• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato bäst som vanligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Den broschyr som Relax hänvisar till tycker jag är inkonsekvent i en del fall.
Regenerering skall ske vid 2700 rpm vid 70 km/h. (Då får man väl köra på 4:an i 20 min?)
När generering inte kunnat ske går motorn in i "limp home mode" och begränsar hastigheten till 30 km/tim. Hur skall man då komma upp i 70 km/tim och 2700 rpm så man kan göra en generering?

Det står även att om EGR-ventilen hänger sig så går motorn rik eller mager.
EGR skickar tillbaka avgaser till förbränningsrummen för att sänka förbränningstemperaturen för att minska kväveoxider i avgaserna (NOX).
Eftersom de återcirkulerade avgaserna inte deltar i förbränningsprocessen och förbränns inte eftersom de till huvudsakligen del innehåller koldioxid, kväve och vatten (CO2, N och H2O) och påverkar inte bränsle/syre-blandningen.

Att man sedan skyller problem med partikelfiltret på "Brist på förarens medvetenhet" är så dumt så klockorna stannar. Fick köparna gå en kurs i handhavande av partikelfiltret när de köpte bilen???
Nä, enligt mitt förmenande är hela konstruktionen en halvmessyr till nödlösning, och att många dessutom behöver byta olja efter några hundra mil tycker jag är skandal.
Jag vet inte vilken personlig erfarenhet som du Wizard har av Fiat och deras partikelfilter? I princip utnyttjar all världens motortillverkare av/för lätta fordon motsvarande systematik (inkl delkomponenter) som Fiat gör! Jag tycker trots allt att; Broschyren kan vara EN första infokälla för dem som är omedvetna och som bör söka mer vetskap/fakta om sitt eget fordon (betr partikelfilterproblematiken)!

Min rekommendation till de ägare/förare som har t.ex en Fiat med partikelfilter;
¤ vid varning om "försämrad motorolja ... " - motorns vartal och effekt reduceras i flera steg .. ! LÄS SIDAN 159 I FIATS egen instruktionsbok, from 2012 i varje fall)!
¤ om varningslampan för DPF, rengöring/regenerering) av partikelfilter, lyser vid start? LÄS SIDAN 165 I FIATS instruktionsbok, där står exakt vad och om något förväntas av föraren! Notera då också som ett ex rekommendation om 60km/h med varvtal >2.000r/m men då med viss bakgrund! Motorns varvtal/effekt reduceras inte pga detta, då måste man ha gett f-n i flera ev varningar vid start innan något mer händer (vad säger i varje fall inte instr-boken)!

Om dessa sidor (159 + 165) studeras av dem som kör/äger Fiat så slipper vi de flesta av "skrönorna" kring företeelser som egentligen inte mer än undantagsvis är problem! "Riktiga fel" kan ju undantagsvis uppstå men då knappast mer hos Fiat än hos andra tillverkare!

Wizard tycker inte du att man av eget intresse, själv bör läser igenom sin egen bils instruktionsbok om det är något man är osäker på(?) - att inte läsa igenom t.ex Fiats instruktionsbok i det läget (trots ev problem) anser i varje fall jag utgör klara tecken på "bristande medvetenhet"! Inte ska vi som mogna läskunniga behöva en kurs för att kunna ta del av en normal instruktionsbok so i dessa fall är förvånansvärt tydligt skriven!

Jag skulle tro att jag är medveten eftersom jag utnyttjar instruktionsboken om det dyker upp saker som jag inte förstår, utifrån mina egna erfarenheter;
¤ trots min som jag tycker lugna körning, har varken oljevarning eller PDF info ännu dykt upp för mig på min Fiat (nu 2.000 mil).
¤ att partikelfiltret vid olika tillfällen "regenererats" har endast kunnat anas via en tillfälligt ökad bränsleförbrukning (enl bildatorn/displayen)!

Jag har från 2005 enbart kört/ägt dieselbilar främst Volvo med partikelfilter, under dessa 10 år varav de 2 senaste åren även med Fiat Ducato har varit helt problemfria!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Jag vet inte vilken personlig erfarenhet som du Wizard har av Fiat och deras partikelfilter? I princip utnyttjar all världens motortillverkare av/för lätta fordon motsvarande systematik (inkl delkomponenter) som Fiat gör! Jag tycker trots allt att; Broschyren kan vara EN första infokälla för dem som är omedvetna och som bör söka mer vetskap/fakta om sitt eget fordon (betr partikelfilterproblematiken)!

Min rekommendation till de ägare/förare som har t.ex en Fiat med partikelfilter;
¤ vid varning om "försämrad motorolja ... " - motorns vartal och effekt reduceras i flera steg .. ! LÄS SIDAN 159 I FIATS egen instruktionsbok, from 2012 i varje fall)!
¤ om varningslampan för DPF, rengöring/regenerering) av partikelfilter, lyser vid start? LÄS SIDAN 165 I FIATS instruktionsbok, där står exakt vad och om något förväntas av föraren! Notera då också som ett ex rekommendation om 60km/h med varvtal >2.000r/m men då med viss bakgrund! Motorns varvtal/effekt reduceras inte pga detta, då måste man ha gett f-n i flera ev varningar vid start innan något mer händer (vad säger i varje fall inte instr-boken)!

Om dessa sidor (159 + 165) studeras av dem som kör/äger Fiat så slipper vi de flesta av "skrönorna" kring företeelser som egentligen inte mer än undantagsvis är problem! "Riktiga fel" kan ju undantagsvis uppstå men då knappast mer hos Fiat än hos andra tillverkare!

Wizard tycker inte du att man av eget intresse, själv bör läser igenom sin egen bils instruktionsbok om det är något man är osäker på(?) - att inte läsa igenom t.ex Fiats instruktionsbok i det läget (trots ev problem) anser i varje fall jag utgör klara tecken på "bristande medvetenhet"! Inte ska vi som mogna läskunniga behöva en kurs för att kunna ta del av en normal instruktionsbok so i dessa fall är förvånansvärt tydligt skriven!

Jag skulle tro att jag är medveten eftersom jag utnyttjar instruktionsboken om det dyker upp saker som jag inte förstår, utifrån mina egna erfarenheter;
¤ trots min som jag tycker lugna körning, har varken oljevarning eller PDF info ännu dykt upp för mig på min Fiat (nu 2.000 mil).
¤ att partikelfiltret vid olika tillfällen "regenererats" har endast kunnat anas via en tillfälligt ökad bränsleförbrukning (enl bildatorn/displayen)!

Jag har från 2005 enbart kört/ägt dieselbilar främst Volvo med partikelfilter, under dessa 10 år varav de 2 senaste åren även med Fiat Ducato har varit helt problemfria!

Jag har över huvud taget inte kommenterat Fiats instruktionsbok.
Det jag vände mig mot var den broschyr du refererade till som var full av felaktigheter och otydligheter.
"motorns varvtal och effekt reduceras i flera steg .. " Så står det inte i broschyren.
"rekommendation om 60km/h med varvtal >2.000r/m" Så står det inte i broschyren. mm
Sedan tycker jag det var korkat att skriva att problem med partikelfiltret beror på brist på förarens medvetenhet som första punkt. Här på forumet finns fler exempel på fel som orsakats av andra faktorer. Jag har svårt att tänka mig att gemene man inte kollar instruktionsboken om en varningslampa tänds i instrumentet.
Att sedan en auktoriserad fiatverkstad delar ut en dylik broschyr tycker jag är minde lämpligt.

För övrigt har jag under över 30 års tid skrivit bl a utbildningsmaterial, instruktionsböcker och reparationsinstruktioner inom just bilbranschen, så jag om någon vet vikten av att studera dessa alster.
Den enda kritiken mot Fiat är de i forumet redovisade täta oljebytena som jag inte tycker är OK och jag tvivlar inte på att inläggen är sanna.
För övrig har jag själv en Volvo med filter och har aldrig haft något problem med detta, ej heller behövt byta olja i förtid.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Om beskrivningar eller instruktionsbok beskriver avgasreningen bra eller dåligt så kvarstår faktum att på ex volvo med partikel filtet så funger systemet utan problem. På fiat får många problem och måste byta olja i förtid, tvinga fram regenereringar på verkstad mm. De senaste fem åren har jag kört 30 tusen mil med volvobilar med filter utan minsta problem. Min fiat har varit rena mardrömen. Jag skulle vilja se samma problemfria körning också med fiat men det klarar de tydligen inte. Det tycker jag är dålig kvalitet och inte förarfel.:(
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

1) Jag har över huvud taget inte kommenterat Fiats instruktionsbok.
2) Sedan tycker jag det var korkat att skriva att problem med partikelfiltret beror på brist på förarens medvetenhet som första punkt.
3) För övrigt har jag under över 30 års tid skrivit bl a utbildningsmaterial, instruktionsböcker och reparationsinstruktioner inom just bilbranschen, så jag om någon vet vikten av att studera dessa alster.
4) Den enda kritiken mot Fiat är de i forumet redovisade täta oljebytena som jag inte tycker är OK och jag tvivlar inte på att inläggen är sanna.
5) För övrig har jag själv en Volvo med filter och har aldrig haft något problem med detta, ej heller behövt byta olja i förtid.

Svar pkt 1 , 2 och 4; Va har du inte kommenterat(?), du skriver i ditt tidigare inlägg 47 (= citat);
"Att man sedan skyller problem med partikelfiltret på, 'Brist på förarens medvetenhet', är så dumt så klockorna stannar. Fick köparna gå en kurs i handhavande av partikelfiltret när de köpte bilen???
Nä, enligt mitt förmenande är hela konstruktionen en halvmessyr till nödlösning, och att många dessutom behöver byta olja efter några hundra mil tycker jag är skandal." ((Vem/vad menar du annars med "man" i din skrivning?))

Hur ska din skrivning tydas, annat än att du i högsta grad kommenterar just Fiat, deras instruktionsbok finns hos berörda, information inkl tekniska kompetens samt brist på "extrakurser(?)" ... utöver instr-boken(?)! Jag tror att alla medvetna köpare kan läsa en instruktionsbok (liksom kanske förstå mina inlägg ovan), men alla gör kanske inte det = kanske mänskligt men möjligen slarvigt (omedvetet?). Medvetna kunder klarar sig säkert utan att gå på någon extra kurs om partikelfilter, med eller utan klockor .... !!!

Svar pkt 3 resp 5; Din uppfattning gläder mig som tidigare aktiv Volvoit, med 25 år inom företaget, 17 år på VCC med 10 som huvudansvarig för övergripande teknisk planering, resurser, uppföljning av utvecklingsprojekt. Instruktionsböcker är inte helt okända för mig ... men bakom dessa ligger ofta uppemot 100 tusentals timmar av ytterst kvalificerade medarbetare, så är det på Volvo och säkert även på t.ex Fiat som jag fö har stort förtroende för!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Eftersom trådar som denna alltid av många orsaker tenderar att spåra ur och även gjort det, så ber jag härmed som trådstartare att tråden stängs ned av "behörig person". Varför; jo pga att tråden spårat ur men ändå förhoppningsvis har påvisat att Fiat står sig väl i konkurrensen enligt det stora men som vanligt tysta/nöjda flertalet!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Nu har jag inte läst hela tråden, men gäller dessa problem även för 2,3l motorerna tro:confused:
Jag vet inte ens hur mycket det skiljer sig mella dessa motorer.
Att 3,0 motorn har kamkedja vet jag, men är de lika för övrigt ?
Motorstyrning osv.?

Anders
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen