• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördelar med helintegrerad jämfört med halvintegrerad?

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Just batteriet är ganska lätt att byta.
Beror så klart på vilken chassi den är byggd på, men Fiat Ducato och Renault Master har batteriet i golvet i förarutrymmet.
Fiat Ducato har nog olika placeringar av batteriet beroende på årsmodell. Vår gamla -98 i motorrummet till vänster Samma på vår Hymer med Fiat ducato -06 chassie framme i motorrummer till vänster.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Sitter kamremmen på vänster sida i vissa bilar????
Nå det har ju inte med saken att göra.
Går det att plocka ner delar av fronten om man vill komma åt bättre?

När jag ser en helintegrerad slås jag av all luft, dvs outnyttjade ytor i främre delen, men det är kanske ingen nackdel.

Fanns det en tid då det bra fanns en enda dörr på helintegrerade bilar? det försvarades med "inbrottsrisken"
Såg även en bil där dörren var blockerad om sängen fram var nedhissad.

Roysan
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Fanns det en tid då det bra fanns en enda dörr på helintegrerade bilar? det försvarades med "inbrottsrisken"
De bästa och mest högkvalitativa integrerade bilarna har en dörr.
Anledningen är komfort, både ljudmässigt och frånvaron av köldbryggor, dessutom blir värmekretsen obruten då det inte finns någon framdörr.
(min åsikt)

Inbrottsrisken kanske minskar, beroende på hur påkostad dörren är.:msn_dontknow:
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Sitter kamremmen på vänster sida i vissa bilar????
Nå det har ju inte med saken att göra.
Går det att plocka ner delar av fronten om man vill komma åt bättre?

När jag ser en helintegrerad slås jag av all luft, dvs outnyttjade ytor i främre delen, men det är kanske ingen nackdel.

Fanns det en tid då det bra fanns en enda dörr på helintegrerade bilar? det försvarades med "inbrottsrisken"
Såg även en bil där dörren var blockerad om sängen fram var nedhissad.

Roysan
Blev fel sida utan det är höger sida kamremmen sitter . Kan ju vara olika utforming på huven på olika helintegrerade men på vår hymer upplever jag inte att det är svårare att jobba med det som sitter i motorrummet.
 
Toppen