpanelen och använde en gummiskrapa att ta bort kondensen på fönstret, verkade vara standard så han var van, det gör jag aldrig eftersom det inte finns kondens på mina rutor.

Så en sån typ av reglering kommer slita på glödstiftet och ge sot i pannan.
Jag frågade ChatGPT:

Jag har en Burek termostat som startar och stoppar brännaren. Vilket ger mest sot, om man kör brännaren på hög effekt med start och stopp eller låter den gå på låg effekt hela tiden?

Flest sotproblem får du nästan alltid av att låta den gå på låg effekt hela tiden.

Minst sot får du av att köra på hög effekt – även om det innebär start/stop via Burek-termostaten.

Varför detta gäller med Burek-termostat

En Burek-termostat stänger av och startar brännaren helt, till skillnad från vissa originalpaneler som bara modulerar effekten. Jämförelsen blir då:

Låg effekt kontinuerligt

• Lägre förbränningstemperatur

• Sämre förgasning av dieseln

• Ofullständig förbränning

• Sot byggs gradvis upp i:

• brännkammare

• glödstift

• avgasslang & ljuddämpare

✅ Tyst och jämn värme

❌ Mest sot över tid

Hög effekt med start & stopp

• Hög förbränningstemperatur

• Mycket renare förbränning när den väl går

• Sot som bildas vid start bränns ofta bort under drift

• Mindre beläggningar i kammaren

✅ Renast drift

❌ Lite mer slitage på glödstift p.g.a. fler starter

Om svaret är rätt vet jag inte men det är samma erfarenhet som jag har efter 1 1/2 år med en Burek termostat. Jag fick sota värmaren i vintras när jag var i Spanien men då hade jag kört den på låg effekt sen jag började använda Burek för att den går tystare då. Efter det har jag kört den på läge 5 av 6 effektsteg. Jag ska pocka sönder den till våren när jag tar ut husbilen och se hur mycket sot det finns i den nu.
Jag har bytt ett glödstift sen jag började använda Burek. En kostnad på ca 250 kr och en kvarts jobb.
Jag bytte glödstift förra vintern också på väg ner till Spanien. Så 2 glödstift på 3 års användning.

Varmt här nu 27gr med dörren öppen fönstret öppet takluckan öppen funderar på att dra mej till poolen. Ska flytta i morgon de orkade inte idag, knepigt par. Pajat dörren på skåbilen går inte öppna har inte råd med verkstad. Får lite mer plats men har inte mycket att ställa där. Fast kan komma i bra läge för kvällsolen. Ska försöka byta batteri idag men för varmt nu, lyfter in den i bilen enklare att skruva där speciellt om man tappar en skruv. Man vill ju inte ha skruv lös eller en lös skruv. Flera som jobbar vill ha ett annat bättre jobb men samma problem som hemma fast värre arbetslösheten hög i spanien. Min lösning har alltid varit utbildning som ger jobb men kanske svårt här. Jobbigt klimat också.

Hej Bengt,
Härligt att du har tagit dej ner till ditt Bahia i Santa pola, ser ju väldigt skönt ut.
Kul att bilen fungerar som den ska och dina modifieringar med...
Är själv på väg ner efter jul, för sjätte gången...men denna gång utan husbil...den för stå i garaget i vinter.
Näe, jag ska prova åka ner fossilfritt denna gång och har hyrt lägenhet i Santa Pola...
men jag har ett taktält på bilen för lite utflykter o få känna på campinglivet oxå.

Lär ju komma över o hälsa på nån gång, eller så syns vi i stan på en pilsner.

//Klasse

Jo ska bli roligt att träffa dej länge sen sist och vi har säkert en hel del att språkas vid om har ju runnit en massa vatten under en massa broar sen dess. Ditt utehus är jag intresserad av, hade en del ideer om att bo i ett stort växthus året om som ett sätt att undvika vintern, men men pengar......
Din variant av camping har jag tänkt mycket på men landade i att det blev ganska dyrt men resan mycket billigare om man flyger, ett taktält i glasfiber hade jag på min subaro impreza, märktes knappt när man körde.

Jo jag står nu på den plats de hade och de flyttade fort de skulle ju få hjälp av campingen och det måste de fått för när jag kom tillbaka vara allt i en enda röra och min plats tom.
Hade funderat mycket på hur jag skulle ställa bilen och valde efter mycket tänkande en fyrdimensionell lösning!
Allt fungerar mycket bra nu. Bytte batteriet på elcykeln blev lurad ordentligt av videon de visar hur man gör.
Trodde i min enfald att kablaget bara gick att sätta ihop på ett sätt sen var det en kabel med kontakt för mycket och den passade i en annan lika bra som den det skulle vara.
Jag hade tagit ett antal foton vilket räddade upp det hela samtidigt eftersom det orsakade huvudbry.
Min exklusiva kamera med 100gånger zoom och perfekta bilder har ett allvarligt fel när det gäller färgen på kablar.
Tveksamt om den skulle bli godkänd på elprogrammet eftersom den inte kan skilja mellan gul och orange.

Får vara försiktigt med gasen framhjulet spinner lätt loss inte mycket mönster kvar där.
Lagom varmt och skönt idag men såg nu ikväll på spansk väderradar att bilen eventuellt
skulle bli tvättad, det är behövligt men har inget tvättmedel.

Bilagor

• 1765324017947.webp
    1765324017947.webp
    801,5 KB · Visningar: 48
Kamera, att skilja mellan gult och orange. Det kan handla om inställning... vitbalans? Finns kanske i mobilen? Det finns också appar för det .

Tvättat idag torkade det mesta på ett streck men kom röklukt så jag plockade in det en aning fuktigt men ligger i väl ventilerade förvaringar.
Jo inte bara tobakslukt här är vad jag förstår hasch tillåtet.
Ser resultatet inget händer allt de har har de slängt plast över sen ligger de i tältet.
Jag har det bra äter god mat varje dag för småpengar alltid vänliga och trevliga på woken.
Nu när jag har nytt batteri kan jag ta en långtur, brukar äta en hamburgare vid ett spanskt ställe vid havet.
inte dyrt väldigt trevliga.
Bytt alla sängkläder ordning och reda,
Äter nattmacka sen blir det sängen och läsa en god bok.
Har ett bra liv här mycket vänner alla i personalen finns om något skulle hända.
Sover bra i bilen en säng som är 80,5 x200cm bättre än många stora bilar.
varmt och skönt dieselvärmaren låter lite i bakgrunden men inte så det stör
. Jo på något sätt känns det som jag kommit hem,
De saker som inträffar här skriver jag inte om med tanke på att jag inte vill sprida problem som en annan sladdertacka det får andra pyssla med på sina forum.

Tillbaka
Toppen