• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej nu börjar det bli kyligt utanför… även här nere på Kreta, efter mer än 5 år i H-bil så är där några ting jag har funderat över… och en av dem är när kylan kommer. Många har undrat om jag inte fryser på vintrarna i min H-bil… no no jag skruvar då upp termostaten.. då kan jag se hur de lyfter på ögonbrynen över att jag har ett värmesystem i H-bilen… Nu är det ju inte bara fördelar med ett värmesystem i H-bilen, värmen är bra… men se kommer där följ problem och det är fukten… fukten är inte bra i H-bil jag har fått te.x så har jag fått byta ut alla skruvar i fönsterkonstruktionen till rostfria för att de i järn rostade, några lite och andra ganska mycket och var svåra att byta ut… nu är vi bara två Wovi och jag men ändå kan jag se att ibland är där väldigt mycket kondens på innerfönstret… Och jag är nästan 100% säker på att våran ”boiler” som ger oss värmen är en bidragande orsak till problemet…
När jag murade upp den ”öppna spisen” i mitt hus för över 30 år sedan så läste jag en bok om hur man skulle gå tillväga för att få maximal komfort värme… Denna bok är jag mer än 100% säker på att konstruktören för H-bilar inte har läst… eller förstått. För tittar jag hur den är uppbyggd och monterad så kan de omöjligt ha sett i boken… förbränningen är väl det enda som de har lyckats med… för annars skulle de nog åkt i fängsel för länge sedan… men sen är där inte mycket över till att förstå utöver uppvärmningen… Hade de läst boken så hade vi sluppit mycket fukt vintertid i våra H-bilar… I dag tar boilern luften inne i H-bilen för att värma upp och skicka den runt i husbilen så vi tycker vi får det varmt… och ju mer vi njuter… mer fukt får vi på framförallt insidan av fönstren… sen suger boilern in den varma luften för att än en gång öka värmen på luften som den skickar ut i H-bilen… och så håller det på om och om igen…
Nu skall vi veta att varm luft innehåller mycket mer fukt än kall luft… och boilern har inget system för att ta bort fukten ur luften… så fukthalten i den varma luften i våra H-bilar kommer att öka… och några kanske öppnar ett fönster för att bli av med fukten… och då försvinner ju värmen ut med den fuktiga luft…
Så hur skall vi göra för att få bot på detta eländiga problem som inte ens de ”professionella” ens klarar av.
Jo i boken stod det och där var också en beskrivning om jag inte minns fel… och jag kommer också ihåg att där stod att i gamla hus så eldar man oftast för kråkorna…. Och om man gjorde som det stod i boken så hade komfort värmen blivit mycket bättre även i gamla hus..
Så nu undrar jag om det finns någon här i klubben som har ett värmesystem som är konstruerad utefter enligt bokens beskrivning och vad jag också anser den bästa och en förnuftig installation… Där luften som skall värmas upp tas utifrån, med denna installation får vi ett övertryck i H-bilen så värmen sipprar ut där tidigare kylan sipprade in… vi får också byte av den varma fuktiga luften och får in kall med låg fukthalt… ingen kondens på H-bils delens rutor och vi slipper byta ut skruvarna mot rostfria…. Bara fördelar…. Sen kan vi ju undra varför H-bils tillverkarna inte har tillverkat/monterat ett värmesystem som bara fungera mycket bättre än det som de sätter i våra H-bilar…
Och i fall någon tänkte säga det så säger jag det nu att glöm inte att isolera ”röret” som tar in den kalla luften.. Annars får du väldigt mycket kondens på röret… Jag har funderat på att ”bygga” om min boiler så att luften som skall värmas upp tas under bilen och går rakt in i uppvärmningen i boilern… men just nu tar jag det lugnt och återkommer med projektet som jag nu har tänkt på i flera år…

Varma hälsningar
Wovi & Peter
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Om du får kondens på insidan av rutorna i husbil beror det på att du ventilerar för dåligt, om det bara är på rutorna i förardelen är detta helt normalt eftersom vatten kondenserar på en kall yta. För att undvika det måste du isolera rutan på utsidan. Fukten i bilen kommer från dej, hunden, matlagning och dusch, fuktiga saker som torkas i bilen. Det har inget med värmesystemet att göra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej Montreal... om du läser mitt inlägg en gång till så kanske du ser att jag har aldrig påstått att fukten kommer från uppvärmningen... för övrigt så håller jag med dig...


Om du får kondens på insidan av rutorna i husbil beror det på att du ventilerar för dåligt, om det bara är på rutorna i förardelen är detta helt normalt eftersom vatten kondenserar på en kall yta. För att undvika det måste du isolera rutan på utsidan. Fukten i bilen kommer från dej, hunden, matlagning och dusch, fuktiga saker som torkas i bilen. Det har inget med värmesystemet att göra.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Vid övertryck i bilen kommer din fuktiga luft att tränga ut i alla springor så den kondenserar i isoleringen och fönsterkarmar där det är kallare. Inte så lyckat tycker jag.

Om du tar in uteluft för uppvärmning så måste den ju ut också. Är inte det detsamma som att elda för kråkorna som du skrev?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Med detta uppfattade jag att du syftade på värmesystemet eftersom boilern (varmvattenberedaren) är en del av värmesystemet?

"Och jag är nästan 100% säker på att våran ”boiler” som ger oss värmen är en bidragande orsak till problemet"
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Så nu undrar jag om det finns någon här i klubben som har ett värmesystem som är konstruerad utefter enligt bokens beskrivning och vad jag också anser den bästa och en förnuftig installation… Där luften som skall värmas upp tas utifrån,

Jag har inte läst boken, så det kan jag inte uttala mig om.

Däremot
Där luften som skall värmas upp tas utifrån
så stämmer det att Alde-systemen som jag sett, tar luft utifrån och leder den förbi konvektorer för att undvika att det blir kallt vid luftintagen.
Hela luftvolymen kan naturligtvis inte bytas i samma takt som värme tillförs, men fungerar gör det.

I husvagnar brukar det vara 3-4 stycken sådana luftintag.
Har inte kollat på vår Flair.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Jag har min Truma värmare mitt i bilen inanför en lucka, jag brukar stänga luckan i första lås läget, så det blir ca 5mm uppning, då tar den frisk luft ute ,blandar med inneluften. Detta jorde jag i den gamla bilen,som jag tyckte inte immade lika mycket ,men i nuvarande bil är det vrid lås så jag får hitta på andra lösningar ,om det är rätt vet jag ej, men jag tycker att det skall bli ett övertryck, i bilen så det blir bättre ventilation, mvh håkan :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej willy... Det skall den inte göra... och gjorde inte heller det i mitt hus... när den varma luft sipprar ut i springor så tar den fukten med sig ut och det blir normalt ingen kondens där...för den varma luften värme ju upp springorna... prova så får du själv se...sen hur du vill få in kondensen i isoleringen förstår jag inte riktigt...
Ha en bra kväll..

Vid övertryck i bilen kommer din fuktiga luft att tränga ut i alla springor så den kondenserar i isoleringen och fönsterkarmar där det är kallare. Inte så lyckat tycker jag.

Om du tar in uteluft för uppvärmning så måste den ju ut också. Är inte det detsamma som att elda för kråkorna som du skrev?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej monteral.. jag tror att där stod mer i texten.. som du kanske inte läste två ggr.... den mening som du har ryckt ut från hela sammanhanget säger ju också att " boilern är en bidragande orsak".. istället för att lösa fuktproblemet så ökar fukten med vårt värmesystem...

Med detta uppfattade jag att du syftade på värmesystemet eftersom boilern (varmvattenberedaren) är en del av värmesystemet?

"Och jag är nästan 100% säker på att våran ”boiler” som ger oss värmen är en bidragande orsak till problemet"
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej Michael..Jag har en Adler boiler tror att den heter 6002 men är inte säker... den tar inte luften som den skall värma och skicka ut i husbilen utifrån.... den luft den tar utifrån är till förbränningen... men det är ju inte det jag påtalar här... Kanske du också har uteluft som värms upp inte vet jag.... och är det så då är det väldigt bra att Adler har förstått problemet med fukt... lycka till med din fina Adler..

Jag har inte läst boken, så det kan jag inte uttala mig om.

Däremot
så stämmer det att Alde-systemen som jag sett, tar luft utifrån och leder den förbi konvektorer för att undvika att det blir kallt vid luftintagen.
Hela luftvolymen kan naturligtvis inte bytas i samma takt som värme tillförs, men fungerar gör det.

I husvagnar brukar det vara 3-4 stycken sådana luftintag.
Har inte kollat på vår Flair.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej Håkan... du har förstått problemet så lycka till med din lösning och njut av torr värme... :yes:

Jag har min Truma värmare mitt i bilen inanför en lucka, jag brukar stänga luckan i första lås läget, så det blir ca 5mm uppning, då tar den frisk luft ute ,blandar med inneluften. Detta jorde jag i den gamla bilen,som jag tyckte inte immade lika mycket ,men i nuvarande bil är det vrid lås så jag får hitta på andra lösningar ,om det är rätt vet jag ej, men jag tycker att det skall bli ett övertryck, i bilen så det blir bättre ventilation, mvh håkan :rolleyes:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

lycka till med din fina Adler..

Jag har ingen Adler, mitt system heter Alde.


Alde - Sverige

circulationChart.png
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Shit Michael.... här ser du hur det kan gå när man har dyslexi.... men bra att du rättar mig... så som jag ser det på den bild du har lagt ut så ser det inte ut som din Alde tar uppvärmningsluften utifrån.... men den kan ju göra det även om det inte framgår av bilden...

Önskar dig en trevlig 1:a advent
Wovi & Peter

Jag har ingen Adler, mitt system heter Alde.


Alde - Sverige

circulationChart.png
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg kan fortelle hvor du finner inntaket for kald luft i din Flair Michael, det sitter i golvet i garagen og er omlag 10 cm i diameter. N-B var første husbilsprodusent til å bruke Alde sentralvarme og Flair ble konstruert rundt dette varmesystemet i 1994 tidligere ble Alde benyttet i Clou fra tidlig på 80 tallet. Hoved avtrekket sitter i taket i garderoben.

Etter mine 15 år med Flair så er det kun frontruten som det kondenserer på, serie 1 og 2 hadde endel kondens på ringanker i hjørnene bak.

Det skal ikke mye utbytting av luft til for å redusere mengden med fukt i bilen, problemet er å få dette til uten trekk. De gamle svenske kravene for tvangslufting ga trekk uten riktig utbytting av luften.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej Michael.... i går var det inte bara min dyslexi som ställde det till sig, även synen.... nu när jag tittar på bilden igen så ser jag att det är ju en profil på H-bilen... och i går tyckte jag det såg ut som boilern :twitcy:... nu kan jag också se att det ser ut som att du tar luften utifrån.... så i din H-bil har konstruktören gjort en bra lösning.... :spinny: så du bör inte oroa dig....

Varma hälsningar
Wovi & Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Någon som testat hur det funkar att köra ac'n på avfuktning denna årstid, det borde hjälpa upp inneklimatet.

Har själv ej använt hb vintertid.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Det kräver ju anslutning till 230V, men skall inte behövas om man ventilerar rimligt. Vi har kört på vintrarna sedan -07 med upp till fyra personer i bilen för skidåkning i fjällen, bilen har varken dubbelgolv eller Alde, inga som helst problem vid fricamping. :)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Vad är detta för tråd? :wideeyed:

Försöker ni vända upp och ned alla kända begrepp om fysikens lagar och kända fakta? Eller är det bara jag som har en egen tolkning om verkligheten?

Enligt min världsbild så fungerar inomhusmiljön i en uppvärmd lokal så att ju mer du ventilerar, ju torrare det blir. Förutsatt att det är varmare inne än ute. Det har med relativ luftfuktighet att göra. Den kalla luften som kommer utifrån kan inte innehålla lika mycket vatten per volymenhet som en varm luft. Därför fungerar den som en svamp när den blir uppvärmd.

Som ett exempel. Kall luft kommer in och har 10 gram vatten per liter luft. När den blir uppvärmd kan den innehålla 20 gram per liter luft, och det fantastiska är att fysiken gör att luften eftersträvar att bli fuktmättat. Alltså, så länge det finns fukt i utrymmet kommer den utgående luften innehålla ca 20 gram vatten per liter luft. Med andra ord, det dröjer inte länge innan det blir knäckebröd miljö i husbilen...

De flesta husbilars ventilation är dimensionerade med hänsyn till standard aktivitet vad gäller fuktalstring från människor. Undviker man extrema situationer som tex fem öldrickande hundägare med varsin dyblöt schäfer som ventilerar flyktingsituationen i jämmerdalen, borde det inte bli några problem...:spinny:
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Då vi bytte in vår gamla husbil (5 år gammal) upptäcktes stora områden med fuktskador som vi inte noterat själva. De var bakom boilern under sängarna och bakom varmluftsslangarna och fläkten under det tillslutna sätet i "salongen".

Jag tolkar båda dessa skador som att varm luft rund dessa varma ställen kondenserats direkt mot de kalla ytterväggarna bara decimenter därifrån, och att luften inte cirkulerat under säng och soffa, båda med endast minimala ventilationshål.

Här hjälper inte circulation i kupén, och att ytterluften kommer in.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen