• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast monterade gasflaskor?

H

hianders

Guest
Hej!

Jag tänker sätta in två stycken fast anslutna gasolflaskor i husbilen, var finns en bra leverantör/installatör som kan hjälpa mej?

Hasse
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Intressant är det dock hur mycket man betalar per liter för 21,96 liter (80%) i den fasta flaskan jämfört med en lös P11- flaska. Tänkte kolla det med Åhus Gasol / Carsten

beror på vart du fyller.
9.23kr per liter då kostar det 202,69kr
tankar du i tex malmö där det går att köpa för 9kr per liter så betalar du 197,64kr

men om du befinner dig på Gran Canaria så tillkommer växelkursen, senaste uppgift var ett pris på €0,47
€0,47 x 21,96 liter = €10,32 forex kurs ger 102,49kr

Antal liter X Priset = lokal valuta.:yes:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Måste man inte byta fasta flaskor efter vissa år,det behöver man ju med lösa flaskor.

revisionsintervall är tio år precis som med vanliga gasolflaskor, du ansvarar själv som ägare/brukare av tankflaskan att så sker

när det gäller vanliga gasolflaskor är ansvaret delat mellan brukare och gasolfyllare
det är inte tillåtet att fylla en flaska när tidpunkten för revision av gasolflaskan passerat
byter man gasolflaska ska man vara uppmärksam på att få en gasolflaska där revisionstillfället inte passerat tidsmässigt
revisionstidpunkten är oftast stämplad på flaskan, ibland finns det en klisterlapp med uppgifterna tryckta
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Hej!

Jag tänker sätta in två stycken fast anslutna gasolflaskor i husbilen, var finns en bra leverantör/installatör som kan hjälpa mej?

Hasse

Alugas Sverige så finns den mesta information man kan behöva runt tankflaskor. Dessutom lista på försäljningsställen.
Tillverkarens sida på Die Gasfachfrau Karin Nöfer innehåller en massa detaljinformation om tankar och tillbehör.
Jag har en 14kg Alugas flaska monterad och gjorde det själv utan problem.
Man fäster flaskan med slangklämma på metervara som finns tex. hos Jula o Biltema.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Då jag inte fått riktigt klart för mig hur det ligger till med kostnaderna för att fylla på fast monterade respektive lösa gasolflaskor har jag nu kollat med Åhus Gasol.

Enligt den uppgift jag då fick tankas både fasta och lösa flaskor med 22 liter (80% x 26,2liter) för att kunna upprätthålla säkerhetsmarginalen på 20%.

På Åhus Gasol tar man idag 190 kr för att fylla på en lös P11 och 8;-/liter om man fyller på en fast installerad flaska = 176;-. Man får således gasen lite billigare om man tankar på fasta tankar i det här fallet, det var egentligen bara det jag vill veta med alla mina inlägg men nu vet ni också!
/ Carsten
 
Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Med tanke på att en installation av fasta flaskor kostar allt mellan 6-9 000 kr beroende på flasktyp (stål eller aluminium) och utrustning kan man konstatera att det behövs rejält många påfyllningar innan man är i hamn med investeringen, åtminstone om man mest kör inom Sverige.

Det som talar för fasta flaskor är dock smidigheten, att det ät lättare att hantera. Att det dessutom finns billigare gas nere på kontinenten är ju också en fördel inte att förglömma.
/
Carsten
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

vI har övervintrat i Portugal/Spanien i 5 år och vi har klarat av att fylla svenska tuber utan problem. har även en spansk som är lätt att byta när vi är i Spanien.
HaDe Hasse:mcride:
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Med tanke på att en installation av fasta flaskor kostar allt mellan 6-9 000 kr beroende på flasktyp (stål eller aluminium) och utrustning kan man konstatera att det behövs rejält många påfyllningar innan man är i hamn med investeringen, åtminstone om man mest kör inom Sverige.

Det som talar för fasta flaskor är dock smidigheten, att det ät lättare att hantera. Att det dessutom finns billigare gas nere på kontinenten är ju också en fördel inte att förglömma.
/
Carsten

Du glömde att det är också är lättare att fylla på kontinenten, och beroende på hur händig du är (klarar av att byta gasolflaska själv) så kan du montera själv, jag har inga viktproblem (ja # host# inte med bilen ...) och valde stålflaskor , 4600kr för två flaskor med alla på kontinenten förekommande anslutnings adaptrar.
Vi är ju alla olika men ... kan du hitta någon som bytt till tank/tankflaska oavsett fabrikat /pris som har ångrat sig ?

Ja jag vet att man inte får annonsera här, så detta är inte någon annons utan bara som information, men jag har en nyfylld PA11 till salu då den aldrig kommer att komma till användning. :D

(jag köpte mina hos en firma i Skepplanda/Ale)

Länka gärna till någon tråd från valfritt forum som handlar om "jag bytte till gastank och ångrar mig"
/Stefan
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Jodå Stefan, så rätt men priset du nämner är bara för flaskorna förmodar jag, sedan tillkommer bl.a. duokoppling, diverse andra kopplingar, montagemtrl mm och då drar prislappen iväg. Om priset du nämner avser komplett med allt material får du gärna maila mig och berätta var du inhandlat detta. / Carsten
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Vi är ju alla olika men ... kan du hitta någon som bytt till tank/tankflaska oavsett fabrikat /pris som har ångrat sig ?
/Stefan

Jag ångrar inte att jag köpte tankflaskor, däremot ångrar jag att jag inte monterade med påfyllning från ett yttre uttag. Vi blev nekade fyllning på flera ställen i Italien och Tyskland och jag antar att det var beroende på att vi fick öppna luckan och ansluta direkt till flaskan.

/Håkan
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Jag håller med föregående talare. Har monterat 2st alugaflaskor DuoControlen var monterad när vi köpte bilen. Hur lätt som helst att tanka fick med 4 olika addaptrar när jag köpte flaskorna. Annars kanske macken har någon att låna ut.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Jag ångrar inte att jag köpte tankflaskor, däremot ångrar jag att jag inte monterade med påfyllning från ett yttre uttag. Vi blev nekade fyllning på flera ställen i Italien och Tyskland och jag antar att det var beroende på att vi fick öppna luckan och ansluta direkt till flaskan.

/Håkan

Nu vet jag inte vad du har för flaskor, jag har köpt en stålflaska av Kambler och funderar på att montera en slang för yttre påfyllning. Jag har inte kollat om Kambler har någon slang men såg att den kostar 400:- hos JRlarm.
Jag har än så länge inte blivt stoppad från att fylla flaskan vid våra europaturer.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Jodå Stefan, så rätt men priset du nämner är bara för flaskorna förmodar jag, sedan tillkommer bl.a. duokoppling, diverse andra kopplingar, montagemtrl mm och då drar prislappen iväg. Om priset du nämner avser komplett med allt material får du gärna maila mig och berätta var du inhandlat detta. / Carsten

Det är ingen hemlighet!
| www.gasoldirekt.se

FLASKKIT - 2 flaskor, 1xT, 1x50cm slang r-r, Fyllningskit S.6 4595:-
Säg till om du vill ha POL eller Tysk koppling på tanken. kostar samma , kolla på dina slangar vilken som passar dig.

det tillkommer ett patent/hål-band eller slangklammer på lösmeter ...det köper du på Harald Nyborg/Jula/biltema tex. jag överdriver när jag säger 100kronor.
Kravet är att det ska krävas verktyg för att ta lös/ut tankarna.

Utvändiga påfyllet har jag inte fixat ännu då jag fortfarande väntar på borren som jag skulle låna (jag har och andra sidan inte sagt till heller, kan jag ta till våren).
DSC_0273.JPG
Edit. jag missade, Duocomfort ingår inte men har du SecuMotion installerat så är det 845kr i Kama`s prislista.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Nu vet jag inte vad du har för flaskor, jag har köpt en stålflaska av Kambler och funderar på att montera en slang för yttre påfyllning. Jag har inte kollat om Kambler har någon slang men såg att den kostar 400:- hos JRlarm.
Jag har än så länge inte blivt stoppad från att fylla flaskan vid våra europaturer.

Har också köpt stålflaska av Kambler. Har inte kollat så mycket på hur man kan bygga om till yttre påfyllning men ska göra det. Intressant om man kan få lite tips här.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Måste erkänna att jag är lite pryltokig när det gäller delar till husbilen...
Samtidigt är jag tekniskt intresserad så jag brukar läsa på innan jag köper alla mina onödiga prylar.

Var sugen på att installera LPG flaskor men kom snabbt på att med min användningsprofil idag med husbilen så är det absolut inte lönt, jag använder den nu bara på sommarhalvåret.
Dessutom så skiljer priset på en flaska som jag byter, mot att fylla en flaska med LPG runt en dryg femtiolapp.

Däremot så förstår jag absolut att de som använder husbilen mer och gör av med mycket gas, då är det en mycket praktisk lösning.
I synnerhet om man har yttre anslutning, lätt att bara svänga in på i princip vilken mack som helst för att fylla på.
Bekvämligheten har ju sitt pris, dels 6 -9.000:- för installation, sedan kostnader för test/byte vid revisionsdatum.

En annan sak man bör känna till är att i Europa så är det på många mackar med LPG/Autogas, en blandning av Propan och Butan med förhållandet 40% vs 60% på sommaren och tvärtom på vintern.
Kan vara bra att veta om man som svensk fyller upp på väg hem i t.ex. Tyskland på sensommaren och sedan skall använda bilen på vintern, då är det inte så bra med så mycket Butan som har sämre vinteregenskaper.
Från en stor tysk bensinkedja:
"Gemäß der Empfehlung des Deutschen Flüssiggas Verbandes garantiert Aral immer optimales Mischungsverhältnis von Propan zu Butan von ca, 40 % / 60 % im Sommer und ca. 60 % / 40 % im Winter"

En annan nackdel med så hög andel Butan, med sitt annorlunda energiinnehåll, är att kylskåpet då får en fetare blandning och därför lättare sotar igen med störningar som följd.
Detta är känt av Dometic i Tyskland som säger att deras förbränningsmunstycke är anpassat för Propan och kan därför inte göra mycket åt det.
På tyska husbilsforum kan man därför hitta förteckningar över de LPG fyllningsställen som säljer LPG med ett innehåll av Propan på 95 eller 100% just för dem som vill vara på säkra sidan.
Typiskt är att många av dessa ställen också är sådana som fyller på vanliga gasolflaskor.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Jag känner ingen som ångrat sig med LPG flaskor. Själva kör vi huvuddelen av året ute i Europa och några månader på sommaren i Sverige.

Jag har de tre senaste åren bara tankat LPG överallt. Jag har säkert mycket butan i tankarna eftersom vi just nu befinner oss på Gran Canaria. Vi har Dometic spis och kyl, samt vanlig Truma. Peppar peppar så har jag aldrig märkt någon skillnad på Propan eller Butan.

2015-01-11 14.00.32.jpg

Men jag är smart nog och försöka köra slut på tuberna och tanka fullt i Nordtyskland eller när jag kommer till Sverige till sommaren.

Alla jag känner. Även tyskar/holländare tycker att det är svårt att vara utan LPG när man reser runt. Speciellt i Frankrike.

Man behöver ju dessutom aldrig snåla, när man vet att det bara är att köra förbi och tanka vart som helst. Men tankar gör man ju max var tredje vecka.

Vi är ju rätt många som kör runt med LPG och ingen har haft problem vad jag vet och ingen ångrar sig.


Jag vill definitivt inte byta min dieseltank mot dieselkassetter som jag måste byta och släpa.
 
Toppen