• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Vad hade du för elförbrukare? Körde du det mesta på gas? Jag har klarat hela vintern i Södern utan gas tack vare mina solceller. Kostar en slant att köpa men sedan är det gratis och nästan underhållsfritt, tvätta av dem då o då bara.
Vi har haft helt vanliga husbilar, värme, kyl och spis på gasol. Vi har inte jättemycket elförbrukare, det vanliga ett par mobiler, plattan. När vi fricampat förflyttar vi oss någon mil så gott som varje dag. Det har inte varit några som helst problem med eltillgången under alla år. Gasolen däremot var problem första året, den tog slut i Spanien varvid vi fick köpa en spansk tub sedan var det löst också, sedan 2006 när vi köpte en LPG-flaska var alla gasolproblem lösta.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Läste i en branschtidning från Svensk bilhandel att försäljningen av elbilar ökar men att andrahandsmarknaden på dem är stendöd. De elbilar som blivit inbytta har i stort sett varit osäljbara.
Fortsätter det så kan det betyda att den som idag köper en elbil står med en bil som inte går att byta in eller till ett försumbart inbytespris.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Läste i en branschtidning från Svensk bilhandel att försäljningen av elbilar ökar men att andrahandsmarknaden på dem är stendöd. De elbilar som blivit inbytta har i stort sett varit osäljbara.
Fortsätter det så kan det betyda att den som idag köper en elbil står med en bil som inte går att byta in eller till ett försumbart inbytespris.
Låter logiskt vem vill kosta på ett nytt batteri i en gammal bil. Själv tänker jag nog sälja min begagnade diesel bil till Norge ifall dom nu redan 2025 förbjuder försäljning av nya fossildrivna bilar, då blir det nog hårdvaluta med en bra beg diesel bil.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vi har haft helt vanliga husbilar, värme, kyl och spis på gasol. Vi har inte jättemycket elförbrukare, det vanliga ett par mobiler, plattan. När vi fricampat förflyttar vi oss någon mil så gott som varje dag. Det har inte varit några som helst problem med eltillgången under alla år. Gasolen däremot var problem första året, den tog slut i Spanien varvid vi fick köpa en spansk tub sedan var det löst också, sedan 2006 när vi köpte en LPG-flaska var alla gasolproblem lösta.
Vi kan ligga still i minst 3-4 dagar sen måste vi tömma fylla vatten. Elen klarar vi hur länge som helst tack vare solpanelerna.
Och nu tillbaks till fossilbilarnas avveckling ;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det hade väl varit lämpligt att vi först fixar så vi har miljövänlig elkraft och sedan övergår till eldrift på våra bilar.
Som jag sagt tidigare, el är en energibärare, inte ett energislag. Elen måste produceras någonstans för att sedan skickas ut till den som behöver den.
Exakt!
El skall produceras miljövänligt! Nu har vi dessutom kunskap om hur det går till, bättre sent än aldrig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
På åttiotalet hade vi i familjen en gammal MB 220D vi kunde lasta in två barn och två vuxna, packning samt koppla släp med scooter och bege oss till fjälls på en sportlovsvecka och sedan tillbaka ca 65 mil trt i -20 grader, med full värme i bilen. Detta var alltså möjligt med en bil som idag skulle ha varit nästan femtio år. Vilken modern el-bil klarar detta i dag.
BBa.
Idag kan du göra samma resa med en elbil, skillnaden är att du slipper att släppa ut en massa skit! Ladda gör du lika enkelt som att tanka bränsle.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Låter logiskt vem vill kosta på ett nytt batteri i en gammal bil. Själv tänker jag nog sälja min begagnade diesel bil till Norge ifall dom nu redan 2025 förbjuder försäljning av nya fossildrivna bilar, då blir det nog hårdvaluta med en bra beg diesel bil.
Det är önskedrömmar från din sida!
Norge är föregångare på elbilar och säljer idag fler elbilar än fossilbilar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vore klädsamt om du som budbärare föregick med gott exempel, göra slag i saken sätta upp solpaneler och byta ut de fossildrivna fordon av äldre teknik. Antagligen bor du väl i en ort med fungerande kollektivtrafik.
Prata om miljö är en sak men handen på hjärtat göra är en helt annan sak.
Mina solpaneler kommer upp i början på maj eftersom efterfrågan är större än tillgången.
Sedan kan jag tanka gratis över natten med min kommande elbil då behovet av eleffekt är som lägst.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Kommer aldrig att köpa en el-bil, kommer aldrig att installera solceller på huset.
För en 71 årig pensionär är det en ekonomisk förlustaffär. Jag tänker har rolig för pengarna de år jag har kvar att leva. :):)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kommer aldrig att köpa en el-bil, kommer aldrig att installera solceller på huset.
För en 71 årig pensionär är det en ekonomisk förlustaffär. Jag tänker har rolig för pengarna de år jag har kvar att leva. :):)
Det är roligt att ha solceller, 64 st är jättekul! Testa! Och är du bekymrad för ekonomiska förlustaffärer så är väl inte det smartaste att ha bil. Väldigt få lönar sig.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Mina solpaneler kommer upp i början på maj eftersom efterfrågan är större än tillgången.
Sedan kan jag tanka gratis över natten med min kommande elbil då behovet av eleffekt är som lägst.
Jag satte upp solpaneler i fjol sommar, fråga mej inte varför. Jag har ingen jättekoll på min tidigare elförbrukning men jag har absolut ingen jättekänsla av att solcellerna har givit mej betydligt lägre elräkningar. Än så länge ser jag inte solcellsanläggningen som en investering utan som en kostnad. Jag roade mej med att i morse titta ut genom köksfönstret och eftersom vi bor på ett berg med god utsikt över villor runt omkring oss och kunde då konstatera att inget tak som jag såg var försett med solceller. Jag beslöt då att utvidga min "vetenskapliga" studie genom att på hundpromenaden som varar ca en timme kolla efter solcellsanläggningar, resultatet blev noll. Då undrar jag om jag bor i ett område med knäppisar som inte förstår finessen med att få gratis elström. Nej jag tror inte att efterfrågan bland villaägare är så stor som det påstås från vissa.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Idag kan du göra samma resa med en elbil, skillnaden är att du slipper att släppa ut en massa skit! Ladda gör du lika enkelt som att tanka bränsle.

Jaha så kärnkraftsavfall är bättre än dieselavgaser? Vilken bil går sjuttio mil på en laddning med full värme och laddar fullt batteri på 6 minuter? Ingen el-leverantör erbjuder gratis el nattetid.
Kan aldrig dessa för-----de lögner någonsin ta slut?
BBa
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Det är önskedrömmar från din sida!
Norge är föregångare på elbilar och säljer idag fler elbilar än fossilbilar.
Det återstår att se vem som har önskedrömmar, men har jag fel så bjuder jag på det. Låter bra att du har investerat i solpaneler tyvärr slog inte din förhoppning om bibehållet energibidrag in. När kan jag gratulera dig till leveransen av den helt fossilfria bilen. Ren luft vill väl alla ha men jag tror att största orsaken till den dåliga luften är den enorma förtättningen av storstäderna. Vi har gott om frisk luft på landsbygden.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Det är roligt att ha solceller, 64 st är jättekul! Testa! Och är du bekymrad för ekonomiska förlustaffärer så är väl inte det smartaste att ha bil. Väldigt få lönar sig.
Har man inte större nöjesbehov än att titta på solcellerna, då är man nog i alla fall ingen miljöbov. Jag vill nog leva mitt liv mer som Lassej. Men man väljer ju själv även om andra vill påverka mitt val.
 
H

Husbilgolf

Guest
Interessant för en norrman med förflutna i Sverige att läsa denna tråd. Âr verkligen grannländer så olika?? Vi är nu på vår 3 elbil sen 2011, en BMW i3 med en realistisk räckvidd på 28 mil på sommaren och ca 20 mil på vinter. De 3 har gått tillsamman ca 20 000 mil utan ett enda problem. Med lågt tyngdpunkt över drivhjulen är vinterläge inget problem. Inbytesprisen på begagnade elbilar har gått upp det senaste året; det är ju inga fel på dissa bilar! Vi investerade också i 36 solpaneler förra året och producerar själv 65 % av våran förbrukning och selger resten til el-bolaget. Det tar nog 8-10 år innan installationen är betalad ner, sen är det vinst! Fortfarande åker vi runt i Carthagon med diesel; en undersökning visar att husbils-semester är något av det mest miljövänlige som finns. Så samvetet till alla medlemmer i denna förening bör va bra!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Har man inte större nöjesbehov än att titta på solcellerna, då är man nog i alla fall ingen miljöbov. Jag vill nog leva mitt liv mer som Lassej. Men man väljer ju själv även om andra vill påverka mitt val.
Har man inte större nöjesbehov än att titta på solcellerna, då är man nog i alla fall ingen miljöbov. Jag vill nog leva mitt liv mer som Lassej. Men man väljer ju själv även om andra vill påverka mitt val.
Du verkar inte vilja förstå vad det är som är positivt med solceller, det är inte att titta på dom som du tror. Det har väl inte heller nåt att göra med hur man för övrigt lever, du verkar leva i en underlig värld.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Du verkar inte vilja förstå vad det är som är positivt med solceller, det är inte att titta på dom som du tror. Det har väl inte heller nåt att göra med hur man för övrigt lever, du verkar leva i en underlig värld.
Det var du som bjöd på det i ditt inlägg, jag vet att vi lever i samma värld.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag fattar det positiva med både solceller och el-bilar. Men jag väljer att använda mina pengar att köra bil, flyga och uppleva saker innan det är för sent. Det är min prioritering av min och hustruns ekonomi. Jag skäms överhuvudtaget inte alls.

Tog en promenad i våra kvarter och kollade 64 hus, inte en enda hade solceller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen