• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat 130 hk Startar inte

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 250
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.3 130 hk Multijet
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Miller
Husbilsmodell: Oklahoma
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
hej.
Jag har ett problem som, kanske, uppstod efter att ha kört slut på bränsle. Jag hade Bachovärmaren igång så bränslet tog slut. Jag fyllde på 20 liter och bilen startade som vanligt. Även Bachovärmaren startade efter ett par försök.

Nu när jag skulle flytta bilen inomhus några dagar senare startar den inte. Först var det batteriet som var helt slut, tappade all kraft efter några sekunders startförsök. Det sjönk från 12.5 volt till 9 v. på ett par sekunder.

Bytte batteriet då färgen i det lilla runda fönstret på batteriet var svart, inte röd eller grön.
Nu går det att köra på ganska länge innan den börjar sjunka, men den startar ändå inte ?
Den bara tuggar på och tänder till ibland och lägger av.

Går det att starta bilen, utan luftning, -08, hade jag bara tur att den startade vid första tillfället några dagar innan.
Till saken hör att jag kört upp den på nivåklossar fram för att vattnet på taket ska rinna av, nivåskildnad fram och bak ca 5 cm. kan det ha betydelse ? Tänkte om lutningen är ett känsligt kapitel då det är lite diesel i tanken, runt 10 liter skulle jag tro. Kan det vara så att den lilla diesel som finns ligger för lång bak så pumpen får för lite.Tror ni det kan funka med startgas, har aldrig provat det på en diesel, trott att kanske kan vara skadligt på något sätt jämnfört med en bensinare.
Ska prova med att slå i 15 liter diesel till och testa.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Har nu släpat omkring den då bärgaren sade att han fått gjort det tidigare med bilar som skall vara självluftande. Men vad hjälpte det. Den startade ändå inte. Nu börjar jag tro att jag fått in vatten i systemet som frusit. Kan ju ha legat vatten i botten på tanken som jag lyckades suga upp i sytemet då det var soppa-torsk.
Den startade då men det var väl dieseln som fanns kvar i pumpen för jag stängde av den direkt då jag hörde att den startade(min dumma jävel) hade jag låtit den gå kanske det hade löst sig då.
 

prokuratoren

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026
Hei, jeg vet ikke hva som er galt, men dersom bilen ryker en del mørk røyk når du kjører den med selvstarter, er det troligvis ikke dieseltilførslen det er galt med. Dersom den ikke ryker er det mest sannsynlig at det er tilførslen som er feil. Hvor kalt er det?

Kommer det ikke diesel til motoren, og det er minusgrader, forsøk å tette rundt bilen og sett en varmeovn under bilen, men pass på brannfaren.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
prokuratoren skrev:
Hei, jeg vet ikke hva som er galt, men dersom bilen ryker en del mørk røyk når du kjører den med selvstarter, er det troligvis ikke dieseltilførslen det er galt med. Dersom den ikke ryker er det mest sannsynlig at det er tilførslen som er feil. Hvor kalt er det?

Kommer det ikke diesel til motoren, og det er minusgrader, forsøk å tette rundt bilen og sett en varmeovn under bilen, men pass på brannfaren.

Det är som mest -5 grader kallt. Jag har ställt in 2 cupe-värmare under motorn nu få se om det har någon effekt.
Om det kommit med vatten till filtret, är det kört då.
Och kan man använda vanlig Rödsprit i diesel, den löser ju upp mindre isproppar om det finns passage vid proppen
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
På min gamla Fiat Ducato (2,5 -98) sitter det en "tiltomkopplare", bakom batteriet. Skall utlösa vid krock, och stanna motorn. Var själv ute för att den löste ut, då jag bytte batteri. Hade några "svettiga" timmar innan jag kom på att den existerade. Vet inte om man fortfarande använder sig av den lösningen. Kanske värt att kolla.
 
G

Grötil

Guest
Hej !
Det är ofta svårt att få ut luften då bränslet tagit slut,ett tips som jag haft nytta av är att försiktigt med tryckluft i tankhålet samtidigt som någon annan kör med startmotorn,då har mina motorer gått i gång, men ta det försigtigt med tryckluften !!!
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Grötil skrev:
Hej !
Det är ofta svårt att få ut luften då bränslet tagit slut,ett tips som jag haft nytta av är att försiktigt med tryckluft i tankhålet samtidigt som någon annan kör med startmotorn,då har mina motorer gått i gång, men ta det försigtigt med tryckluften !!!

Vad kan hända, finns det risk att något hoppar av eller spricker av trycket:(
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Gotand skrev:
På min gamla Fiat Ducato (2,5 -98) sitter det en "tiltomkopplare", bakom batteriet. Skall utlösa vid krock, och stanna motorn. Var själv ute för att den löste ut, då jag bytte batteri. Hade några "svettiga" timmar innan jag kom på att den existerade. Vet inte om man fortfarande använder sig av den lösningen. Kanske värt att kolla.

Har goglat på Tiltomkopplare, hittar inget, finns den med annat namn månne.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vrid om tändningen och lyssna noga så hör du om bränslepumpen startar (surrar).
Om inte så kolla om krocksensorn har löst ut. Den sitter på höger sida framför passagerarsätet, under A-stolpen.
Den stänger av pumpen vid ex en krock för att inte bränsle skall läcka ut.
Där finns en knapp som man skall trycka in, det visas i instruktionsboken.
//W
 
F

F.d. 25127

Guest
Hej
I botten av bränslefiltret en vit liten plast skruv som man kan öppna så rinner eventuelt vatten ut
Vattnet kommer inte längre än dit
Nere vid golvet framför passagerarens fötter på torped väggen bak klädsen ut mot
höger sitter en krach sensor som stänger av diesel tilförslen vid eventuel olycka
kan kanche ha utlöst
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Skulle nog rekommendera att man har bränsletanken full under vinter uppehållen o även vid andra längre uppehåll på grund av kondens (fukt i tanken).
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Det där med krockcensorn verkar ju intressant, inte för att jag krockat men den kan ju ha löst ut ändå av någon anledning.
Ska testa med trsa och tryckluft som sista utväg.
Förresten, i bensinbilar kan man slå i rödsprit som löser upp ev.isproppar, dvs om det finns en liten passage. Frågan är, kan man göra lika med dieselbilar ?
Hörde av bärgaren att det kankse ska vara en särskild rödsprit till dieselbilar.
Någon som vet ?
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
prokuratoren skrev:
Hei, jeg vet ikke hva som er galt, men dersom bilen ryker en del mørk røyk når du kjører den med selvstarter, er det troligvis ikke dieseltilførslen det er galt med. Dersom den ikke ryker er det mest sannsynlig at det er tilførslen som er feil. Hvor kalt er det?

Kommer det ikke diesel til motoren, og det er minusgrader, forsøk å tette rundt bilen og sett en varmeovn under bilen, men pass på brannfaren.

Jag har inte tänkt på om det ryker mörka avgaser, sitter bara och blundar och hoppas på att den ska starta.:(
Ska kolla det nästa gång, tack.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Hur gör man på en så här pass ny bil för att kolla om det kommer diesel till bränslefiltret.
Jag vet ju vart det sitter men är det krångligt och svårt att få tillbaka filtret.
Och är det gängat eller, man vill ju inte börja vrida och använda våld förrän man vet hur det ska tas bort.

Någon som vet?
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
sven-A skrev:
Har goglat på Tiltomkopplare, hittar inget, finns den med annat namn månne.
Jag skrev "tiltomkopplare" för jag hade inget bra namn på, som nån skrev, "krocksensor".
Om den inte är placerad intill batteriet, som på min -98, så är det väl inte så stor risk att den har löst ut. I mitt fall orsakades "utlösningen" troligtvis av att jag slog emot den, vid byte av batteriet, det är lite trångt vid batteriet, på den modellen.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Gotand skrev:
Jag skrev "tiltomkopplare" för jag hade inget bra namn på, som nån skrev, "krocksensor".
Om den inte är placerad intill batteriet, som på min -98, så är det väl inte så stor risk att den har löst ut. I mitt fall orsakades "utlösningen" troligtvis av att jag slog emot den, vid byte av batteriet, det är lite trångt vid batteriet, på den modellen.
Hej o tack.
Jag har kollat krocksensorn, sitter framför föttterna på passagersätet bakom väggbeklädnaden. Den var ok.
Därimot börjar fundera på om det är något med glöddningen. lampan lyser ca 10 sek sedan provstartar jag och den hostar till bara. Bränslet når i vart fall filtret och tillbaka till tanken via returledningen, pumpen går. Detta är kollat vid anslutningen i tanken.
Kan vara så att det är för kallt bara, kanske man ska ta värmepistolen och skicka på lite het luft i insuget vid startförsöket.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Om där är gödning ska du inte använda startgas.Jag har inte lagt märke till att eller om där är glödning .Man skulle kanske kunna ta ut säkringen till glödningen och starta upp
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Det är nog bara att börja vara metodisk. Läsa ut eventuella felkoder, via OBD uttag. Det är väl en diesel med "Common Rail"? När du rullade ner från "klossarna" bromsade du då bilen med växeln? Var det med hänsyn till rörelseriktningen, rätt växel? (ej backen om du rullade framåt t.ex.) Det hände nämligen mig att kamremspännaren slackade p.g.a den orsaken, motorn knyckte till åt fel håll. Varvid kamremmen hoppade ett par kugg, efter en stunds tomgångskörning. Motorn tvärstannade. Så kolla kamremmens inställningar. Jobbigt men nödvändigt. ;)
 
Toppen