• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbannade systemkameror!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Nu har jag åkt dit igen! Jag lovade mig själv för något år sedan att aldrig mer köpa en systemkamera eftersom den bara blev liggande hemma och samlade damm i något skåp. Jag köpte en Nikon P7000 (kompaktkamera) för ett tag sedan och tänkte att jag skulle kunna ersätta min gamla Olympus E-300 med den. Nikonen var såpass bra så att jag blev intresserad av fotografering igen och i en stund av vårdslöshet beställde jag en Canon 600D på Cyberphoto.

Nu sitter jag i Ellös, av alla ställen, och förundras över denna relativt enkla kameras kapacitet. Jag har tagit några bilder och är helt såld! Görkul!

Ellös.jpg

Första intrycket var att kameran var så komplicerad och att det fanns så oändligt många olika inställningar att det skulle vara väldigt svårt att lära sig hantera den, men denna negativa initiala attityd har nu försvunnit helt och jag är närmast euforiskt upprymd över denna kameras kapacitet!

Nu börjar släpandet på kamerautrustning igen tänkte jag först men eftersom kameran har en upplösning på >18 miljoner pixlar så ska jag klara mig med ett enda fast kvalitetsobjektiv på 50mm. Att delförstora i bilderna ger mig tillgång till teleeffekt, har jag lurat ut! :rolleyes:

Inget släpande längre! Vill jag ha tillgång till äkta vid- och televinkel tar jag fram fickkameran P7000 (28 - 200mm) som alltid hänger med! Smart va! :D

Synpunkter, någon?

Jappe
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Förbannade systemkameror!

Bra märke du köpt i alla fall Jappe hoppas du blir nöjd. Dum fråga det blir du!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

OK Susanne! Jag har beställt ett fast vidvinkelobjektiv och så småningom blir det väl också något rejält teleobjektiv, kanske med zoommöjlighet. Vi får se! Om framtiden veta vi intet!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förbannade systemkameror!

Glöm inte att köpa en rejäl ryggsäck och ett stabilt stativ och kanske också en kärra för att kunna transportera alla prylar när du ger dig ut på fotosafari.

Skämt åsido, om du hittar intressanta fotoobjekt så hör gärna av dig.
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Förbannade systemkameror!

en undran vågar man köpa beg kamera, skulle vara kul med ett objektiv som tar på långt håll 2-3hundra meter, så man kan fota lite rovfåglar som sitter utefter vägarna och andra djur, för skall man köpa nytt så blir det ca 30-50tusen kr mvh håkan,r
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Jag åkte dit jag med! Efter allla år med kompakta kameror, när jag hade släppt systemkameran (analog), så blev det en i somras en Nikon D7000.

Utmärkta bilder, massor med möjligheter, men vikten och storleken! Man kan bara inte släpa med den alltid, å andra sidan vill man inte ha en kompaktkamera heller pga skillnaden i bilderna.

Så nu kollar jag Sony's nya Sony Nex 7, liten i storlek men med stor sensor och bra bilder,
men att skaffa två systemkameror verkar lite tokigt ändå. Någon med erfarenhet om denna?

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Jyrki, D7000 har jag också och är en kanonkamera, nog det närmaste man kan komma en proffskamera. Mest positiv är jag att man kan skruva upp ISO rejält utan att det blir kornigt, kan köra inomhus utan blixt.

När det gäller filma blir det här även riktigt bra kvalitet, tänk bara på att det är ett måste att ha kameran på stativ när man filmar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Förbannade systemkameror!

Bra val av kamera. Som snål Tjörnbo köpte jag en 350 (nästan samma som 400) i somras och är mycket nöjd. Jag köpte min med 2 st zoombojektiv som båda har skakningreducering och det fungerar mycket bra. Det blir mycket mera fotande när man är nöjd med prylarna. Skall bli spännande att se de bilder du lägger upp.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Bra val av kamera. Som snål Tjörnbo köpte jag en 350 (nästan samma som 400) i somras och är mycket nöjd. Jag köpte min med 2 st zoombojektiv som båda har skakningreducering och det fungerar mycket bra. Det blir mycket mera fotande när man är nöjd med prylarna. Skall bli spännande att se de bilder du lägger upp.

Bra att du noterade mitt kameraval. Du skrev 400D så jag kollade i min text. Jag hade skrivit fel! 600D ska det vara, så vi Orustbor är inte lika snåla som "Tjörbura"! :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

en undran vågar man köpa beg kamera, skulle vara kul med ett objektiv som tar på långt håll 2-3hundra meter, så man kan fota lite rovfåglar som sitter utefter vägarna och andra djur, för skall man köpa nytt så blir det ca 30-50tusen kr mvh håkan,r

Kolla utbudet på Tradera, Cyberphoto för priser och recensioner och Fotosidan för recensioner! Ta god tid på dig! Det finns mycket att välja på för riktigt trevliga priser!

Jappe
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Förbannade systemkameror!

Hej Jappe
Jag skrev också fel model min var en 550 men bra ändå. Det käns skönt att komma från ön där ekonomisk försiktighet sitter i högsätet. Det finns ju många spendersamma och gaalna orustare så butikerna klarar sig fint ändå:msn_laugh:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Hej Jappe
Jag skrev också fel model min var en 550 men bra ändå. Det käns skönt att komma från ön där ekonomisk försiktighet sitter i högsätet. Det finns ju många spendersamma och gaalna orustare så butikerna klarar sig fint ändå:msn_laugh:

Jag har fått för mig att jag ska försöka hålla mig till fast optik och ska du hålla på att tracka mig på det här viset så kanske jag köper mig ett bra teleobjektiv, exempelvis denna Canon EF 500/4L IS II för den nätta summan av 122.900 kronor!



1pix.gif
1pix.gif

500is2.jpg


Jag visste inte att det fanns så dyra objektiv! Undrar om det är prisvärt!? Undrar också om Ludde använder sådana objektiv!

Jappe
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Förbannade systemkameror!

Jag har fått för mig att jag ska försöka hålla mig till fast optik och ska du hålla på att tracka mig på det här viset så kanske jag köper mig ett bra teleobjektiv, exempelvis denna Canon EF 500/4L IS II för den nätta summan av 122.900 kronor!



1pix.gif
1pix.gif

500is2.jpg


Jag visste inte att det fanns så dyra objektiv! Undrar om det är prisvärt!? Undrar också om Ludde använder sådana objektiv!

Jappe
Min dröm pust.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Förbannade systemkameror!

Kul Jappe. Det är också tryggt att ha kompakten i reserv. Jag har också trillat dig igen efter många, många år. Det blev en Pentax K7 som man nästan skänkte bort. Kompletterade kitgluggen med en 16 - 135 mm och en ljusstark 35mm. Åsså stativ såklart och en bra rygga. Det är förbaskat kul.

Krister N
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Förbannade systemkameror!

Det tycks finnas ett mönster här...

Jag har släpat på 2 analoga kamerahus och ett flertal objektiv under ca 30 år.
Sedan skulle jag aldrig fotografera mer, :msn_fingerscrossed:

Kanske var det -02 som det blev en digital kompakt med hisnande 3 MP.
Några fler kompakter blev det, varav en hamnade hos Jappe förra året.

För drygt ett år sedan blev jag väldigt besviken efter att ha fotograferat ett dop. Köpte en Nikon (såklart) D5000 och har kompletterat med en 16 - 85 mm som klarar säkert 95% av mitt fotograferande.

Så kan det gå :msn_laugh:

Sen gillar jag ju att sitta vid datorn och nästan som i mörkrummet gå igenom och fixa till varje bild som är nått att ha.

/Gunnar
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Jag tog det djärva steget och köpte på mej Panasonics four thirds system 12,1 mp efter att läst tester i olika fototidningar, idag har jag 2 st kamera hus och motsvarande anlogsystemets objektivdiameter 40mm/1,7-- 28-90 mm/3,5-5,6-- 200-400 mm/4,0-5,6 jag är helnöjd med utrustningen och det är skönt att inte behöva "släpa" på en massa vikt när man är ute och söker motiv. Optiken är kanon och gjord i samarbete med Leica, det finns säkert negativa saker att komma på med detta system om man jämför med de mer traditionella systemet men jag tycker ändå att formatet och resultatet av plåtningarna överväger (för min del iaf).

Mvh
Pilot
 
Toppen