• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ALGER i (bränsle-)tanken

F

F.d. 25020

Guest
:mad:Var på väg från Pajala men h-bilen tappade all ork samt stannade ibland i Fagersta träffade jag en hygglig man som talade om att jag hade alger i tanken han hade ett medel som vi hällde i tanken 2,5 dl sedan skulle det verka i minst 24 timmar pris citka 1200kr/liter idag på fm åkte vi vidare mot Skara då var det som en ny husbil, så nu går färden vidare mot Göteborg. Mvh 220 Sture i pajala:twitcy:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: ALGER i tanken

Hej Sture,
det vore intressant att få veta vad det var som eliminerade dina alger i tanken.
Priset har kanske inte så stor betydelse när man har problem av det slaget.
V-backen :wink:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: ALGER i tanken

Alger i tanken har jag inte hört talas om tidigare, däremot bakterietillväxt.
Detta kan förekomma om man har vatten i bränslet. Bakterierna lever i gränsskiktet mellan vatten och diesel och var ett stort problem för ca 20 år sedan då man lagrade diesel i bergrum där det sipprade in vatten.
Problemet var även stort bland båtägare där man ofta fick vatten i bränslet.
Efter detta åtgärdade bensinbolagen problemet (sa dom iallafall).
Har man problem med bakterier skall man nog se till att rengöra tanken.
 
F

F.d. 14497

Guest
Sv: ALGER i (bränsle-)tanken

hej
detta är mera känt bland båtägare, om man tankar disel till båt från bilmackar för där finns inga tillsatser tillsatta för för detta, båtmackar har inblandat detta har det så det skall inte hända. man vet ex. att båtar står långa tider utan omsättning på bränset.
Vad du behöver göra, tanka fullt inför vinterförvaringen, så det inte finns luft så algerna får fäste, dom kladdar igen bränspumpen

häls// lowe båtägare sen 25 år tillbaka, numera kör husbil
 
Toppen