• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsbolag vad väljer man ?

Cecilia & Harry

FD HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
23468
Medlemskap
2023
Tecknade precis avtal med Varsam!
Dem verkade seriösa och bra villkor till rimlig kostnad.
Men vi vet förstås inte vad som är bra före det händer något och deras hjälp behövs.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Jag har Länsförsäkringar Östergötland och är väldigt nöjd, både pris och hantering vid skador/problem. Vi har alla försäkringar där och får rabatt + en ofta rejäl återbäring varje år. Men OBS att LF är separata bolag i olika regioner så både villkor och pris och andra erfarenheter kan variera!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag skulle kolla varsam med särskilda villkor för husbilsklubbens och två år längre maskinförsäkring.
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Läste att klubben förhandlade med Varsam om förlängt resevillkor, någon som vet hur det går?
Förhoppningsvis så har vi något klart till hösten innan en del av våra medlemmar styr kosan mot sydliga nejder inför vintern. Mer än så kan vi inte säga i nuläget då vi förhandlar om detta.

/Leif

PS Såg att Åke är lite mer optimistisk än jag gällande tidsplanen DS
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har Folksam idag på huset, resten av alla fordon mm sedan 30 år, men dom kan inte ge mig en konkurrenskraftig lösning för husbilen!?
Ring Länsförsäkringar, Dina,CaravanClub (årsförsäkring) tex. se vad du får för pris,gift dig inte med försäkringsbolagen 30år är väldigt lång tid,jag byter ofta det lönar sig aldrig att vara trogen kund.
När det gäller att jämföra försäkringar så är det ditt eget behov som styr,tex. ställer du av bilen längre tider lönar sig sällan årsförsäkringar, jämför ring runt, erbjud att flytta dina andra försäkringar även om dom har förfallodag långt fram i tiden, du behöver sedan inte flytta alla om du inte vill utan ändra innan förfallodagen.
 

Falkenbergs Patrik

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
33835
Medlemskap
2022
Ring Länsförsäkringar, Dina,CaravanClub (årsförsäkring) tex. se vad du får för pris,gift dig inte med försäkringsbolagen 30år är väldigt lång tid,jag byter ofta det lönar sig aldrig att vara trogen kund.
När det gäller att jämföra försäkringar så är det ditt eget behov som styr,tex. ställer du av bilen längre tider lönar sig sällan årsförsäkringar, jämför ring runt, erbjud att flytta dina andra försäkringar även om dom har förfallodag långt fram i tiden, du behöver sedan inte flytta alla om du inte vill utan ändra innan förfallodagen.
Länsförsäkringar verkar riktigt bra, de enda luriga är definitionen på att ”inte få vistas i bilen” när den är avställd. Har hört att de är olika beroende på län, mitt svar kommer från Halland.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Länsförsäkringar verkar riktigt bra, de enda luriga är definitionen på att ”inte få vistas i bilen” när den är avställd. Har hört att de är olika beroende på län, mitt svar kommer från Halland.
Om du tänker bo i bilen avställd så kanske ett annat bolag kan vara bättre, men ring och fråga hur dom ser på det.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bo i bilen är inte min tanke men att kunna städa utan att behöva ställa på bilen hade ju varit uppskattat
Är det inte "värre" än så har inte jag sett det som ett problem,jag brukar både städa och underhålla min avställda bil,tanken med skrivningen i villkoren är nog att du inte ska bosätta dig i din avställd bil.
Ta en titt på "Dina försäkringar" också den går att ställa av,glassjälvrisken är högre, men har du inte en helintegrerad så spelar det mindre roll.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Förhoppningsvis så har vi något klart till hösten innan en del av våra medlemmar styr kosan mot sydliga nejder inför vintern. Mer än så kan vi inte säga i nuläget då vi förhandlar om detta.

/Leif

PS Såg att Åke är lite mer optimistisk än jag gällande tidsplanen DS
Det krävs ju mer än någon vecka för att hinna byta försäkringsbolag. Blir knappast många som kan använda ev nya villkor nästa vinter utomlands.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Finns det något bolag som har maskinskadedel som gäller för husbil äldre än 10år. När det inte gäller längre borde premien sjunka.
Tydligen inte. Nja varför skulle premien sjunka? Felen kommer ju efter dessa intervaller.
if 10000mil 8år
Varsam 12000mil 10år
Folksam 10000mil 8år
Trygghansa 15000mil 8 år
Dina 12000mil 8år
Ringt runt i veckan
 
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag bytte på vår moped idag, det tog 10s efter att jag klickat ok till beställningen på nya bolagets hemsida, tills gamla bolaget fick det i sitt system.
Hade gamla bolagets representant i luren.
 

Falkenbergs Patrik

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
33835
Medlemskap
2022
Är det inte "värre" än så har inte jag sett det som ett problem,jag brukar både städa och underhålla min avställda bil,tanken med skrivningen i villkoren är nog att du inte ska bosätta dig i din avställd bil.
Ta en titt på "Dina försäkringar" också den går att ställa av,glassjälvrisken är högre, men har du inte en helintegrerad så spelar det mindre roll.
Jo jag har en helintegrerad Dethleffs 7150-2
 
Toppen