• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

förbudsskyltar

T

Teddi

Guest
hej,,ja har två ämne som bara måste komma på pränt,,orkar ni???nähä?? ett idag,,sista nästa vecka,,vi har nog europas längsta kust,,tror ja,,över 100mil,,utefter denna kust bor sveriges mest egoistiska människor,,ja kallar dom för revirdårar,,dom gör allt i sin makt för att ta för sej mer än tillåtet,,allt för att hålla allmänheten-husbilar därifrån,,dom nöjer sej inte med egna domäner utan skyltar upp överallt,,dom flesta vägfören-samfälligheter går ner till vattnet i stort sett överallt,,dom flesta erhåller kommunala bidrag-statliga eller både ock,har dom bidrag måste dom öppna upp för allmänheten,,oavsett komm-statl,,såg i en annan tråd att så va inte fallet men ja är i kontakt med lantmäteriet kontinuerligt,,finns hur mycke olagliga skyltar bara där som inte har nåt annat värde än skrotvärde,,ja har själv tagit mej genom denna djungel med massor av lappar på rutan men aldrig nåra böter,,så de har sin förklaring,,i kungsbacka har vi bl,ann, ett naturreservat som heter ,,,mönster,,,tror ja,,där har länsstyrelsen kört över vägföreningen för att allmänheten hade inte en chans att ta sej dit,,någon här på klubben har visat foto därifrån,,ett mycket vackert ställe utan något som helst värde på grund av boende där,,där ja bor finns ett reservat som heter,,,svängehalla,,svårbesökt på grund av brist på parkering,,men nu äger staten (fortifikationsverket)mark där så vi räknar med en mycke fin plats där så småningom.,så de finns mycke att jobba med i denna skyltdjungel som i allra högsta grad e ifrågasatt,,då tänker ja på vårat gäng som jobbar med ställplatser över landet,,som tips i ett tidigare inlägg från lasse,, ja kan tänka mej att hjälpa till utöver de ja håller på med,,så visst e de läge att (mota olle i grind) när man ser hur de utvecklar sej i guleskär-öland-ugglarp-falkenberg,,för att nämna några,,så ja får tacka för dessa rader ock bjuder imorron på en ny plats med suveräna bad,,
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: förbudsskyltar

Jag försökte att läsa ditt inlägg men fick ge upp. Har du någonsin funderat över att bilda meningar med komma, punkt och versaler?

Det är ju tråkigt om du inte når ut med dit budskap p.g.a. din egensinniga satsbyggnad.
 
T

Teddi

Guest
Sv: förbudsskyltar

Jag försökte att läsa ditt inlägg men fick ge upp. Har du någonsin funderat över att bilda meningar med komma, punkt och versaler?

Det är ju tråkigt om du inte når ut med dit budskap p.g.a. din egensinniga satsbyggnad.


detta va ju inte vad man väntade sej......punkt när de gäller analfabetism så kan ja inte hjälpa dej!!!utropstecken....punkt ja tar detta som ett slag under bältet ock säger hejdå!!!!!utropstecken
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: förbudsskyltar

Jag uppfattade inte Berras inlägg som något nervärderande, utan ett tips om att sätta punkt när en mening är slut.

Eftersom jag också ofta hoppar över Teddis inlägg beroende på att de blir svåra att läsa tror jag att Teddis budskap når många mer om han följer tipset från Berra.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: förbudsskyltar

Ibland får man ha lite tålamod och fantasi när man läser inläggen! Blir det lättare så här?

Hej! Jag har två ämnen som bara måste komma på pränt! Orkar ni??? Nähä?? Ett idag, sista nästa vecka. Vi har nog Europas längsta kust, tror jag, över 100mil. Efter denna kust bor Sveriges mest egoistiska människor, jag kallar dom för revirdårar. Dom gör allt i sin makt för att ta för sej mer än tillåtet, allt för att hålla allmänheten, husbilar därifrån. Dom nöjer sig inte med egna domäner utan skyltar kommer upp överallt. De flesta vägföreningssamfälligheter går ner till vattnet i stort sett överallt. Dom flesta erhåller kommunala och/eller statliga bidrag och har dom bidrag måste dom öppna upp för allmänheten. Jag såg i en annan tråd att så inte var fallet men jag är i kontakt med lantmäteriet kontinuerligt. Det finns många olagliga skyltar som inte har nåt annat värde än skrotvärdet. Jag har själv tagit mej genom denna djungel med massor av lappar på rutan men aldrig fått några böter, så det har sin förklaring.

I kungsbacka har vi ett naturreservat som heter ---mönster, tror jag. Där har länsstyrelsen kört över vägföreningen för att allmänheten inte hade en chans att ta sej dit. Någon här i klubben har visat foto därifrån, ett mycket vackert ställe utan något som helst värde på grund av de boende där. Där jag bor finns ett reservat som heter Svängehalla, svårbesökt på grund av brist på parkering men nu äger staten (Fortifikationsverket) marken där så vi räknar med en mycket fin plats där så småningom, så det finns mycket att jobba med i denna skyltdjungel som i allra högsta grad är ifrågasatt. Jag tänker på vårat gäng som jobbar med ställplatser i landet, såsom ett tips i ett tidigare inlägg från Lasse. Jag kan tänka mej att hjälpa till utöver det jag håller på med så visst är det läge att ”mota Olle i grind” när man ser hur det utvecklar sej i Guleskär, Öland, Ugglarp och Falkenberg, för att nämna några platser. Jag får tacka för dessa rader och bjuder imorron på en ny plats med suveräna bad!
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: förbudsskyltar

Hej Teddi!

Jag tycker att sakinnehållet i det som du skrev ovan är OK jag hade inga svårigheter med din skrivning. Hoppas att du inte slutar att skriva pga "vissa magistrar" ovan.

Jag ser större problem med inlägg där det varken finns budskap eller sakinnehåll utan enbart "blaj".

/Ha de bra Teddi, hälsar nabon Relax
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: förbudsskyltar

Teddi, ge inte upp. Visst, det tar lite längre tid att läsa men absolut inte svårbegripligt.

Har läst lagtexter som är skrivna korrekt grammatiskt, men inte fattat ett dugg.

Du gör så gott du kan och jag tar mig tid att läsa så är problemet löst, punkt slut.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: förbudsskyltar

Att ha synpunkter om någons åsikter tycker jag är helt OK.
Men att ha synpunkter om hur någon framför sina åsikter ÄR LÅGT!!!
Jag har läst många inlägg av Teddi och aldrig haft några problem med att tyda dessa.
Jag tror att fler har problem med att tyda, vad jag menar i mina inlägg.
Än finna avsikten i vad Teddi skriver.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: förbudsskyltar

Det har varit uppe innan om enskilda vägar och samfällighet.

Jag vill bara påpeka att om man som jag har en enskilld väg till sjön på min fastighet utan statsbidrag, så har jag full rätt att sätta upp vilka förbudsskyltar jag vill.

Jag kan dock inte hindra folk att gående ta sej ner till sjön (allemansrätten).

Mvh, Peter.
 
T

Teddi

Guest
Sv: förbudsskyltar

hjälp.de har blivit en höna av en fjäder.på inget sätt en målsättning. de enda ja ville belysa var ett problem som inte skall finnas men ändå e i allra högsta grad närvarande. ja såg att inlägget var komprimerat. men de va ju inte meningen att de skulle vara svårläst. kan de bero på att ja bara har en10-tums dator:D men ja e inte så haj på data utan ja tar till mej honoms kunskaper ock försöker lära mej. ja ber också om ursäkt för mitt inlägg .men ja har ju aldrig fått reda på innan att de har varit svårläst. man lär så länge man lever. ja vill också svara på de sista inlägget. detta gäller bara föreningar som har bidrag. nu e de lördag så egentligen ska man kanske ta de lugnt med datan. rocka-billy e på besök. men de e lugnt. han har bara me sej lite slödrecka.:Dför övrigt så kommer ja att få ett utdrag från samtliga vägföreningar som har bidrag. de blir mitt sommarjobb. sen när ja tittar på alla detaljer på datan som man skall använda sej av så måste ja lära mej detta. bland annat ett snabel-a. men de påminner ju bara om 60- talet me alla fina bilar. då kommer nostalgin in o då måste ja hämta en näsduk.:D ja har fått brev från en medlem som värmde. men de e ju ja själv som satt mej i denna situation så ja får skylla mej själv. .hoppas detta inlägg e lättläst. nu e gitarren framme o korken av så trevlig helg på er alla...
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: förbudsskyltar

Teddi!
Tack för allt jobb du lägger ned för oss i HBK.
Enskilda vägar med statsbidrag hittar du på Trafikverkets hemsida.
Du kan se dem markerade på en karta. Det är bara att zooma in och klicka på vägen så ser du vägförening mm. Ej markerade (blå) vägar har ej statsbidrag..
Du hittar kartan här:
https://evv.vv.se/Public/AF13/Map.aspx

Jag håller själv på och bråkar med min vägförening.

Mycket nöje!
:D
//W
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: förbudsskyltar

Hej Teddi, jag håller med, det är oerhört frustrerande med dessa egenhändigt uppsatta skyltar.
Just som du säger vid Sönnerbergen, där har vägföreningen tagit sig friheten att förbjuda obehörig fordonstrafik, så ska man besöka naturreservatet så är den enda platsen man får stå på vid vändplanen, och därifrån är det väldigt långt att gå för att komma till naturreservatet. I det här fallet har man ju hindrat en stor grupp människor att besöka reservatet. Hur många orkar gå så långt om man är lite äldre eller har små barn med sig?
Jag har varit i reservatet åtskilliga gånger de senaste tre åren eftersom jag håller på med ett fotoprojekt. Det finns ingen möjlighet för mig att varje gång lägga en timma på att ta mig mellan reservatsgränsen och bilen, så jag har pratat med några sommmarstugeägare och får lov att parkera där. Nu är ju jag oftast ute på tider när ingen annan är ute, så min parkering stör inte nån, men för de som skulle vilja se den fina naturen, så är det ju ett fåtal som har den möjligheten.

När det gäller reservatet Svänhehallar-Rörvik, blev jag minst sagt irriterad sist jag var där (för en vecka sedan). Då hade det kommit upp en parkeringsautomat som campingen förmodligen har satt upp.
Ska man besöka ett naturreservat så ska det vara tillgängligt för alla, och det ska vara kostnadsfritt att stå där.
Jag kom dit kvart över fyra på morgonen, inte hade jag några mynt med mig i fotoryggan, jag hittade till slut en tia i bilen, så jag betalade.
Jag kommer att ta upp detta med Länsstyrelsen, då det ju faktiskt är det enda stället där man kan parkera. Framme vid gamla radiostationen får man ju inte stå.

Likadant har nu hänt med parkeringen vid Tjolöholms båthamn. Där har VD:n för Tjolöholm beslutat att parkeringen inte längre får användas, och dom har grävt ett djupt dike samt lagt stenbumlingar. De som har använt parkeringen är folk som har båt vid Tjolöholms båthamn samt de som vill besöka naturreservatet och fågeltornet. Anledningen att parkeringen stängdes av, var enligt VD:n att folk gratisparkerar där när de ska till Slottet. M.a.o. här kommer den stora svenska avundsjukan och girigheten in igen. Snart stänger dom väl av den stora grusytan strax efter pepparotsgården, för där står det ju lite husbilar då och då.
Tjolöholm lär ju få in stora summor i parkeringsavgifter årligen, men tydligen vill dom ha ännu mer....

Ett annat exempel på hur folk tar sig rättigheter är när de som har hus med strandtomt i stort sett stänger av strandremsan för passage. De anlägger gräsmattor ända ner till havet, sätter upp staket med skyltar "privat område", bygger stora bryggor utan bygglov o.s.v.
Kusten ska vara till för alla, men i den här kommunen är den bara till för de förmögna som bor närmast havet.
Senast idag, när jag var ute och paddlade utanför Särö, var det en skrämmande syn att paddla utmed land. Överallt var det bryggor, terasser, gräsmattor med mera. Hade jag haft tid skulle jag banne mej gått iland på en av deras fina gräsmattor och satt upp mitt Trangiakök och käkat lunch...:cool: ...fast då hade dom väl deras privata vakter kommit och kört bort mig...:wub:

Bedrövligt hur en del tar sig friheter....

/Ludde
 
T

Teddi

Guest
Sv: förbudsskyltar

hej ludde..när de gäller svängehalla så finns de i princip inga parkeringsmöjligheter överhuvudtaget. campingens parkering är privat ock är i första hand till för den..men annars får allmänheten använda den i mån om plats..jag är bekant med ägaren. men telias gamla station nedanför ägs marken av fortifikationsverket. statligt..så ja har varit i kontakt med länstyrelsen i halmstad ock dom har också varit uppe o satt upp nya skyltar från bassåshållet. ja har lagt ett förslag till dom att denna mark e läglig för detta med tanke på att all övrig mark är privat. dom tyckte detta var en jättebra lösning.men du vet hur trögt de går för våra myndigheter..men dom räknar med att där kommer en plats så småningom. blir i så fall en jättefin plats för husbilar.

när de gäller sönnerbergen så tror jag att de redan är klart från länsstylenses sida.vi har ju läst om de i våran tidning. har du sett så mycke skyltar där är. man får ju nästan böja sej för att ta sej igenom.......teddi

du får gärna parkera hemma hos mej ludde tills detta blir klart. då tar man sej in i reservatet från annat håll men de kan ja visa dej i såfall..
 
Senast redigerad av en moderator:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: förbudsskyltar

Hej Fuzzy!
Jo jag förstår dej, där är skillnad på folk & folk men kom att tänka på, "killen" vid Ringsjön (mitt i Skåne) som hade översvämning på våren enligt annons i en stor dagstidning för några år sedan , så var man välkommen att hjälpa honom, men ve den som ville promenera längs stranden vid andra tillfällen!
Mvh.

Det har varit uppe innan om enskilda vägar och samfällighet.

Jag vill bara påpeka att om man som jag har en enskilld väg till sjön på min fastighet utan statsbidrag, så har jag full rätt att sätta upp vilka förbudsskyltar jag vill.

Jag kan dock inte hindra folk att gående ta sej ner till sjön (allemansrätten).

Mvh, Peter.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: förbudsskyltar

Att sätta upp skylt fordonstrafik förbjuden på enskild väg torde kräva tillstånd av kommun eller länstyrelse, då skylten hindrar cykling och detta är ett hinder i allemansrätten.
Tror att det fuskas en hel del med detta.
mvh Jerry
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: förbudsskyltar

Det finns olika kategorier av enskilda vägar, alla har inte bidrag.
Desutom har detta inget med allemansrätten att göra. Cykel är fordon och omfattas därmed inte av allemanslagen

Läste på, cykla är tydligen tillåten i terräng och omfattas därmed i allemansrätten. Är det kanske inte att räkna som ett fordon?
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: förbudsskyltar

hej ludde..när de gäller svängehalla så finns de i princip inga parkeringsmöjligheter överhuvudtaget. campingens parkering är privat ock är i första hand till för den..men annars får allmänheten använda den i mån om plats..jag är bekant med ägaren. men telias gamla station nedanför ägs marken av fortifikationsverket. statligt..så ja har varit i kontakt med länstyrelsen i halmstad ock dom har också varit uppe o satt upp nya skyltar från bassåshållet. ja har lagt ett förslag till dom att denna mark e läglig för detta med tanke på att all övrig mark är privat. dom tyckte detta var en jättebra lösning.men du vet hur trögt de går för våra myndigheter..men dom räknar med att där kommer en plats så småningom. blir i så fall en jättefin plats för husbilar.

när de gäller sönnerbergen så tror jag att de redan är klart från länsstylenses sida.vi har ju läst om de i våran tidning. har du sett så mycke skyltar där är. man får ju nästan böja sej för att ta sej igenom.......teddi

du får gärna parkera hemma hos mej ludde tills detta blir klart. då tar man sej in i reservatet från annat håll men de kan ja visa dej i såfall..

Tack för erbjudandet Teddi, jag (tror jag) vet vars du bor, jag har stakat ut alla dom nya husen på gärdet mitt för dig. Sen var vi till grannen längre söderut och skulle mäta olovliga byggnader, du vet säkert vilken granne...;)

Kortaste vägen att gå till viken i Rörvik är nog trots allt från campingen, men nästa gång kör jag nog ner till den lilla grinden förbi radiostationen. Inte för att jag är lat, men jag har 26 kilo fotoutrustning att bära på, 15 reservat att fotografera, det har blivit många miil till fots och i kajaken under de tre sista åren...försöker att hitta kortastevägen fram, oftast så är det en kapplöpning med tiden, man vill vara på plats när solen går ner/kommer upp.

När det gäller Länsstyrelsen så är det Jeanette Hansson som har hand om alla naturreservaten i Kungsbacka och Varberg, men du har kanske redan varit i kontakt med henne.
Annars har du Lars Strandberg på Västkuststiftelsen, en mycket sympatisk och trevlig person att prata med, han kan byråkratin på Länsstyrelsen...:cool:

/Ludde
 
Toppen