• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbudsskyltar Personbil Klass 2

F

F.d. 58689

Guest
Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.
Ovanstående gäller behörighet för framförande av fordon och inte parkering dessvärre.

Betr skyltning ö h t får inte vem som helst sätta upp skyltar hur som helst, t ex vägmärken på privat mark.
Bygglov krävs för att sätta upp eller ändra en skylt, som i inlägg #1, om det är inom planlagt område. Se punkt 7 i Plan- och byggförordning bif länk.

Antar att det kan finnas ganska många olagliga skyltat uppsatta. ;)
Ovanstående gäller Vägmärkesförordningen
Finns det ingen HBK-medlem, som jobbar med detta och kan räta ut alla ????? vad gäller parkering?
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ovanstående gäller behörighet för framförande av fordon och inte parkering dessvärre.

Betr skyltning ö h t får inte vem som helst sätta upp skyltar hur som helst, t ex vägmärken på privat mark.
Bygglov krävs för att sätta upp eller ändra en skylt, som i inlägg #1, om det är inom planlagt område. Se punkt 7 i Plan- och byggförordning bif länk.

Antar att det kan finnas ganska många olagliga skyltat uppsatta. ;)
Ovanstående gäller Vägmärkesförordningen
Finns det ingen HBK-medlem, som jobbar med detta och kan räta ut alla ????? vad gäller parkering?

Har för mej att det finns ett par rätt omfattande trådar om detta förut?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om man går tillbaka till inlägg nr 1 så kan det ju inte vara någon som helst tveksamhet om vad skyltuppsättaren menar, oavsett om skylten är i enlighet med allehanda bestämmelser eller ej.

Om man då ställer sin husbil eller husvagn där så lär man ju inte göra gruppen husbilsanvändare mera populär även om det man gör, i strikt avseende, är lagligt. Slutsats: Man kan påpeka för skyltuppsättaren att skyltarna är felaktiga. För övrigt skall man nog undvika att stå där för att inte reta upp folk till fientlighet mot husbilar.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man går tillbaka till inlägg nr 1 så kan det ju inte vara någon som helst tveksamhet om vad skyltuppsättaren menar, oavsett om skylten är i enlighet med allehanda bestämmelser eller ej.

Om man då ställer sin husbil eller husvagn där så lär man ju inte göra gruppen husbilsanvändare mera populär även om det man gör, i strikt avseende, är lagligt. Slutsats: Man kan påpeka för skyltuppsättaren att skyltarna är felaktiga. För övrigt skall man nog undvika att stå där för att inte reta upp folk till fientlighet mot husbilar.

MVH
Hans

 
F

F.d. 58689

Guest
Skrev en fråga till Transportstyrelsen gällande denna skylt H28

images[2].jpg

och fick följande, inte helt glasklara såklart, svar:

Svar: Vägmärket H28 innebär som sagt endast bilar (personbil, lastbil, buss) med bostadsutrymme, inte vilken registrerad totalvikt aktuellt fordon har.
Det gäller således ej lätt lastbil OM den nu inte skulle ha just bostadsutrymmet, det finns äldre husbilar som är registrerade som lastbil med en registrerad totalvikt på max 3500 kg = lätt lastbil.

Med vänliga hälsningar
Östh Hans
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag har svårt att tyda ditt inlägg. Är det ironi?
Sådana inlägg tillför ingenting till diskussionen.

Självklart var det ironiskt menat.

Det finns många som "vet" vad skyltningen betyder, och nästan alla "vet" olika saker.

Detta har påpekats av andra medlemmar i andra trådar som handlat om andra saker, och då har frågan ibland ställts vem som bär ansvaret om man följer "expertråden".

Pålle
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Detta har påpekats av andra medlemmar i andra trådar som handlat om andra saker, och då har frågan ibland ställts vem som bär ansvaret om man följer "expertråden".
Om du med "bär ansvaret" menar strikt juridiskt, så är det ju alltid (enligt min expertmening ;-) den som utför en handling. Varken HBK eller "experten" har något juridiskt ansvar. Man måste mao tänka själv, som alltid.

/Ingvar
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om du med "bär ansvaret" menar strikt juridiskt, så är det ju alltid (enligt min expertmening ;-) den som utför en handling. Varken HBK eller "experten" har något juridiskt ansvar. Man måste mao tänka själv, som alltid.

/Ingvar

Jag delar helt din uppfattning, men i andra trådar har det ibland ställts frågan vem som bär ansvaret om man följer "expertråden".

Pålle
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Är detta en laglig förbudsskyltning för personbil klass2.

Jag förstår givetvis vad man vill åstadkomma, men kan man lagligt förbjuda parkering för husbilar med denna skyltning?
Jag har äntligen skickat frågan vidare dit den hör hemma. Eftersom det är en samfällighet med "okänd ägare" och kommunen sköter servicen så kan det ta lite tid att få fram rätt fakta från kommunen. Återkommer.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Skrev en fråga till Transportstyrelsen gällande denna skylt H28Visa bilaga 192956
och fick följande, inte helt glasklara såklart, svar:

Svar: Vägmärket H28 innebär som sagt endast bilar (personbil, lastbil, buss) med bostadsutrymme, inte vilken registrerad totalvikt aktuellt fordon har.
Det gäller således ej lätt lastbil OM den nu inte skulle ha just bostadsutrymmet, det finns äldre husbilar som är registrerade som lastbil med en registrerad totalvikt på max 3500 kg = lätt lastbil.

Med vänliga hälsningar
Östh Hans
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
Nu framgår inte frågan du ställde, men vad tycker du är oklart?

Vägmärket gäller bilar (personbil, lastbil, buss) med bostadsutrymme, oavsett totalvikt....
 
F

F.d. 58689

Guest
Nu framgår inte frågan du ställde, men vad tycker du är oklart?

Vägmärket gäller bilar (personbil, lastbil, buss) med bostadsutrymme, oavsett totalvikt....

@Västkustcamparen Frågan jag ställde var om de kunde ge ett utförligt svar på vad skylten gäller, betr husbilar registrerade som lätt lastbil.
Du läste nog inte hela svaret från Transportstyrelsen. .
Först skriver han "Inte vilken registrerad totalvikt aktuellt fordon har", sedan skriver han " totalvikt på max 3500 kg"
För mig blir det ännu mer oklart när du skriver oavsett vikt, men du kanske kan ge en mer utförlig förklaring.

Det gäller således ej lätt lastbil OM den nu inte skulle ha just bostadsutrymmet, det finns äldre husbilar som är registrerade som lastbil med en registrerad totalvikt på max 3500 kg = lätt lastbil.
 
Senast redigerad av en moderator:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
@Västkustcamparen Frågan jag ställde var om de kunde ge ett utförligt svar på vad skylten gäller, betr husbilar registrerade som lätt lastbil.
Du läste nog inte hela svaret från Transportstyrelsen. .
Först skriver han "Inte vilken registrerad totalvikt aktuellt fordon har", sedan skriver han " totalvikt på max 3500 kg"
För mig blir det ännu mer oklart när du skriver oavsett vikt, men du kanske kan ge en mer utförlig förklaring.
Jodå, jag läste hela svaret.

"Vägmärket H28 innebär som sagt endast bilar (personbil, lastbil, buss) med bostadsutrymme, inte vilken registrerad totalvikt aktuellt fordon har."
Betyder vad jag skrev att märket gäller bilar, oavsett totalvikten.

Andra meningen i svaret från Transportstyrelsen betyder att skylten bara gäller lätt lastbil OM den är inredd med bostadsutrymme.
Lätta lastbilar får ju ha en totalvikt på max 3500 kg och det finns äldre husbilar som är registrerade som sådana.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58689

Guest
Jodå, jag läste hela svaret.

"Vägmärket H28 innebär som sagt endast bilar (personbil, lastbil, buss) med bostadsutrymme, inte vilken registrerad totalvikt aktuellt fordon har."
Betyder vad jag skrev att märket gäller bilar, oavsett totalvikten.

Andra meningen i svaret från Transportstyrelsen betyder att skylten bara gäller lätt lastbil OM den är inredd med bostadsutrymme.
Lätta lastbilar får ju ha en totalvikt på max 3500 kg och det finns äldre husbilar som är registrerade som sådana.

En liten undran skylt nr2 personbil kl 2 får ej parkera där på natten
Min husbil är reg lastbil 3200 kg får jag parkera där på natten ?

@Stefan51
Som svar på din fråga Nej. Du kan inte parkera en lätt lastbil enl skylt nr 2 i inlägg #11 och skylten i inlägg #8,
men husbil reg som lätt lastbil kan parkera enl HBP-skylten (H28) i inlägg 30.

Ska bli intressant och se om Gunillas Kenth, med lokalkännedom, får svar på frågan av kommunen, gällande skylten i inlägg "1, som tråden egentligen handlar om. :msn_thumbup:
Borde gjorts med en gång, men bättre sent än aldrig. ;)
 
Toppen