• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsbolag vad väljer man ?

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har haft Folksam gnm Husbilsklubben för några år sedan. Inga problem vid skada. Nu har jag Watercircle via Caravan Club som går ut 30/4. Inga problem vid skada. De har ju ändrat till helårsförsäkring med krav på 3 månader påställd och max 6 på/avställningar. Har hört efter och Caravan Club kräver ändå att jag ställer av och på husbilen men med begränsad tid och antal ggr. Hörde nu med Varsam som är ca 5 000:- billigare än Folksam och 3 000:- billigare än Watercircle. Dessutom behöver jag inte hålla på att ställa på och av min husbil som är en Hymer B798 3-axlad och skattebefriad t.o.m. 31 maj 2023. Efter det datumet måste jag ställa på och av för att spara lite på skattepengen som kommer att vara ca 6 700:-/år. Den kan alltså var påställd hela året och försäkringen påverkas bara av om körsträckan överstiger 1 000 mil/år men det gör det även på de andra 2 bolagen. Därför valde jag Varsam gnm Husbilsklubben.se. Dessutom var mannen jag talade med väldigt trevlig vilket inte mannan på Folksam var. Hoppas det fungerar även vid ev. skada.
 
Senast ändrad:

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Länsförsäkringar verkar riktigt bra, de enda luriga är definitionen på att ”inte få vistas i bilen” när den är avställd. Har hört att de är olika beroende på län, mitt svar kommer från Halland.
En annan nackdel m lf är att ingen utanför hushållet får köra bilen, inte ens dina utflyttade vuxna barn
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
LF Östgöta tillåter detta men självrisken blir då 10 000 kr
Som jag har tolkat villkoren så ökar självrisken med 10000 kr. Men jämfört med att hyra en hb är det ju fortfarande acceptabelt. Om man inte utnyttjar försäkringen varje vecka...
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Verkar som om LF Östgöta har ändrat sig efter min dialog med dem förra året där jag påpekade att detta villkor var insmugit i villkoren men eftersom det är av väsentlig betydelse så tyckte jag att det skulle stå på försäkringsbrevets självrisk

Från villkor förra året

726 Självrisker Försäkringen gäller med en extra självrisk på 10.000 kronor vid vagnskada om det var en annan förare än du som framförde husbilen. Gäller inte om den andra föraren är registrerad på samma folkbokföringsadress som du. Anställd hos försäkringstagaren likställs med förare som är folkbokförd på samma adress.

Nuvarande villkor
726 Självrisker Självrisken finns angiven i ditt försäkringsbrev.

I mitt försäkringsbrev finns bara självrisk vagnskada = 5000 kr

Självriskhöjning på 1 000 kr för förare yngre än 24 år gäller generellt

Äldre villkor

Gällande villkor
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
När man jämför premier mellan olika bolag och tillhör den skaran som ställer av bilen när den inte används (som jag gör), glöm då inte bort att även kontrollera avställningspremien.
Ett exempel:
2021 hade jag bilen påställd 77 dagar och således avställd 288 dagar.
Premien för påställningstiden blev 77 x 23,10 kr/dag = 1779 kr
Premien för avställningstiden blev 288 x 2,62 kr/dag = 755 kr
Total premie för året således = 2534 kr
Om då bolaget har en relativt sett hög avställningspremie, gör då detta att totala kostnaden blir hög....... bara ett tips

(jag har LF Älvsborg, självrisk glas: 1800 kr, maskinförsäkring gäller max 8 år/12000 mil och försäkringen gäller inte om man bor i avställd bil)
 

Falkenbergs Patrik

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
33835
Medlemskap
2022
När man jämför premier mellan olika bolag och tillhör den skaran som ställer av bilen när den inte används (som jag gör), glöm då inte bort att även kontrollera avställningspremien.
Ett exempel:
2021 hade jag bilen påställd 77 dagar och således avställd 288 dagar.
Premien för påställningstiden blev 77 x 23,10 kr/dag = 1779 kr
Premien för avställningstiden blev 288 x 2,62 kr/dag = 755 kr
Total premie för året således = 2534 kr
Om då bolaget har en relativt sett hög avställningspremie, gör då detta att totala kostnaden blir hög....... bara ett tips

(jag har LF Älvsborg, självrisk glas: 1800 kr, maskinförsäkring gäller max 8 år/12000 mil och försäkringen gäller inte om man bor i avställd bil)
Ja de är precis de du beskriver som är min tanke att lägga upp mitt husbilsåkande också, några strö veckor, huvudsemestern och några lösa dagar/helger, även tänkt mig att pröva på vintern.
Fått en mycket bra offert av LF, men inte riktigt förstått om tex, jag har bilen påställd en helg å resten av månaden avställd, månadspremien var 582/år vilket motsvarar 1.60:-/dag för avställningsförsäkring och 6502:-/år för helförsäkring vilket motsvarar 17.80:- dag,betyder de då att jag en månad på 30 dagar betalar 2x17.80+28x1.60 (80kr) den månaden?
Kanske enklare å inte förklara i text?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ja de är precis de du beskriver som är min tanke att lägga upp mitt husbilsåkande också, några strö veckor, huvudsemestern och några lösa dagar/helger, även tänkt mig att pröva på vintern.
Fått en mycket bra offert av LF, men inte riktigt förstått om tex, jag har bilen påställd en helg å resten av månaden avställd, månadspremien var 582/år vilket motsvarar 1.60:-/dag för avställningsförsäkring och 6502:-/år för helförsäkring vilket motsvarar 17.80:- dag,betyder de då att jag en månad på 30 dagar betalar 2x17.80+28x1.60 (80kr) den månaden?
Kanske enklare å inte förklara i text?
Ja, det blir 80 kr för den månaden. Men man betalar i förskott och får tillbaka efteråt om man betalt för mycket någon månad.

Jag rekommenderar att ha autogiro och månadsdebitering för då sköter sig betalningarna automatiskt.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag hade CC med månadsbetalning och då var det inga problem att byta alla försäkringar vid nästa månadsskifte. Har man betalt helår så kan jag förstå att de inte vill betala tillbaka premie.
 
Toppen