Experthjälp & råd inför byte av strömförsörjning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Weckman

HBK Medlem
Inlägg
449
Kommun
Västra Götaland
HBK-Nr
27473
Ursäkta att det ännu en gång dyker upp en tråd gällande litiumbatterier och solceller i detta forum.
Men nu måste måste jag få klarhet i detta gällande inkoppling i min bil en Dethleffs Esprit EightyEight 2019.. Har idag 2 helt purfärska Varta AGM 95 ah och solceller på 160w och funkar än så länge men nyfiken på den nya tekniken

Har fått världen deal på att komplettera eller uppgradera mitt elsystem till bodelen som jag inte kan säga nej till, men osäker på om det verkligen funkar utan att det blir några störningar.
Ska byta till litiumbatteri 2st Skanbat 96 ah med BMS och solceller 2x160w med Regulator 20A MPPT då jag kommit över 5st sådana kit med garanti och kvitto till ett pris som jag nästan skäms över att ens köpa.. Har även en separat Ctek laddare på 20 ah att sätta in om det skulle behövas.

Men nu till min fråga..
Kan jag montera detta utan att byta ut EBL eller befintlig laddare, dvs bara Plug&Play?. Har Elektroblock EBL 119, tror jag måste jag tillägga.

Är det värt jobbet att ens byta från AGM till detta kit?

Finns det andra aspekter jag måste tänka på?

Tar gärna emot tips och råd av er då jag vet att ett antal indelta forum är grymma på just detta område. Ingen nämnd ingen glömd och ni själva vet nog vilka ni är..
Ja, jag vet att jag kan läsa spaltmeter om detta på forumet men blir inte klokare för det. Är duktig på det jag nördar in mig på och har intresse av annars.. Men detta är inget ämne jag har som intresse så därför rådfrågar jag Er..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2.335
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Om man säger såhär .. Oavsett hur du laddar ett lithium batteri så måste laddaren vara anpassad för lithium .. . Angående bms så skall den stänga laddningen när batteriet/cellerna är fulla .. Och även stänga av elen om du går för långt ner . .. Bra om bör värden är justerbara . Sen skall bms också skydda för värme och kyla . .stämmer allt såhär långt så är det bara bra ... men du kommer kanske att behöva tjockare elkablar både till laddning och urladdning ... Är allt ok såhär långt så kan du luta dig tillbaka och njuta i många år av elen . .. Lycka till

Tyvärr är jag ingen expert . . Men hoppas det ändå går bra
 

Weckman

HBK Medlem
Inlägg
449
Kommun
Västra Götaland
HBK-Nr
27473
Om man säger såhär .. Oavsett hur du laddar ett lithium batteri så måste laddaren vara anpassad för lithium .. . Angående bms så skall den stänga laddningen när batteriet/cellerna är fulla .. Och även stänga av elen om du går för långt ner . .. Bra om bör värden är justerbara . Sen skall bms också skydda för värme och kyla . .stämmer allt såhär långt så är det bara bra ... men du kommer kanske att behöva tjockare elkablar både till laddning och urladdning ... Är allt ok såhär långt så kan du luta dig tillbaka och njuta i många år av elen . .. Lycka till
Tackar för svar..
Har Dimension 35 mm² på kablarna idag..
Detta innebär att mitt elblock inte är anpassat för en uppgradering?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2.335
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Tackar för svar..
Detta innebär att mitt elblock inte är anpassat för en uppgradering?
Jag vet inte mycket om elblocken . .. Men jag har kvar mitt original . .du skall inte koppla laddning genom elblocken om du inte har ett elblock som är anpassat för lithium batteri .... Förbrukningen kan du koppla in i elblocken . ..
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Det jag fick av Batterilagret "byt rakt av" och har gjort så. Mitt EBL har en solcells ingång men jag kopplade solcellerna direkt mot batteriet. Detta på grund av att ingången har lite för klena kablar. Min config är

Solcell regulator Votronic MPP 430 Duo Digital
Laddboster Votronic 30A 12V DC to 12V DC
Bryttare vid låg/hög spänning Votronic Switch Unit 100 Ah
Solceller 2 x 100w kommer att utöka med 200w till
Ett Skanbatt lithium 96Ah

Vi har TV, cykelladdare, mobil laddare led lampor mm mm vi har inte snålat med elen. Använder inget som har med 230v att göra. Utan jag har utgått från att det som inte går att driva med 12v går bort. Alltså ingen inverter 12-230.
Som lägst har batteribanken varit nere på 30%. Men då var det mulet i 2 dagar och även laddade 2st cykel batterier DC-DC laddare som suger en hel del. Men om det är mulet flera dagar så räcker inte 200w, blir att utöka med 200w till. Kommer att använda bilen fram till Oktober. Så förhoppningsvis kommer mitt system att räcka till. Är inte ute under vinter månaderna
 

Soderslatt

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Ursäkta att det ännu en gång dyker upp en tråd gällande litiumbatterier och solceller i detta forum.
Men nu måste måste jag få klarhet i detta gällande inkoppling i min bil en Dethleffs Esprit EightyEight 2019.. Har idag 2 helt purfärska Varta AGM 95 ah och solceller på 160w och funkar än så länge men nyfiken på den nya tekniken

Har fått världen deal på att komplettera eller uppgradera mitt elsystem till bodelen som jag inte kan säga nej till, men osäker på om det verkligen funkar utan att det blir några störningar.
Ska byta till litiumbatteri 2st Skanbat 96 ah med BMS och solceller 2x160w med Regulator 20A MPPT då jag kommit över 5st sådana kit med garanti och kvitto till ett pris som jag nästan skäms över att ens köpa.. Har även en separat Ctek laddare på 20 ah att sätta in om det skulle behövas.

Men nu till min fråga..
Kan jag montera detta utan att byta ut EBL eller befintlig laddare, dvs bara Plug&Play?. Har Elektroblock EBL 119, tror jag måste jag tillägga.

Är det värt jobbet att ens byta från AGM till detta kit?

Finns det andra aspekter jag måste tänka på?

Tar gärna emot tips och råd av er då jag vet att ett antal indelta forum är grymma på just detta område. Ingen nämnd ingen glömd och ni själva vet nog vilka ni är..
Ja, jag vet att jag kan läsa spaltmeter om detta på forumet men blir inte klokare för det. Är duktig på det jag nördar in mig på och har intresse av annars.. Men detta är inget ämne jag har som intresse så därför rådfrågar jag Er..
 

Kaehne4363

HBK Projektgrupp
Inlägg
1.119
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Jeg har i en anden tråd skrevet følgende:

I 2011 købte jeg en fabriksny Elnagh med et batteri på 95Ah.

i 2013 fik jeg installeret solceller og en regulator. Samtidig fik jeg en inverter, så vi kunne få 220V til fruens hårtørrer. Siden har jeg ikke stået på landstrøm.

I 2016 kunne batteriet ikke levere nok strøm til hårtørreren, så jeg købte i marts 2016 et 100 Ah LiFePo4, som jeg bare byttede ud med det gamle batteri uden andre ændringer. Altså, stadig den oprindelig EBL/lader og solceller og regulator fra 2013.

I marts 2019 købte jeg en fabriksny Dethleffs med et vanligt batteri. LiFePo4 batteriet blev flyttet over i den nye husbil sammen med solcelleregulator og inverter. 2 nye solceller blev monteret, da de gamle var svære at flytte. Igen uden at ændre på den originale EBL/lader

Alt virker tilfredsstillende, og vi mangler aldrig strøm

Så, jeg har altså indsat et Lifepo4 i 2 forskelle husbiler uden at ændre på de oprindelig installationer eller på EBL.

Jeg har naturligvis læst alt muligt om specielle ladere m. m. til LiFePo4, men det har jeg ikke fundet nødvendigt. Vore husbiler har altid stået under et carporttag med gennemsigtigt plast som tag, og det har giver nok fra solcellerne til underholdsladning hele året. Jeg har aldrig taget batteriet ind eller afbrudt for strøm eller lignende.

Det var mine erfaringer til inspiration.
 

Weckman

HBK Medlem
Inlägg
449
Kommun
Västra Götaland
HBK-Nr
27473
Jeg har i en anden tråd skrevet følgende:

I 2011 købte jeg en fabriksny Elnagh med et batteri på 95Ah.

i 2013 fik jeg installeret solceller og en regulator. Samtidig fik jeg en inverter, så vi kunne få 220V til fruens hårtørrer. Siden har jeg ikke stået på landstrøm.

I 2016 kunne batteriet ikke levere nok strøm til hårtørreren, så jeg købte i marts 2016 et 100 Ah LiFePo4, som jeg bare byttede ud med det gamle batteri uden andre ændringer. Altså, stadig den oprindelig EBL/lader og solceller og regulator fra 2013.

I marts 2019 købte jeg en fabriksny Dethleffs med et vanligt batteri. LiFePo4 batteriet blev flyttet over i den nye husbil sammen med solcelleregulator og inverter. 2 nye solceller blev monteret, da de gamle var svære at flytte. Igen uden at ændre på den originale EBL/lader

Alt virker tilfredsstillende, og vi mangler aldrig strøm

Så, jeg har altså indsat et Lifepo4 i 2 forskelle husbiler uden at ændre på de oprindelig installationer eller på EBL.

Jeg har naturligvis læst alt muligt om specielle ladere m. m. til LiFePo4, men det har jeg ikke fundet nødvendigt. Vore husbiler har altid stået under et carporttag med gennemsigtigt plast som tag, og det har giver nok fra solcellerne til underholdsladning hele året. Jeg har aldrig taget batteriet ind eller afbrudt for strøm eller lignende.

Det var mine erfaringer til inspiration.
Där kom det. Svaret jag sökte Tack
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.300
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Tackar för svar..
Har Dimension 35 mm² på kablarna idag..
Detta innebär att mitt elblock inte är anpassat för en uppgradering?
Elblocken klarar runt 30A laddning,mer bör man inte ladda genom EBL, det varierar beroende på modell.
Du kommer troligen inte att få mer laddning än EBL klarar om du bara byter rakt av,Laddboster Votronic 30A 12V DC to 12V DC,är lämplig att använda.
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Skara
HBK-Nr
14702
Om man monterar en sådan laddbooster så får man väl "bara" ut 30 A, jag inbillar mig att generatorn ger mer. Är grejen den att den ger sina 30 A ända in i kaklet, för det gör inte generatorn så som det ser ut på de mätare vi har.
 

Weckman

HBK Medlem
Inlägg
449
Kommun
Västra Götaland
HBK-Nr
27473
Solcellerna går direkt på batteriet genom regulatorn. Kör ibland även DOMETIC SINEPOWER DSP 1512 som ett komplement för att få latte när vi inte har tillgång till landström.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.300
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Om man monterar en sådan laddbooster så får man väl "bara" ut 30 A, jag inbillar mig att generatorn ger mer. Är grejen den att den ger sina 30 A ända in i kaklet, för det gör inte generatorn så som det ser ut på de mätare vi har.
Den ger som du säger 30A i stort sett till det är fullt,annars finns det lösningar typ Ctek Smartpass men då pratar vi inte om byta rakt av.
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Skara
HBK-Nr
14702
Tack för svar , då är allt i sin ordning, kanske får leta upp en kraftigare laddbooster då för som det blir nu så laddar det lite klent tycker jag.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17.961
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Jeg hadde med det orginale oppsett i Flair over 80A lading under kjøring med mine 400 Ah LFP - krevde bytte av sikringer på kablingen fra bil til EBL.
 

Weckman

HBK Medlem
Inlägg
449
Kommun
Västra Götaland
HBK-Nr
27473
Den ger som du säger 30A i stort sett till det är fullt,annars finns det lösningar typ Ctek Smartpass men då pratar vi inte om byta rakt av.
Har D250S DUAL och Ctek Smartpass liggandes i förpackning sedan tidigare. Blir detta optimalt till mitt nya Set up om jag monterar detta? Plockar i så fall bort regulatorn som jag har tidigare.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2.335
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Har D250S DUAL och Ctek Smartpass liggandes i förpackning sedan tidigare. Blir detta optimalt till mitt nya Set up om jag monterar detta? Plockar i så fall bort resa battergulatorn som jag har tidigare.
Jag trodde du skulle montera ett lithium batteri . . . Om så är fallet så tror jag att ctek är inte anpassad till lithium batteri . .
 

Mats S

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Det jag fick av Batterilagret "byt rakt av" och har gjort så. Mitt EBL har en solcells ingång men jag kopplade solcellerna direkt mot batteriet. Detta på grund av att ingången har lite för klena kablar. Min config är

Solcell regulator Votronic MPP 430 Duo Digital
Laddboster Votronic 30A 12V DC to 12V DC
Bryttare vid låg/hög spänning Votronic Switch Unit 100 Ah
Solceller 2 x 100w kommer att utöka med 200w till
Ett Skanbatt lithium 96Ah

Vi har TV, cykelladdare, mobil laddare led lampor mm mm vi har inte snålat med elen. Använder inget som har med 230v att göra. Utan jag har utgått från att det som inte går att driva med 12v går bort. Alltså ingen inverter 12-230.
Som lägst har batteribanken varit nere på 30%. Men då var det mulet i 2 dagar och även laddade 2st cykel batterier DC-DC laddare som suger en hel del. Men om det är mulet flera dagar så räcker inte 200w, blir att utöka med 200w till. Kommer att använda bilen fram till Oktober. Så förhoppningsvis kommer mitt system att räcka till. Är inte ute under vinter månaderna
Hej,

hur styrs din Votronic Switch unit? Jag lyckas inte se att den har inbyggd av/på reglering anpassad till litiumbatterier, men den har en ingång som skulle kunna styras från någon lagom intelligent enhet.

//Mats
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen