• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast monterade gasflaskor?

H

hianders

Guest
Hej!

Jag tänker sätta in två stycken fast anslutna gasolflaskor i husbilen, var finns en bra leverantör/installatör som kan hjälpa mej?

Hasse
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Vi köpte våra flaskor av Folke Kambler i Falkenberg. Han har allt som behövs och är mycket bra att göra med, dessutom till ett mycket bra pris. Installationen är enkel att göra efter Folkes instruktioner. Att kunna tanka LPG är det bästa vi gjort.

Vi gjorde detsamma. Provade först ett år med en tub som Folke skickade och jag monterade själv, inga problem. Den andra tuben var jag hem till Folke så han installerade åt oss, mycket snabbt och enkelt. Eftersom vi satte in en till efter att testat ettår är vi förstås mycket nöjda. Kolla på tuberna från de olika leverantörerna, finns vissa fördelar med Folkes som inte de andra har...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Hianders.

Egentligen är de mycket enkla att montera själva. Samma storlek som era ordinarie. Det krävs bara två tysklandsadapters och buntband som finns som tillbehör. Koppla det bara till er befintliga installation. Om ni vill ha yttre tankanslutning är det bara att köpa en sats och borra ett hål i luckan (med förstärkning)

Då kan ni beställa dom med post. Annars åk ner. Det tar en timme max att montera.
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Hej Hasse!
Det stämmer bra att Folke Kambler är en mycket trevlig person.Har även mycket bra priser.Det finns två saker som jag upplever som negativa. det finns inga manometeruttag på flaskorna som är av stål och därför tyngre än
ALU-flaskorna.
Hälsning :)till Inger.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Köper du tankflaska så vill jag tipsa dig om att göra en installation med påfyllning utifrån. Vi var i Italien nu i höstas och blev vid flera tillfällen nekade att fylla, vid ett tillfälle blev vi nekade även i Tyskland. Om man hittar någonstans där man kan fylla själv går det ju bra men i italien är det oftast (alltid?) betjäning.

/Håkan
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Fast monterade gasflaskor?

På deres bil er tankflasker beste løsning, det er ikke plass til stor tank under golvet på en Fiat ALKO.

Vid förfrågan fick vi besked om att det gick att sätta flera tankar under vårt Fiat Alkochassi. Valde dock att nöja oss med alutankar vilket vi idag ångrar. Betydligt större mängd gasol hade givit större frihet. Tyvärr är det ju inte lika vanligt med tankställen här hemma som söderut. Sen hade ju gasolutrymmet blivit ledigt för annan förvaring.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Alko chassiset gir rom for 20 cm diameter tanker, dette begrenser hvor store tanker en kan finne. Sist jeg sjekket var det marginalt større enn en tankflaske til en mer komplisert installasjon.
 

frulli

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3192
Medlemskap
2022
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Lät Höja Bil&Motor i Järfälla installera en tank i somras.
Fick glädjande nog plats med en 14kg flaska.
Jag har nu den som fast tank och behöll p11 som reservflaska.
Tycker den lösningen ger lättast möjliga åtkomst till gasol
både i Sverige och utomlands.
Valde också påfyllning innanför luckan.
Har fyllt tanken 2 ggr,i Kroatien och Italien (Sicilien).inga problem.
Ulf Lindström
 
H

hianders

Guest
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Hej Lasse!

Kan du förklara varför stålflaskorna är/blir tyngre för att de saknar manometeruttag. Eller har jag tolkat dig fel.

Hasse
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

... finns inga manometeruttag på flaskorna ...

Vad skall man ha dessa manometrar till? De har väl ingen fjärrvisning vilket innebär att man måste öppna gasolluckan titt som tätt för att läsa av dessa manometrar.

Bättre då att montera automatisk gasolomkopplare som kopplar över från tom flaska till full. Denna kan i sin tur förses med en fjärrvisning inne i bilen. Med utvändig tankning behöver man därmed aldrig öppna gasolluckan och inga överraskningar med tom flaska mitt i natten.
 
Toppen