• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm Ett mycket oregelbundet "pip" vid körning, Rapido m66 årsmodell 2023

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Jag har ända sen leverans, 5/6 2023, av vår helt nya husbil haft ett mycket oregelbundet kort, men högljutt, "pip" som ej går att härleda till något alls. Det är mycket störande och söker nu Er hjälp, om möjligt att någon annan haft liknande, och förhoppningsvis hittat "felet".

Mercedes har kollat upp systemet grundligt och ej lyckas se att det tillhör MBUX-systemet (inga meddelanden kommer heller upp på displayen).
De har även konstaterat att Inget finns installerat i min husbils MBUX-system som skall reagera med ett sånt här pip. Det finns inga "sidoradar", "parkeringssensorer" e d som skulle kunna reagera och ge ifrån sig detta pip.

Har också talat med flera Rapido-tekniker hos flera av Rapido's återförsäljare, ingen fattar vad det beror på.

Ibland hörs det varannan minut, ibland ej på flera timmar och det spelar ingen roll om jag kör i låg fart, hög fart, efter vägar stora som små eller i stadstrafik.
Man kan köra på stor huvudväg/motorväg och långt ifrån vita linjer eller annat dylikt, utan möte, utan något slags hinder eller andra bilar i närheten, och ändå kan det börja pipa ex vis varannan minut eller var 5:e eller var 20:e minut. T.o.m. med Farthållaren på som håller konstant fart.

Även om det oftast är med körning i konstant fart rakt fram, så har jag dock konstaterat att när "pipet" ljuder i stadstrafik så är det Aldrig vid en högersväng, däremot ibland vid vänstersväng i rondeller, korsningar, avfarter och ibland även vid inbromsning vid parkering på en yta utan något hinder i närheten.

Har ej heller, vad Rapido's återförsäljare säger, något slags sensorer för "skvalpande" gas, grå/svart/färsk-vatten e. d. installerat.

Snälla, Om ni vet någon som har/haft samma problem Och/eller något som kan hjälpa mig att lösa detta, blir vi Mycket glada.
(man kan bli tokig för mindre)

//Stefan
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Har en Adria där det tog ett tag innan vi fattade att det irriterande pipet kom när vattentanken nästan var tom.
Pipet kom ju aldrig när vi stod still utan började alltid när man körde då vattnet skvalpade omkring...
Har också trott på skvalpande vätskor, Men varför vet inga Tekniker i s f om detta problem / larm och varför sätta in ett ”skvalp-larm” i en husbil som alltid har vätskor under drift
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vi har en Hymer -22 med 32" TV i ryggstödet bakom passagerarsoffan. Den varnade när TV inte var nerhissad ordentligt. Det var någon kontaktfel så att man inte kunde starta bilen om den inte var i bottenläge. Det låter ju som om det vore glappkontakt någonstans i någon givare. Givare till till trådlöst larm där batterierna i givarna vid luckor och dörrar behöver bytas? Vi hade tidigare en Merca där kontakterna till framstolen fick felindikation. De stolarna var upphissade när man stod stilla och när man skulle åka var de nedhissade. Det var 2 kontakter, den ena till larm och den andra bröt tändningen. Det hade kommit en kabel i kläm och kontakterna var inte justerade lika så den som larmade glappade lite men den som gjorde att bilen startade var intryckt.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har en Adria på Ducato 22. Jag har haft pip och varningslampan för öppen dörr som tog ett år att fixa. Precis som du oregelbundet och ibland väldigt frekvent för sen vara tyst några dagar. Det var de fjädrande kontakterna i dörrkarmen för bodelsdörren som blev utbytta mot ett kontaktstycke som har längre kontakter för att öka anläggstrycket.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Hmmm lurigt fel det där, kan ju vara precis vad som helst så mycket el som det finns i dagens nya husbilar. Klart irriterande då man inte kan sätta fingret på va det faktiskt är. Kom att tänka på vår GPS som har en inställning för att du ska kunna slå om den till vänstertrafik, typ England att du ska köra på rätt sida in o ut från rondeller! Föredra högersväng (vänter i UK/England)Kan det finnas ett sånt larm, men då borde det ju höras mest fram där du har radion. Antar du har inbyggd GPS i husbilen.
Du hörde ju inget då du svängde höger men väl vänster.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Lite sent, men--- Vi har samma pip vid lite vatten i färskvattentanken. Endast vid körning (vilket ju är smart när man står still och skall sova). Pipet startar redan vid cirka halv tank då tanken är L-formad och känselspröten sitter i den vertikala delen av tanken. Sammanfaller med att panelen indikerar tom tank (med cirka 50L kvar).

Skit på givarna verkar långsökt på ny bil.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Jag känner igen ditt pip, jag har en Rapido 8065DF - 2022, alltså fiat chassi, den piper också med mycket ojämna mellanrum.
Jag har lyckats härleda mitt pip till att det är den inbyggda GPS.n i stereon som piper, jag har dock inte listat ut hur jag får det att sluta eller jag stänger av det.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag känner igen ditt pip, jag har en Rapido 8065DF, alltså fiat chassi, den piper också med mycket ojämna mellanrum.
Jag har lyckats härleda mitt pip till att det är den inbyggda GPS.n i stereon som piper, jag har dock inte listat ut hur jag får det att sluta eller jag stänger av det.
...men om du kör med GPS avstängd så piper det inte?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Om jag har allt avstängt så är det tyst, svar ja. Problemet är ju att allt är integrerat, radio, gps och backkamera. Nu har jag ju separat GPS, så den använder jag aldrig, men man vill ju ha musik och backkamera igång.
Ok. Men fördjupa dig lite i inställningarna till den integrerade GPS:n. Det finns säkert en möjlighet att stänga av den, inifrån GPS modulen. Det måste man göra på många modeller exempelvis när man ska uppdatera minneskort. Har du minneskort i den?
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Lite sent, men--- Vi har samma pip vid lite vatten i färskvattentanken. Endast vid körning (vilket ju är smart när man står still och skall sova). Pipet startar redan vid cirka halv tank då tanken är L-formad och känselspröten sitter i den vertikala delen av tanken. Sammanfaller med att panelen indikerar tom tank (med cirka 50L kvar).

Skit på givarna verkar långsökt på ny bil.
Det spelar ingen roll om färskvatten eller gråvatten är tom eller full. Sporadiskt, men bara ibland, kommer pipet oavsett fart, raksträcka, sväng mot vänster eller inbromsning. Ibland varannan minut, ibland varannan timme och ibland varannan dag.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Ok. Men fördjupa dig lite i inställningarna till den integrerade GPS:n. Det finns säkert en möjlighet att stänga av den, inifrån GPS modulen. Det måste man göra på många modeller exempelvis när man ska uppdatera minneskort. Har du minneskort i den?
Körde i två dagar utan MBUX (Mercedes radio/Nav/info-systemet) Det pep likt förbannat som vanligt.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
HAR DU NÅGON DÄCKTRYCKSVARNING ?
Detta pip fanns från första dagen. Vecka två minskade jag däcktrycket för mycket och då kom larm i bild och text endast upp i displayen. Inget ljud vid dessa larm! Sen jag pumpat upp igen försvann däckslarmtext/bild och har sen funkat bra i 1.000 mil.
Däremot hände ingen skillnad på det "vanliga" pipet.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Vi byggde ett hus - mycket strul duktigt många fel typ 100 på slutbesiktning - frun gravid med andra barnet med förväntad födsel nästa vecka. Vd var där - tittade på fruns mage. ”- men ni vill väl ändå ha huset ?” Du får återkomma med ett förslag att ni köper loss det. Tyst. Det blev ett bra och mycket billigt hus.

Jag hade reklamerat husbilen med upplysning om att fixar ni det inte senast xxx.xx.xx då häver jag köpet. Nån gång måste dom fatta att det är allvar.
 
Toppen