• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbannade systemkameror!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Ja, jag är beredd på att resultatet kan bli negativt men vill ändå prova. Om man inte har bråttom och kör manuellt så kan det kanske fungera! Vi får se! Om framtiden veta vi intet!

Jappe
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Hej Kerstin, fina bilder och amatörer är de flesta av oss!

Hälsa Dennis! (elverket fungerar bra, det blir nog Tosteberga på fredag)

Mvh
Pilot
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Förbannade systemkameror!

Alltså står vi och plåtar samma objekt vid samma tillfälle (kan inte vara mer än någon minut), utan att veta om varandra!?! Kul!!!
LL110905-07.jpg

alokomotiv3.JPG
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förbannade systemkameror!

Ja, det är ju i närheten av ställplatsen vid fiskhamnen i Lysekil. Det var många husbilar på plats den dagen minns jag.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förbannade systemkameror!

Jappe, jag har hittat en kamera som skulle passa dig:

Med Coolpix 510 kommer du slippa oron över att behöva komma motivet nära. Zoomomfånget är nämligen på sanslösa 42x, vilket motsvarar 24-1 000 millimeter.

Det är alltså ingen dålig vidvinkel heller och Nikon lovar att P510 och ska hantera zoomen med en avancerad bildstabilisator. Isovärden upp till 3 200 ska göra fotograferandet i sämre ljusförhållanden något så när tolerant. Med funktionerna Hi1 och Hi2 kan värdena få en skjuts upp till 12 800, men då tas bilderna bara i svartvitt.

Inuti kameran hittar vi en bakbelyst Cmos-sensor på 16,1 megapixlar och en inbyggd gps för att hålla koll på var du tog bilderna. P510 kan också filma i 1080p. En 3 tums lcd-skärm låter dig kika på resultatet i förväg.

Nikons superzoomare ser ut att leverera en imponerande kameraupplevelse om den lyckas hålla sina löften om en bra bildstabilisering för den massiva zoomen.

P510 ska släppas i februari i USA till ett pris av 430 dollar. Vi hoppas få se den här under samma tidsperiod.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Sure, Knarrevik! Jag har ju gått från canonist till nikonist och sedan tillbaka till canonist och där tänker jag hålla mig ett tag! Det blir såå tröttsamt att hela tiden byta favoritledsagerska i fotovärlden!

Tänk om Canon och Nikon kunde gå samman och göra en kamera där de tog de bästa egenskaperna från respektive märke och gjorde en riktig superkamera. Det hade väl varit något men det kanske redan har gjorts och görs av någon konkurrent; jag vet inte men det skulle inte förvåna mig om andraplansfigurerna gör riktigt fina kameror som drunknar i det massiva reklambruset från de två stora!

Jappe

PS. Jag tänkte mig inte för här för nu kommer väl snart Knarrevik dragandes med sin iPad med alla apparna igen! DS.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Jag glömde visst ett kommatecken! Sure är inte svenska! Sure är svengelska och betyder.... ja det betyder äh... öh... Ja det betyder sure!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Bara för det ska du få en kattbild till! Millan på hatthyllan i den mörka hallen med 6400 ISO. Klickar man på bilden så ser man bruset tydligt! Min fråga blir då om det finns något brusreduceringsprogram värt namnet!

hyllmilla.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Förbannade systemkameror!

Jappe det bildet av Millan i RAW ville muligens kunne løftes mer ut av bruset enn med JPEG hvor bruset er konservert og til dels forsterket i bildet. Ser tydelig gradene fra jpeg kompresjonen, problemet med liten kontrast.

Og det sier jeg som ikke bruker RAW selv :msn_weird: Men har en gang programmert forskjellige kompresjons og enkoding algoritmer for lagring av bilder.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

"Lightroom måste man ha nuförtiden", säger alla! "Photoshop är föråldrat och fungerar inte lika bra som Lightroom".

Men kameran följde ett program "Digital Photo Professional". Duger inte det åt en amatörfotograf? Det är väl obegripligt tillräckligt!

Att hoppa "ur askan i elden" och dessutom betala för det kanske är onödigt om man inte är proffsfotograf!

Jappe
 
F

F.d. 3983

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Hej Jappe . Jag har laddat ner ett gratisprogram som heter Photo Scape, duger alldeles utmärkt. Dessutom enkelt trots alla funktioner. Finns ett annat program som heter Pixlr där man laddar upp bilden på deras sida och justerar den, men då måste man vara "on line" hela tiden
Hälsningar.
Janne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förbannade systemkameror!

Det bästa bildprogrammet är det som du behärskar. Det finns ingen anledning för en amatör att skaffa ett program vars olika funktioner han använder en ringa bråkdel av.

Jag själv använder samma program sedan 20 år, Paint Shop Pro. Jag har ännu inte lärt mig alla funktioner men att kunna skapa egna macron sparar mycket tid. Bildjusteringar som skulle ta åtskilliga minuter manuellt tar 2 sekunder med ett inspelat macro.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Förbannade systemkameror!

Jag provade att lite snabbt trixa lite i Lightroom med fönsterbilden i inlägg #42 här ovanför. Nu var det en JPG-bild som jag lånadfe från inlägget så det syns en del konstigheter i skuggpartierna men motljusen blev lite bättre. Jag korrigerade perspektivet lite också. Hoppas Kerstin inte misstycker, i så fall tar jag bort bilden.

DCS_0703 LR.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förbannade systemkameror!

Jag tror inte att den vanlige amatören vet hur lätt det är att rädda en bild. Idag tar det någon sekund med bildprogrammets hjälp, Kerstins bild är ett bra exempel. På den analoga tiden tog det en evighet i mörkrummet.
 
Toppen