• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvattenpump går igång var 3:e sekund

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Har en ShurFlo pump som går igång var 3:e sek, hittar inget läckage. Så min gissning är att backventilen inte håller tätt. Felet upptäcktes när jag skulle köra igång efter vintern, och i övrigt så fungerar vattensystemet bra.
Plockade ur pumpen, men är osäker på hur jag skruvar isär den, och om det är något no-no i sammanhanget. Antar att det är de 6 skruvarna som sitter i en triangel närmast själva elmotorn.
1592669271612.png
och från andra sidan
1592669332775.png
Tankar och ideer om vad som orsakar felet är välkomna, det här är inte mitt specialgebit ;)

/Ingvar
 
Lösning
... och det visade sej att det läcker i kopplingen slang-magnetventil:
1592993477464.png
på en av bilderna jag hittade via sacces förslag syns en liten spricka på mutterdelen, och jag kan skönja en liten konstighet ,men vänt så jag bara ser den ur fel vinkel. Så då är det bara att hoppas på att det går att få tag på reservdel(-ar).
1592993878121.png

/Ingvar

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hittar du inga läckor skulle jag också satsa på att en backventil läcker. Prylen överst på bilderna är ju tryckströmbrytaren. Det är skruvarna "under" in- och utloppet du måste lossa. Men det kan sitta en massa (4-6) kolvar och ev. fjädrar i själva pumphuset så se upp så de inte flyger all världens väg.

Ett alternativ kan ju vara att försöka titta in i röranslutningarna och se om du ser något som sitter i vägen.

Försök hitta en sprängskiss på samma eller en liknande pump så du vet hur den ser ut inuti. Shurflo web: Marine Water Delivery

MVH
Hans
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vi har haft liknande problem med vår ShurFlo pump men inte så ofta som du beskriver. 3 - 4 ggr på natten hörs att den går igång under ca 1 sek.
Sker givetvis också på dagen ..... men hur skall man höra det?
Jag fick tipset att dra åt de genomgående bultarna på pumpen och problemet försvann vid detta tillfälle och har varit lugnt i flera år.
Nu efter årets vinteravställning så har samma sak kommit igen..... hur hårt vågar jag dra bultarna?
Med de vibrationer som denna pump ger beroende av sin konstruktion känns det rimligt att det kan hjälpa att dra åt ibland.

Men med det frekventa påslaget (3 sek) som sign. ingbe beskriver tyder allt på ett läckage i backventilen då inget annat externt läckage finns.
Pumpen blir ju extra frostkänslig då vatten kan finns kvar i botten på pumpen även om man tömt och sugit ur systemet inför vintern.
Jag använder en våtdammsugare efter att ha tömt systemet på vanligt sätt och får ändå ut ca. 1 liter vatten från systemet.

Det säkraste är att demontera pumpen inför vintern och så gjorde vi på vår förra husbil där det var enkelt men på den nuvarande blir det för mycket jobb med risk att man inte får tätt vid återmontering vilket är än värre.... svåråtkomlig placering.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Men det kan sitta en massa (4-6) kolvar och ev. fjädrar i själva pumphuset så se upp så de inte flyger all världens väg.
Det är ungefär det som jag hoppas att någon redan har provat på :spinny:. Jag har bara hittat en mkt enkel sprängskiss
1592680959278.png
men den visar ju inte vad som kan komma att ramla isär huller om buller när skruvarna tas bort...
Pumpen blir ju extra frostkänslig då vatten kan finns kvar i botten på pumpen även om man tömt och sugit ur systemet inför vintern.
När jag läser installationsanvisningen så ser jag att de rekommenderar att man skruvar loss både in- och utlopp samt kör pumpen till inget vatten kommer ur den. Så nu har jag blivit "efterklok" :oops:

/Ingvar
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är ungefär det som jag hoppas att någon redan har provat på :spinny:. Jag har bara hittat en mkt enkel sprängskiss

men den visar ju inte vad som kan komma att ramla isär huller om buller när skruvarna tas bort...

/Ingvar
Den sprängskissen räcker lång. Jag tror att tar du det bara lugnt och fint, det verkar ju som du har monterat ur pumpen, så skall det inte vara något problem.

Av de två delarna som är markerade med "3" så är den "yttre" antagligen den del där backventilerna, 3 st, sitter. Ser misstänkt ut som gummimembran. Den del som sitter närmast motorn är de tre kolvarna som sköter själva pumpandet, om jag gissar rätt.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du har pumpen ute så kan du blåse gjennom pumpen den ene veien men absolutt ikke den andre. Det er 2 forskjellige membraner, pumpe og trykkbryter. Trykkbryter memebranen sitter mellom del 1 og 2, ser ut som pumpemembranen er del 3. Om jeg ikke tar helt feil så er det 3 adskilte pumpekammer med hvert sitt par backventiler. Om ett av disse parene er skadet så blir det problem som beskrevet, men det kan helt enkelt dreie seg om at ventildelen av membranen er kommet ut av sitt sete i huset. Men først bruk lungekraft og se om ventilene fungerer.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Tack för goda råd! Efter att ha provat med att blåsa "baklänges" utan något tecken på läckage så gjorde jag en liten labbkopling:
1592728302471.png
Grön slang in, gul ut. Trots det lilla läckaget i stopp-kopplingen, så var pumpen tyst. Flera minuter. Men när jag lossar lite försiktigt på den pågängade kopplingen på pumpens utgång så börjar den pumpa direkt. Det är knepigt att skruva loss så lite att pumpen går intermittent, så det är nog en liiiten läcka någonstans i HB ändå :mad:. Får se om jag kan få något tips från Bossings i morgon.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tror jag har en likadan pump i min bil och där kan jag tappa rätt mycket vatten från det att pumpen fått upp fullt tryck i systemet tills det att den startar igen. Med dina korta intervaller talar det för ett annat fel än ett litet litet vattenläckage.
Skillnaderna mellan våra bilar kan å andra sidan också bero på hur mycket slang det finns i bilen och hur mjuka slangarna är och därmed flexar och jämnar ut trycket.
Vad händer om du kopplar på ett munstycke i änden på den gula slangen, trycksätter och sen sakta släpper ut vatten till pumpen startar igen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag fick ett liknande problem när jag bytte pump från dränkbar till tryckreglerad pump,
I mitt fall var det en backventil som inte höll tätt, bytte den och allt blev bra
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Vad händer om du kopplar på ett munstycke i änden på den gula slangen, trycksätter och sen sakta släpper ut vatten till pumpen startar igen?
Med en ca 10m lång slang så rinner det ut ca ½ dl innan pumpen går igång igen. Då går den betydligt längre tid än den korta dutt som blir när pumpen är normalt inkopplad.
Det är inget läckage i någon kran, såvitt jag kan se.
Nu har jag satt tillbaka pumpen på sin plats, och originalfelet kvarstår. Dags att sova på saken, och ta nya tag mañana.

Tack för bra förslag.
/Ingvar
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Om du har Aldevärmare ska du kolla luftventilen (backventil för att släppa in luft vid tömning) vid inloppet för kallvatten. Min läckte så det droppade genom slangen och ned på backen.
Kolla för övrigt om det droppar någonstans under bilen... (har du väl redan gjort)
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Hej. Töm varmvatten beredaren på vatten så där kommer in luft i den. När du sedan fyller upp med nytt vatten får du en större luftkudde för pumpen att arbeta mot.
Systemet var ju tömt efter bästa förmåga under vintern, och sedan tömde jag det ju också innan jag plockade loss pumpen. Jag förutsätter att frostvakten tömmer vv-beredaren helt.
Om du har Aldevärmare ska du kolla luftventilen (backventil för att släppa in luft vid tömning) vid inloppet för kallvatten. Min läckte så det droppade genom slangen och ned på backen.
Kolla för övrigt om det droppar någonstans under bilen... (har du väl redan gjort)
Nej, det är en Truma. Och jo jag har kikat under bilen. Men om läckan är på något riktigt olämpligt ställe kan det ju kanske rinna en del innan det börjar droppa under bilen...

/Ingvar
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Läckan hittad, nästan. Rätt som det var fanns det massor av vatten på golvet inne i HB, det kom från nederkanten av toan. Här kom våtsugaren väl till pass. När jag tar bort kassetten ser jag att det droppar uppifrån:
1592833248387.png
Någonstans uppe i den övre, svängbara delen av toan. Längst ner på bilden ser man den uppsamlingsränna som gjorde att det inte syntes något dropp under bilen. Det rymms nog ca en liter där.

Sååå, då är frågan i stället om det finns någon som är kunnig på Thetford, anno 2005. Tror jag behöver få loss den övre delen för att se exakt var läckan är.

/Ingvar
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Det här kanske hjälper
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Om du har Aldevärmare ska du kolla luftventilen (backventil för att släppa in luft vid tömning) vid inloppet för kallvatten. Min läckte så det droppade genom slangen och ned på backen.
Kolla för övrigt om det droppar någonstans under bilen... (har du väl redan gjort)
Rättning: ventilen sitter ju på utloppet för varmvatten upptill och tömning görs vid inloppet av kallvatten i botten...
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Det här kanske hjälper
Det här kanske hjälper
om du tar ut kasetten o kollar vid utsläppet från ton ser du hur stolen sitter fast ,4 skruv är det på min ,lossa o lyft upp . lycka till
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
om du tar ut kasetten o kollar vid utsläppet från ton ser du hur stolen sitter fast ,4 skruv är det på min ,lossa o lyft upp . lycka till
Det blev lite fler skruvar :), sammanlagt 11 st. Men nu är mitt problem att den nästan lösa toasitsen hänger kvar i ett stramt kablage. Det känns som att detta kablage var det man byggde husbilen runt...
Jag kan vända på toan så att jag ser magnetventil med slangkopplingar, men för att se var det läcker måste jag koppla ihop vattenanslutningen i detta läge. Fortsättning följer...

/Ingvar
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
... och det visade sej att det läcker i kopplingen slang-magnetventil:
1592993477464.png
på en av bilderna jag hittade via sacces förslag syns en liten spricka på mutterdelen, och jag kan skönja en liten konstighet ,men vänt så jag bara ser den ur fel vinkel. Så då är det bara att hoppas på att det går att få tag på reservdel(-ar).
1592993878121.png

/Ingvar
 
Lösning
Toppen