• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbudsskyltar Personbil Klass 2

F

F.d. 58689

Guest
Hej!
Detta är ju inget exempel på P-förbudsskylt, utan campingförbud, men är det ett "lagligt vägmärke"? Varför inte göra den "ordentlig" och mer "trovärdig" med en överkryssad HB-skylt (H28) i så fall?
IMG_20200517_095227.jpg
Kanske en ny tråd med olika varianter på detta? ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Hej!
Detta är ju inget exempel på P-förbudsskylt, utan campingförbud, men är det ett "lagligt vägmärke"? Varför inte göra den "ordentlig" och mer "trovärdig" med en överkryssad HB-skylt (H28) i så fall?
Visa bilaga 193204
Kanske en ny tråd med olika varianter på detta? ;)

jag förstår nog vad som menas ingen tolkning alls.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Varför diskutera och ifrågasätta om det är rätt enligt alla lagar och förordningar? Det råder väl ingen tvekan om vad markägaren vill? Då är det väl bara göra som han/hon vill och inte parkera där?
Det finns mycket mer att diskutera när skyltningen är svårbegriplig men laglig. Svaret gäller första inlägget i tråden.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58689

Guest
Varför diskutera och ifrågasätta om det är rätt enligt alla lagar och förordningar? Det råder väl ingen tvekan om vad markägaren vill? Då är det väl bara göra som han/hon vill och inte parkera där?
Det finns mycket mer att diskutera när skyltningen är svårbegriplig men laglig.
Visst är det så och självklart åkte jag till ett annat ställe, men det var inte det varken min fråga eller tråden handlar om.
Ber om ursäkt för mitt förra inlägg.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Varför diskutera och ifrågasätta om det är rätt enligt alla lagar och förordningar? Det råder väl ingen tvekan om vad markägaren vill? Då är det väl bara göra som han/hon vill och inte parkera där?
Det finns mycket mer att diskutera när skyltningen är svårbegriplig men laglig. Svaret gäller första inlägget i tråden.

Jag är av en annan åsikt.
Vi med husbilar har krav på oss att vi skall sköta oss på alla sätt och betala för oss, övernattningar, service och skatter, för det anses vi har råd till.
Då anser jag att vi skall slippa nedvärderande hemmakomponerade skyltar som sänker vårt anseende.
Tillverkad av någon lokal självvald sheriff.
Det ska skyltas på ett laglenligt sätt, på ställen som är öppna för allmänheten, om man inte vill ha oss med husbilar på parkeringarna.
Det har vi rätt att kräva i motsvarande grad.
Vi har också rättigheter.
Hur svårt kan det va.

Krister
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag håller med om att finns det lagar och förordningar ska man följa dem om det påverkar vårt umgänge med andra. I Tyringe har vi stora problem med högerregeln. Hälften följer den och hälften skiter i den - och då smäller det titt som tätt.

Om nu finns regler för att stanna och parkera i en kommun ska de som sätter upp skyltar göra det lagligt. Reglerna ska vara dokumenterade i kommunens arkiv. För oss var problemet ganska stor när husbilspommen kom. Då satte campingägare ut skyltar lite hur som helst - långt utanför campingen. På vissa platser satte privatpersoner upp skyltar för att husbilar störde deras utsikt.

Jag väntar fortfarande på ett officiellt svar från aktuell kommun.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Man måste skilja på kommunal och privat mark.
På kommunalmark är det endast skyltar framtagna/godkända av Transportstyrelsen som gäller och måste följas.
På privatmark är det markägaren som avgör och dennes skyltningen gäller oavsett utformningen och skall följas.
Allemansrätten gäller inte motorfordon så den kan man inte åberopa.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Tråden gäller kommunal mark
Det står ingenstans att frågan gäller kommunal mark. Vad har du fått det ifrån? Jag svarade helt korrekt på frågan i mitt inlägg nr 13. (Läs Gunnars svar) Du kommenterade mitt svar otrevligt, inlägg 17, som jag uppfattar det, trots att du inte hade en aning om vad som gällde.
Tagga ner, ingen vet allt:
Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58689

Guest
Det står ingenstans att frågan gäller kommunal mark. Vad har du fått det ifrån? Jag svarade helt korrekt på frågan i mitt inlägg nr 13. (Läs Gunnars svar) Du kommenterade mitt svar otrevligt, som jag uppfattar det, trots att du inte hade en aning om vad som gällde.
Tagga ner, ingen vet allt:
Åke
Förklaring finns i inlägg #35 och ni kanske kan diskutera vidare i PM. Inlägg #48 uppfattar jag som ett svar på Gunnars inlägg.
Alltid bra att citera det inlägg man avser svara på, för att undvika missförstånd.

Personligen håller jag inte med Gunnar att skyltning ska skiljas på mellan privat och kommunal mark.
Skyltning ska vara enhetlig, för att inte skapa förvirring.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall det nu är privat/enskild väg så måste det väl finnas både skylt om det, samt om den ansvarige för vägen önskar förbjuda motorfordonstrafik, även skylta om det. Hemmagjorda skyltar håller nog inte juridiskt.

Det kryllar ju av dessa med t.ex privat badstrand m.m. dessa stränder existerar inte i Sverige.
och förresten vad är camping, där tycker jag inte att man får något bra svar.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Ifall det nu är privat/enskild väg så måste det väl finnas både skylt om det, samt om den ansvarige för vägen önskar förbjuda motorfordonstrafik, även skylta om det. Hemmagjorda skyltar håller nog inte juridiskt.

Det kryllar ju av dessa med t.ex privat badstrand m.m. dessa stränder existerar inte i Sverige.
och förresten vad är camping, där tycker jag inte att man får något bra svar.
Förklara gärna för mig varför ni tycker er ha rätt att köra på min privata väg (utan någon form av bidrag), med eller utan skylt.
 
F

F.d. 58689

Guest
Förklara gärna för mig varför ni tycker er ha rätt att köra på min privata väg (utan någon form av bidrag), med eller utan skylt.
"Allemansrätten är en rätt för alla människor att färdas över privat mark i naturen, att tillfälligt uppehålla sig där och till exempel plocka bär, svamp och vissa andra växter."
Många tycker sig tyvärr ha denna rätten, men inga skyldigheter, vad gäller uppförandet.

förresten vad är camping, där tycker jag inte att man får något bra svar.
Håller med. Jättebra fråga!! Finns det ingen begreppsdefinition om det?! Har googlat utan resultat.
Ibland räknas camping som rätt och slätt övernattning, även om det är i en vanlig personbil då.
I husbilskretsar campar man om du fäller ut markis och tar fram utemöblerna, annars är det bara parkering.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det står ingenstans att frågan gäller kommunal mark. Vad har du fått det ifrån? Jag svarade helt korrekt på frågan i mitt inlägg nr 13. (Läs Gunnars svar) Du kommenterade mitt svar otrevligt, inlägg 17, som jag uppfattar det, trots att du inte hade en aning om vad som gällde.
Tagga ner, ingen vet allt:
Åke
Jag ber om ursäkt om du uppfattade att jag skulle vara otrevlig. Det är inte alls min mening. När det gäller sakfrågan så vet jag exakt på cm var skylten i står. Vi är där ofta. Marken, toaletten och soptunnorna servas av kommunen och det är en badplatsparkering. Som jag skrivit två gånger innan så återkommer jag med kommunens officiella svar.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
"Allemansrätten är en rätt för alla människor att färdas över privat mark i naturen, att tillfälligt uppehålla sig där och till exempel plocka bär, svamp och vissa andra växter." Många tycker sig ha denna rätten, men inga skyldigheter, vad gäller uppförandet.
Allemansrätten gäller inte fordon
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Jag ber om ursäkt om du uppfattade att jag skulle vara otrevlig. Det är inte alls min mening. När det gäller sakfrågan så vet jag exakt på cm var skylten i står. Vi är där ofta. Marken, toaletten och soptunnorna servas av kommunen och det är en badplatsparkering. Som jag skrivit två gånger innan så återkommer jag med kommunens officiella svar.
Varför framgick inte det av din kommentar till mig att du visste att området servas av kommunen?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Källa: Naturvårdsverket

Röra sig fritt i naturen utan fordon, se allemansrättten

Enskild väg
Motortrafik kan medföra stort slitage på en enskild väg. Därför får vägens ägare bestämma om trafik med motorfordon ska förbjudas på vägen. Men ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen, såvida inte vägen skadas. Motordrivna fordon är en samlande beteckning för alla slags fordon som drivs med motor. Till exempel bil, motorcykel, moped, traktor och motorredskap, terrängskoter (snöskoter) och terränghjuling, ofta kallad fyrhjuling.

Om markägaren bestämmer sig för ett förbud ska detta skyltas med vägmärke eller på annat tydligt sätt. Det kan vara en bom över vägen, men den bör kompletteras med vägmärke för tydlighetens skull. Även en hemmagjord skylt måste respekteras. Skälet till att vägens ägare har rätt att stänga vägen för motortrafik är att han eller hon inte ska behöva bekosta underhåll av vägen på grund av slitage från utomstående trafik.


Källa: Transportstyrelsen

Stanna och parkera

Men en parkeringsplats är inte naturen enligt allemansrätten.

Slutsats: Man kan köra, stanna och parkera lagligt till ett utflyktsmål. Sen kan man lämna parkeringen, ta med sig ex: stolar och ett bord och ta en fika i naturen enligt allemansrätten.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Cre8iv skriver:

"Håller med. Jättebra fråga!! Finns det ingen begreppsdefinition om det?! Har googlat utan resultat.
Ibland räknas camping som rätt och slätt övernattning, även om det är i en vanlig personbil då.
I husbilskretsar campar man om du fäller ut markis och tar fram utemöblerna, annars är det bara parkering".

Ja svaren är ju många när det gäller definition för camping men ganska kul att läsa att många av oss skriver i olika trådar att man gillar fricamping och att man åker ut och fricampar på helgerna osv, men när det ifrågasätts så säger man att man inte fricampar utan bara övernattar. Min egna definition för mig är att när jag åker ut en helg med husbil fylld campingutrustning så campar jag, svårt att kunna tolka det på annat sätt och då rättar jag mig efter den skyltning som finns oavsett om den är egenhändigt gjord av markägaren eller uppfyller alla legala krav på skyltning/Bertil
 
Toppen