• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat 130 hk Startar inte

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 250
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.3 130 hk Multijet
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Miller
Husbilsmodell: Oklahoma
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
hej.
Jag har ett problem som, kanske, uppstod efter att ha kört slut på bränsle. Jag hade Bachovärmaren igång så bränslet tog slut. Jag fyllde på 20 liter och bilen startade som vanligt. Även Bachovärmaren startade efter ett par försök.

Nu när jag skulle flytta bilen inomhus några dagar senare startar den inte. Först var det batteriet som var helt slut, tappade all kraft efter några sekunders startförsök. Det sjönk från 12.5 volt till 9 v. på ett par sekunder.

Bytte batteriet då färgen i det lilla runda fönstret på batteriet var svart, inte röd eller grön.
Nu går det att köra på ganska länge innan den börjar sjunka, men den startar ändå inte ?
Den bara tuggar på och tänder till ibland och lägger av.

Går det att starta bilen, utan luftning, -08, hade jag bara tur att den startade vid första tillfället några dagar innan.
Till saken hör att jag kört upp den på nivåklossar fram för att vattnet på taket ska rinna av, nivåskildnad fram och bak ca 5 cm. kan det ha betydelse ? Tänkte om lutningen är ett känsligt kapitel då det är lite diesel i tanken, runt 10 liter skulle jag tro. Kan det vara så att den lilla diesel som finns ligger för lång bak så pumpen får för lite.Tror ni det kan funka med startgas, har aldrig provat det på en diesel, trott att kanske kan vara skadligt på något sätt jämnfört med en bensinare.
Ska prova med att slå i 15 liter diesel till och testa.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
vippen skrev:
Om där är gödning ska du inte använda startgas.Jag har inte lagt märke till att eller om där är glödning .Man skulle kanske kunna ta ut säkringen till glödningen och starta upp
Hur menar du nu, ska jag ta ur säkringen och starta upp? Menar du att säkringen finns för att stoppa upphettningen av glödstiften när de nått rätt temp. Om jag tar bort säkringen fortsätter de då att glöddga så länge jag har nyckel i startläge ?:wideeyed:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
sven-A skrev:
Hur menar du nu, ska jag ta ur säkringen och starta upp? Menar du att säkringen finns för att stoppa upphettningen av glödstiften när de nått rätt temp. Om jag tar bort säkringen fortsätter de då att glöddga så länge jag har nyckel i startläge ?:wideeyed:

Usäkta jag är otydlig .Om du tar bort säkringen till glödningen kan du starta med startgas.Det är farligt att använda startgas om man har glödning på motorn.
Där sitter troligen en stor säkring til glödningen typ jumbosäkring.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
vippen skrev:
Usäkta jag är otydlig .Om du tar bort säkringen till glödningen kan du starta med startgas.Det är farligt att använda startgas om man har glödning på motorn.
Där sitter troligen en stor säkring til glödningen typ jumbosäkring.
Okey, då förstår jag. Eftersom den inte tänder med startgas då säkringen sitter i så kanske det inte hjälper att ta ur säkringen heller. Lite tråkigt väder att hålla på i just nu. drivsnö och 7 gr. kallt. Men det verkar inte hjälpa vad jag än gör just nu, ska kolla upp den med en OBDII instrument i kväll, om den nu funkar på FIAT och kan ta fram koder menar jag, kontakten är i vart fall den rätta.

Har beställt garage på Bilteknik i Gävle över helgen. Blir bärgning dit. Startar den inte då, ja, då är den på rätt ställe:twitcy:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
sven-A skrev:
Okey, då förstår jag. Eftersom den inte tänder med startgas då säkringen sitter i så kanske det inte hjälper att ta ur säkringen heller. Lite tråkigt väder att hålla på i just nu. drivsnö och 7 gr. kallt. Men det verkar inte hjälpa vad jag än gör just nu, ska kolla upp den med en OBDII instrument i kväll, om den nu funkar på FIAT och kan ta fram koder menar jag, kontakten är i vart fall den rätta.

Har beställt garage på Bilteknik i Gävle över helgen. Blir bärgning dit. Startar den inte då, ja, då är den på rätt ställe:twitcy:

Jaså, jag missade att du har provat med startgas.Starta den inte med gas har du nog ett problem
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
sven-A skrev:
Okey, då förstår jag. Eftersom den inte tänder med startgas då säkringen sitter i så kanske det inte hjälper att ta ur säkringen heller. Lite tråkigt väder att hålla på i just nu. drivsnö och 7 gr. kallt. Men det verkar inte hjälpa vad jag än gör just nu, ska kolla upp den med en OBDII instrument i kväll, om den nu funkar på FIAT och kan ta fram koder menar jag, kontakten är i vart fall den rätta.

Har beställt garage på Bilteknik i Gävle över helgen. Blir bärgning dit. Startar den inte då, ja, då är den på rätt ställe:twitcy:
Det kunde ju vara intressant, åtminstone för oss som varit med och "Brainstormat", att få reda på hur det hela har avlöpt, med startproblemet.
Göte A
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Ja, då vet jag vad som var felet. Det var ett gammalt välkänt problem med X250 modellen. Vatten har trängt in vid skarven på plastrännan nedanför vindrutan. runnit/droppat ner på en kall motor där det byggt på is runt och över spridarna. Resterande vatten har runnit ner vid dreven för kamaxlarna och bildat ett ispaket innehållande drev och kamrem. Vid 1;a startförsöket drog vevaxeln men kamaxlarna var låsta i isen.
Detta medförde överkuggning med 3 kugg. Det i sig räcker för att motorn inte ska starta. Men, även ett flertal vipparmar lämnade in, de gick av mitt på den axel de är monterade.
Enl. verkstan så går alltid vipparmar av vid sådana här tillfällen. De har haft ett antal liknande fall.
Till saken hör att min bil har den skyddskåpa över motorn som Fiat monterat från fabrik. Den ska förhinda just det som hänt att få in vatten på toppen vid spridarinfästningen. Den fanns inte på första modellerna och då var detta problem vanligt i vår kalla nord.
I mitt fall hade jag värmen på i kupen och snön smälte på vindrutan och rann inte ut via dräneringskanalerna i rutans nederkant i plastrännan. I stället letadde det sig in i motorrummet via skarven som finns i mitten på plastrännan rakt nedaför vindrutan.
Så ni som inte har tätat denna skarv, gör det.
Den finns även några skruvhål som håller denna plastränna på plats där det även läcker in, så täta allt vad skruvar och hål heter i denna ränna.

Nu har jag turen att ha en gällande maskinförsäkring med en självrisk på endast 1500.-, 3000.- om bilen gått över 4000 mil.
Vi får väl se om Trygg Hansa tar detta som en maskinskada eller vad de försöker få det till.
Jag frågade på verkstan och de kunde inte förstå annat än att Trygg Hansa skulle ta det. Det är i vart fall inte bristande underhåll. Det är ju inget man ser efter som isen ligger under en kåpa på toppen av motorn och inne i kamremskåpan vid sidan av motorn och jag har det plastskydd över motorn som Fiat tagit fram av just den här anledningen.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Det är en J-V tur att vipporna går av så inte det blir ventilsallad.Jag tycker det är tragiskt med en sådan konstruktionsmiss.
Undra vilka andra blödningar Fiat gjort ?
Jag hade tänkt ha min bil i minst 10 år:(
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Surt när sånt händer. Men bra ifall konstruktören har gjort försvagning i vipparmen, som en "säkring", ifall det blir rembrott (eller hopp). Jag har sett ett haveri på en Volvo diesel där godset i toppen bräckts sönder. Bara att byta hela toppen (eller motorn)
I det här fallet. Var det inte så att remmen hoppat MER än 3 kugg?
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Gotand skrev:
Surt när sånt händer. Men bra ifall konstruktören har gjort försvagning i vipparmen, som en "säkring", ifall det blir rembrott (eller hopp). Jag har sett ett haveri på en Volvo diesel där godset i toppen bräckts sönder. Bara att byta hela toppen (eller motorn)
I det här fallet. Var det inte så att remmen hoppat MER än 3 kugg?

Nej det verkar inte så, det var 2-3 vipparmar på insugssidan som gått. Mekanikern lättade på remmen och ställde motorn i tändläge och räknade ut att den hoppat 3 kugg. Ja, i och för sig så kan den ju ha dragit i väg ett varv eller flera varv och +3 kugg. Remmen var helt oskadad men de sätter inte dit en gammal så det blir ny spännrulle, kamrem samt nya vipparmar i hela toppen, utifall det finns någon spricka i någon annan.
Sedan har de upptäckt att bilen saknar förvärming till vevhusventilationen med, så de har beställt en sådan för 700.-.
Jag har skrivit till importören, HusbilsSvensson, för att få ersättning för deras miss i den frågan, vi får väl se, är de snälla och vill ha bra reklam så kanske de tar på sig missen efter 4 ½ år.
Skulle det vara fler saker återkommer jag...
Annars ska ni ha tack för alla bra förslag om vad det kunde handla om.

Sven-A
 
F

F.d. 9418

Guest
vippen skrev:
Usäkta jag är otydlig .Om du tar bort säkringen till glödningen kan du starta med startgas.Det är farligt att använda startgas om man har glödning på motorn.
Där sitter troligen en stor säkring til glödningen typ jumbosäkring.


OBS man ska ALDRIG använda startgas till en diesel
 
F

F.d. 9418

Guest
Jag har skummat igen svaren du fått på att din JMTi motor inte startar.Den här motorn är väldigt känslig för vatten och föroreningar.I och med att det är en Commonrail diesel så har du -Bfilter som renar 3 micron.Byt filter lossa sedan returledning pumpa fram diesel så det kommer i returledningen.Montera tillbaka returledningen.Starta sedan motorn med fullgas så spridarna ger max bränsle,när den börjar tända håll kvar starten tills den går för sig själv.
Jag jobbar med dessa dieslar fast på båtsidan där heter dom Lombardini .
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Jag har skrivit till Fiat Customcare i Italien och döm om min förvåning då jag blir uppringd av en kvinna som vill veta vilka problem jag haft. Hon lyssnade och skrev ner mina påtalade brister och skulle skicka det vidare för utredning, sedan var det tyst i en dryg vecka.
Idag har Fiat Automobil sweden meddelat att de håller på att behandla ärendet, ang. ersättning för omonterad förvärmare till vevhusventilationen. Troligen blir jag utan men det var ju kul att röra om lite i grytan och blanda in Fiat Customcare, Italien.

Jag skrev att sådana här brister ger eko i hela norden om hur Fiat slarvar med nödvändiga standardmonteringar och att det inte inger mycket förtroende, för att inte tala om vilken dålig reklam för Fiat Automobil.

Återkommer

sven-A
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Om jag var som Du så skulle jag innan några startgasförsök görs hälla i en dunk diesel. För flera år sedan fick jag "soppatorsk" och med den bilen gjorde en ganska liten lutning en stor skillnad. Tanken är ju ganska stor till ytan så Dina tio liter blir ju knappast bottenskyla.

Leif
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Fick svar av Trygg Hansa idag, skadan, utbyte av kamrem med tillbehör, vipparmar, olja och filter, går på maskinförsäkringen, kostnad 19.000.- ca.
Nu återstår det bara att få svar av Fiat Customcare ang. förvärmningen av vevhusventilationen hurvida de tar kostnaden för den omonterade förvärmaren.
Känns som det här året börjar bra i förhållande till hur det gamla slutade:D
sven-A
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Jag har nu fått ett svar som jag nöjer mig med från Customcare i Italien. De säger helt riktigt att de sålt bilen till Mobilvetta som i sin tur byggt en bodel på chassiet. Därefter har bilen sålts till Sverige. Så de anser att den omonterade förvärmaren till vehusventilationen skall importören montera, Fiat har inget med det att göra då de sålt bilen till Mobillvetta i Italien. Fiat Automobil vet ju inte vart bilen skall slutlevereras då de säljer bilen till Mobilvetta i Italien.

Det svaret är jag nöjd med, alltså blir det Husbilssvensson i Lidköping som inte tagit sitt ansvar.
Det mail jag skickade till dom, för över en månad sedan, har inte besvarats. Det tycker jag är dåligt. Men skam den som ger sig, ska telefonkontakt med dom i stället.
Återkommer.
sven-A
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
sven-A skrev:
Jag har nu fått ett svar som jag nöjer mig med från Customcare i Italien. De säger helt riktigt att de sålt bilen till Mobilvetta som i sin tur byggt en bodel på chassiet. Därefter har bilen sålts till Sverige. Så de anser att den omonterade förvärmaren till vehusventilationen skall importören montera, Fiat har inget med det att göra då de sålt bilen till Mobillvetta i Italien. Fiat Automobil vet ju inte vart bilen skall slutlevereras då de säljer bilen till Mobilvetta i Italien.

Det svaret är jag nöjd med, alltså blir det Husbilssvensson i Lidköping som inte tagit sitt ansvar.
Det mail jag skickade till dom, för över en månad sedan, har inte besvarats. Det tycker jag är dåligt. Men skam den som ger sig, ska telefonkontakt med dom i stället.
Återkommer.
sven-A

Men förvärminingen borde ju även behövas i Italien?
För visst är det väl vinter o snö elände även där..

Men helt klart intressant det där med att husbilsförsäljarna/generalagenterna INTE verka ta sitt ansvar.
 
Toppen