• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Explosion startbatteri Ducato 2016

Nimo27

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
42153
Medlemskap
2026
Kom in idag i husbilen och det luktade ägg.
Kollade först förbrukningsbatterierna men dom var det inga bekymmer med.
Demonterade sedan luckan över startbatteriet och mötte ingen vacker syn. Batteriet och batterilådan var det bara skrot av. Måste ha varit en rejäl smäll.
Funderar på orsaken. Har inte haft laddkabeln i utan bara solcellen som vad jag förstår bara laddar bodelen.
Någon som har en teori om orsaken?

Bilagor

• IMG_20251025_093627.webp
    IMG_20251025_093627.webp
    1,3 MB · Visningar: 284
  • IMG_20251025_093024.webp
    IMG_20251025_093024.webp
    590,6 KB · Visningar: 283
  • IMG_20251025_093008.webp
    IMG_20251025_093008.webp
    644,1 KB · Visningar: 283
Så sent som 2016 bör det vara AGM.
AI säger på min fråga att det är AGM, ja jag vet, AI tas med två nypor salt.

Det bör stå någonstans på batteriet om det är AGM.

Dessutom, du har en unik möjlighet till att helt enkelt kolla om det finns någon typ av matta/fibrer mellan plattorna i batteriet.
Jag menar, batteriet är öppet för inspektion.
Kollade nyss- Och det är någon typ av matta mellan plattorna.

Dessutom, du har en unik möjlighet till att helt enkelt kolla om det finns någon typ av matta/fibrer mellan plattorna i batteriet.
Har du frågat din AI med hjälp av typnumret som syns på andra bilden? Det gjorde jag och fick svaret att det inte är ett AGM. Så frågan är vem som behöver saltet ;)

AGM kanske det bör vara om bilen har start/stopp-automatik, annars vet jag inte vad anledningen skulle vara. Min 2018 utan start/stopp har ett konventionellt vått blybatteri.

Enligt bilderna så är batteriet ett vått bly/syra-batteri.

Jag skulle kolla upp laddspänningen från de olika laddkällorna samt även inställningar på dem, överladdning kan vara orsaken till batteriexplosionen.

Har du frågat din AI med hjälp av typnumret som syns på andra bilden? Det gjorde jag och fick svaret att det inte är ett AGM. Så frågan är vem som behöver saltet ;)
Japp, jag frågade på fabrikat och artikelnummer.

Vem skulle "behöva saltet" om inte AI?

AGM kanske det bör vara om bilen har start/stopp-automatik, annars vet jag inte vad anledningen skulle vara. Min 2018 utan start/stopp har ett konventionellt vått blybatteri.
Det kan jag berätta.
AGM för att klara kallstartkraven med minsta möjliga batteri (minsta kostnad).

Oavsett, ett AGM är inte explosionssäkert.
Det är fortfarande ett bly syra batteri som frigör vät. Väte + luft/syre = knallgas.

Intressant! Tillverkarna är ju alltid intresserade av att hålla nere kostnaden. Ändå har de installerat våta batterier i de här årgångarna och inte AGM?

Senast ändrad:

Det där batteriet har lock för att fylla på batteriet med batterivatten och det brukar det inte finnas på AGM-batterier

I detta fall hade jag bara solcellen installerad som laddar endast bodelsbatterierna.
Bilen har varit avställd i cirka en månad. Var i bilen ca en vecka för det hände och jag kände ingen lukt.
Känns märkligt......

Vet du eller tror du att solcellen bara laddar bodelsbatterierna? Min laddar även startbatteriet. Dock inte lika mycket som bodelsbatterierna.
Kablarna från solcellsregulatorn går endast till bodelsbatterierna

Ja och man kan varför.....när det är små venthål i lådan och avluftningsslang som satt på batteriet eller i lådan. Går inte att se vart den satt på grund av skador.

Måste nog tillägga att det är ju troligen inte gas inne i lådan som inte kommit ut som exploderat, utan det är ju ganska klart att det är själva batteriet som exploderat inifrån. Det verkar rätt troligt att ventilationen till batteriet har blivit täppt som någon inledning till eländet. Kan man tänka sig att kondensvatten i vent.slangen har frusit och sedan utvecklats till övertryck och gas inne i batteriet och så följdverkningar av det.
Kan batteriet blivit helt tömt på ström.
Som Jolie påpekar så finns det lock för att kolla och fylla det batteriet med dest.vatten ser det ut som, har du någon gång kollat batteriet/nivån i batteriet?
Brukar nog inte finnas vent.slang och påfyllninslock på något AGM batteri?
Och åter har batteriet blivit utsatt för kyla där uppe i Sverige så det kan ha fryst sönder som del av att det exploderat om det varit helt urladdat.
Jag har sett två liknande batterier, en gång i en båt som också bedömdes som ett frågetecken mellan fryst sönder och exploderat.
En annan gång så var jag i närheten på sommaren så det var inte frostskador då men kanske under vintern. Ett batteri som inte hade fått laddning sedan sommaren innan exploderade i en husvagn. Sidoluckan i husvagnen sprängdes bort och batterisyra/vatten stänkte över bilen som stog utanför luckan.
Första prio, blev att spola av bilen. Det batteriet såg också ut som ditt, sprängt inifrån.
Men det behöver troligen ske någon form av laddning för att det skall kunna explodera.
Kan det vara så att bo och startbatteriet inte blir skilda åt när bilen är avstäng av någon anledning, även om det spräcker teorin om helt tömt startbatteri.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Måste nog tillägga att det är ju troligen inte gas inne i lådan som inte kommit ut som exploderat, utan det är ju ganska klart att det är själva batteriet som exploderat inifrån. Det verkar rätt troligt att ventilationen till batteriet har blivit täppt som någon inledning till eländet. Kan man tänka sig att kondensvatten i vent.slangen har frusit och sedan utvecklats till övertryck och gas inne i batteriet och så följdverkningar av det.
Kan batteriet blivit helt tömt på ström.
Som Jolie påpekar så finns det lock för att kolla och fylla det batteriet med dest.vatten. har du någon gång kollat batteriet/nivån i batteriet?
Brukar nog inte finnas vent.slang och påfyllninslock på något AGM batteri?
Och åter har batteriet blivit utsatt för kyla där uppe i Sverige så det kan ha fryst sönder som del av att det exploderat om det varit helt urladdat.
Jag har sett två liknande batterier, en gång i en båt som också bedömdes som ett frågetecken mellan fryst sönder och exploderat.
En annan gång så var jag i närheten på sommaren så det var inte frostskador då men kanske under vintern. Ett batteri som inte hade fått laddning sedan sommaren innan exploderade i en husvagn. Sidoluckan i husvagnen sprängdes bort och batterisyra/vatten stänkte över bilen som stog utanför luckan.
Första prio, blev att spola av bilen. Det batteriet såg också ut som ditt, sprängt inifrån.
Men det behöver troligen ske någon form av laddning för att det skall kunna explodera.

M.v.h. JANKRO.
Vi har inte haft minusgrader än på mina breddgrader efter sommaren.
Har tyvärr aldrig kollat nivån i batteriet. Hur manga här har gjort det med tanke på var det sitter?
Och kan det verkligen orsaka en explosion om det gått torrt?
Har använt bilen flitigt under sommaren och hösten med ca. 50 övernattningar.

Vi har inte haft minusgrader än på mina breddgrader.
Hur manga här har gjort det med tanke på var det sitter?
Och kan det verkligen orsaka en explosion om det gått torrt?
Aha, lite svårt nu för tiden att veta var frostgränsen går på hösten.

Fråga två kan/törs jag inte svara på :msn_tongue:, men behöver nog kollas några gånger per år även där man inte behöver fylla på. ;).

Tre. Njej. Det bör/måste ju ske laddning så gas bildas som sedan exploderar. Men sista meningen i mitt inlägg la jag till efteråt så du kanske inte såg den. Det skulle kunna vara att bo och startbatteriet inte skiljs åt helt av någon anledning, som gjort att man inte märkt av dåligt startbatteri för att bilen har alltid startat fast kanske startbatteriet varit dåligt länge så bobatterierna har hjälpt till/stöttat, och även skickat laddning vidare till startbatteriet hela tiden ???
Svårt att veta, men du bör nog kolla upp funktioner och kopplingar, som flera påpekat, innan du stoppar i ett nytt startbatteri.

Har du kunnat se start och bobatterier separat i din display och då kunnat observera om spänningen skilt på start och bobatterier när bilen varit avstängd och solpanelerna laddat. För om de var skilda åt så skall startbatteriet ligga lägre än bobatterierna när de laddas av panelerna.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Aha, lite svårt nu för tiden att veta var frostgränsen går på hösten.

Fråga två kan/törs jag inte svara på :msn_tongue:, men behöver nog kollas några gånger per år även där man inte behöver fylla på. ;).

Tre. Njej. Det bör/måste ju ske laddning så gas bildas som sedan exploderar. Men sista meningen i mitt inlägg la jag till efteråt så du kanske inte såg den. Det skulle kunna vara att bo och startbatteriet inte skiljs åt helt av någon anledning, som gjort att man inte märkt av dåligt startbatteri för att bilen har alltid startat fast kanske startbatteriet varit dåligt länge så bobatterierna har hjälpt till/stöttat, och även skickat laddning vidare till startbatteriet hela tiden ???
Svårt att veta, men du bör nog kolla upp funktioner och kopplingar, som flera påpekat, innan du stoppar i ett nytt startbatteri.

Har du kunnat se start och bobatterier separat i din display och då kunnat observera om spänningen skilt på start och bobatterier när bilen varit avstängd och solpanelerna laddat. För om de var skilda åt så skall startbatteriet ligga lägre än bobatterierna när de laddas av panelerna.

M.v.h. JANKRO.
Får kika lite.
Tack för bra information.

Vill minnas att här finns en tråd som handlar om en panel som visade full spänning på startbatteriet när det var bortkopplat. Något lurigt kan det vara med det elektriska.

hej
Det syns inga tydliga spår på att det har kollats syrenivån på locken. Du kan kolla om du skruva av locken för att se om det finns någon syra/vatten kvar.
Plussidan brukar bli varmare och av värmen brukar höljet svälla längs långsidorna när det fattas vatten. Det kan vara så att det är tajt på sidorna i lådan så det är stopp åt det hållet.

Kan det vara att kabelskon på plus har kommit åt jord, kanske av att batteriet har
svällt. En total kortslutning. Det ser ut som att kabelskorna har suttit ganska högt upp på batteripolerna.

För att batteriet ska kunna explodera behövs vätgas (som bildas vid den ena polen vid laddning/urladdning), syre (från andra polen, och en gnista.
Gnistan är ju den stora frågan. Den kan ju kommit från en lös polsko eller kanske att en av säkringarna vid plus-polen brunnit av.

Kan det vara att kabelskon på plus har kommit åt jord, kanske av att batteriet har
svällt. En total kortslutning. Det ser ut som att kabelskorna har suttit ganska högt upp på batteripolerna.
Nej pluspolen hade inte kommit åt jord. Kabelskorna satt i nivå med polen.

Tillbaka
Toppen