• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbudsskyltar Personbil Klass 2

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Förklara gärna för mig varför ni tycker er ha rätt att köra på min privata väg (utan någon form av bidrag), med eller utan skylt.

Ifall den privata vägen saknar skylt om privat/enskild väg, samt saknar skylten motorfordonstrafik förbjuden, så bryter man inte mot någon lag/regel.
Finns dessa skyltar så är det fortfarande ok för fotgängare och cyklister att använda vägen.
Är området inhägnad med staket och grindar gäller andra regler, det är så jag tolkar reglerna.
 
S

Sören-6830

Guest
En liten bit från vårt hus finns en privatägd väg som slutar vid stranden. Där finns ingen skyltning alls så det tolkas av allmänheten som fritt fram att köra så där är det alltid trafik.
Men även om skylt hade funnits så hade den förmodligen inte respekterats, ca 100 m innan man kommer ner till stranden finns en skylt med stoppförbud, men den är det ingen som bryr sig om.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Ifall den privata vägen saknar skylt om privat/enskild väg, samt saknar skylten motorfordonstrafik förbjuden, så bryter man inte mot någon lag/regel.
Finns dessa skyltar så är det fortfarande ok för fotgängare och cyklister att använda vägen.
Är området inhägnad med staket och grindar gäller andra regler, det är så jag tolkar reglerna.
Enskild väg som är utmärkt med vägvisare för Enskild väg får man köra på,
när det gäller små privata vägar s.k. ägovägar, vägar som går mellan olika hemman och ibland till fastigheter får man nog vara lite försiktig att tro att det är självklart att man får köra där, även om vägmärken saknas.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Enskild väg som är utmärkt med vägvisare för Enskild väg får man köra på,
när det gäller små privata vägar s.k. ägovägar, vägar som går mellan olika hemman och ibland till fastigheter får man nog vara lite försiktig att tro att det är självklart att man får köra där, även om vägmärken saknas.

Från Trafikverket:

Vad gäller för enskild väg utan statsbidrag?
Väghållaren sköter sin väg själv, utan statsbidrag, och har rätt att stänga av vägen med vägmärke eller bom.

Enligt trafikförordningen (SFS 1998:1276) 10 kap 10 § är det vägens ägare som bestämmer om trafik med motordrivna fordon eller vissa slag av fordon får äga rum på enskild väg.

Vägens ägare kan också besluta om största längd och bredd samt högsta totalvikt på fordon.

Hastighetsbegränsning och parkeringsförbud på enskild väg kräver lokal trafikföreskrift vilket beslutas av kommunen inom tättbebyggt område. Utanför tättbebyggt område är det länsstyrelsen som beslutar.

Trafikförordning 10 kap 10 §
I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt.
Förbud enligt första stycket skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Enskilda vägar är normalt helt eller delvis understödda med statsbidrag det är det som är vitsen annars kan man lika gärna ha en privat väg.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Enskilda vägar är normalt helt eller delvis understödda med statsbidrag det är det som är vitsen annars kan man lika gärna ha en privat väg.

Ja, många enskilda vägar har stadsbidrag/kommunala bidrag som hjälp för underhåll och berör oftast vägar till landet mellan gårdar och till sommarstugeområden. Enskilda vägar som bara berör en enskild markägare och leder till t ex en sjö eller kanske en skogsväg med vändplats är aldrig statsbidragsstödda och där avgör markägaren själv vad som gäller och har rätt att skylta, precis som beskrivs i #64.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Bara för att något inte är förbjudet betyder det inte att det är lämpligt. Hittar du en mindre väg med gräsremsa i mitten kan du som regel utgå från att den inte har statsbidrag utan ägaren får själv betala allt underhåll ur egen ficka. Visste du att slitaget på en grusväg från en husbil som väger 3 ton är ca 16 ggr större än från en personbil på 1,5 ton. Väger husbilen 4,5 ton är slitaget 81 ggr större. Tycker du det är rimligt att ägaren av vägen skall betala mer för vägunderhåll etc för ditt höga nöjes skull?

Från Riksförbundet Enskilda vägar "Använd 4-potensregeln Regeln säger att den relativa nedbrytningen av ett fordon med axellasten A jämfört med ett fordon med axellasten B är (A/B)upphöjt till 4 . Det betyder exempelvis att en axellast på 10 ton har 10 000 gånger större nedbrytningseffekt på vägen än en axellast på 1 ton. En fördubblad axellast från 4 till 8 ton ökar nedbrytningseffekten 16 gånger."
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Milda Matilda! Känslan av att någon inte vill ha oss där räcker för att vi åker någon annanstans! Det är dags att lägga ner “jag gör som jag vill,för det har jag rätt till”. Ni som ska ifrågasätta allt förstör för alla som visar respekt för dem som har en annan tanke om oss i husbil! Res, men visa respekt för andra så visar dom respekt för er!
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Tyvärr Nennes fru.
Skulle vi rätta oss efter alla som inte vill ha oss, så är det nästan bara campingar att välja på.
Hur många ställplatser har man inte fått stänga, eller bråkar om, för att någon inte vill ha oss.
Det jag vill, är att där allmänheten är välkommen att parkera, kan man kräva en laglig skyltning om man inte vill ha oss.

Det är min ståndpunkt.

En idealisk skyltning för husbilsåkare kan se ut såhär.DSC_0024.jpg
Detta är från Rydebäck söder om HBG.
Här får vi parkera enl. allmänna bestämmelser från 15/8 till 15/6.
Under badsäsongen 15/6 till 15/8 får vi bara parkera under dagtid eller max 2 tim mellan 22 - 06.
(Tack Gunnar 5 för du fixat detta.)

Här har vi ett exempel där vi kan parkera när lågsäsongen sätter in och ställplatser och campingar är stängda.

Detta ser jag som en bra lösning som hade varit bra om vi kunde få till på fler ställen.

Kommer det upp förbudsskyltar för sommargäster och badgäster klagar, så gäller dessa skyltar också på vintern när nästan alla har lämnat och rest hem allting står öde och de flesta ställplatser och campingar har stängt.

Då är man lagbrytare om man parkerar.

Krister
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
DSC_0004_2.JPG
1589880905329_copy_420x237.jpg
Här har vi ett exempel som blev mindre bra.
Efter klagomål från badgästerna och samtidigt ett bollsportevenemang, ändrades skyltningen på denna parkeringen.
Det är lagligt att parkera ca 5 husbilar eller andra fordon.
Övriga platser är för personbil klass1.
Som mest används några varma dagar på sommaren.
Övriga 340- 350 dagar är det nästan tomt.
Men enligt skyltningen pförbud för pb klass 2 på dessa platser året runt.
Så ser det ut på många platser tyvärr.

Krister
 
Toppen