• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördelar med helintegrerad jämfört med halvintegrerad?

ulfocarina

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Västerås
HBK-Nr
25959
Medlemskap
2024
Vad är det egentligen för fördelar med en helintegrerad jämfört med en halvintegrerad?
Det finns ju några modeller som finns med båda varianterna.
Rymligare känsla inuti är det som jag tänker på men finns det något mer?
Nackdelar kan jag tänka mig flera så det är jag inte intresserad av att få fler tips om.
Så fördelar med helintegrerad?
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Vad är det egentligen för fördelar med en helintegrerad jämfört med en halvintegrerad?
Det finns ju några modeller som finns med båda varianterna.
Rymligare känsla inuti är det som jag tänker på men finns det något mer?
Nackdelar kan jag tänka mig flera så det är jag inte intresserad av att få fler tips om.
Så fördelar med helintegrerad?
Även mer vägljud under körning i halvintegrerad
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Man har en bra extra dubbelbädd i fram för barnbarn tex utan att det inkräktar på övrigt utrymme. Vill man ha en kort bil kan man nöja sig med enbart denna bädd.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Aha mindre vägljud i helintegrerad. Är det stor skillnad?
Nej det behöver det absolut inte vara, det varierar enormt mycket mellan dom olika märkena! Det beror ju på hur mycket extra material och arbete varje påbyggare lägger på varje bil. Det finns många helintregerade som är som rena resonanslådorna. Sen finns det halvintergrerade som är extra isolerade i hjulhus och motorutrymmet, så där är det nog premium märkena som är bäst.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det talas om motorhuven, brevlådan i vilken arbeten med motorn skall göras.
Hörde om byte av startbatteri som var en vetenskap i brevlådan på en helintegrerad.
Har inte egna erfarenheter utan deta är vad jag hört, föreställer mig att det är svårt att exvis byta dieselfilter luftfilter reglagekablar etc.
Kanske svårare med kamremsbyte????
Vad gäller värmen, alla bilar har väl en mellanvägg mellan bodel och bilhytt??? Eller?
Den är i alla fall viktig i min alkovbil.

Roysan
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
På våran Hymer B614 -06 helintegrerad är batteribyte lika som på den äldre halvintegrerade. Dieselfilter lika trångt som på halvintegrerade. Kam rem bytes från vänster hjulhus på båda modellerna. Så hittils är det endas byte glödlampor som är lite jobbigare men inte speciellt krånligt.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Bättre utrymme fram då bilen är lika bred fram
Överbädden fram inkräktar inte på sittgruppen och går inte framför dörren
Bättre utsikt
Större rymdkänsla
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Skarvar i de två inläggen över mitt.
När man står stilla så är ju hela husbilen ett boutrymme kan man säga, med vändbara stolar m.m. För att få samma boutrymme med plåthytt fram så behöver bilen vara betydligt längre.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Skarvar i de två inläggen över mitt.
När man står stilla så är ju hela husbilen ett boutrymme kan man säga, med vändbara stolar m.m. För att få samma boutrymme med plåthytt fram så behöver bilen vara betydligt längre.
Sådana modeller finns säkert men de flesta halvintegrerade jag sett har vändbara stolar fram och inredning kring matbordet skiljer sig inte mellan integrerad och halvintegrerad. Det är ju trots allt samma ratt och instrumentbräda i båda varianterna med undantag för några få helintegrerade i de övre prissegmenten. De vändbara framstolarna vänds således på samma sätt och ger samma geometri.

Vår första bil från -88 var helintegrerad men hade inte vändbara framstolar. Dinetten bakom förarstolen hade två soffor för och akter om matbordet, trots det var den bilen bara 5,4 meter lång.

... Vill man ha en kort bil kan man nöja sig med enbart denna bädd.
En sanning med modifikation. Det gäller i så fall att sängen ovanför förarhytten är väldesignad. Vår första husbil, en Mirage Oriente Uno -88, var helintegrerad och 5,4 meter lång. Den hade en sänkbar säng som säkert passade personer ej över 180 cm i längd. Jag är 191 och hade hela tiden vi ägde den bilen en ständig kamp att inte få frost i tårna när de kom åt de iskalla saxbeslagen, och med kudden i andra änden som alltid ramlade över kanten och trasslade in sig i den sidans saxbeslag.

En stor fördel med helintegrerad var det stora "bordet" mellan framrutan och instrumentbrädan, perfekt för utbredda kartor. Men vem använder kartor nu för tiden när man kör?

//Michael, medlem
 
Toppen