• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault! Vaken bilbärgare.

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Var ute med husbilen och i närheten av hemmet körde jag i en grop i vägbanan.
Motorn stannade direkt och gick ej att starta. Ringde Folksam assistans och när bärgargubben (kring 40) kom fram frågade han om automat, fram eller bakhjulsdriven och jag svarade på detta. Därefter tog han nycklarna och hoppade in i husbilen och sa, jasså en Renault, då öppnade han huven och tryckte på en knapp på torpedväggen och sa, nu kan du starta bilen. Japp small igång direkt. På min fråga vad denna knapp har för funktion visste han inte men att Renault är utrustade med en sådan. Härligt med kunnigt yrkesfolk. Häggen i soliga Umeå
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Renault! Vaken bilbärgare.

Det står att läsa om den i instruktionsboken till FIAT. Det borde stå i boken även till Renault (och andra bilar med denna funktion). Men visst blir man ställd om den löser ut utan att man känner till funktionen. Jag kan tycka att det borde framgå tydligare, kanske med en skylt med pil i motorrummet. Det är ju lite onödigt att behöva bli stående på grund av en så enkel sak som man kan återställa själv.
 
Inlägg
116
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2024
Sv: Renault! Vaken bilbärgare.

Det kanske vore bra om Folksam assistans kände till en sådan sak. Även andra assistansbolag, Falck etc.
/Lennart
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Renault! Vaken bilbärgare.

Iveco har också en sådan nödstopp med återställning ovan på batteriet, min Fiat lär vara utrustad med nått liknande men jag har inte hittat den.
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Renault! Vaken bilbärgare.

Hej

Jeg har en Diat Ducato 244 fra 2004.

Se under Fuel Cut-Off Switch instruktionsbogen side 65.

Kontakten er placeret til højre for akkumulatoren ind mod kabinen.:twitcy:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Renault! Vaken bilbärgare.

För Fiat from årsm 2007 beskrivs detta i instruktionsboken som "Autom bränsleavstängning vid krock" och redovisas på sid A:56.
Där finns en kompl beskrivning med bilder och info hur man återställer bränslematning OCH strömförsörjning. I vissa fall krävs dock säkringsbyte på Fiat verkstad!
Tror inte att detta är något ovanligt eller okänt "problem" för en bilbärgare eller för folk som känner till senaste decenniets bilar/motorer. Kanske problem överraskning för användare som inte ögnat igenom den egna bilens instruktionsbok.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renault! Vaken bilbärgare.

Det finns väl i nästan alla, eller kanske alla bilar med elektrisk bränslepump. I äldre pesonbilar satt den ofta i kofferten, i reservhjulsbaljan nära tanken och pumpen.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om bilbärgaren inte visste vad återställningsknappen var till för, så var han nog inte så kunnig, eller kanske bara hemlighetsfull för att kunna tjäna pengar nästa gång också.
 
Senast ändrad:

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Renault! Vaken bilbärgare.

Det finns väl i nästan alla, eller kanske alla bilar med elektrisk bränslepump. I äldre pesonbilar satt den ofta i kofferten, i reservhjulsbaljan nära tanken och pumpen.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om bilbärgaren inte visste vad återställningsknappen var till för, så var han nog inte så kunnig, eller kanske bara hemlighetsfull för att kunna tjäna pengar nästa gång också.

Man kan vända på allt så det blir negativt. Häggen
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Renault! Vaken bilbärgare.

Så här kan det se ut i en ägarbok till Renualt, Nissan, Vauxhall och Opel.
 

Bilagor

  • Bränsleavstängningsanordning.pdf
    502,9 KB · Visningar: 109
Toppen