• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat 2.8JTD svartrök

AM2023

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
35602
Medlemskap
2023
Som rubriken antyder ryker vår Fiat svart vid gaspådrag och det gäller alla växlar och vid alla temperaturer.
Jag har pratat med branschfolk och mycket tyder på att EGR-ventilen koksat igen eller att spridarna behöver justeras.

Motorn är inte trimmad och är byggd 2005. Bilen har rullat i underkant 10000 mil. I vår ägo har den gått 400-500 mil per år sedan 2019. Det ska nog tilläggas att vi inte märkt av sotning tidigare utan först efter att vi kört i Danmark med blankdiesel och att röken uppstod när vi fyllde på med svensk diesel. Jag har ingen aning om det har något vettigt samband men helt klart kommer vi längre på dansk diesel (men det är ett annat kapitel).

Vad kan felet vara och tror ni att bilen behöver lämnas in till verkstan?
 

AM2023

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
35602
Medlemskap
2023
Jag håller fullständigt med dig, för med den klarsynta symtom som du har beskrivit "problemet" med (svartrök) ..... Så borde alla som svarat dig här lätt ha förstått vari felet beror... :yes::swoon::twitcy:

Så varför inte prova ett annat forum.... Typ... Gissa felet... :wideeyed:

Eller en bättre beskrivning av symtomen ;)

Jag ser att du inte är medlem.... Tydligen är denna klubb inget för dig....
? Inget för mig? Vad grundar du det på?

Jag har följt instruktionerna för att bli ”fullvärdig medlem”, dvs betalande, har lagt in ansökan etc. Tyvärr ingen återkoppling från granskande part så jag väntar fortfarande på att sätta in pengarna.

Men visst ja, det är väl du som skriver under med Lycka till… efter varje inlägg? Du har kanske rätt, detta är inget forum för mig.

God jul
 

AM2023

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
35602
Medlemskap
2023
Det var ett bra svar
Var ungefär sitter denna turbo? Några foton uppifrån.

Är det någon annan som har en motorhandbok för Fiat Ducato JTD2.8? Gärna med sprängskisser system för system.
EGR-ventilen tror jag mig ha funnit…sitter den på luftslangen efter luftfiltret? En liten sluten svampformad burk.
 

Bilagor

  • 3026A1DD-7A48-4EDC-AC39-33DE487F41D2.jpeg
    3026A1DD-7A48-4EDC-AC39-33DE487F41D2.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 78
  • 4B5798EB-7973-4A21-B54F-88EF35AE1741.jpeg
    4B5798EB-7973-4A21-B54F-88EF35AE1741.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 76
  • E87FEE7C-E8EA-45B0-BF51-D407F2DBEB98.jpeg
    E87FEE7C-E8EA-45B0-BF51-D407F2DBEB98.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 76

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
? Inget för mig? Vad grundar du det på?

Jag har följt instruktionerna för att bli ”fullvärdig medlem”, dvs betalande, har lagt in ansökan etc. Tyvärr ingen återkoppling från granskande part så jag väntar fortfarande på att sätta in pengarna.

Men visst ja, det är väl du som skriver under med Lycka till… efter varje inlägg? Du har kanske rätt, detta är inget forum för mig.

God jul
Betala genom swish så funkar det :) och du är hjärtligt välkommen till klubben.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Var ungefär sitter denna turbo? Några foton uppifrån.

Är det någon annan som har en motorhandbok för Fiat Ducato JTD2.8? Gärna med sprängskisser system för system.
EGR-ventilen tror jag mig ha funnit…sitter den på luftslangen efter luftfiltret? En liten sluten svampformad burk.
Följ nedre slangen från luftburken den går till turbon. Den sitter på baksidan av motorn på avgasrörert där det börjar. Syns bäst från undersidan.
 

Mose

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33996
Medlemskap
2024
Som rubriken antyder ryker vår Fiat svart vid gaspådrag och det gäller alla växlar och vid alla temperaturer.
Jag har pratat med branschfolk och mycket tyder på att EGR-ventilen koksat igen eller att spridarna behöver justeras.

Motorn är inte trimmad och är byggd 2005. Bilen har rullat i underkant 10000 mil. I vår ägo har den gått 400-500 mil per år sedan 2019. Det ska nog tilläggas att vi inte märkt av sotning tidigare utan först efter att vi kört i Danmark med blankdiesel och att röken uppstod när vi fyllde på med svensk diesel. Jag har ingen aning om det har något vettigt samband men helt klart kommer vi längre på dansk diesel (men det är ett annat kapitel).

Vad kan felet vara och tror ni att bilen behöver lämnas in till verkstan?
Bytt bränsle filter och prova.
Det kan bildades paraffin i filter.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag har råkat ut för samma fel som detta två gånger med min gamla Volvo D6, första gången var det dieselpumpen som behövde helrenoveras (dyrt) andra gången så hade ett långt papper på något sätt virvlat in i motorrummet och kommit in i luftintaget till luftrenaren som till stor del blev igentäppt, det syntes inte utifrån innan filtret togs ut men sen det var borttaget gick bilen normalt igen.
Det är extremt låg sannolikhet att det har inträffat för dig men det kan ändå vara värt att kolla.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Lite allmänt om Diesel motorer och lite 8140.43S i synerhet
Svart rök beror på överskott av diesel i förhållande till luft. förbränningstemp och avgastemp stiger.
2.8JTD har Bosch EDC15 som baserar mängden insprutad diesel på vad föraren ber om för vridmoment med gaspedalen.
sedan bestämmer systemet hur mycket som behöver sprutas in och när för att uppnå önskat vridmoment.
Dom husbilar/transportbilar från fiat jag stött på med den här motorn har inte haft EGR.
Den lilla runda burken mellan luftfiltret och turbon är en backventil till vevhusventilationen som stänger om undertrycket i mellan luftfilter och turbo blir för lågt så att inte turbon ska sugan i sig olja från vevhuset.
Det är inte många givare inblandade i beräkningen av bränsle mängd.
Dessa system är inte så sofistikerade vad gäller felkoder, dom klarar mest av att varna för avbrott.
om en mapsensor visar tex 0.3bar fel så klarar inte systemet att tolka det som ett fel eftesom det finns för få saker att jämföra mot.
har man tillgång till en enklare obd2 läsare så kan man ofta se vissa live värden. det som man i första hand bör titta på är om motortempraturen är rimlig och om laddtrycket stämmer med det som motorstyrboxen ser.
Det finns för många saker som kan vara fel för att man ska kunna gissa sig till det.
så börja med att analysera lite vad motorn gör när felet upträder.
En felkod berättar inte alltid vad som är fel utan är mer ett resultat av en händelse om man nu inte talar om totala avbrott eller kortslutningar.

När jag felsöker något liknande gör jag följande
1. Visuell inspektion av motorrummet (kollar även luftfiltret har hittat mer än ett råttbo där och då är felsökningen klar)
2. Kopplar upp felsökningsdator läser ut felkoder (skriver ut) Radera inte!
3. Går till live värden och tittar på tempraturer och laddtryck. och om det finns styrning av tex EGR eller Turbo.
4. Baserat på vad provkörning visar för värden symtom bestämms nästa moment.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Som rubriken antyder ryker vår Fiat svart vid gaspådrag och det gäller alla växlar och vid alla temperaturer.
Jag har pratat med branschfolk och mycket tyder på att EGR-ventilen koksat igen eller att spridarna behöver justeras.

Motorn är inte trimmad och är byggd 2005. Bilen har rullat i underkant 10000 mil. I vår ägo har den gått 400-500 mil per år sedan 2019. Det ska nog tilläggas att vi inte märkt av sotning tidigare utan först efter att vi kört i Danmark med blankdiesel och att röken uppstod när vi fyllde på med svensk diesel. Jag har ingen aning om det har något vettigt samband men helt klart kommer vi längre på dansk diesel (men det är ett annat kapitel).

Vad kan felet vara och tror ni att bilen behöver lämnas in till verkstan?
Hejsan. Hur har det gått? Jag googlade om rykande 2,8 och läste detta.
Jag bytte magnetventilen till turbons laddryck som sitter under den svarta kåpan mitt i fram..
Jag hade felkoder P0235 & P0236 har tidigare i sommar bytt luftmängdsmätaren.
Vad gjorde du för åtgärd?
 
Toppen