• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Explosion startbatteri Ducato 2016

Nimo27

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
42153
Medlemskap
2026
Kom in idag i husbilen och det luktade ägg.
Kollade först förbrukningsbatterierna men dom var det inga bekymmer med.
Demonterade sedan luckan över startbatteriet och mötte ingen vacker syn. Batteriet och batterilådan var det bara skrot av. Måste ha varit en rejäl smäll.
Funderar på orsaken. Har inte haft laddkabeln i utan bara solcellen som vad jag förstår bara laddar bodelen.
Någon som har en teori om orsaken?

Bilagor

• IMG_20251025_093627.webp
    IMG_20251025_093627.webp
    1,3 MB · Visningar: 284
  • IMG_20251025_093024.webp
    IMG_20251025_093024.webp
    590,6 KB · Visningar: 283
  • IMG_20251025_093008.webp
    IMG_20251025_093008.webp
    644,1 KB · Visningar: 283
Inte på det nya . Har köpt ett AGM.

Du har en euro6, troligen utan så kallad smart laddning, nu med ett AGM som startbatteri, så kolla gärna upp laddspänningen från din generator men även från andra laddkällor i husbilen som kan ha problem att nu upp till agm-batteriets högre cv-fas.
Att stödladda med en extern laddare som har AGM/snöflinga-läge förlänger livet rejält på ett agm-batteri. Lycka till :)

Du har en euro6, troligen utan så kallad smart laddning, nu med ett AGM som startbatteri, så kolla gärna upp laddspänningen från din generator men även från andra laddkällor i husbilen som kan ha problem att nu upp till agm-batteriets högre cv-fas.
Att stödladda med en extern laddare som har AGM/snöflinga-läge förlänger livet rejält på ett agm-batteri. Lycka till :)
cv-fas?

CV- Constant Voltage, med andra ord högsta spänning som generator/laddare lämnar.
AGM kräver 14,7V för att bli 100% laddade.
Fanns det inte två olika AGM har jag för mej från tidigare diskussioner om detta? AGM1 14,6V eller AGM 2 14,8V?
Eller har det försvunnit någonstans på vägen? ;)

Senast ändrad:
CV- Constant Voltage, med andra ord högsta spänning som generator/laddare lämnar.
AGM kräver 14,7V för att bli 100% laddade.
Jag hade ett AGM, Exide. I den medföljande manualen stod det 14,4V.
Vad jag vet finns det AGM som kallas för renbly, dom behöver ha lite högre spänning.

Bilagor

• IMG_2781.webp
    IMG_2781.webp
    76,2 KB · Visningar: 9
Fanns det inte två olika AGM har jag för mej från tidigare diskussioner om detta? AGM1 14,6V AGM 2 14,8V?
Eller har det försvunnit någonstans på vägen? ;)

Jo och det finns t.o.m. fler ifall jag minns rätt.
Men kommer inte ihåg de olika spänning vid normal laddning/urladdning.
Men har man råkat djupurladda ett AGM så kan det behövas en utjämningsladdning på >15-16V för att återställa/balansera batteriet och få tillbaka kapacitet.

Ex. på olika typer av AGM.
Startbatteri
Fritidsbatteri
Förbrukarbatteri (klarar djupurladdning).
Sen finns även kol/bly med AGM-teknik.
En liten djungel är det.

Fel laddspänning kan skada AGM-batterier.

Men generellt kan man säga att äldre fordon, före 2014 kan ha problem att ladda upp ett agm-batteri.
Vill minnas att 2014 blev start/stopp-funktion obligatorisk i eu, detta krävde byte till agm-batteri.

På 90-talet blev Optima (AGM) otroligt populära när de kom ut med sina små startbatterier på ca.50Ah, som i princip ersatte två stycken 70Ah bly/syra.
Jag hade ett sådant i min Polar Camper som misshandlades svårt med djupa urladdningar, typ ner till 5V under flera år, det fortsatte senare som startbatteri i svärmors Golf under flera år utan problem, extremt stryktåliga bly-batterier!
Samt dyra.

Jag hade ett AGM, Exide. I den medföljande manualen stod det 14,4V.
Vad jag vet finns det AGM som kallas för renbly, dom behöver ha lite högre spänning.

"Ren bly batteri" brukar man kalla alla blybatterier med med hög andel bly typ >99% rent bly.
Att läsa och följa vad tillverkaren rekommenderar för laddning/urladdning, spänning m.m. kan förlänga livslängden avsevärt.

Jo och det finns t.o.m. fler ifall jag minns rätt.
Men kommer inte ihåg de olika spänning vid normal laddning/urladdning.
Men har man råkat djupurladda ett AGM så kan det behövas en utjämningsladdning på >15-16V för att återställa/balansera batteriet och få tillbaka kapacitet.

Ex. på olika typer av AGM.
Startbatteri
Fritidsbatteri
Förbrukarbatteri (klarar djupurladdning).
Sen finns även kol/bly med AGM-teknik.
En liten djungel är det.

Fel laddspänning kan skada AGM-batterier.

Men generellt kan man säga att äldre fordon, före 2014 kan ha problem att ladda upp ett agm-batteri.
Vill minnas att 2014 blev start/stopp-funktion obligatorisk i eu, detta krävde byte till agm-batteri.

På 90-talet blev Optima (AGM) otroligt populära när de kom ut med sina små startbatterier på ca.50Ah, som i princip ersatte två stycken 70Ah bly/syra.
Jag hade ett sådant i min Polar Camper som misshandlades svårt med djupa urladdningar, typ ner till 5V under flera år, det fortsatte senare som startbatteri i svärmors Golf under flera år utan problem, extremt stryktåliga bly-batterier!
Samt dyra.
Jag har en gammal volvo V70 2008. Den klarar ladda AGM till 100%

Sen även fast man har slutet batteri kan det vara bra ha nått litet hål med nät mot möss i batterilådan om nått går snett med det slutna batteriet.... tänker jag....

Nimo27, du bör kontakta den som är svensk representant för ditt husbilsmärke. De borde vara intresserade av dina bilder och kunna uttala sig om hur ventilationen ska se ut och vilken typ av batteri som bilen var utrustad med från början!

Tillbaka
Toppen