• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvattenpump går igång var 3:e sekund

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Har en ShurFlo pump som går igång var 3:e sek, hittar inget läckage. Så min gissning är att backventilen inte håller tätt. Felet upptäcktes när jag skulle köra igång efter vintern, och i övrigt så fungerar vattensystemet bra.
Plockade ur pumpen, men är osäker på hur jag skruvar isär den, och om det är något no-no i sammanhanget. Antar att det är de 6 skruvarna som sitter i en triangel närmast själva elmotorn.
1592669271612.png
och från andra sidan
1592669332775.png
Tankar och ideer om vad som orsakar felet är välkomna, det här är inte mitt specialgebit ;)

/Ingvar
 
Lösning
... och det visade sej att det läcker i kopplingen slang-magnetventil:
1592993477464.png
på en av bilderna jag hittade via sacces förslag syns en liten spricka på mutterdelen, och jag kan skönja en liten konstighet ,men vänt så jag bara ser den ur fel vinkel. Så då är det bara att hoppas på att det går att få tag på reservdel(-ar).
1592993878121.png

/Ingvar

Aprikosen

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlstad
Finns som reservdel, har alltid en liggande i husvagnen (samma konstruktion) då jag använder den vintertid.
Töm vattentanken och torrkör pump samt tryck på spolknappen så dräneras toan oxå inför kallställning av husbil/husvagn.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag köpte en vanlig mässingskoppling 3/4 eller 1/2” till vattenslang.
Jo, det är 3/4" gänga. Men jag visste inte riktigt var jag skulle få tag på den. Ser man bara till att inte slarva vid vintertömningen så håller nog plastgrejorna länge. Och om man sätter dit en rejäl mässingsmutter så är det väl något annat som ger sej (lagen om tji, du vet).

/Ingvar
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag skruvade isär mitt för 3:e gången i våras (någon ny del varje gång som läckt). Trots att jag blåser rören med tryckluft verkar det bli lite stående runt magnetventilen. Satte ett t-stycke som är åtkomligt utifrån för tömning och skarvade slangen så magnetventilen är högsta punkten. Blir en spännande vinter....
 
Toppen