• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato bäst som vanligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Kan ta et eksempel fra N+B Flair for noen år siden, den tiden en kunne velge mellom 3 chassi til endel modeller. Prisen fra fabrikk steg med €10 000 når en valgte Iveco i stedet for Fiat ALKO og bilen ble 30 cm høyere, valgte en derimot MB Sprinter så ble forskjellen €25 000 og høyden samme som for Iveco. Sprinter forsvant som valgmulighet når MB oppgraderte til den nye serien. Noe senere flyttet fabrikken Fiat ALKO til Arto linjen og Flair ble optimalisert for Iveco Daily 6 tonn og senere tyngre.

Selv den gangen en hadde valget var det store forskjeller under det indre golvet. Som en kuriositet ble det også den gangen produsert Clou med samme planløsning på Iveco Eurocargo, MAN og MB lastebilchassi i 7500 kg klassen - mye dyrere og med lavere lastekapasitet enn på Iveco 6 tonn.

Frankia har till viss del detta val fortfarande, Iveco visserligen bara på ett fåtal men många går att välja mellan Fiat och Mercedes.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Hej
Du har rätt i att bilarna troligen går för litet och fegkörs vilket ger problem. I mitt fall är det fiatdelen som givit problemen. Jag håller mig numera alltid på minst 2000 varv och fegkör inte längre. Kanske blir det bättre och avgasrening filter mm slutar att krångla.
Det blir dock ca 2 dl mera per mil så nu ligger jag mellan 1,3 och 1,4 per mil. Om jag nu får ett antal år och tusen mil utan problem så kanske förtroendet kommer tillbaka.
:)
Hittade denna belysande broschyr (hos Fiat i Kungsbacka) som kanske kan vara ett stöd för dig vad avser filterproblemen. Likartad info borde finnas hos alla verkstäder och inte minst i våra resp instr-böcker! Broschyren beskriver enkelt, kortfattat och seriöst hur partikelfilter fungerar bla i våra husbilar. Hur sotpartiklar tas bort, ev orsaker till möjliga problem och hur man själv kan förebygga/påverka filterproblem.

Fiat är ingalunda ensamma med sin partikelfilterlösning, den är generell och likartad för alla motsvarande motorer avsedda för person- och distributionsbilar samt lättare lastbilar med insprutning av extra bränsle i motorn under avgasfasen, fvb till förbränning av sot i filtret!
Tunga fordon tyngre lastbilar, bussar, mfl sprutar in motsvarande extrabränsle direkt in i filtret.
 

Bilagor

  • Partikelfilterinfo, blad 1 av 2.jpg
    Partikelfilterinfo, blad 1 av 2.jpg
    1 MB · Visningar: 61
  • Partikelfilterinfo, blad 2 av 2.jpg
    Partikelfilterinfo, blad 2 av 2.jpg
    1 MB · Visningar: 54

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

1/ Kan ta et eksempel fra N+B Flair for noen år siden, den tiden en kunne velge mellom 3 chassi til endel modeller. Prisen fra fabrikk steg med €10 000 når en valgte Iveco i stedet for Fiat ALKO og bilen ble 30 cm høyere.

2/ Iveco Eurocargo, MAN og MB lastebilchassi i 7500 kg klassen - mye dyrere og med lavere lastekapasitet enn på Iveco 6 tonn.


1/Dette kom vel av at chassit var det dyrere lastebilchassit,og
ikke Fiat/AlKo sitt "varebilchassis!!Skal man velge själv,må prisen
som blir,aksepteres!Men....så är det med alt av bilar.

2/Der ser man det HB-fabrikanterna älskar,nämlig FPT-fabrikens
tilpassningsevne.Mellom 5,5 og 7,5 tonn finns väl inga alternativ
så godt som,derav är dom flesta HB bygd på FPT i denna viktklass??

Ottar
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Det där med 6 växlar har jag tudelade uppfattningar om , mycket en försäljningsgrej , det beror väl alldeles på hur lådan är drevad från ettan och uppåt och då kan man lätt få uppfattningen om att den "behövs" men jag tvivlar
faktiskt .Kommer ihåg den första personbilen jag hade med 6 vxl (Audi) den var onormalt lågt växlad på 1 an och det kändes lite mysko o köra genom rondeller på 4 an om man ville men i övrig upplevde jag inte några direkta fördelar med sex växlar .
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Hittade denna belysande broschyr (hos Fiat i Kungsbacka) som kanske kan vara ett stöd för dig vad avser filterproblemen. Likartad info borde finnas hos alla verkstäder och inte minst i våra resp instr-böcker! Broschyren beskriver enkelt, kortfattat och seriöst hur partikelfilter fungerar bla i våra husbilar. Hur sotpartiklar tas bort, ev orsaker till möjliga problem och hur man själv kan förebygga/påverka filterproblem.

Fiat är ingalunda ensamma med sin partikelfilterlösning, den är generell och likartad för alla motsvarande motorer avsedda för person- och distributionsbilar samt lättare lastbilar med insprutning av extra bränsle i motorn under avgasfasen, fvb till förbränning av sot i filtret!
Tunga fordon tyngre lastbilar, bussar, mfl sprutar in motsvarande extrabränsle direkt in i filtret.

Tack igen Relax. Texten stämmer säkert och mina problem började med egr problem och sedan startade hela historien med regenereringsproblem. Tydligen var det också fel på de sensorer som sitter före och efter filtret och signalerar tryckskillnad dvs fullt filter.
Ett troligt förlopp kan ha startat med öppen egr ventil, fullt filter, regenerering som inte funkat pga öppen egr, ett antal varv av ovan och brända sensorer. Ett inte helt lyckat system som troligen kan lopa som jag gissar att jag råkat ut för. Är nu uppe i 130 mil utan problem och i helgen blir det 40 till. Om det och en lika lång midsommartur går problemfritt kanske jag vågar mig ut på långtur i europa under juli. Jag gör som grodan och lever på hoppet:)
Stort tack för tillgången till all din kunskap:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

1/Dette kom vel av at chassit var det dyrere lastebilchassit,og
ikke Fiat/AlKo sitt "varebilchassis!!Skal man velge själv,må prisen
som blir,aksepteres!Men....så är det med alt av bilar.

2/Der ser man det HB-fabrikanterna älskar,nämlig FPT-fabrikens
tilpassningsevne.Mellom 5,5 og 7,5 tonn finns väl inga alternativ
så godt som,derav är dom flesta HB bygd på FPT i denna viktklass??

Ottar
1/ Iveco Daily og MB Sprinter er også varebiler, men med bakhjulsdrift, høydeforskjellen kommer hovedsaklig av behovet for mellomaksel og bakaksel kontra ALKO sitt lavbygge. Endel husbiler bygges på et MB Sprinter chassi som er stivet av hos ALKO, samtidig som det er blitt forlenget.

2/ Grensen 7,5 tonn er meget vesentlig i Tyskland og Norge hvor alle eldre kunne få C1 uten problem, men dette er ikke det største markedet i dag.

Grensen 3500 kg som er ønsket av alle yngre innen EU pluss eldre i de andre store husbilslandene Frankrike og Italia krever lett chassi. Her skulle alle varebilprodusenter kunne stille likt om de hører hva påbyggerene trenger. Men spesiellt her blir den ekstra vekten av bakhjulsdriften fort et problem.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Den broschyr som Relax hänvisar till tycker jag är inkonsekvent i en del fall.
Regenerering skall ske vid 2700 rpm vid 70 km/h. (Då får man väl köra på 4:an i 20 min?)
När generering inte kunnat ske går motorn in i "limp home mode" och begränsar hastigheten till 30 km/tim. Hur skall man då komma upp i 70 km/tim och 2700 rpm så man kan göra en generering?

Det står även att om EGR-ventilen hänger sig så går motorn rik eller mager.
EGR skickar tillbaka avgaser till förbränningsrummen för att sänka förbränningstemperaturen för att minska kväveoxider i avgaserna (NOX).
Eftersom de återcirkulerade avgaserna inte deltar i förbränningsprocessen och förbränns inte eftersom de till huvudsakligen del innehåller koldioxid, kväve och vatten (CO2, N och H2O) och påverkar inte bränsle/syre-blandningen.

Att man sedan skyller problem med partikelfiltret på "Brist på förarens medvetenhet" är så dumt så klockorna stannar. Fick köparna gå en kurs i handhavande av partikelfiltret när de köpte bilen???
Nä, enligt mitt förmenande är hela konstruktionen en halvmessyr till nödlösning, och att många dessutom behöver byta olja efter några hundra mil tycker jag är skandal.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Den broschyr som Relax hänvisar till tycker jag är inkonsekvent i en del fall.
Regenerering skall ske vid 2700 rpm vid 70 km/h. (Då får man väl köra på 4:an i 20 min?)
När generering inte kunnat ske går motorn in i "limp home mode" och begränsar hastigheten till 30 km/tim. Hur skall man då komma upp i 70 km/tim och 2700 rpm så man kan göra en generering?

Det står även att om EGR-ventilen hänger sig så går motorn rik eller mager.
EGR skickar tillbaka avgaser till förbränningsrummen för att sänka förbränningstemperaturen för att minska kväveoxider i avgaserna (NOX).
Eftersom de återcirkulerade avgaserna inte deltar i förbränningsprocessen och förbränns inte eftersom de till huvudsakligen del innehåller koldioxid, kväve och vatten (CO2, N och H2O) och påverkar inte bränsle/syre-blandningen.

Att man sedan skyller problem med partikelfiltret på "Brist på förarens medvetenhet" är så dumt så klockorna stannar. Fick köparna gå en kurs i handhavande av partikelfiltret när de köpte bilen???
Nä, enligt mitt förmenande är hela konstruktionen en halvmessyr till nödlösning, och att många dessutom behöver byta olja efter några hundra mil tycker jag är skandal.

Håller med till 100% det var bland det dummare.
Undrar ifall något annat fabrikat har dylik broschyr?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Jag vet inte, men när man tittar på broschyren så tror jag inte att det är Fiat som gett ut det bladet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Nä Fiat har nog inget med den broschyren/reklambladet att göra.
Tur är väl det för maken till särskrivningar har jag nog aldrig sett :wideeyed:

Tunap, som har gjort reklambladet verkar leva på att kränga diverse tillsatser som skall motverka problem med filtret.
Det ligger alltså lite i deras intresse att filtret skall upplevas som känsligt och att äga det kan vara lite "jobbigt". Ja, om man inte kör med deras tillsatser så klart ;)
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

I vår 3,0 liters på 177 hk är max Nm 372,5 vid 1545 r/m. Maxfart 117 km/tim. Har nu varit ledsen i 2 ½ år pga detta måndagsexemplar!
T.o.m. Bossing säger att FIAT har problem med sina Euro 5-motorer.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Som många redan nämnt, broschyren om partikelfiltret kan inte vara ett verk av någon insatt person, det verkar var rena svamlet.
Många faktafel samt låg insikt om hur de olika systemen fungerar och kulmen är som sagt "förarens brist på medvetenhet".
Helt otroligt att lägga ansvaret på föraren när avgasreningssystemet i ett nytt fordon inte fungerar.
Jag har ingen åsikt om nyare Fiat som tråden handlar om men hoppas att ingen tar denna text på alvar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Jo mere jeg leser om partikkelfilter jo mer glad blir jeg for at min husbil ble levert uten :D:D

När vi bytte bil i höstas kunde vi välja en ny 2013 eller en något begagnad med mycket utrustning (luftfjädring, elgardin mm mm) för samma pris.
Vi valde den begagnade helt och hållet på att jag inte ville ha partikelfilter efter att ha läst om alla problem och täta oljebyte.
OK, något svagare motor men den räcker gott och väl.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

På mitt jobb så har vi c:a 50 stycken iveco av 2011 årsmodeller
och inte en enda av dom har hållit ihop tillfredställande
det kryllar av fel hjulupphägning, elfel, bromsar, etc
dom går även som skördetröskor på vägen extremt stötiga och obehagliga att åka i, det har gått så långt att många vägrar köra dom
det enda som hållit ihop är motorerna, bara en motor som total havererade vid 8000 mil så motorerna verkar rätt ok.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

F-n trot och kunderna har väl alltid rätt även i Sverige, eller är detta utdra bara lögn, förbannad dikt eller missuppfattning?
 

Bilagor

  • CCF20140605_00001.jpg
    CCF20140605_00001.jpg
    1,9 MB · Visningar: 39

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Nå står det personbiler på statistikken, så disse Fiat Ducato er husbiler!
Ikke dårlig at det bare er VW og Volvo foran på 25 på topp :rolleyes:
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

Nå står det personbiler på statistikken, så disse Fiat Ducato er husbiler!

En personbilsregistrerad Ducato kan också vara en buss avsedd för högst 9 personer inklusive förare. De finns i två utföranden, Ducato Combi och Ducato Panorama. Jag vet inte hur många de är, men jag är helt säker på att minst en av de som såldes 2013 är av sådan modell, registrerad som personbil klass 1.

Och hittills har den inte krånglat, peppar peppar... :)
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt!

På mitt jobb så har vi c:a 50 stycken iveco av 2011 årsmodeller och inte en enda av dom har hållit ihop tillfredställande
det kryllar av fel hjulupphägning, elfel, bromsar, etc

Jag åker et FPT-produkt själv,en HB med 3,0 liter som hittils vart bra,(2200 mil)
men jag har samma erfarenheter som du via jobb.En del av dom
FPT-produkten tål vist inte användas som tänkt i yrkes-använding.
När dom nått 10.000 Mil är det reparasjoner ock stillstånd mycket av tiden.

Som husbil används bilarna mycket snällt,körs förhålandevis
litet ock försiktigt,så då går det "så där" ser det ut som.(Hoppas jag):rolleyes:

Ottar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen