• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato bäst som vanligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Tycker att många skjuter lite fel i sin kritik mot Fiat , åker själv Fiat och visst har jag haft problem MEN det gäller mest påbyggnaden Burstner med all dess utrustning viket kan göra en minst sagt gråhårig ibland :confused: men ska jag vara helt ärlig så har själva bilen (ram o motor) funkat bra, som bekant så ska en motor/växellåda användas, en husbil har som regel långa avställningsperioder och det gynnar verkligen inte det mekaniska , bromsar , motor , vxllåda osv det är i alla fall min erfarenhet :) :) :) :) många "surkör" sina bilar och ligger o degar 75-80 km/tim och segdrar på växlarna för att spara några centiliter bränsle/mil , man läser om förare som redovisar förbrukningssiffror som ligger LÅNGT under fabrikens egna uppgifter så man undrar ibland om dom stänger av motorn i nedförsbackarna och bogserar dom i uppförsbackarna :confused:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Som tidigare skrivits av undertecknad. Fiatköpet var ett misstag som inte kommer att upprepas men då bilen köptes ny blir ett byte för dyrt efter bara några år men jag skulle gärna vilja ha något med bättre kvalitet. Min fiat har bara varit bekymmer. 15 verkstadsbesök på 29 månader och 2300 mil. Det suger!!!!:(

Verkligen tråkigt för dig, förmodligen finns det enstaka ägare av andra fabrikat som råkat lika illa ut.
Själv har jag nu kört ca 8 000 mil i två bilar utan ett enda Fiatrelaterat fel.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Tycker att många skjuter lite fel i sin kritik mot Fiat , åker själv Fiat och visst har jag haft problem MEN det gäller mest påbyggnaden Burstner med all dess utrustning viket kan göra en minst sagt gråhårig ibland :confused: men ska jag vara helt ärlig så har själva bilen (ram o motor) funkat bra, som bekant så ska en motor/växellåda användas, en husbil har som regel långa avställningsperioder och det gynnar verkligen inte det mekaniska , bromsar , motor , vxllåda osv det är i alla fall min erfarenhet :) :) :) :) många "surkör" sina bilar och ligger o degar 75-80 km/tim och segdrar på växlarna för att spara några centiliter bränsle/mil , man läser om förare som redovisar förbrukningssiffror som ligger LÅNGT under fabrikens egna uppgifter så man undrar ibland om dom stänger av motorn i nedförsbackarna och bogserar dom i uppförsbackarna :confused:
Hej
Du har rätt i att bilarna troligen går för litet och fegkörs vilket ger problem. I mitt fall är det fiatdelen som givit problemen men Knaus har visat god kvalitet med ett par små justeringar som ända åtgärder. Jag håller mig numera alltid på minst 2000 varv och fegkör inte längre. Kanske blir det bättre och avgasrening filter mm slutar att krångla.
Det blir dock ca 2 dl mera per mil så nu ligger jag mellan 1,3 och 1,4 per mil. Om jag nu får ett antal år och tusen mil utan problem så kanske förtroendet kommer tillbaka.
Förra helgen gjorde vi vår första tur utan nya fel sedan augusti förra året så jag gör nog som grodan och lever på hoppet:)
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Tacka vet jag Renault 3 liters. Fiat bilarna är som slöa sniglar uppför backarna. Haft den i 2 år nu. Inga problem o rapp är den :mcride:
Men tror mest beror på tur. Får man en motor som fungerar bra så spelar det ingen roll vilket märke det är :)

Tror också största problemet är att många är rädda för gaspedalen. Gäller att varva ut regält i mellan varven. Så att partikelfilter mm blåses rent
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Hej
Du har rätt i att bilarna troligen går för litet och fegkörs vilket ger problem. I mitt fall är det fiatdelen som givit problemen men Knaus har visat god kvalitet med ett par små justeringar som ända åtgärder. Jag håller mig numera alltid på minst 2000 varv och fegkör inte längre. Kanske blir det bättre och avgasrening filter mm slutar att krångla.
Det blir dock ca 2 dl mera per mil så nu ligger jag mellan 1,3 och 1,4 per mil. Om jag nu får ett antal år och tusen mil utan problem så kanske förtroendet kommer tillbaka.
Förra helgen gjorde vi vår första tur utan nya fel sedan augusti förra året så jag gör nog som grodan och lever på hoppet:)


Fast med en så stor bil som ni har och med boogie tom, så tycker inte jag att den förbrukningen är så farlig, eller:)

Hoppas nu bara att ni får många härliga mil med ekipaget utan strul!
Faktiskt så är en sån bil som ni har något av en drömbil för oss! För våran halvintegrerade drottningssängsbil ser ut att bli för liten nu......he he.
Det vankas smått.......

Tre barnbarn till i år:D:D:D
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Fast med en så stor bil som ni har och med boogie tom, så tycker inte jag att den förbrukningen är så farlig, eller:)

Hoppas nu bara att ni får många härliga mil med ekipaget utan strul!
Faktiskt så är en sån bil som ni har något av en drömbil för oss! För våran halvintegrerade drottningssängsbil ser ut att bli för liten nu......he he.
Det vankas smått.......

Tre barnbarn till i år:D:D:D
Grattis till alla barnbarnen. Vi är igentligen mycket nöjda med husbilen bara den gick som den skulle. Planlösning, utrustning mm är precis som vi ville ha det då vi efter tre tidigare bilar lärt oss vad som vi tyckte vi ville ha. Att köra är bilen också bra så när allt fungerar är det precis den dröm vi hade. Knaus är kanske inte lika solid som Concorde, Morelo eller N-B men har visat sig ha bra kvalitet och allt verkar hålla. Husbilslandet har tagit ansvaret för alla felen så det visar också hur viktigt det är med en solid ÅF i ryggen när det händer grejor. Nu blir det några helgturer till innan vi drar på semester nere i tyskland och frankrike så jag hoppas att allt håller ihop denna gången.:)
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Men Fiat går så mycket sønder.Det behövs inte gå länger
en här på forumet för att se.Ja du...mycket elände :wideeyed:

Ottar

I går blev det 106000 km utan bekymmer, det var i mellan Sverige på hemväg från Söder.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Hej
Du har rätt i att bilarna troligen går för litet och fegkörs vilket ger problem. I mitt fall är det fiatdelen som givit problemen men Knaus har visat god kvalitet med ett par små justeringar som ända åtgärder. Jag håller mig numera alltid på minst 2000 varv och fegkör inte längre. Kanske blir det bättre och avgasrening filter mm slutar att krångla.
Det blir dock ca 2 dl mera per mil så nu ligger jag mellan 1,3 och 1,4 per mil. Om jag nu får ett antal år och tusen mil utan problem så kanske förtroendet kommer tillbaka.
Förra helgen gjorde vi vår första tur utan nya fel sedan augusti förra året så jag gör nog som grodan och lever på hoppet:)
Hej Bestliner!
Tror att vi har samma motor Fiat 177hp och samma totalvikt 5 ton men din bil är helintigrerad. Vad gäller ditt uppgivna varvtal, förbrukning, fegkörning, mm så blir man helt klart lite undrande!

Min delintegrerade 3-axl Hobby 2012:a har en robot vxl-låda som sköter varvtal och växling automatiskt vid olika farter, därvid erhålls rätt moment, förbrukning, mm. T.ex går högsta växeln (= 6:an) in vid jämn körning vid 75 verkliga km/h_1.450r/m, vid 85km/h_1.750r/m och vid 96km/h_2.000r/m.

Om jag skulle köra med minst 2.000r/m, skulle jag inte kunna köra långsammare än ca 100 km/h på högsta växeln, är det fegkörning??? Trots låga varvtal, så har jag efter totalt 2.000 körda mil med denna partikelförsedda bil aldrig haft det minsta problem, varken med motor, partikelfilter eller annat (däremot påbyggnader - förstås!).
Dieslar ska generellt köras på så högt moment och så lågt varvtal som möjligt, det är vitsen/styrkan med just dieslar, därför ser utlägget från Fiat för automaten ut som det gör.

Min dieselförbrukning med mitt körsätt har 2012-13 på årsbasis,totalt körda mil/tankade litrar, legat klart under 1 lit/mil. Jag kör ju förstås inte bara ut och in i garaget när jag använder husbilen, mina köretapper blir oftast minst 10 mil och då fungerar t.ex regenereringen av partikelfiltret utan problem.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Som tidigare skrivits av undertecknad. Fiatköpet var ett misstag som inte kommer att upprepas men då bilen köptes ny blir ett byte för dyrt efter bara några år men jag skulle gärna vilja ha något med bättre kvalitet. Min fiat har bara varit bekymmer. 15 verkstadsbesök på 29 månader och 2300 mil. Det suger!!!!:(

Måndagsexemplar!!
Stackare som köper den av dig sen, fast allt kanske redan är bytt då ;)
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Som tidigare skrivits av undertecknad. Fiatköpet var ett misstag som inte kommer att upprepas men då bilen köptes ny blir ett byte för dyrt efter bara några år men jag skulle gärna vilja ha något med bättre kvalitet. Min fiat har bara varit bekymmer. 15 verkstadsbesök på 29 månader och 2300 mil. Det suger!!!!:(

Dålig bil eller dålig verkstad ??? :wub:
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Verkligen tråkigt för dig, förmodligen finns det enstaka ägare av andra fabrikat som råkat lika illa ut.
Själv har jag nu kört ca 8 000 mil i två bilar utan ett enda Fiatrelaterat fel.

16800 mil utan något fel alls på vxl-låda eller motor drar inte en droppe olja och drar i snitt 1.2 l /mil på 4000kg ärlig förbrukning utan friserade förbrukningar på cl när .
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Av 100 husbilar är 67 bygd på Fiat,ock vet vi alla varför.Fiat är
ekstremt duktiga på tilpassning av chassin ock pris til HB-tilvärkarna.

Inta konstigt Fiat stäms fram,då "alla" åker Fiat,men jag hadde
förväntat meg ennu fler Fiat-røster,så många som åker Fiat-husbilar
har inte röstat på Fiat.:rolleyes:

Så är det inte där yrkesbilar används.Där är det tvärs om,ock det
förat åkarna vil ha bilar med minsta möjliga stillstånd ock reparasjoner.
Utav det skälet finns färre Fiat i distribusjon.

Tycker det är skremmande alt man läser om fel på Fiat husbilar!! När
man ser på hur dom används ock behandlas,skulle det aldrig vart nåt
fel över huved taget på dom härra.Dom körs litet ock mycket snällt,kanskje
bara en tiondel av vad yrkesbilar av samma fabrikat körs.
Jag kör själv en 3,0 ltr Fiat.Man är illa tvungen!!!
Ottar
Verkligen synd om dig Ottar och ev andra som "tvingas köra husbilar" utrustade med Fiat/Iveco drivlinor. De flesta Niesman och Concorde levereras faktiskt med, enligt dig Ottar så taskiga Fiat/Iveco drivlinorna. Trots det tycks inte dessa N/C ägare klaga över drivlineproblem och jag kan inte heller förstå varför de skulle behöva göra det!

Det märkliga med Promobils undersökning är att den är gjord i Tyskland av tyskar mhj av normalt lokalpatriotiska tyskar (spec när det gäller bilar) som trots sin patriotism ändå sätter "utländska" Fiat klart före egna Mercedes, mfl när det gäller husbilsanvändning (så har skett 7 år i rad nu)!

Promobils undersökning omfattar inte "yrkesbilar, etc" de har ju helt andra användare och förutsättningar (= annan kundgrupp), undersökningen är inriktad mot och beskriver just husbilssegmentet och det som "normalt" intresserar oss husbilsägare/köpare (alltså inte åkare och andra främmande användargrupper)!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Hej Relax
Du har helt rätt i att sexan blir en växel för motorvägar och enligt mina 3 gpser dryga 90.
Förbrukningen är så hög under de dryga 300 mil sedan jag lade om körstil. Normalt blir det nu drygt 3000 varv innan uppväxlig och nedväxling vid 2000 varv. Mororn känns nu pigg och verkar gå bra. Jag hoppas nu att problemen är slut. Jag tror inte problemen går att skylla då den varit både hos Husbilslandet och Bosings vilket ju båda är verkstäder med bra rykte.
Jag tror jag fortsätter som nu för det verkar fungera:)
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

De flesta Niesman och Concorde levereras faktiskt med, enligt dig Ottar så taskiga Fiat/Iveco drivlinorna.


Nej du Relax. INTE enligt meg,men enligt alla förfärdligheter man läser
om her på Forumet,ock Facebook-sidan til Husbilsklubben,med förstörda
semestrar med mera,men visst har jag egna erfarenheter,bl.a. med
använding i yrkestransport.Där du,får du se vad dom går för!!Det är
dessa jag lutar meg till när jag pekar på at det faktisk finnas bättre
bilar en Fiat.

Men som tidigare sagt,är man illa tvungen om man ska ha husbil,att
åka Fiat.

Det skulle vara som det är på lastbilar.Där beställer man chassit
man vil ha,som det sen byggs önskat bygge på.

Man skulle kunna gå til Husbilshandlaren å säga at man vil ha den å den
husbilen,ock den skal tilvärkas på t.eks. Renault,eller som i Relax sitt
tilfälle,på Fiat. SÅ skulle det varit.

Köper man husbil,får man varsågod ta det chassit som är.Punkt slut.
Så ska det inte vara.

Det at N+B og Concorde mellan 5 ock 7,5 tonn byggs på dom här
chassina,är ju i stort sätt grundat på att det finns i stort sett inte
andra chassin att bygga på i den här viktklassen.Det börjar kanskje
dyka upp flera så småningom?

Men....det vi här diskutterar blir man aldrig ense om.
Nogra gillar morsan,mens andra gillar dottern.Så är det ;)

Ottar
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Har i alla fall högsta toppfarten på backväxeln. Häggen i ett soligt Umeå

Ja håller med dig hälften vore nog
3,0 160 hk motorn
Men framåt är den toppen.:music-icon:Men hur är det med växel lådan är det stänksmörjning?
Om så är fallet vilket varvtal rekomenderas som lägst vid körning på 6 växel?
2179
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Fiat Ducato som märke och modell har funnits i över 30 år och i minst 25 år har det sålts mängder av fabriksbyggda husbilar på det chassiet i Sverige.
Här i klubben är vi nu ca 10.000 medlemmar och om vi räknar med att en del bytts ut över åren så kanske(?) vi har haft ca 13.000 unika medlemmar sen starten.

Om drygt 60% av dem har/har haft en Fiat så blir det 8000 medlemmar med Fiat och med tillgång till forumet. Flera av medlemmarna har dessutom haft flera bilar.

Med så många bilar i så varierande ålder och skick så tycker jag det verkar vara extremt få som haft problem eller i alla fall delat med sig av dem här i forumet.
Skall vi då utgå från vad som skrivs här i forumet så är förmodligen Fiat Ducato verkligen ett av de absolut bästa, välskötta och hållbara husbilschassien som finns.

Sen är det naturligtvis tråkigt att fel ändå inträffar och att vissa ägare drabbas mer än andra men det gäller ju alla bilar.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Ottar om du har pengene som skal til så er det ikke noe problem å få en husbil bygget på det chassi du ønsker, men jeg har ikke de pengene selv.

Trenger du adressene så har jeg liggende en liste med slike påbyggere - hovedsaklig i Tyskland og Østerike. Noen av disse tilbyr "standard" modeller, men da er chassi valgt på forhånd - en kan spare mange tusen euro på dette.

Ett par smakebiter fra listen - litt tilfeldig valgt:
Actionmobil - Custom made all-wheel motor home for travel and expedition
Reisemobile, Fernreisemobile und Expeditionsfahrzeuge von Bocklet Fahrzeugbau
(har litt problemer med listen - den mangler på denne pcen så disse er etter minnet)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Hej Relax
Du har helt rätt i att sexan blir en växel för motorvägar och enligt mina 3 gpser dryga 90.
Förbrukningen är så hög under de dryga 300 mil sedan jag lade om körstil. Normalt blir det nu drygt 3000 varv innan uppväxlig och nedväxling vid 2000 varv. Mororn känns nu pigg och verkar gå bra. Jag hoppas nu att problemen är slut. Jag tror inte problemen går att skylla då den varit både hos Husbilslandet och Bosings vilket ju båda är verkstäder med bra rykte.
Jag tror jag fortsätter som nu för det verkar fungera:)
Nja bara för motorväg(?), jag kör oftast med 75-80km/tim GPS fart på 6:ans växel även på t.ex 70 vägar, detta för att inte hindra övrig trafik som alltid tycks ha mer bråttom än vad jag har!
Jag vill påstå att högsta växeln (6:an) självklart är mycket mer användbar än bara på motorväg och läggs dessutom i automatiskt/optimalt tack vare Fiats robot vxl-låda = en bra metod/lösning av en modern drivlinetillverkare för att bla skapa ljudkomfort, spara bränsle, etc och i övrigt utnyttja modern dieselteknik/elektronik! Det är väl bla detta som tyska Promobilläsare uppskattat, med "tvång/rekommendation" till högre varvtal tappas ju alla fördelar!

Det skulle vara intressant att få klarhet i motivet varför en verkstad inte "tror" på att Fiats 177 hästarsmotor fungerar med att köras med varvtal och förutsättningar som den faktiskt är konstruerad för, utan rekommenderar minst 2.000r/m, vet de något som Fiat/Iveco själva inte vet om? Motorns max vridmoment är på 400Nm och det uppnås redan from 1.400r/m, växling sker i alla körsituationer automatiskt och optimalt map på rådande belastning, etc mhj av Fiats robot aut-låda!

Jag bortser i mitt resonemang från ev drivlineryck som ovana förare själva kan orsaka pga alltför låga varv i förhållande till omständigheter under körning som kraftöverföringen kan ta stryk av men knappast motorn.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Ottar om du har pengene som skal til så er det ikke noe problem å få en husbil bygget på det chassi du ønsker, men jeg har ikke de pengene selv.

Trenger du adressene så har jeg liggende en liste med slike påbyggere - hovedsaklig i Tyskland og Østerike. Noen av disse tilbyr "standard" modeller, men da er chassi valgt på forhånd - en kan spare mange tusen euro på dette.

Hei Knut.

Dette var jeg klar over,men det var jo ikke direkte slike påbyggere
jeg mente når jeg etterlyste å velge selv hvilket chassis man ønsker.

Klart det blir dyrere når man ikke skal ha det innarbeidede orginalbygget.
Men slik BURDE det ikke være,etter min mening!

Jeg har min bakgrunn innen transport,og sammenligner med biler vi
byggde opp der.Det er ingen som helst grunn til at dette ikke skulle
gå på samme måte med HB`ar!! Men SELVFØLGELIG vil prisene variere.

Slik er det ju på lastbiler også.Vil man ha bygget på en Scania,får
man betale mye mer en om man bygger på en Iveco,men så får
man det man betalar for.Det här forholdet vil man også få på
husbiler selvfølgelig.Men muligheten skulle vart der til å gjøre det.

Er man sugen på en Hobby,skulle man kunne bestille den type Hobby
man ville ha,og få denne montert på det chassit man ville ha.

Nu som "alle" tilpasses den for HB-fabrikene prisgunstige Fiat,er det
vel nest inntill umulig å få det til.En annen ting er en helt orimlig pris
som i så fall forlanges for dette,mye på grunn av produksjonstilpassninger
med mera.


Ottar
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Kan ta et eksempel fra N+B Flair for noen år siden, den tiden en kunne velge mellom 3 chassi til endel modeller. Prisen fra fabrikk steg med €10 000 når en valgte Iveco i stedet for Fiat ALKO og bilen ble 30 cm høyere, valgte en derimot MB Sprinter så ble forskjellen €25 000 og høyden samme som for Iveco. Sprinter forsvant som valgmulighet når MB oppgraderte til den nye serien. Noe senere flyttet fabrikken Fiat ALKO til Arto linjen og Flair ble optimalisert for Iveco Daily 6 tonn og senere tyngre.

Selv den gangen en hadde valget var det store forskjeller under det indre golvet. Som en kuriositet ble det også den gangen produsert Clou med samme planløsning på Iveco Eurocargo, MAN og MB lastebilchassi i 7500 kg klassen - mye dyrere og med lavere lastekapasitet enn på Iveco 6 tonn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen