• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbannade systemkameror!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Med all respekt för Michael Johanssons och Knarreviks kunskaper på det här området så tycker jag nog ändå att Kerstins orginalbild är mycket bra med det dramatiska ljusspelet på golvet och bänkarna och det vackra fönstret som kommer fram riktigt fint i dunklet! Fin stämning i den bilden!

Hoppas att ni inte tar illa upp nu Michael och Knarrevik! En synpunkt bara! Ingenting annat!

Jappe
 
Senast ändrad:

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Förbannade systemkameror!

Hej!

Det är helt OK att fixa och trixa med mina bilder.....hoppas bara att ni inte säljer dem för mycket pengar till en tidning :msn_laugh:.....Personligen så gillar jag inte den "nya" lite kalla bilden, men jag gjorde också lite fix och trix och då blev det så här...





DSC_0703.JPG

Hälsningar Kerstin
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förbannade systemkameror!

Med all respekt för Michael Johanssons och Knarreviks kunskaper på det här området så tycker jag nog ändå att Kerstins orginalbild är mycket bra med det dramatiska ljusspelet på golvet och bänkarna och det vackra fönstret som kommer fram riktigt fint i dunklet! Fin stämning i den bilden! Jappe

Om du tittar noga så har Michael också korrigerat för "störtande linjer" som uppkommer när kameran riktas uppåt vid exponeringen. Denna korrigering görs framför allt på bilder av höga byggnader då motivet ser ut att ramla baklänges. På Kerstins bild är det knappt märkbart.

I övrigt anser jag att det skall finnas teckning både i bildens mörkaste och ljusaste partier. Det fick man lära sig redan på den analoga eran. Då fick man jobba länge i mörkrummet för att få till det.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Snick snack, Knarrevik! :confused: För mycket redigering kan jämföras med förvanskning eller rentav av våldtäkt på bilden, :msn_weird: tycker jag (bäst att tillägga!).

(Det blev ett lite tyket inlägg här och jag försökte mildra det med hjälp av smilisar, men lyckades nog inte helt. Knarrevik är emellertid en tålig person som klarar lite mothugg så det är nog ingen fara).

Jappe
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Förbannade systemkameror!

Nu är det nog många som blir sura på mig, varför göra om bilder då är det ju inte jag som tagit dom anser jag. Men det kanske beror på att jag är dum i huvudet när det gäller lightroom o photoshop. Men Ekan skall lära mig det när han kommer hit, ja vi får väl se.........:msn_wink:/susanne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Å ena sidan: att först fotografera i RAW och sedan behandla bilderna i div. fotoprogram är främst till för de slarvfotografer som inte ställer in kameran ordentligt inför tagningarna!

Å andra sidan: att använda sig av RAW och div. bildredigeringsprogram kan hjälpa fotografen att "rädda" bilder som av någon anledning blivit felexponerade eller oskarpa eller misslyckade på andra sätt!

Å tredje sidan så har vi bildkonstnärerna såsom Knarrevik som gärna använder olika tekniker som HDR och liknande för att åstadkomma diverse effekter och som alltså på detta vis vill försköna verkligheten!

Å fjärde sidan så har vi mig som börjar undra vad detta är för tankebludder jag håller på med så jag går och tar en kopp kaffe i stället.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förbannade systemkameror!

HDR-tekniken kan även användas på ett försiktigt sätt för att få bilden att likna den som ögat ser eller rättare sagt som hjärnan uppfattar synintrycket. Tex för att få fram teckning i mörka partier och visa en blå himmel som kameran i många fall visar som en ljust utfrätt parti av bilden.

Att rätta till olika perspektivfel som störtande linjer är också ett sätt att visa bilden som hjärnan ser den.

Naturligtvis kan det också vara inspirerande att förvränga en bild på liknande sätt som en konstnär skapar sin bildkonst.

Exempel på störtande linjer och en överdriven korrigering, idealet ligger någonstans mitt emellan.

149343.jpg


149346.jpg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Linsen i en kamera motsvarar människans öga!

Bildbearbetningsprogrammen motsvarar alltså människans hjärna och där ska den riktiga bilden arbetas fram!

Ja, jag köper detta resonemang!

Jappe
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Förbannade systemkameror!

Jappe, jag måste protestera!

Du skriver att "för mycket redigering kan jämföras med förvanskning eller rentav av våldtäkt på bilden". Där håller jag inte med så länge "för mycket" inte innebär att korrigera in absurdum. Om vi tar exemplet med att korrigera störtande linjer så är det inte värre än att använda en storformatskamera och göra korrigeringen där i stället för i datorn. Denna bild kan knappast beskyllas för att vara mer eller mindre förvanskad än den andra.

Att i Lightroom eller något annat program korrigera för motljus och därmed lätta upp skuggpartier är inte heller att förvanska tycker jag. Vad som sker är att ersätta kamerans och bildsensorns oförmåga att samtidigt kunna avbilda både ljusa och mörka partier så som våra ögon klarar av. Korrigeringen är alltså ämnad att efterlikna det kontrastomfång ögat har.

Detta är också något som HDR kan göra om tekniken används på "rätt" sätt. Då blir resultatet det som ögat uppfattade vid exponeringstillfället men som kameran inte kan återge rakt av. Att sedan denna teknik kan överdrivas och ge helt andra resultat är en annan sak och blir då ett konstnärligt redskap på samma sätt som en målare använder sina penslar och färger för att tolka en verklighet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Förbannade systemkameror!

Knarreviks bilder på kyrktornet är ett lysande exempel på hur perspektivkontollen kan användas. Som det redovisats här så ser jag en perspektivkorrigering ämnad för arkitekten. Gemene man skulle antagligen säga att en något mindre grad av korrigering där tornet smalnar av en liten aning uppåt skulle se mera verklighetstrogen ut och motsvara synintrycket från platsen för exponeringen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Förbannade systemkameror!

Å ena sidan: att först fotografera i RAW och sedan behandla bilderna i div. fotoprogram är främst till för de slarvfotografer som inte ställer in kameran ordentligt inför tagningarna!

Å andra sidan: att använda sig av RAW och div. bildredigeringsprogram kan hjälpa fotografen att "rädda" bilder som av någon anledning blivit felexponerade eller oskarpa eller misslyckade på andra sätt!

Å tredje sidan så har vi bildkonstnärerna såsom Knarrevik som gärna använder olika tekniker som HDR och liknande för att åstadkomma diverse effekter och som alltså på detta vis vill försköna verkligheten!

Å fjärde sidan så har vi mig som börjar undra vad detta är för tankebludder jag håller på med så jag går och tar en kopp kaffe i stället.

Jappe

Jappe, du är ju för skön...
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Förbannade systemkameror!

Naturfotograferna har i dagarna tagit fram ett dokument, en "uppförandekod" (med anledning av Terjes fusk i höstas), en policy som alla medlemmar i /N förbinder sig att följa. Vi har årsmöte nu i Västerås nästa helg, och förslaget kommer troligtvis klubbas igenom. Då kommer dessa regler att publiceras på /N:s hemsida. Följer även gemene man dessa, kan man med gott samvete säga att bilderna inte är manipulerade.
Jag återkommer med mer information när detta är klart om så önskas!

/Ludde
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Förbannade systemkameror!

Nä Jappe, nu har du inte haft något att klaga på på en stund. Här får du en bild som du antagligen inte tycker om:

20090208-040k_38k_39k justerad ram.jpg

Bilden tog jag för ett par år sedan när jag upptäckte både HDR och det nedlagda sockerbruket. Solen utanför var på väg ner och lyste in genom ett par små ventiler i ytterväggen. Solstrålarna avtecknade sig i dammet men i övrigt var det så mörkt på denna ovanvåning att jag knappt kunde se något trots att porten nedanför stod öppen. Här har vi alltså en bild som inte avspeglar verkligheten sådan som mitt öga uppfattade det.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förbannade systemkameror!

Här är ytterligare ett exempel på en bild som inte avspeglar verkligheten.
Ett plugin tll mitt bildprogram som efterliknar impastotekniken. Fusk, kanske?

impastoCIMG0399.JPG

Bovallstrand
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Förbannade systemkameror!

Ser jag en naturbild vill jag gärna veta om den är redigerad. Det fantastiska med naturbilder för mig, är när dom avspeglar naturen vid exponeringen. Känslan av att fotografen ger mig möjlighet till ögonblick i naturen som jag aldrig hade fått uppleva annars. Det blir jag imponerad av. Sådana upplevelser har jag fått många av här på HBK. Jag får inte samma känsla för exempelvis en Lightroomprodukt.

Men om någon redigerar sina bilder, är det också OK, så länge man öppet redovisar det. De här bearbetningarna är ibland en konstform i sig. Inte minst de här fantastiska HDR skapelserna. Men det blir för mig som "konsument" en helt annan upplevelse, en helt annan produkt. Sen är det ju förbaskat roligt också.

Bara man håller isär resultaten.

Krister N
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förbannade systemkameror!

Som Michael redan har antytt så finns det möjligheter att redan i exponeringsögonblicket att "manipulera" sina bilder med diverse filter, perspektivkontroll och diverse kamerainställningar. Jag ser ingen skillnad att göra finliret i datorn för att få till en bättre bild.

De flesta naturfotografer har säkert "förbättrat" sina bilder på något sätt. Inte vår Ludde förstås och naturligtvis inte Jappe!
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Denna bild är fotad i jpeg med tålamod och tur..... den är inte manipulerad i efterhand och jag andvänder Picasa 3 som redigeringsprogram till min Nikon D90.
Här skulle jag försöka fånga fåglarna i strid, eftersom klimatet var så mellan denna grupp av nötskrikor dessa dagar.

Och eftersom jag som oftast arbetar med väldigt korta skärpedjup, så fick jag noga försöka räkna ut var de skulle hamna i luften.....och sedan låsa focus och fixera huset. De flesta misslyckade knäppen berodde mest på det korta skärpedjupet..... för det går fort och oberäknat

Jag fick dem placerade där jag ville till slut och hadde turen att posen blev som den blev.......så det tog nästan en vecka att få detta knäpp.
För mig ligger den största tillfredställda glädjen i ett "lyckat" knäpp..... med tiden före knäppet, av förberedelse och väntan. Än tiden efter, med redigerande förändringar.
Ungefär lite som att fiska, men där höjdpunkten förstårs är när man känner att gammelgäddan sitter där ..... som fotot :msn_laugh:

Och nu med duktiga fotografer här som inspirerat mig till att fota i RAW och tipps om ett nytt och underlättande bildprogram, ett verktyg som jag kanske är mogen för i dag.
Men även insperationen jag fått att fota i HDR, som kommer bli spännande och kreativt stimulerande......Tack :bock:
027 (2).JPG
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Visa bilaga 50697

Så här kaxig är jag, och lägger ut en bild till..........:D älskar att ta bilder, ibland blir de bra, ibland blir de skit, men vad gör det? jag är ju lycklig!!!!!

Trevlig helg till er alla.....

Underbar bild..... fick mig att tänka på en titel som "Kan man njuta med ett hjärta av sten", med tanke på det hårda klimat som råder mellan naturen och människan !

mvh Stig
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Stig.K! Otroligt fin bild! Vansinnigt vacker. Den finaste fågelbild jag någonsin har sett! Du måste känna stor glädje över att tagit en sådan bild! Grattis!

Jappe
 
Toppen