• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första vinterturen, Concorde Liner

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi har nu varit ute i 4 dagar och för första gången i vår husbil upplevt vinterförhållanden.
Detta har varit mellan -8 och -15 grader.
Bilen är 10 x 2,5 meter.

Det jag noterat och kan dela med mig av är följande:
Med överskottsvärmen från motorn, är det inga som helst problem att värma hela bodeln från värmeväxlaren.
Även när det är -10/13 grader och man kör runt 80 km/h.

Förvånansvärt lite kallras från den nästan 4 kvadrat stora vindrutan, naturligtvis med deftrostermunstyckena levererandes en svag bris av varm luft.
Upplevelsen är väldigt lik den komfort du har in en personbil (ok då för petimätrarna, personbil klass 1).

Vi stod med 10A elanslutning, bilen klarar 10 graders tempskillnad per Kw. Vi kunde därför endast använda 2Kw läget i Aldepannan. Gasolen tog hand om resterande 1-1,5 Kw effektbehov, det funkade mycket bra.
Vi stog även en natt med 16A, och kunde använda 3Kw läget, detta funkade utmärkt med utetemp på -13 grader.

Detta blir mitt nästa inköp, kondens från pannans skorsten skapade en ordentlig istapp på bilens sida.


1638296743821.png
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Vi har nu varit ute i 4 dagar och för första gången i vår husbil upplevt vinterförhållanden.
Detta har varit mellan -8 och -15 grader.
Bilen är 10 x 2,5 meter.

Det jag noterat och kan dela med mig av är följande:
Med överskottsvärmen från motorn, är det inga som helst problem att värma hela bodeln från värmeväxlaren.
Även när det är -10/13 grader och man kör runt 80 km/h.

Förvånansvärt lite kallras från den nästan 4 kvadrat stora vindrutan, naturligtvis med deftrostermunstyckena levererandes en svag bris av varm luft.
Upplevelsen är väldigt lik den komfort du har in en personbil (ok då för petimätrarna, personbil klass 1).

Vi stod med 10A elanslutning, bilen klarar 10 graders tempskillnad per Kw. Vi kunde därför endast använda 2Kw läget i Aldepannan. Gasolen tog hand om resterande 1-1,5 Kw effektbehov, det funkade mycket bra.
Vi stog även en natt med 16A, och kunde använda 3Kw läget, detta funkade utmärkt med utetemp på -13 grader.

Detta blir mitt nästa inköp, kondens från pannans skorsten skapade en ordentlig istapp på bilens sida.


Visa bilaga 218595
Ett bra tillbehör det där. Men en klädnypa fungerar lika bra som nödlösning.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ett bra tillbehör det där. Men en klädnypa fungerar lika bra som nödlösning.
Förklara gärna lite mer.

Jag inser att gummifliken riktar ut kondensen från bilen. Men is bildas väl ändå?

Ska klädnypan sättas i nederkant och kondensvattnet rinna längs den? Även där bildas väl is?

Men menar ni att det inte gör något om det bildas is eftersom den inte ligger mot bilen?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Ja, det var så jag tänkte. Fortfarande undrar jag hur klädnypa fästs och fungerar.

När jag letade hittade jag en annan produkt som ska förhindra isbildning.
Du sätter den i underkanten så den kommer peka snett utåt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Förklara gärna lite mer.

Jag inser att gummifliken riktar ut kondensen från bilen. Men is bildas väl ändå?

Ska klädnypan sättas i nederkant och kondensvattnet rinna längs den? Även där bildas väl is?

Men menar ni att det inte gör något om det bildas is eftersom den inte ligger mot bilen?
Självklart blir det lika mycket is med eller utan klämma eller tillbehöret. Grejen är att isen inte sätter sig på bilen.
Gjorde en plastbit för några år sedan av ett glasslock typ bigpack som jag bara tryckte fast. Fungerade också riktigt bra.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Frågan blir, hur länge sitter klämman fast med en större och större istapp hängande från den?
För mig har det fungerat hyfsat. Men det va därför jag gjorde en i plast som sitter mera likt det tillbehör du visar. Ingen av dom har ramlat av fast det beror förstås på hur mycket is det blir. Vet att jag någon gång knackat bort is på klämman
 
Toppen