• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Tycker du borde åka hem nu. Det har äntligen kommit lite snö.
Vi har fått ca 25cm idag. Fick starta upp minigrävaren för å ploga uppfarten (4-hjulingen står under renovering).
Ska tydligen komma 1-2dm till det närmaste dygnet.

Tänkte på din bil med justering av ventiler, om den går bra ska man inte röra den.
Man ska aldrig röra en motor som går bra, det är lätt hänt att den går sämre efter att "jag skulle bara"......

Å sedan min tredje tanke, när du jobbade på Eber, jobbade du med din namne dock Zetterberg?
Bengt zetterberg jobbade på Ingelstaskolan som styr och reglerlärare, väldigt trevlig man vi kom bra överens.

Sällan spelet blir för litet utan det är nog så att det blir lite slitage som behöver justeras, de tickar lite grand och jag med mitt motoröra hör att det är för stort spel.
Ventiljustering är ingen reparation utan normal service.
Att underlåta att serva kan bli dyrt i längden sen går ju motorn bättre och jämnare mindre bensinförbrukning och mer kraft.
Ganska enkelt man kan inte missa vad som är insug eller avgas har ett bladmått så ganska lätt att ställa in.
Då var det mindre roligt att göra samma sak på en wv1200 liggande på marken och ventilkåpan var inte skruvad utan en fjäder som höll den på plats.
Jag har slutat åka skidor så ingen mening att åka hem, vadå gnälla över 25cm när man har utrustning, när jag växte upp fick man tillverka en plog i vedboden i minusgrader lasta med sten och dra den för att kunna komma ut. Ved hämtade man regelbundet det var enda sättet att få varmt. Varmvatten fanns det inget.
Om du hade råd skulle du åka hit och sätta dej i solen med en öl istället för att fjanta runt med ynka 25cm snö.
Inatt firades det nytt år en massa svenskar samlades ute och öppnade lite bubbel för att fira.
Men var nog bara 12grader på natten.

Sällan spelet blir för litet utan det är nog så att det blir lite slitage som behöver justeras, de tickar lite grand och jag med mitt motoröra hör att det är för stort spel.
Ventiljustering är ingen reparation utan normal service.
Att underlåta att serva kan bli dyrt i längden sen går ju motorn bättre och jämnare mindre bensinförbrukning och mer kraft.
Ganska enkelt man kan inte missa vad som är insug eller avgas har ett bladmått så ganska lätt att ställa in.
Då var det mindre roligt att göra samma sak på en wv1200 liggande på marken och ventilkåpan var inte skruvad utan en fjäder som höll den på plats.
Jag har slutat åka skidor så ingen mening att åka hem, vadå gnälla över 25cm när man har utrustning, när jag växte upp fick man tillverka en plog i vedboden i minusgrader lasta med sten och dra den för att kunna komma ut. Ved hämtade man regelbundet det var enda sättet att få varmt. Varmvatten fanns det inget.
Om du hade råd skulle du åka hit och sätta dej i solen med en öl istället för att fjanta runt med ynka 25cm snö.
Inatt firades det nytt år en massa svenskar samlades ute och öppnade lite bubbel för att fira.
Men var nog bara 12grader på natten.
Jag älskar snö så det är trevligt att vara hemma när det är riktig vinter dessutom saknar de nog mig på jobbet om jag blåser ner dit i några veckor ;-)

Bengt zetterberg jobbade på Ingelstaskolan som styr och reglerlärare, väldigt trevlig man vi kom bra överens.
Jag hade honom när jag gick styr. Vi kom bra överens och höll kontakten några år efter jag slutade.
När ingelsta las ner fick han flytta till Eber, men det var kanske efter din tid.
Är 35år sedan, iår, som jag började där. Tiden går.....

Jag hade honom när jag gick styr. Vi kom bra överens och höll kontakten några år efter jag slutade.
När ingelsta las ner fick han flytta till Eber, men det var kanske efter din tid.
Är 35år sedan, iår, som jag började där. Tiden går.....
Ja det är bra länge sedan jag fick flytta över till ebersteinska när man lade ner telerep men 1987 så bytte jag skola till Bergska i Finspång Blev jobbigt att pendla och så blev det ju knepigt med schemat ibland köra 7 mil och undervisa 2 timmar.
Bengt var väldigt duktig lärare som visste vad han gjorde, de sista åren fick jag undervisa i automation som styr och regler bytte namn till. Reglerteknik tyckte jag var väldigt intressant och hade nog valt det från början med facit i hand.
När jag slutade jobbade abrahamson som lärare på ebersteinska.

Idag var jag till firman och bytte däck det jag skulle ha passade på bredden men innerdiametern var för stor, så reparatören fick plocka av det och sätta dit ett annat lite smalare 0,5 tum eller 12,7mm.
Gjorde inget och det fungerar bra tycker jag får större precision i styrningen kan bero på att det är mönster.
Nu behöver jag inte vara orolig för punktering, eftersom framhjulet ofta spann loss på torr asfalt så blev det ganska fort slitet.
30 eu är förmodligen mindre än halva priset det skulle kosta hemma dvs jag skulle fått åka till Norrköping.
Jo jag kunde beställt på amazon och gjort jobbet själv, men hemma kör jag Vässla så då hamnar väl elcykeln i källaren men väldigt smidigt att ha med i husbilen.
Man ser ganska många med fyrhjuliga handikapp fordon men det är ju ingen som är så lätt och smidig som min 17kg är inte mycket och hopfällbar till litet format.
Försökte köra efter Maps nere i centrum den visade fel hela tiden. Använde sygic och den fungerade perfekt och när jag tog en annan gata ställde den om och vägledde mej hela tiden.
Hade den i fickan och körde efter röstanvisningarna.
Hittils har Sygic varit den bästa appen Jag haft men även solen har fläckar men maps som jag vet en del kör efter är ju en katastrof och ingen GPS. IGO har helt klart fått sin överman men har hjälpt mej i trängda lägen.
Den får vara backup!

Jag har testat "alla" gratis appar och några betaldito.
Till 95% funkar google maps bäst i Sverige men när man har lite dålig mottagning då är den helkass.
Sygic är nog den bästa när man inte är uppkopplad men har en gammal Garmin GPS och den slår fortfarande det mesta, tyvärr går inte kartorna att uppdatera längre och de som ligger i är nog runt 20år gamla så de visar lite konstigt.

Det händer mycket elände i världen, gamla senila gubbar som styr som man förmodligen seederat ned på ett vårdboende. Och varför öppnar de käften när de bara avslöjar att hjärnan inte är med alls?
Deltar inte så mycket i nyhetstramset men det känns roligt att norrland har fått snö så bättre bemedlade kan köra till fjälls och åka skidor.
Blev bra med däcket kör ganska mycket med elcykeln, försiktig det är dubbla filer på övergångställena. och stannar det flera bilar i innerfilerna så blåser det alltid förbi en bil i den andra filen trots att det är en rondell 20m fram.
Skulle tror att det är ett ganska allvarligt trafikbrott, en bart för att jag varit försiktig och nästan stannat framför den bilen som stannat ligger jag inte på sjukhuset eller krematoriet nu. För 2 år sedan låg det trasor med blod på länge på trottaren.
Indraget körkort böter och fängelse stoppar inte en spanjor som har bråttom och vill tjäna en billängd!
De två senaste dagarna har det varit sol och den värmer som på högsommaren hemma men vinden är kylig och kallt i skuggan. Jaghar sol hela dagen med både vilstol och soffa i söderläge.
Dieseln tog slut i morse kl07 slog på fläktkaminen de sista timmarna, det drar mycket ibland 16 tim och inte långt från full effket gör säkert att det drar över 2 liter på en natt så då handlar det om 30kr. Att jämföra med en granne med stor husbil 3dagar med gasol 190kr över 60kr.
Men en del som en som inte kan laga gasolen och inte vill jag ska titta på den och kanske laga den, jo det är ju förmodligen ett kretskort har han som killgissning och sån kan man ju inte bara köpa nytt för tusentals kronor.
Elen kostar över 5kr Kwh så då blir det att frysa.
Men att paret drar i sej öl och vin för minst 30eu/dag förmodligen mer låter som en felaktig prioritering.
Ja inte mina problem.
Var en kille och bytte en pump på en husbil idag, den gick till från hela tiden och jag talade om felet finns en skruv att skruva på så man får till/från lägen att fungera enkelt, tittade på den bytta pumpen satt en skruv där tydligt utmärkt.
Jo det kostade bara 3000kr.
Kanske skulle gå runt och laga saker men det är inte värt eftersom ingen tror att det går och står med plånboken i hand.

Jag har en tanke om att det kanske är så enkelt att är felet är så enkelt och snabbt att fixa så skulle de bli utskämda bättre då att slanta upp för en reparatör som byter en dyr sak.
När jag lagade tv så kunde man ofta laga en tv på några minuter hemma hos folk.
Jag lagade nc fräs nc bockmaskin skärmaskin nc svets. och svetsar olika sorter plus ett antal datorer. När jag jobbade som lärare. fanns ju håltimmar.

Tillbaka
Toppen