• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Jag börjar också undra varför några få inte inser fakta som regeringar och fordonstillverkare runt om i världen redan insett. Jag försöker bara förmedla det självklara med energiomställningen och vad vi kan förvänta oss den närmaste tiden.
Några få skeptiker i klubben kan inte ändra på det självklara.

Det är uppenbart för alla att det är du som inte förstår! Att gå från fossildrivna fordon till fordon som drivs med kärnkraft och fossilgenererad el och kalla det för energiomställning är bevis på att man inte har en susning om vad man talar om. Några få okunniga debattörer kan inte ändra naturlagarna. Ingen el är renare än på sättet den har generats. Detta vet alla som åtminstone har grundläggande energitekniska kunskaper.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är uppenbart för alla att det är du som inte förstår! Att gå från fossildrivna fordon till fordon som drivs med kärnkraft och fossilgenererad el och kalla det för energiomställning är bevis på att man inte har en susning om vad man talar om. Några få okunniga debattörer kan inte ändra naturlagarna. Ingen el är renare än på sättet den har generats. Detta vet alla som åtminstone har grundläggande energitekniska kunskaper.
BBa
Du får väl framföra din klagan till de regeringar runt om i världen som vill förbättra den luft vi andas.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
El är ju ingen energiform utan en energibärare. Energin måste tillföras på något sätt, tex koka vatten som sen driver en turbin som driver en generator som tillverkar el. Sen kan man koka vattnet på olika sätt, elda med kol, ”elda” med kärnenergi. Ett annat sätt att generera el är att låta tyngdkraften fixa det genom att låta vatten falla från en höjd genom turbiner och därigenom skapa el.
Vattenkraft är ju egentligen inte heller energiform utan etsätt att lagra tyngdkraft i en behållare. Vatten är ju en energiform om man delar upp det och får ut vätet som kan ge värme.
Det finns ju två olika läger, ”alarmister” och ”klimatförnekarna” och man måste tydligen tillhöra nåt av lägerna, jag tillhör inget av dem, jag är klimattvivlare. Jag tvivlar på att människan kan påverka klimatet så mycket som ”alarmisterna” säger, inte heller tror jag att vi inte påverkar alls utan nånstans mittemellan ligger sanningen.
Vem som har den dolda agendan det får vi se.
Här finns mer att läsa för den som vill
Klimathotet – Argumenten
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
El är ju ingen energiform utan en energibärare. Energin måste tillföras på något sätt, tex koka vatten som sen driver en turbin som driver en generator som tillverkar el. Sen kan man koka vattnet på olika sätt, elda med kol, ”elda” med kärnenergi. Ett annat sätt att generera el är att låta tyngdkraften fixa det genom att låta vatten falla från en höjd genom turbiner och därigenom skapa el.
Vattenkraft är ju egentligen inte heller energiform utan etsätt att lagra tyngdkraft i en behållare. Vatten är ju en energiform om man delar upp det och får ut vätet som kan ge värme.
Vi får inte glömma solen som är direktverkande och egentligen kan ersätta alla energikällor tusen gånger om!
Utan biverkningar annat än att viss mark behöver nyttjas.
Egentligen är vatten- och vindkraft också solenergi men betydligt mer resurskrävande.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Du får väl framföra din klagan till de regeringar runt om i världen som vill förbättra den luft vi andas.
Att vi ska förbättra luften vi andas har inget ned klimathotet att göra, det är miljöförbättring och det vill vi nog alla ha. Man blandar ofta ihop miljö och klimat tyvärr.
Om man satsar alla pengar på att förbättra miljön istället för på klimathotet så vinner vi alla på det. Tror till o med att klimatet vinner på det. Hade alla skatter och avgifter som vi har betalt in genom åren gått till oavkortat till att forska fram miljövänligare energi hade vi förmodligen haft en bättre och renare värld.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Att vi ska förbättra luften vi andas har inget ned klimathotet att göra, det är miljöförbättring och det vill vi nog alla ha. Man blandar ofta ihop miljö och klimat tyvärr.
Om man satsar alla pengar på att förbättra miljön istället för på klimathotet så vinner vi alla på det. Tror till o med att klimatet vinner på det. Hade alla skatter och avgifter som vi har betalt in genom åren gått till oavkortat till att forska fram miljövänligare energi hade vi förmodligen haft en bättre och renare värld.
Håller med!
Tyvärr är kunskapen om solceller ett ganska nytt påfund.
De som tidigt kom på detta var husbilsresenärer som ville ladda batteriet vid fricamping.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Du får väl framföra din klagan till de regeringar runt om i världen som vill förbättra den luft vi andas.
Tar du inte till lite överordnade när du gör dig talesman för värdens ledare och hela övervägande del av jordens befolkning, ifall du hade rätt skulle väl alla miljö avtal kunna fixas omgående. Men ditt resonemang känns igen även i vår regering. Tyvärr att prata högst och mest har lyckats för många gånger att få sin vilja fram men det betyder inte att resultat har blivit bra.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tar du inte till lite överordnade när du gör dig talesman för värdens ledare och hela övervägande del av jordens befolkning, ifall du hade rätt skulle väl alla miljö avtal kunna fixas omgående. Men ditt resonemang känns igen även i vår regering. Tyvärr att prata högst och mest har lyckats för många gånger att få sin vilja fram men det betyder inte att resultat har blivit bra.
Ingenting kan fixas omgående!
Vi får vara nöjda med att omställningen har satts igång. Senast 2030 (I Norge 2025) skall nyförsäljning av fossilbilar vara slut i EU, nu ser det ut att gå betydligt snabbare.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Jag ställde en direkt fråga, men som vanligt byter du fokus. Det är en vanlig taktik när argumenten tryter.
Men du behöver inte svara jag har tröttnat på ditt svammel.
BBa
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Håller med!
Tyvärr är kunskapen om solceller ett ganska nytt påfund.
De som tidigt kom på detta var husbilsresenärer som ville ladda batteriet vid fricamping.
Jag har haft husbil sedan 1990 och fricampat mycket både i Sverige och utomlands men aldrig haft solcell på någon husbil, vi har klarat oss jättebra. Under åren 1998 - 2014 var vi i Spanien under 3-4 månader på vintern. Att vi slutade åka till Spanien på vintern berodde på två saker dels det ökande antal husbilar och därmed svårare att hitta fina platser dels klimatförändringen det har blivit sämre väder i Spanien under dessa 20 år. Det har blivit kallare och mycket blåsigare.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Du har nog missuppfattat hela energiomställningen!
Det hade väl varit lämpligt att vi först fixar så vi har miljövänlig elkraft och sedan övergår till eldrift på våra bilar.
Som jag sagt tidigare, el är en energibärare, inte ett energislag. Elen måste produceras någonstans för att sedan skickas ut till den som behöver den.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har haft husbil sedan 1990 och fricampat mycket både i Sverige och utomlands men aldrig haft solcell på någon husbil, vi har klarat oss jättebra. Under åren 1998 - 2014 var vi i Spanien under 3-4 månader på vintern. Att vi slutade åka till Spanien på vintern berodde på två saker dels det ökande antal husbilar och därmed svårare att hitta fina platser dels klimatförändringen det har blivit sämre väder i Spanien under dessa 20 år. Det har blivit kallare och mycket blåsigare.
Vad hade du för elförbrukare? Körde du det mesta på gas? Jag har klarat hela vintern i Södern utan gas tack vare mina solceller. Kostar en slant att köpa men sedan är det gratis och nästan underhållsfritt, tvätta av dem då o då bara.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Du får fråga makthavarna, jag är bara budbärare!
Vore klädsamt om du som budbärare föregick med gott exempel, göra slag i saken sätta upp solpaneler och byta ut de fossildrivna fordon av äldre teknik. Antagligen bor du väl i en ort med fungerande kollektivtrafik.
Prata om miljö är en sak men handen på hjärtat göra är en helt annan sak.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Ingenting kan fixas omgående!
Vi får vara nöjda med att omställningen har satts igång. Senast 2030 (I Norge 2025) skall nyförsäljning av fossilbilar vara slut i EU, nu ser det ut att gå betydligt snabbare.
Skriv inte vi utan du och ett fåtal andra, ingen är nog emot en förändring när alternativ finns som verkligen fungerar för alla. Inte bara tätbefolkade områden bör fungera, varför inte sätta upp några vindkraftverk på djurgården och gärdet så folk kan se och njuta av naturbilden.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Skriv inte vi utan du och ett fåtal andra, ingen är nog emot en förändring när alternativ finns som verkligen fungerar för alla. Inte bara tätbefolkade områden bör fungera, varför inte sätta upp några vindkraftverk på djurgården och gärdet så folk kan se och njuta av naturbilden.

Hej !
Här är du inne på det som är pudelns kärna. El-fordon fungerar säkert bra för tätorts bor med relativt korta pendlingsavstånd. Men särskilt miljövänliga är dom inte (tycker man om kärnkraft är det väl ok )
På åttiotalet hade vi i familjen en gammal MB 220D vi kunde lasta in två barn och två vuxna, packning samt koppla släp med scooter och bege oss till fjälls på en sportlovsvecka och sedan tillbaka ca 65 mil trt i -20 grader, med full värme i bilen. Detta var alltså möjligt med en bil som idag skulle ha varit nästan femtio år. Vilken modern el-bil klarar detta i dag.
BBa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen