• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Experthjälp & råd inför byte av strömförsörjning

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Weckman

Guest
Ursäkta att det ännu en gång dyker upp en tråd gällande litiumbatterier och solceller i detta forum.
Men nu måste måste jag få klarhet i detta gällande inkoppling i min bil en Dethleffs Esprit EightyEight 2019.. Har idag 2 helt purfärska Varta AGM 95 ah och solceller på 160w och funkar än så länge men nyfiken på den nya tekniken

Har fått världen deal på att komplettera eller uppgradera mitt elsystem till bodelen som jag inte kan säga nej till, men osäker på om det verkligen funkar utan att det blir några störningar.
Ska byta till litiumbatteri 2st Skanbat 96 ah med BMS och solceller 2x160w med Regulator 20A MPPT då jag kommit över 5st sådana kit med garanti och kvitto till ett pris som jag nästan skäms över att ens köpa.. Har även en separat Ctek laddare på 20 ah att sätta in om det skulle behövas.

Men nu till min fråga..
Kan jag montera detta utan att byta ut EBL eller befintlig laddare, dvs bara Plug&Play?. Har Elektroblock EBL 119, tror jag måste jag tillägga.

Är det värt jobbet att ens byta från AGM till detta kit?

Finns det andra aspekter jag måste tänka på?

Tar gärna emot tips och råd av er då jag vet att ett antal indelta forum är grymma på just detta område. Ingen nämnd ingen glömd och ni själva vet nog vilka ni är..
Ja, jag vet att jag kan läsa spaltmeter om detta på forumet men blir inte klokare för det. Är duktig på det jag nördar in mig på och har intresse av annars.. Men detta är inget ämne jag har som intresse så därför rådfrågar jag Er..
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej,

hur styrs din Votronic Switch unit? Jag lyckas inte se att den har inbyggd av/på reglering anpassad till litiumbatterier, men den har en ingång som skulle kunna styras från någon lagom intelligent enhet.

//Mats
Om du läser bruksanvisningen hur den fungerar så finns det inställningar som är lämpliga för lifepo4

VOTRONIC - Switch Units
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag misslyckas med att hitta de inställningarna, eller med att förstå manualen. Jag ser att den bryter vid 8.5 Volt och sluter vid 10 volt. Och att den har ingång för att styras från brytare eller annan enhet. Men hur bryts laddningen till batteriet när spänningen kommer upp i den maxnivå som rekommenderas för litium?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag misslyckas med att hitta de inställningarna, eller med att förstå manualen. Jag ser att den bryter vid 8.5 Volt och sluter vid 10 volt. Och att den har ingång för att styras från brytare eller annan enhet. Men hur bryts laddningen till batteriet när spänningen kommer upp i den maxnivå som rekommenderas för litium?
Detta är en fjärrstyrd brytare och ett underspänningsskydd,överspänning skyddar den inte mot.
Den bryter vid 8,5V vilket är för sent,anser jag.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Detta är en fjärrstyrd brytare och ett underspänningsskydd,överspänning skyddar den inte mot.
Den bryter vid 8,5V vilket är för sent,anser jag.

Då måste jag tolkat schemat helt galet. Jag har ställt in den att bryta vid 11.5v. Sen har den även ett överspännings skydd på 15.5v. Det är vad jag har läst det till i manualen. Rätta mig gärna om jag har fel
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag misslyckas med att hitta de inställningarna, eller med att förstå manualen. Jag ser att den bryter vid 8.5 Volt och sluter vid 10 volt. Och att den har ingång för att styras från brytare eller annan enhet. Men hur bryts laddningen till batteriet när spänningen kommer upp i den maxnivå som rekommenderas för litium?

Hur den bryts när max nivån är uppnådd. Det gör BMS som sitter i batteriet.

Sen så är det en brytare om det sker något drastiskt i bodelen. Då är den inställd på att bryta vid min 11,5v, sitter även ett överspänningsskydd på 15,5v i samma del
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Då måste jag tolkat schemat helt galet. Jag har ställt in den att bryta vid 11.5v. Sen har den även ett överspännings skydd på 15.5v. Det är vad jag har läst det till i manualen. Rätta mig gärna om jag har fel
Kan du visa var du hittar information om inställningar,jag har inte lyckats med det,endast teknisk info.

Technical Data: Nominal Operating Voltage (DC): 12 V / 24 V Operating Voltage Range (DC): 8.5 V – 32 V Current Consumption ON 2 mA; 0.002 A Current Consumption OFF during of with control input: 0 mA Switching current (load current) max.: 40 A permanent, 60 A 1 sec. Undervoltage disconnection Switch-off point: 8.5 V Power-off Delay: 1 sec. Cut-in Point (automatic return): 10.0 V Power-up Delay: 2 sec. Fitting Position of Unit any Working Temperature Range: -20/+50 °C Protection Class: IP21 Dimensions (mm): 90 x 60 x 38 mm Weight: 97 g Ambient conditions, humidity of air: max. 95 % RH, no condensation
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen