Skarvar i de två inläggen över mitt.
När man står stilla så är ju hela husbilen ett boutrymme kan man säga, med vändbara stolar m.m. För att få samma boutrymme med plåthytt fram så behöver bilen vara betydligt längre.
Sådana modeller finns säkert men de flesta halvintegrerade jag sett har vändbara stolar fram och inredning kring matbordet skiljer sig inte mellan integrerad och halvintegrerad. Det är ju trots allt samma ratt och instrumentbräda i båda varianterna med undantag för några få helintegrerade i de övre prissegmenten. De vändbara framstolarna vänds således på samma sätt och ger samma geometri.
Vår första bil från -88 var helintegrerad men hade inte vändbara framstolar. Dinetten bakom förarstolen hade två soffor för och akter om matbordet, trots det var den bilen bara 5,4 meter lång.
... Vill man ha en kort bil kan man nöja sig med enbart denna bädd.
En sanning med modifikation. Det gäller i så fall att sängen ovanför förarhytten är väldesignad. Vår första husbil, en Mirage Oriente Uno -88, var helintegrerad och 5,4 meter lång. Den hade en sänkbar säng som säkert passade personer ej över 180 cm i längd. Jag är 191 och hade hela tiden vi ägde den bilen en ständig kamp att inte få frost i tårna när de kom åt de iskalla saxbeslagen, och med kudden i andra änden som alltid ramlade över kanten och trasslade in sig i den sidans saxbeslag.
En stor fördel med helintegrerad var det stora "bordet" mellan framrutan och instrumentbrädan, perfekt för utbredda kartor. Men vem använder kartor nu för tiden när man kör?
//Michael, medlem