• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej nu börjar det bli kyligt utanför… även här nere på Kreta, efter mer än 5 år i H-bil så är där några ting jag har funderat över… och en av dem är när kylan kommer. Många har undrat om jag inte fryser på vintrarna i min H-bil… no no jag skruvar då upp termostaten.. då kan jag se hur de lyfter på ögonbrynen över att jag har ett värmesystem i H-bilen… Nu är det ju inte bara fördelar med ett värmesystem i H-bilen, värmen är bra… men se kommer där följ problem och det är fukten… fukten är inte bra i H-bil jag har fått te.x så har jag fått byta ut alla skruvar i fönsterkonstruktionen till rostfria för att de i järn rostade, några lite och andra ganska mycket och var svåra att byta ut… nu är vi bara två Wovi och jag men ändå kan jag se att ibland är där väldigt mycket kondens på innerfönstret… Och jag är nästan 100% säker på att våran ”boiler” som ger oss värmen är en bidragande orsak till problemet…
När jag murade upp den ”öppna spisen” i mitt hus för över 30 år sedan så läste jag en bok om hur man skulle gå tillväga för att få maximal komfort värme… Denna bok är jag mer än 100% säker på att konstruktören för H-bilar inte har läst… eller förstått. För tittar jag hur den är uppbyggd och monterad så kan de omöjligt ha sett i boken… förbränningen är väl det enda som de har lyckats med… för annars skulle de nog åkt i fängsel för länge sedan… men sen är där inte mycket över till att förstå utöver uppvärmningen… Hade de läst boken så hade vi sluppit mycket fukt vintertid i våra H-bilar… I dag tar boilern luften inne i H-bilen för att värma upp och skicka den runt i husbilen så vi tycker vi får det varmt… och ju mer vi njuter… mer fukt får vi på framförallt insidan av fönstren… sen suger boilern in den varma luften för att än en gång öka värmen på luften som den skickar ut i H-bilen… och så håller det på om och om igen…
Nu skall vi veta att varm luft innehåller mycket mer fukt än kall luft… och boilern har inget system för att ta bort fukten ur luften… så fukthalten i den varma luften i våra H-bilar kommer att öka… och några kanske öppnar ett fönster för att bli av med fukten… och då försvinner ju värmen ut med den fuktiga luft…
Så hur skall vi göra för att få bot på detta eländiga problem som inte ens de ”professionella” ens klarar av.
Jo i boken stod det och där var också en beskrivning om jag inte minns fel… och jag kommer också ihåg att där stod att i gamla hus så eldar man oftast för kråkorna…. Och om man gjorde som det stod i boken så hade komfort värmen blivit mycket bättre även i gamla hus..
Så nu undrar jag om det finns någon här i klubben som har ett värmesystem som är konstruerad utefter enligt bokens beskrivning och vad jag också anser den bästa och en förnuftig installation… Där luften som skall värmas upp tas utifrån, med denna installation får vi ett övertryck i H-bilen så värmen sipprar ut där tidigare kylan sipprade in… vi får också byte av den varma fuktiga luften och får in kall med låg fukthalt… ingen kondens på H-bils delens rutor och vi slipper byta ut skruvarna mot rostfria…. Bara fördelar…. Sen kan vi ju undra varför H-bils tillverkarna inte har tillverkat/monterat ett värmesystem som bara fungera mycket bättre än det som de sätter i våra H-bilar…
Och i fall någon tänkte säga det så säger jag det nu att glöm inte att isolera ”röret” som tar in den kalla luften.. Annars får du väldigt mycket kondens på röret… Jag har funderat på att ”bygga” om min boiler så att luften som skall värmas upp tas under bilen och går rakt in i uppvärmningen i boilern… men just nu tar jag det lugnt och återkommer med projektet som jag nu har tänkt på i flera år…

Varma hälsningar
Wovi & Peter
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Nu vet jag inte om detta är svar på hela din undran.... men en H-bil där är det strängeligen förbjudet att bygga den helt lufttät... därför bygger man in en skylight som hela tiden släpper ut luft, det finns information med varje sådan skylight hur mycket de släpper ut.... sen måste det komma in ny luft och hur andra H-bilfabrikanter har gjort vet jag inte...men jag har en HOBBY... här finns inte en enda insläppsventil... men HOBBY har ju gjort så dåliga installation på bl.a kylen, ugnen och ytterdörren att där sipprar hela tiden in ny kall luft, och då kanske de har tänkt att de bryr sig inte....för med så mycket läckage behövs inget intag för ny frisk luft... :swoon:

Kan någon förklara?när varm luft förflyttar sig från varmt inne tempratur ut genom en vägg och träffar i regel en kall ytterplåt så bildas en fuktig yta och var tar denna fukt vägen? i en hus bil eller husvagn.Om man jämför med en hus byggnad så måste det vara en luft spalt i mellan för att uppnå en ventilation.Får inte detta att gå ihop,så jag tror att största boven är ventilationen mellan varmt och kallt.Ytterligare en ur spårning. Valle
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

svar till aake varför krångla med att bygga mellan väggar, när vi har en fabrik i landet som bygger vinter bilar med skutbara mellanväggar,ock som desutom har vatten buren golvvärme,och utmärkt ventillation där får man allt på en gång.


så vill jag passa på att önska god jul
Bertil

Visst jag vet att Nordic bygger med skjutdörrar till förarhuset, men inte med det övriga jag kräver på en vinterbil. Företaget gjorde ett försök med bygge på en Sprinter med 4WD för drygt 10 år sedan och den fick inte mer än 100 kg lastvikt.

aake

Redigerat: Skjutdörrar har vissa fördelar, men också klara nackdelar. Jag hade sådana på den Pillos jag fick byggd -92. Inte lätt att få till en sådan konstruktion helt tät, nödvändigt om man säkert skall slippa kondens på rutorna i förarhuset. Dessutom bygger konstruktionen mycket i längsled om man vill ha mellanväggen rejält isolerad. Dessa två problem slipper man med en mer konventionell dörr.:D
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Till Knut & Aake.... Ja jag har glömt 1 (en) ventilation i min husbil det är skylighten som sitter uppe i taket och ventilerar ut varm luft.... men sen finns det inga fler förutom den som sitter bakom ugnen och när det blir kallt så blir hela köksdelen kall och dragig, golvet i hela H-bilen blir kall då den kalla luften rasar ner mot golvet och lägger sig där...och vid ett övertryck så skulle jag kanske kunna bli av med detta problem... att jag tog upp denna tråd är inte för att uppmärksamma dem som redan har en bra lösning på detta problem... utan mer en varning till de som inte har en bra lösning eller kanske inte ens vet hur det fungerar.. just nu är det blåsigt och svinkallt här på Kreta...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Nu vet jag inte om detta är svar på hela din undran.... men en H-bil där är det strängeligen förbjudet att bygga den helt lufttät... därför bygger man in en skylight som hela tiden släpper ut luft, det finns information med varje sådan skylight hur mycket de släpper ut.... sen måste det komma in ny luft och hur andra H-bilfabrikanter har gjort vet jag inte...men jag har en HOBBY... här finns inte en enda insläppsventil... men HOBBY har ju gjort så dåliga installation på bl.a kylen, ugnen och ytterdörren att där sipprar hela tiden in ny kall luft, och då kanske de har tänkt att de bryr sig inte....för med så mycket läckage behövs inget intag för ny frisk luft... :swoon:

Peter alias Muskatten,

Kolla i dina instruktionsböcker från Hobby, det måste/borde stå var ventilationen sitter och vilka ventiler som inte får täckas för m.m.

Öppningsbara ej ventilerande takluckor m.m. räknas INTE som ventilation.

Hittade denna text som hämtats från bilprovningen.

VENTILATION

VENTILATIONSSYSTEM
Bostadsutrymme med förbränningsapparater ska vara försett med ventilationssystem som genom
självdrag ger en säker och dragfri ventilation.

BESTÄMMELSER
För den som själv byggt eller inrett en husbil för eget bruk anses ventilationen tillräcklig om följande
två grundkrav är uppfyllda:
• Total ventilarea bortsett från ej ventilerade takluckor, öppningsbara fönster och dylikt ska
uppgå till minst 10 cm2 per m3 boutrymme (utrymme bakom förare och
framsätespassagerare).
• Minst 50 cm2 ventilarea ska finnas i golvnivå. Denna area får anses ingå i den totala.

SKYLT
En skylt i storlek 8 x 12 cm ska finnas på väl synlig plats. Skylten ska vara utförd på gul botten och ha
en triangel med svart bård och under triangeln text som upplyser om följande:
• Hur många personer ventilationssystemet är kontrollerat för.
• Vilka slags ventilationsöppningar som inte får sättas igen.

KONTROLL
Kontroll av att gasol och ventilationsföreskrifterna är uppfyllda sker enligt följande:
Fordonet ska uppvisas för ett ackrediterat certifieringsorgan. Certifieringsorganet ska bedöma om
fordonet överensstämmer med föreskrifterna, och utfärda ett certifikat som ska uppvisas vid
registreringsbesiktningen. Den dokumentation som är nödvändig för certifieringen ska kunna visas.

DOKUMENTATION
Nödvändig dokumentation för certifieringen är vanligen:
• Produktcertifikat (PKI) för gastank. (Gäller inte vanlig gasolflaska)
• Intyg om typgodkännande eller märkning av förbränningsapparatInstallationsanvisning för
förbränningsapparater
• Täthetskontrollintyg. (Kan utfärdas av auktoriserad verkstad)
• Instruktioner på svenska avsedda för brukaren

DETTA SKA MINST OMFATTA
• Bruksanvisning för apparater
• Instruktioner för flaskbyte eller gasolpåfyllning (gas eller vätsketank)
• Omfattning av och tid mellan egenkontroller
• Åtgärder vid brand eller misstänkt läckage
• Ventilationsöppningarnas placering
• Varning för att använda spis för rumsuppvärmning

(Jag kan inte garantera äktheten i ovan text)
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Den här frågan är mycket intressant,kul med olika teorier!.Håller med att inget fordon eller husvasgn får vara helt tät därav ett antal ventiler för in och utgående luft.Det är inte utan anledning som man har gått ifrån träreglar till annat fukttåligt matrial,det finns ingen chans att bli av med fukt som har blivit mellan plåten och isoleringen,jag tror att en jämn värme eller ingen är det bästa.förr i tiden när man skulle köpa husvagn så fick ofta rådet på en beg vagn att köp en vagn som som har varit ibruk hela året framför allt vintern då det har varit jämn värme hela tiden.En rätt bra jämförelse varför skall det vara ett fukttåligt undertak under plåttak eller ett tak där varm och kall luft möter varann.Märket på bilen eller vagnen har ingen betydelse,det är bara den konstruktionen som gör detta problemet och hur man använder fordonen,hoppas att jag har fel, men jag jämför hur man gör vid ett ev husbygge.Valle
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Här har ni allt om ventilation i en HOBBY.:swoon:... har du en HOBBY så gäller det att öppna fönstret om vintern för att få ventilation...
 

Bilagor

  • P1030983.JPG
    P1030983.JPG
    278,1 KB · Visningar: 56
  • P1030981.JPG
    P1030981.JPG
    266,9 KB · Visningar: 35
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

I min H-bil finns det 5 små skåp över förarplatsen.... och jag kan berätta för er att där finns 0 (noll) isolering bakom :swoon:, att jag vet detta beror på att jag sågade ett hål på ca 7x7cm för att montera in en färdkamera i taket över förarplatsen :yes:... även här har HOBBY sparat på material :swoon:.... i dag öppnade jag en panel i mellangolvet och tog en bild jag kunde då se det bakre hjulhus som också är helt oisolerad.... :swoon: Så om du köper dig en HOBBY.... så får du en stor HOBBY med i köpet...
 

Bilagor

  • P1030984.JPG
    P1030984.JPG
    227,6 KB · Visningar: 10

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Är bilen utrustad med Alde och den är ventilerad som en vinterbil och ingen åverkan gord påventilationen, så blir där ingen kondens.

Kan inte hålla mig Bertil. Har haft en sådan bil utrustad enligt ovan som
inte på något sätt var åverkad när det gällde ventilationen. Fick mycket, mycket kondens på framruta här hjälpte finskt täcke.Kondens runt bodelsdörr,
riktigt blött, kondens på fönster både här och där.
Häls.
Alf
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Muskatten!

Skulle det bli bättre om man använde en sk Airmixer.

Jag har ju en gammal bil med en Truma S3002 som gör precis som
du säger. Den värmer redan varm luft.
Airmixern (spjäll) monteras mellan "elementet" och fläkt och med detta
blandar man ut redan uppvärmd luft med frisk luft utifrån.
Detta kan ju kännas lite bakvänt men om det fungerar så är
detta lättare att bygga än att "kapsla" in hela kaminen för att
sedan ta luften utifrån och värma denna.

Comforttoebehoren Airmix | Interieur caravan/camper | Technische accessoires - Obelink.nl
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Det finns visst många tankar hur man ska göra, det grundläggande är ju att ju mer kall luft man tar in och värmer upp desto torrare blir det och dessutom går det åt mer energi för att värma utrymmet.

Grundtanken i tråden verkar ju vara att man ska tvinga in luft och värma upp den för att den senare överskottet ska sippra ut.

Några tankar jag har på det:

Tar man hela flödet i ett luftburet system utifrån så anser jag att man får allt för stort flöde med för stora förluster

Man skapar även ett övertryck i utrymmet, det medför i alla fall en risk för att varm luft med högt fuktinnehåll sipprar ut i konstruktionen och kondenseras där det möter kalla ytor.

Vad ska man göra för att få lägre luftfuktighet i husbilen då?

Varför inte titta på hur man gör i vanliga hus där också? i ett hus strävar man ju efter att ha ett undertryck, det finns olika sätt att uppnå det men det enklaste är ju mekanisk frånluft

Undertrycksventilation medför ju även att man i eventuella "springor" tar in luft istället och då inte får någon fukt där.

Sen ska man ju också komma ihåg att för torrt inte är bra för de inneboende!

///Peter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej Peter…. Tack för ditt inlägg

Jag vill klart och tydligt säga att mitt förslag men övertryck i H-bilen, att jag inte vet om detta är det bästa systemet, nu hör jag ju om att man skall ha undertryck…. Och så läste jag vad som skrevs om detta….
Peter och ni andra som förespråkar undertryck vill jag fråga några saker…. Det skrivs att ett övertryck system som jag tycker skulle vara bra, att där går åt mer energi, då det skall tas in kall luft som sen värms upp i boilern innan den går ut i H-bilen….
Motivationen för ett Undertrycksventilation var bl.a att där går åt mer energi i ett övertrycksystem
Så nu kommer kväller fråga…. Vi säger att du har exakt kontroll på hur mycket luft du tar in i ett övertrycksystem… du vet att du tar i 1m²/tim kall torr luft som skall värmas upp innan den kommer ut i H-bilens
Nu säger vi också att du har exakt kontroll på hur mycket luft du tar in i ett undertrycksystem…. Du tar också in 1m²/tim kall torr luft…..
Så nu undrar jag hur mycket mer energi där går åt att värma upp den kalla torra luften i ett övertrycksystem?

Sen undrar jag vad föredrar du ett övertrycksystem som släpper hela tiden ut varm skön luft i H-bilen och låter övertrycket och fukten gå ut genom din takventil eller de springor som kan finnas i din H-bil…..?

Eller föredrar du ett undertryck system som blåser under reglerad former ut varm fuktig luft och tar sen in kall luft (genom ventilationer eller springor i H-bilen)som måste cirkulera runt i H-bilen innan den kommer in i boilern för att värmas upp ?

Sen tänkte jag också på argumentet att i ett övertrycksystem så säger du att fukten går ut i träkonstruktionen mm… min H-bil har innerväggar som består förutom isolering (troligen någon form av py-skum) utanpå detta sitter en tun vacum limmad träskiva ca 2mm tjock och ytterst (inne i husbilen och ytterväggen är av aluminium) sitter en plastfilm med trästruktur (plastfilmen stoppar effektivt fuktvandrig) … mina fönster bågar och ramar är i plast så och fönstren… dörren är i plast och skum med en aluminium ram runt om, dörrbågen är i aluminium…. I mina takfönster är allt i plast….ventilen bakom ugnen är i plast och även badrumsventilen i taket är i plast…
Så nu undrar jag när du säger att fukten drar sig till de ställen där den sipprar ut...vilken skada kan fukten nu orsaka om den åker ut genom mina ventiler, fönster och dörr?

Den som svara rätt först har vunnit….


Det finns visst många tankar hur man ska göra, det grundläggande är ju att ju mer kall luft man tar in och värmer upp desto torrare blir det och dessutom går det åt mer energi för att värma utrymmet.

Grundtanken i tråden verkar ju vara att man ska tvinga in luft och värma upp den för att den senare överskottet ska sippra ut.

Några tankar jag har på det:

Tar man hela flödet i ett luftburet system utifrån så anser jag att man får allt för stort flöde med för stora förluster

Man skapar även ett övertryck i utrymmet, det medför i alla fall en risk för att varm luft med högt fuktinnehåll sipprar ut i konstruktionen och kondenseras där det möter kalla ytor.

Vad ska man göra för att få lägre luftfuktighet i husbilen då?

Varför inte titta på hur man gör i vanliga hus där också? i ett hus strävar man ju efter att ha ett undertryck, det finns olika sätt att uppnå det men det enklaste är ju mekanisk frånluft

Undertrycksventilation medför ju även att man i eventuella "springor" tar in luft istället och då inte får någon fukt där.

Sen ska man ju också komma ihåg att för torrt inte är bra för de inneboende!

///Peter
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Re: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej Tony... gör du som de visar på ena bilden så fungerar det säker mycket bra.... lycka till och berätta gärna hur det går....

Wovi & Peter

Muskatten!

Skulle det bli bättre om man använde en sk Airmixer.

Jag har ju en gammal bil med en Truma S3002 som gör precis som
du säger. Den värmer redan varm luft.
Airmixern (spjäll) monteras mellan "elementet" och fläkt och med detta
blandar man ut redan uppvärmd luft med frisk luft utifrån.
Detta kan ju kännas lite bakvänt men om det fungerar så är
detta lättare att bygga än att "kapsla" in hela kaminen för att
sedan ta luften utifrån och värma denna.

Comforttoebehoren Airmix | Interieur caravan/camper | Technische accessoires - Obelink.nl
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej Peter…. Tack för ditt inlägg

Jag vill klart och tydligt säga att mitt förslag men övertryck i H-bilen, att jag inte vet om detta är det bästa systemet, nu hör jag ju om att man skall ha undertryck…. Och så läste jag vad som skrevs om detta….
Peter och ni andra som förespråkar undertryck vill jag fråga några saker…. Det skrivs att ett övertryck system som jag tycker skulle vara bra, att där går åt mer energi, då det skall tas in kall luft som sen värms upp i boilern innan den går ut i H-bilen….
Motivationen för ett Undertrycksventilation var bl.a att där går åt mer energi i ett övertrycksystem
Så nu kommer kväller fråga…. Vi säger att du har exakt kontroll på hur mycket luft du tar in i ett övertrycksystem… du vet att du tar i 1m²/tim kall torr luft som skall värmas upp innan den kommer ut i H-bilens
Nu säger vi också att du har exakt kontroll på hur mycket luft du tar in i ett undertrycksystem…. Du tar också in 1m²/tim kall torr luft…..
Så nu undrar jag hur mycket mer energi där går åt att värma upp den kalla torra luften i ett övertrycksystem?

Jag vill först bara säga att jag inte är någon expert på detta mer än vanligt tekniskt intresse och visserligen ett par högskolekurser i Energisystemteknik för många år sedan.


På denna nivån som jag resonerar så kan jag inte se någon skillnad på energiförbrukningen med under eller övertryck utan det har snarare med mängden ventilerad luft att göra.

Sen undrar jag vad föredrar du ett övertrycksystem som släpper hela tiden ut varm skön luft i H-bilen och låter övertrycket och fukten gå ut genom din takventil eller de springor som kan finnas i din H-bil…..?

Eller föredrar du ett undertryck system som blåser under reglerad former ut varm fuktig luft och tar sen in kall luft (genom ventilationer eller springor i H-bilen)som måste cirkulera runt i H-bilen innan den kommer in i boilern för att värmas upp ?

Jag förutsätter att vi bara pratar luftvärme, och rent komfortmässigt så håller jag med att ett system där man tar tilluften genom värmaren har bättre förutsättningar att skapa ett jämnare klimat i husbilen


Sen tänkte jag också på argumentet att i ett övertrycksystem så säger du att fukten går ut i träkonstruktionen mm… min H-bil har innerväggar som består förutom isolering (troligen någon form av py-skum) utanpå detta sitter en tun vacum limmad träskiva ca 2mm tjock och ytterst (inne i husbilen och ytterväggen är av aluminium) sitter en plastfilm med trästruktur (plastfilmen stoppar effektivt fuktvandrig) … mina fönster bågar och ramar är i plast så och fönstren… dörren är i plast och skum med en aluminium ram runt om, dörrbågen är i aluminium…. I mina takfönster är allt i plast….ventilen bakom ugnen är i plast och även badrumsventilen i taket är i plast…
Så nu undrar jag när du säger att fukten drar sig till de ställen där den sipprar ut...vilken skada kan fukten nu orsaka om den åker ut genom mina ventiler, fönster och dörr?

Den som svara rätt först har vunnit….

Även här håller jag med dig i sak, det går ju inte direkt att jämföra en husbil med relativt tätt ytterskal (och i vissa fall inneskal) men skulle vilja komplettera med ett fall, låt säga att du i dina skåp ovanför hytten där det gärna blir kallt även har någon möjlighet för luften att ta sig ut, eller någon annan stans, låt säga i mitt fall skåpet under vasken i toaletten där det finns en glipa ut runt avloppsröret ut i det fria. Med ett övertryckssystem skulle man kunna tänka sig att det är kallt i de utrymmena och pressar man då ut varm fuktig luft så där kyls ner kan det mycket väl bildas kondens, har man ett undertryckssystem så skulle det istället sippra in kalluft där, det skulle bli lite kallare i skåpen men mindre fuktighet och ingen risk för kondensering.

Jag vill även dra mig till minnes att man ska sträva efter att ligga på en ventilation som medför ett totalt luftombyte i timmen, jag skulle tro att om man drar hela värmepannans luftflöde utifrån så kommer man mycket över det.

Jag får även säga att jag uppskattar konversationen som ligger på en bra kunskapsnivå med bra ton!

//Peter

PS hade jag rätt nu? :D:cool:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Idealet är väl att ha en värmeväxlare i ventilationssystemet för att ta vara på så mycket av värmen som möjligt., och varför inte även en avfuktare när man ändå är i byggtagen. (kommer att förbruka en del Ah)
Kanske en bra lösning för de som bor i bilen men knappast för "normalåkaren".
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

HURRA... HURRA.... Peter du vann du vann..!! här kommer en fanfar...
 

Bilagor

  • imagesJLX8XXCS.jpg
    imagesJLX8XXCS.jpg
    10,7 KB · Visningar: 267

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej Peter ..Tack själv och tack för att du uppskattade kvalitén på "tråden".... jag kan säga dig och till alla andra att jag har absolut ingen utbildning i detta ämne, men jag tror att mina 5 år (i sep.2015) i H-bil har gjort att jag har fått en del insikter i saker och ting hur det borde fungera och definitivt i hur det inte skall vara i en H-bil :twitcy:... här är nog mycket kvar att säga om detta ämne och det som Decker säger är en bra lösning... sen är det frågan om det är genomförbar i en H-bil..
Jag hoppas i vart fall att våra medlemmar funderar hur det fungerar i deras H-bil .... och att de har en bra lösning.... tyvärr har ju inte alla det, jag är en av dem och har med denna tråd mer förstått hur viktig det är med en bra ventilation om vintern när man bor i sin H-bil...


Önskar dig och alla andra här på Hbk en fortsatt trevlig kväll...

Wovi & Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Jeg vet ikke hvordan en skal få det til, men det beste ville være å varme en blanding av kald luft fra ute og varm luft fra inne. Dette sammen med en avpasset avlufting i taket burde gi et bra inneklima med et moderat tap av varme. Mulig en kan montere en luftslange fra ute og inn i det du kaller boileren. Et avtrekk i taket vil sørge for et naturlig sug, men om det er for mye annen luftlekasje inn i bilen kan det bli litt lite til å lage sug i den nye slangen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen