• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat 2.8JTD svartrök

AM2023

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
35602
Medlemskap
2023
Som rubriken antyder ryker vår Fiat svart vid gaspådrag och det gäller alla växlar och vid alla temperaturer.
Jag har pratat med branschfolk och mycket tyder på att EGR-ventilen koksat igen eller att spridarna behöver justeras.

Motorn är inte trimmad och är byggd 2005. Bilen har rullat i underkant 10000 mil. I vår ägo har den gått 400-500 mil per år sedan 2019. Det ska nog tilläggas att vi inte märkt av sotning tidigare utan först efter att vi kört i Danmark med blankdiesel och att röken uppstod när vi fyllde på med svensk diesel. Jag har ingen aning om det har något vettigt samband men helt klart kommer vi längre på dansk diesel (men det är ett annat kapitel).

Vad kan felet vara och tror ni att bilen behöver lämnas in till verkstan?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.573
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Om det ryker svart vid gaspådrag efter att man kört med motorbroms i tex. en utförsbacke men slutar efter en stund så bör det vara något som läcker in olja i insuget. Är det något som händer när som så kan det vara spridare som sölar.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Och är det inläckande olja så tar den nog olja och ryker blått. Kan inte Multiecuscan ge turbotryck och annan info? Om det kommer in för lite luft så ryker en diesel svart vid gaspådrag på grund av otillräckligt luftöverskott. Luftfilter eller turbo eller slanghinder på insugssidan. Men antaglIgen även egr-ventil och spridarfel kan vara möjliga liksom trasig kolvring eller annat, mindre troligt. Men är det svart eller blått?
 

Qurmanji

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35547
Medlemskap
2023
Jag har en 2,2 motor och hade samma problem som du beskriver,gick inte genom besiktningen, köpte nytt EGR-Ventil lämnade
till en klantskalle och den blev godkänd i besiktningen, svartröken är borta men motorblockskåpan saknas och det ryker lite rök från motorn men inga varningssignaler, har kört den till spanien där jag är nu.
 

AM2023

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
35602
Medlemskap
2023
Och är det inläckande olja så tar den nog olja och ryker blått. Kan inte Multiecuscan ge turbotryck och annan info? Om det kommer in för lite luft så ryker en diesel svart vid gaspådrag på grund av otillräckligt luftöverskott. Luftfilter eller turbo eller slanghinder på insugssidan. Men antaglIgen även egr-ventil och spridarfel kan vara möjliga liksom trasig kolvring eller annat, mindre troligt. Men är det svart eller blått?
Det är kôlsvatt som de säger i Götet, så byte av egr eller dags att se över spridarna är nog rätt på.
 

AM2023

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
35602
Medlemskap
2023
Troligtvis turboras skulle jag tro. Känns den inte lite slöare?
Nej det gör den inte, men den ryker, även när den är varmkörd. Vi har alltid behövt växla ner till fyran i uppförsbackar. 4 ton lådform utan några större aerodynamiska anpassningar gör den inte precis lättkörd. I Danmark var det mycket blåsigt med hårda sidvindar men jag upplevde inte att den gick slöare än vanligt.

Kan du utveckla ”slöare”?
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Nej det gör den inte, men den ryker, även när den är varmkörd. Vi har alltid behövt växla ner till fyran i uppförsbackar. 4 ton lådform utan några större aerodynamiska anpassningar gör den inte precis lättkörd. I Danmark var det mycket blåsigt med hårda sidvindar men jag upplevde inte att den gick slöare än vanligt.

Kan du utveckla ”slöare”?
Detta är ett mekaniskt fel, tror inte du får fram någon felkod som säger vad det är. Lossa slangar på båda sidor om turbon, titta in om det finns oljesöl, går även att känna på axeln hur mkt det glappar. Ska vara minmalt med spel. Slöare= sämre vrid alltså mindre ork på låga varv. Kan ev vara något luftläckage på insugssidan men jag tror mest på turbo. Är det gjort oljebyte hela vägen.
 

AM2023

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
35602
Medlemskap
2023
Detta är ett mekaniskt fel, tror inte du får fram någon felkod som säger vad det är. Lossa slangar på båda sidor om turbon, titta in om det finns oljesöl, går även att känna på axeln hur mkt det glappar. Ska vara minmalt med spel. Slöare= sämre vrid alltså mindre ork på låga varv. Kan ev vara något luftläckage på insugssidan men jag tror mest på turbo. Är det gjort oljebyte hela vägen.
Oljebyten är förmodligen gjorda enligt instruktionsbok (vet inte hur tidigare ägare skött det), varje år i vår ägo sedan 2019.

Intressant att en säger att det finns felkoder (antagligen) och en annan som bestämt hävdar att det är ett mekaniskt fel.

Jag har nu köpt ett analysverktyg och ska försöka mig på uteslutningsmetoden. Slangar mm ska kollas visuellt, vet inte hur de ska provtryckas.

Väldigt tacksam för era bidrag
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Oljebyten är förmodligen gjorda enligt instruktionsbok (vet inte hur tidigare ägare skött det), varje år i vår ägo sedan 2019.

Intressant att en säger att det finns felkoder (antagligen) och en annan som bestämt hävdar att det är ett mekaniskt fel.

Jag har nu köpt ett analysverktyg och ska försöka mig på uteslutningsmetoden. Slangar mm ska kollas visuellt, vet inte hur de ska provtryckas.

Väldigt tacksam för era bidrag
Jag håller fullständigt med dig, för med den klarsynta symtom som du har beskrivit "problemet" med (svartrök) ..... Så borde alla som svarat dig här lätt ha förstått vari felet beror... :yes::swoon::twitcy:

Så varför inte prova ett annat forum.... Typ... Gissa felet... :wideeyed:

Eller en bättre beskrivning av symtomen ;)

Jag ser att du inte är medlem.... Tydligen är denna klubb inget för dig....
 
Toppen