• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast monterade gasflaskor?

H

hianders

Guest
Hej!

Jag tänker sätta in två stycken fast anslutna gasolflaskor i husbilen, var finns en bra leverantör/installatör som kan hjälpa mej?

Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Om en har lang sessong så kan en tjene inn investeringen på et par år. Jeg pleier å fylle i Norge i stedet for Sverige, normalt 60-70% av beste pris i Sverige.

Det viktigste er at en kan etterfylle uten å tenke på hvor mye det er på tanken og enfast betale og endast betale for det en fyller.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

"Hej jag undrar vad som är fördelen med fast gasoltank?
elegansen."

Vi bytte till Tankflaska i höstas men borde bytt för länge sedan, allt har blivit så mycket lättare, enklare o billigare. Tack till er som övertalade mig!

LPG är Lättare att hantera, inga trasiga knogar, inga iskalla händer, slut med att hitta gängor. Tankflaskan sitter fast monterad med en liten nivåmätare på toppen, lätt att se ungefärlig nivå. Lätt att fylla, öppna luckan, anslut pistolhandtaget, tryck på pumpknappen, betala i kassan, lika lätt som att tanka Diesel!

Det är Enklare med LPG. Vi gör många korta turer på vintern och vill gärna åka ut med två fulla tuber. Nu slipper vi åka med en slatt i någon av tuberna, vi fyller upp när vi åker, enkelt!

Regelbundet åker vi runt i norra Tyskland, bunkrar i Flensburg och hem via Norra Jylland eller kanske broarna. Tidigare har vi planerat för gasolen, haft med extratuber, letat eluttag och upplevt vintervärmen som ett problem. Nu är det mycket enklare, I Tyskland finns LPG på varannan tapp, bara att köra in o fylla.

Priset är ju oxå intressant. I Sverige byter vi reservtuben, med lite planering, för ca 300:-. Utan planering har vi nödbytt på en bensinstation, för 625:-... Så att fylla 10kg LPG (20 liter) för mindre än 200:- känns bra. I Flensburg fyllde vi sist 22 liter för 13 EUR, på en vanlig tapp. Så Tankflaskans pris är snart intjänat.

Vi köpte en 14 kilos hos JR i Lindome. De bjöd på kaffe o lite info under installationen som tog mindre än en timma, ett av de bättre besluten vi har tagit, hälsar Björn o Lena.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Funderar på att sätta in fasta gasflaskor i bilen.
När jag köpt gas till mina lösa p 11 i Åhus vägs alltid flaskorna vid påfyllning. Någon som har varit där med sina fast monterade flaskor och köpt gas? Vad jag förstår tankar man då i liter och 11 kg = ca 26 liter gas. Vilket pris/liter har ni då betalt, kostar 26 liter lika mycket som 11 kg? Kan man komma dit och fylla på en halvtom fast flaska precis som de lösa? Någon som vet? / Carsten
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Jag har tankat där många gånger. Det är som vilken mack som helst i betydelsen du tankar oavsett hur mycket du har kvar i tanken och betalar för det du fyllt på. Enda skillnaden är att du behöver inte göra själva fylljobbet själv, bara plocka fram lämplig adapter och sätta i det utvändiga munstycket.

Nu är det mer än ett år sedan vi var åt det hållet så priset idag vet jag inte.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Hej! I tankflaskan finns flottör som stänger tankningen när flaskan är full, vilket gör att du kan fylla din flaska från vilken nivå som helst och utan vägning.

Hälsningar Sanddammaren
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Tak för svaren, orsaken till min fråga är att jag aldrig noterat att det finns någon pump för självbetjäning där trots att jag ofta besökt dem, bara det lilla huset där flaskorna vägs och fylls på av personalen. Eller är det på samma ställe som man drar ut slang och fyller på litervis?
Kunde naturligtvis ha ringt upp och frågat själv men ibland är det lite svårt med att förstå killarna där, så därför min fråga här. / Carsten
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Fast monterade gasflaskor?

I Sverige har jag bara tankat själv i Piteå och Stockholm. Precis lika tank och system som för bensin och diesel, utom en grön säkerhetsknapp, som skall hållas nedtryckt under tankningen.

Men i Tyskland, Frankrike, Spanien och Portugal har jag alltid tankat själv vid LPG-tanken bredvid bränsletankning på vanliga bensinstationer och betalt med kort.

Jyrki
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Med fastmonterade gasflaskor får du åka till en "mack" med LPG-påfyllningspistol.
Se vidare här:

myLPG.eu - LPG in Europe för hela Europa, eller
LPG stations in Sweden | myLPG.eu. för Sverige

Om det fungerar hos gasolflaskepåfyllare vet jag inte, har aldrig provat.
Jag fick två parallellkopplade fastmonterade flaskor med DuoControl installerade av Folke Kambler, fungerar perfekt.
Om det finns få stationer i Sverige så finns det massvis nere på kontinenten. Och i Norge!
Kolla bara på mylpg.eu!

Studsen du monterar är generell, i den skruvar du den adapter som gäller för landet ifråga
 
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Den främsta fördelen är när du reser utanför Sverige där det i vissa länder inte går att byta eller fylla svenska flaskor, är att du kan tanka sk LPG i många bensinstationer. Det är ofta både billigare, men framförallt mycket enklare. Här är listan över tankställen.

myLPG.eu - LPG in Europe
typiskt att vi har Europas dyraste LPG. :mad::mad:
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Men du missar att det är 20% säkerhetsmarginal, vi som har tankar som vi fyller själva har ett överfyllnadsskydd(flottör) som stänger automatiskt vid 80% fyllnadsgrad och vanliga flaskor saknar detta och måste ställas på en våg för att uppnå samma säkerhet.
AGA säljer inte Tank / Tankflaskor.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fast monterade gasflaskor?

Samma sak 10 år sen så ska dom besiktas eller bytas.

Priset du betalar är per liter, 1 liter väger 508gram vid 15 grader det ger nästan exakt x2.
Jag betalade senast 9.23kr liter det innebär ca 18,50kr kilot. i Göteborg 24/7.
Beror på hur man använder sin bil om det är lönsamt ekonomiskt, i mitt fall så var det en komforthöjare, tillgång dygnet runt, inget trassel med flaskor som ska ut/in i ett trångt skåp... att det blev billigare är inget jag klagar över direkt.
I mitt fall 4600kr för två tankar komplett med slangar & adapter för hela europa, om 10år köper jag två nya (2st tankar fn ca 3200kr) utan att blinka om dessa av någon konstig anledning skulle vara dyra att få besiktade.
Vanlig gasflaska kan jag byta tillbaka till när som helst, lika enkelt som att byta en vanlig PA11, men varför?

Kan någon ge mig en anledning / fördel med vanliga flaskor, bortsett från att man bor geografiskt ofördelaktigt för tillgången att fylla ?

Idag i sverige har vi 35 stationer(varav en handfull norr om dalälven) och då är Sverige en glesbygd.
Spanien har 400stationer, Tyskland 6835stationer, Norge 159stationer.
myLPG.eu - LPG in Europe
 
Toppen