• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Norges regering vill ha ett förbud mot fossildrivna fordon till 2025. När blir det i Sverige?Tyskland? Vägsträckor,delar av städer börjar redan nu förbjuda fordon med Euro 5-motorer. Samtidigt läste jag en intervju med Kabes VD där han säger att FIAT och Mercedes inte tar fram eldrivna husbilar pga att serierna är för små. Hur ser framtiden ut för husbilssemester? Är det dags att sälja bilen innan värdet är borta i den? Väldigt tråkigt att sälja för det är ju så kul att åka ut med bilen. Kan någon ge mig hopp och ev. några kloka råd?
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Helt rätt.Kommer nog ingen förbud under vår livstid.Jag fick körkort -64 redan då pratades om det och all motorsport skulle förbjudas.Måste först komma ett alternativ vilket verkar långt borta.Hur skulle alla transporter och jordbruk fungera.Och fartyg,tillbaka till segelfartyg?
Tro inte på allt du läser, kör och njut av din husbil.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Det kommer att fungera längre fram också. Det är bara någon slags hysteri med elbilar. Strömmen till laddning kommer ändå inte att räcka till på lång tid framöver än.

JOE
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är politisk propaganda från små fanatiska partier som går ut med detta.
Vattenfall hakar på propagandan och använder barn för att tjäna mer pengar.

Det kommer att ta lååång tid innan någon vågar förbjuda fossilbränslen, du kan sitta lugn. :mcride:
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Norges regering vill ha ett förbud mot fossildrivna fordon till 2025. När blir det i Sverige?Tyskland? Vägsträckor,delar av städer börjar redan nu förbjuda fordon med Euro 5-motorer. Samtidigt läste jag en intervju med Kabes VD där han säger att FIAT och Mercedes inte tar fram eldrivna husbilar pga att serierna är för små. Hur ser framtiden ut för husbilssemester? Är det dags att sälja bilen innan värdet är borta i den? Väldigt tråkigt att sälja för det är ju så kul att åka ut med bilen. Kan någon ge mig hopp och ev. några kloka råd?
Det är försäljning av nya fossildrivna bilar som Norge vill förbjuda från 2025. Detsamma är planen för Sverige från 2030.
Finns inga planer på att hindra användning av fossildrivna fordon efter den tidpunkten förutom de platser där miljözoner införs. Däremot kan man gissa att beskattningen på fossilbränsle kommer att höjas. Själv räknar jag med att kunna köra min husbil med dieselmotor i många år framåt, allt annat vore ju kapitalförstöring.
När det gäller husbilar bygger ju många av dessa på distributionsbilar. Dessa måste bli elektrifierade för att få köra i de hårdaste miljözonerna. Alltså kan man räkna med att sådana fordon även kommer att anpassas för husbilar. VW Crafter finns redan som elbil.

/CG
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ett fossilbränsleförbud är ett önsketänkande & en utopi. Inte kan man väl stoppa utvecklingen. Tack vare att i använder fossilbränsle så driver ju detta på utvecklingen av alternativa bränslen & nya motorer. Politikerna i en del partier jagar röster med sitt miljösnack & se hur det har gått för dom i SIFO-undersökningarna. Det blir som med immigrantfrågan, dom byter snart åsikt.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Ett fossilbränsleförbud är ett önsketänkande & en utopi. Inte kan man väl stoppa utvecklingen. Tack vare att i använder fossilbränsle så driver ju detta på utvecklingen av alternativa bränslen & nya motorer. Politikerna i en del partier jagar röster med sitt miljösnack & se hur det har gått för dom i SIFO-undersökningarna. Det blir som med immigrantfrågan, dom byter snart åsikt.
Som i Sthlm när en viss herre var miljöborgarråd skulle dieselbilarna förbjudas snabbt som attan i innerstan.Nu efter valet har det inte nämnts ett ord om något förbud.
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Hmmm,kanske jag oroar mig i onödan. Såg också att t.ex Bosch skulle ha fått fram väldigt effektiv rening. Men visst är det väl så att några tyska städer ska förbjuda fordon med Euro 5 i innerstan mm. Biobränsle kan ju vara ett alt. men där släpar ju politikerna benen efter sig så ingen vågar satsa på det. Skeppa in biobränsle från t.ex Brasilein verkar inte spec. smart.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Norges regering vill ha ett förbud mot fossildrivna fordon till 2025. När blir det i Sverige?Tyskland? Vägsträckor,delar av städer börjar redan nu förbjuda fordon med Euro 5-motorer.
Att Norges förbud ligger 5 år före flertalet europeiska länder beror säkert på att de också ligger i framkant vad gäller nyförsäljning av elbilar. I slutet av 2018 var ca varannan ny personbil en elbil. De har också flest nysålda bobilar per invånare, de flesta är dieseldrivna i brist på alternativ.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
De Norska el-producenterna säljer sina opprinnelsegarantier (främst till brittisk kolkraft) detta får till följd att el till kund i Norge är till 63 % fossil 14% förnybar 21% kärnkraft. Det är alltså den energimixen som driver norska El-fordon , Lägg där till den smutsiga batteritillverkningen så är min euro 6 diesel rena miljödrömmen. Att sedan påstå att man skall förbjuda fossildrivna fordon är lika korkat som om man hävdar att man får inte äta biff men köttbullar är ok även om man är vegetarian. Den svenska el-mixen är inte bättre bara cirka 16 % är förnybart. Miljödebatten drivs av faktaförnekande sekterister och har ingen förankring i verkligheten.
Källa: ETC EL Johan Ehrenberg
BBa
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Uppgifter från 2015:
Norge har 937 vattenkraftverk som tillsammans producerar 96 procent av Norges el. Nu menar forskare att mycket mer el skulle kunna produceras från de norska vattenkraftverken, utan att det behövs byggas nya kraftverk.

När övriga Europa har ett överskott på el från sol och vindkraftverk så kan det överskottet skickas till Norge. Där kan elen användas till att pumpa vatten från den nedre delen av ett vattenkraftverk upp till den övre delen av vattenkraftverket. När det är dåligt väder för sol och vindkraft i Europa så får vattnet rinna ner igen och elen som skapas kan exporteras till Europa. Att andra länder i Europa kan få el från norsk vattenkraft när det är dåligt väder för sol och vindkraft gör att behovet av fossilenergi minskar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen