Vi har nu varit ute i 4 dagar och för första gången i vår husbil upplevt vinterförhållanden.
Detta har varit mellan -8 och -15 grader.
Bilen är 10 x 2,5 meter.
Det jag noterat och kan dela med mig av är följande:
Med överskottsvärmen från motorn, är det inga som helst problem att värma hela bodeln från värmeväxlaren.
Även när det är -10/13 grader och man kör runt 80 km/h.
Förvånansvärt lite kallras från den nästan 4 kvadrat stora vindrutan, naturligtvis med deftrostermunstyckena levererandes en svag bris av varm luft.
Upplevelsen är väldigt lik den komfort du har in en personbil (ok då för petimätrarna, personbil klass 1).
Vi stod med 10A elanslutning, bilen klarar 10 graders tempskillnad per Kw. Vi kunde därför endast använda 2Kw läget i Aldepannan. Gasolen tog hand om resterande 1-1,5 Kw effektbehov, det funkade mycket bra.
Vi stog även en natt med 16A, och kunde använda 3Kw läget, detta funkade utmärkt med utetemp på -13 grader.
Detta blir mitt nästa inköp, kondens från pannans skorsten skapade en ordentlig istapp på bilens sida.

Detta har varit mellan -8 och -15 grader.
Bilen är 10 x 2,5 meter.
Det jag noterat och kan dela med mig av är följande:
Med överskottsvärmen från motorn, är det inga som helst problem att värma hela bodeln från värmeväxlaren.
Även när det är -10/13 grader och man kör runt 80 km/h.
Förvånansvärt lite kallras från den nästan 4 kvadrat stora vindrutan, naturligtvis med deftrostermunstyckena levererandes en svag bris av varm luft.
Upplevelsen är väldigt lik den komfort du har in en personbil (ok då för petimätrarna, personbil klass 1).
Vi stod med 10A elanslutning, bilen klarar 10 graders tempskillnad per Kw. Vi kunde därför endast använda 2Kw läget i Aldepannan. Gasolen tog hand om resterande 1-1,5 Kw effektbehov, det funkade mycket bra.
Vi stog även en natt med 16A, och kunde använda 3Kw läget, detta funkade utmärkt med utetemp på -13 grader.
Detta blir mitt nästa inköp, kondens från pannans skorsten skapade en ordentlig istapp på bilens sida.
