• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Facebook... Giv mig styrka!

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Facebook... Giv mig styrka!

Det blev ett dj...a liv när FRA var på tapeten. Men detta med FB sväljer folk tydligen med hull & hår trots att det erkänts att vissa myndigheter har full insyn & följer upp vad som skrivs där. Är det detta som kallas att sila mygg & svälja elefanter?:D

Bennie
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Facebook... Giv mig styrka!

Det är de kommande villkoren. Det är de som debatteras, inte de nuvarande. Alla som vill använda FB efter det datumet behöver godkänna de nya villkoren, precis som när Google införde sina.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Facebook... Giv mig styrka!

Jag försökte avsluta mitt medlemsskap men lyckades inte. Förstår inte varför det ska vara så svårt. En medlem som anade min belägenhet ryckte ut och fixade det åt mig.

När jag försökte komma ur facebook kände jag mig närmast hånad av bolaget. "Har du gått med här får du skylla dig själv! Nu är du fast!"

Jappe
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Facebook... Giv mig styrka!

Det är de kommande villkoren. Det är de som debatteras, inte de nuvarande. Alla som vill använda FB efter det datumet behöver godkänna de nya villkoren, precis som när Google införde sina.

Senast ändrad: 30 januari 2015. Så står det. Jag fattar det som att inlägget är ändrat.







Agge
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Facebook... Giv mig styrka!

...och överst på sidan står det:

"Nedan hittar du uppdateringar av vår datapolicy som träder i kraft 30 januari 2015."
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Facebook... Giv mig styrka!


Säga vad man vill men FB är föredömligt tydliga i sin information om vilken information man samlar in och vad man använder/eventuellt kommer att använda den till.

Skrämmande läsning men ingen kan efteråt säga att dom mörkat. Här får man verkligen ta sitt eget ansvar och verkligen fundera på om man accepterar detta eller inte.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Facebook... Giv mig styrka!

Vem orkar läsa allt det finstilta? Är det dessutom på ett främmande språk eller Google-översatt så blir det ännu mindre tilltalande. Förr i tiden kunde man lita på i stort sett alla företag, stora som små, försäkringsbolagen undantagna givetvis! :D

Bondfångeri- och tjuvknep blir allt vanligare på nätet. Ovärdigt! Ur led är tiden!

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Facebook... Giv mig styrka!

Debatten är inte ny, men min poäng är att använder man google-konto så har man redan svalt kamelerna, allt annat är att sila mygg i jämförelse om man fortfarande låter sig övervakas av google via alla deras tjänster som samkörs såsom Google+, Gmail, Youtube, Google Maps, Picasa, Chrome, Web History, AdWords, Blogger, Search, Google Drive, Calendar, Talk, Checkout, Finance, Groups, News, Code, Alerts, Sites, Orkut, Health, Google Reader, Google Notebook m fl, och inte minst via Googles Android på telefonen.

https://www.iis.se/blogg/googles-nya-anvandaravtal/

Dags att ta fram foliehatten? ;)

conspiracy.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Facebook... Giv mig styrka!

Jag försökte avsluta mitt medlemsskap men lyckades inte. Förstår inte varför det ska vara så svårt. En medlem som anade min belägenhet ryckte ut och fixade det åt mig.

När jag försökte komma ur facebook kände jag mig närmast hånad av bolaget. "Har du gått med här får du skylla dig själv! Nu är du fast!"

Jappe

Jag kan meddela att det numera inte går att se Jossahonnemons profil-sida, jag satt själv igår med avslutningsknappen redo att tryckas på.
Meeen jag fortsätter med fb!
Jag får ut ganska mycket av det konstaterar jag och har nu rensat bort en del saker som stört mig, typ stalkers och långivare, gått ur några grupper där kontrollen har havererat och spammare härjar fritt, blockerat ett par envisa "element" och fixat lite annat, tidigare hade jag lyckats slå av en plattform som gjorde att jag slapp spelinbjudningar men den funktionen tycks jag fått tillbaka. När jag löst det så blir det bättre igen. :)


mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Facebook... Giv mig styrka!

Då har man en tid att fundera. Men vad händer med Husbilsklubben på facebook?

Agge

Japp, det finns lite tid för eftertanke, jag har inte sett om det ska bli några förändringar för grupper så min gissning är att det rullar på som vanligt och att de nya användarvillkoren mest handlar om vad fb samlar in av oss och vad de gör med dem.

mvh jocke
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Facebook... Giv mig styrka!

Jag tillhör dom som nästan dagligen är på FB tycker det är ett utmärkt sätt att hålla kontakten med nära&kära då man för det mesta är på resande fot. Även med släktingar i andra värlsdelar. Sen räcker det ju att man loggar in på datorn idag så är du ju ute i "informationsvärlden" . Idag är man ju inte anonym, sen behöver man ju självklart inte lämna ut sig helt på FB.
Gott slut &Gott Nytt år
Gun
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Facebook... Giv mig styrka!

............... tidigare hade jag lyckats slå av en plattform som gjorde att jag slapp spelinbjudningar men den funktionen tycks jag fått tillbaka. När jag löst det så blir det bättre igen. :)


mvh jocke

När du hittat den igen kan du väl lägga ut receptet här - jag skulle gärna bli av med sådana:)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Facebook... Giv mig styrka!

Vi får se om jag lyckats...

1. tryck på det lilla hänglåset i överkant
2. Nytt fönster, nere till vänster tryck på "visa fler inställningar"
3. I vänsterkanten: tryck på "Applikationer"
4. Tryck på redigera i fönstret: Apps, Websites and Plugins
5. Nytt fönster och tryck på "Disable platform"

Jag är inte säker på det här men det påminner om hur jag gjorde förra gången så det finns en risk att det fungerar.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Facebook... Giv mig styrka!

Tack Johnsma, viralgranskaren är en sida jag valt att ha förtroende för så jag släpper mina konspirationsteorier för stunden. :)

Vissa svar från Jan Fredriksson kunde han ju dock tänkt igenom lite längre, då tänker jag på hans ord "ganska helig" i nedan citerad text:

Skulle Facebook gå in i en enskild dator och hämta innehållet?

– Nej, den gränsdragningen är ganska helig. Tvärtom är det väl en sån sak som verkligen skulle skapa upprördhet.

Men men, jag fortsätter ett tag till med facebook och försöker väl tänka efter nångång ibland...
Jag har även läst flera artiklar om google som är tämligen intressanta och jag har nu börjat fundera över hur google tänker om en sån som mig om jag skulle hamna under radarn?
En nisse som gjort flera tusen sökningar på koordinater i hela europa det senaste året och de senaste månaderna har sökningarna intensifierats i norden och de senaste veckorna har sökningarna i Norge toppat statistiken, undrar vad de kommer fram till vad jag är för en typ av "nisse"! :D:D:cool:

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen