• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm Ett mycket oregelbundet "pip" vid körning, Rapido m66 årsmodell 2023

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Jag har ända sen leverans, 5/6 2023, av vår helt nya husbil haft ett mycket oregelbundet kort, men högljutt, "pip" som ej går att härleda till något alls. Det är mycket störande och söker nu Er hjälp, om möjligt att någon annan haft liknande, och förhoppningsvis hittat "felet".

Mercedes har kollat upp systemet grundligt och ej lyckas se att det tillhör MBUX-systemet (inga meddelanden kommer heller upp på displayen).
De har även konstaterat att Inget finns installerat i min husbils MBUX-system som skall reagera med ett sånt här pip. Det finns inga "sidoradar", "parkeringssensorer" e d som skulle kunna reagera och ge ifrån sig detta pip.

Har också talat med flera Rapido-tekniker hos flera av Rapido's återförsäljare, ingen fattar vad det beror på.

Ibland hörs det varannan minut, ibland ej på flera timmar och det spelar ingen roll om jag kör i låg fart, hög fart, efter vägar stora som små eller i stadstrafik.
Man kan köra på stor huvudväg/motorväg och långt ifrån vita linjer eller annat dylikt, utan möte, utan något slags hinder eller andra bilar i närheten, och ändå kan det börja pipa ex vis varannan minut eller var 5:e eller var 20:e minut. T.o.m. med Farthållaren på som håller konstant fart.

Även om det oftast är med körning i konstant fart rakt fram, så har jag dock konstaterat att när "pipet" ljuder i stadstrafik så är det Aldrig vid en högersväng, däremot ibland vid vänstersväng i rondeller, korsningar, avfarter och ibland även vid inbromsning vid parkering på en yta utan något hinder i närheten.

Har ej heller, vad Rapido's återförsäljare säger, något slags sensorer för "skvalpande" gas, grå/svart/färsk-vatten e. d. installerat.

Snälla, Om ni vet någon som har/haft samma problem Och/eller något som kan hjälpa mig att lösa detta, blir vi Mycket glada.
(man kan bli tokig för mindre)

//Stefan
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Går det göra lite forcerande felsökning kanske? Alltså kolla hur det låter när det varnar för lite olika grejer som öppna dörrar, fotsteg, vattennivåer, kyla osv för att om möjligt känna igen pipet?

Kan ju vara en glappande varningskontakt för något system som då och då slår till vid vibrarioner och rörelser under körning.

Som flera redan skrivit så är det förmodligen något i bodelen, annars brukar väl varningsljud kombineras med en lampa på instrumentpanelen om det är varningar relaterat till bildelen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Går det göra lite forcerande felsökning kanske? Alltså kolla hur det låter när det varnar för lite olika grejer som öppna dörrar, fotsteg, vattennivåer, kyla osv för att om möjligt känna igen pipet?

Kan ju vara en glappande varningskontakt för något system som då och då slår till vid vibrarioner och rörelser under körning.

Som flera redan skrivit så är det förmodligen något i bodelen, annars brukar väl varningsljud kombineras med en lampa på instrumentpanelen om det är varningar relaterat till bildelen.

Eller så är det inte något elektriskt alls, utan något i bodelen som rör på sig lite under vissa omständigheter, där finns ju mycket trä som
påverkas av temperatur, luftfuktighet, vridning av chassie, och kan gnida mot varandra.
 
Senast ändrad:

Fricco

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
39514
Medlemskap
2025
Hade samma sak på min Rapido. Som ett ett elektroniskt pip som inte gick att höra var det kom ifrån i högersvängar.
Tog ett halvår innan jag kom på felet. Träskjutdörren till sovavdelningen gled ut någon millimeter i högersvängen innan
den stannande. Gled tillbaka utan något ljud. Samma sak i någon nästa slumpvisa högersväng. Silikonspray på glidskenan och problemet löst.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Vi fyller Alltid innan 30%-nivån
Det fortsätter att "pipa" (?!?)
Men ibland varannan minut, ibland varannan timme och ibland varannan dag.
Ibland vid inbromsning, ibland vid konstant fart rakt fram utan gupp eller backar samt ibland i vänstersväng utan inbromsning.
Dock aldrig i högersväng utan inbromsning.

Har testat med både fulla och tomma tankar, kan ju ev vara något som hakar upp sig men "flottör" lär ej finnas i denna bil.
Har testat utan Radio och infosystemet påslaget
Har testat med "åskådare" vid Rapido-panelen också utan meddelande eller larm
Har lyssnat och det kommer ej från instrumentpanelen (Mercedes fram)
Det kommer ej heller från Gas-varnaren
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har du kollat tipset i inlägg nr 6, som handlar om kylskåpet. Vi hade 33 pip varannan minut och det var fukt/ärg innanför lampglaset på kylskåpet. Prova med att lossa kontakten i bak och torka torrt. Kan också vara ärg på kontaktblecket under kåpan till lampglaset och då måste lampglaset lossas. Bänd försiktigt i över- och underkant på glaset och skjut det bakåt. Se till att lampglaset är varmt så att det inte spricker.

Kan vara värt att prova då du verkar ha försökt med alla andra möjligheter!
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Har du kollat tipset i inlägg nr 6, som handlar om kylskåpet. Vi hade 33 pip varannan minut och det var fukt/ärg innanför lampglaset på kylskåpet. Prova med att lossa kontakten i bak och torka torrt. Kan också vara ärg på kontaktblecket under kåpan till lampglaset och då måste lampglaset lossas. Bänd försiktigt i över- och underkant på glaset och skjut det bakåt. Se till att lampglaset är varmt så att det inte spricker.

Kan vara värt att prova då du verkar ha försökt med alla andra möjligheter!
Känns konstigt om att det skulle vara "ärg" på ett absolut nytt kylskåp från första dagen, det pep redan på hemvägen efter att vi hämtat en ny husbil i Tumbo.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Känns konstigt om att det skulle vara "ärg" på ett absolut nytt kylskåp från första dagen, det pep redan på hemvägen efter att vi hämtat en ny husbil i Tumbo.
Håller med dig. Missade att den var helt ny.

När våran kyl pep så räknade jag antal pip i en följd och hur stort tidsintervallet var mellan att pipen startade. På så sätt var det lättare att felsöka från vilken utrustning pipen kom. Har du någon motsvarande iakttagelse?
 

victor2015

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
21727
Medlemskap
2025
Det fortsätter att "pipa" (?!?)
Men ibland varannan minut, ibland varannan timme och ibland varannan dag.
Ibland vid inbromsning, ibland vid konstant fart rakt fram utan gupp eller backar samt ibland i vänstersväng utan inbromsning.
Dock aldrig i högersväng utan inbromsning.

Har testat med både fulla och tomma tankar, kan ju ev vara något som hakar upp sig men "flottör" lär ej finnas i denna bil.
Har testat utan Radio och infosystemet påslaget
Har testat med "åskådare" vid Rapido-panelen också utan meddelande eller larm
Har lyssnat och det kommer ej från instrumentpanelen (Mercedes fram)
Det kommer ej heller från Gas-varnaren
Har en kompis med en Concord 2022 där man har en ratt som är avtagbar och där satt en liten microbrytare som vi super limade och pipandet försvann. Enligt Concord och tillverkaren Iveco så fanns det inget som kunde orsaka pipet.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Läste från dagens tidning, att...
EU har beslutat att nytillverkade bilmodeller ska vara förses med inbyggt varnings-pip (!)
med avkänning mot hastighetsöverträdelser.

Begrunda bara detta faktum..., när kylskåpet nu kanske börjar pipa emellanåt.
Jag har ett sådant känsligt kylskåp, som inte alls tål dåliga vägar och har lärt mig att slå dövörat till.

Men det blir mycket värre för morgondagens bilister, som kanske har för vana
att ibland vilja revoltera mot fartgränser, som inte alltid upplevs som relevanta?
Fast regler är ju till för att följas... sägs det.

Ja, det här hjälper ju inte Stefan idag,
men man ska inte irriteras över de små tingen, för då blir man bara förbannad. ;)
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Håller med dig. Missade att den var helt ny.

När våran kyl pep så räknade jag antal pip i en följd och hur stort tidsintervallet var mellan att pipen startade. På så sätt var det lättare att felsöka från vilken utrustning pipen kom. Har du någon motsvarande iakttagelse?
Som jag skrivit;
ibland varannan minut, ibland varannan timme och ibland varannan dag
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Läste från dagens tidning, att...
EU har beslutat att nytillverkade bilmodeller ska vara förses med inbyggt varnings-pip (!)
med avkänning mot hastighetsöverträdelser.

Begrunda bara detta faktum..., när kylskåpet nu kanske börjar pipa emellanåt.
Jag har ett sådant känsligt kylskåp, som inte alls tål dåliga vägar och har lärt mig att slå dövörat till.

Men det blir mycket värre för morgondagens bilister, som kanske har för vana
att ibland vilja revoltera mot fartgränser, som inte alltid upplevs som relevanta?
Fast regler är ju till för att följas... sägs det.

Ja, det här hjälper ju inte Stefan idag,
men man ska inte irriteras över de små tingen, för då blir man bara förbannad. ;)
Inte irriteras ?
Efter 1000 mil körda börjar vi bli trött, speciellt då man ej får någon feedback från Tumbo.
Har inte pipet lokaliserats och botats vid hemkomsten till Sverige, efter ytterligare 500 mil så lämnar jag in bilen på Tumbo och hämtar ej den förrän de löst problemet (det har jag även meddelat dem).
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Inte irriteras ?
Efter 1000 mil körda börjar vi bli trött, speciellt då man ej får någon feedback från Tumbo.
Har inte pipet lokaliserats och botats vid hemkomsten till Sverige, efter ytterligare 500 mil så lämnar jag in bilen på Tumbo och hämtar ej den förrän de löst problemet (det har jag även meddelat dem).
Jag hade en Rapido 1000 där dörren till sovrummet rörde sig nä man svängde, smörj glidskenorna som är av plast, eller spänn fast dörren. Tog tid innan vi hittade felet.
Du kanske har någon annan dörr som man skjuter igen, tex toan.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
har dethleffs 2013 som har backspeglar som hänger typ buss. Den högra vid övre fästet vibrerar med ett ljud som liknar fågelpip/kvitter
kollar man ser man att den vibrerar. bruka röra den då slutar det men ljudet återkommer .
 
Toppen