• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm Ett mycket oregelbundet "pip" vid körning, Rapido m66 årsmodell 2023

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Jag har ända sen leverans, 5/6 2023, av vår helt nya husbil haft ett mycket oregelbundet kort, men högljutt, "pip" som ej går att härleda till något alls. Det är mycket störande och söker nu Er hjälp, om möjligt att någon annan haft liknande, och förhoppningsvis hittat "felet".

Mercedes har kollat upp systemet grundligt och ej lyckas se att det tillhör MBUX-systemet (inga meddelanden kommer heller upp på displayen).
De har även konstaterat att Inget finns installerat i min husbils MBUX-system som skall reagera med ett sånt här pip. Det finns inga "sidoradar", "parkeringssensorer" e d som skulle kunna reagera och ge ifrån sig detta pip.

Har också talat med flera Rapido-tekniker hos flera av Rapido's återförsäljare, ingen fattar vad det beror på.

Ibland hörs det varannan minut, ibland ej på flera timmar och det spelar ingen roll om jag kör i låg fart, hög fart, efter vägar stora som små eller i stadstrafik.
Man kan köra på stor huvudväg/motorväg och långt ifrån vita linjer eller annat dylikt, utan möte, utan något slags hinder eller andra bilar i närheten, och ändå kan det börja pipa ex vis varannan minut eller var 5:e eller var 20:e minut. T.o.m. med Farthållaren på som håller konstant fart.

Även om det oftast är med körning i konstant fart rakt fram, så har jag dock konstaterat att när "pipet" ljuder i stadstrafik så är det Aldrig vid en högersväng, däremot ibland vid vänstersväng i rondeller, korsningar, avfarter och ibland även vid inbromsning vid parkering på en yta utan något hinder i närheten.

Har ej heller, vad Rapido's återförsäljare säger, något slags sensorer för "skvalpande" gas, grå/svart/färsk-vatten e. d. installerat.

Snälla, Om ni vet någon som har/haft samma problem Och/eller något som kan hjälpa mig att lösa detta, blir vi Mycket glada.
(man kan bli tokig för mindre)

//Stefan
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Förstår din frustration. En ny, riktigt fin husbil, men glädjen störs av det elektroniska pipet. Både jag, men framförallt min hustru, hade blivit galen. Det finns så förbannat mycket pip ändå. Men det måste gå att reklamera. Du har trots allt köpt en ny husbil. Kräv av återförsäljaren att de fixar det här. Fixar de inte det kanske du ska göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Det här är inte OK! Obs att ARN ska ha din anmälan senast ett år efter att du först reklamerat eller klagat hos företaget/återförsäljaren.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Förstår din frustration. En ny, riktigt fin husbil, men glädjen störs av det elektroniska pipet. Både jag, men framförallt min hustru, hade blivit galen. Det finns så förbannat mycket pip ändå. Men det måste gå att reklamera. Du har trots allt köpt en ny husbil. Kräv av återförsäljaren att de fixar det här. Fixar de inte det kanske du ska göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Det här är inte OK! Obs att ARN ska ha din anmälan senast ett år efter att du först reklamerat eller klagat hos företaget/återförsäljaren.
Jag har Reklamerat detta till Återförsäljaren som har lyssnat på min videoinspelning under körning med återkommande pip, men ej heller de förstår vad det beror på.
Jag utgår ifrån att de redan kontaktat Rapido för en konsultation och om de kan ge en förklaring samt hur problemet löst sig.
Men, med erfarenhet av tidigare reklamerade småfel, vet jag ej hur lång tid det kan ta. Därför söker jag ev. hjälp här i forumet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.248
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du kunde lägga ut några mobiltelefoner i husbilen där du tror att ljudet kommer ifrån.
Dessa telefoner skulle då vara satta på ljudinspelning.
Kör till du hör ljudet, stanna och lyssna av vilken av telefonerna som spelat in ljudet starkast.

Sätt ut telefonerna igen nära den som spelade in ljudet starkast.
Gör om test upprepade gånger och till slut har du ringat in var ljudet kommer ifrån.

Ovanstående i brist på riktig ljudmätutrustning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har Reklamerat detta till Återförsäljaren som har lyssnat på min videoinspelning under körning med återkommande pip, men ej heller de förstår vad det beror på.
Jag utgår ifrån att de redan kontaktat Rapido för en konsultation och om de kan ge en förklaring samt hur problemet löst sig.
Men, med erfarenhet av tidigare reklamerade småfel, vet jag ej hur lång tid det kan ta. Därför söker jag ev. hjälp här i forumet.
Har du någon koll på från vilken riktning ljudet kommer? Om inte kan du ju ta med någon som flyttar runt i bilen under körning för att få en uppfattning om det?
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Ett annat skumt pipande har vi i vår bil som kommer och går. Tur att jag hör lite dåligt så det stör mig inte så värst. TROR det kommer någonstans från instrumentpanelen.
men tipset om bilradion lät lite intressant. Vi använder inte själva oss av radion så den ska vi ta bort. får se om pipandet försvinner då.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Har en Adria där det tog ett tag innan vi fattade att det irriterande pipet kom när vattentanken nästan var tom.
Pipet kom ju aldrig när vi stod still utan började alltid när man körde då vattnet skvalpade omkring...
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Du kunde lägga ut några mobiltelefoner i husbilen där du tror att ljudet kommer ifrån.
Dessa telefoner skulle då vara satta på ljudinspelning.
Kör till du hör ljudet, stanna och lyssna av vilken av telefonerna som spelat in ljudet starkast.

Sätt ut telefonerna igen nära den som spelade in ljudet starkast.
Gör om test upprepade gånger och till slut har du ringat in var ljudet kommer ifrån.

Ovanstående i brist på riktig ljudmätutrustning.
Tack för tipset!
Skall även rikta kameran mot Rapido-displayen ovanför bodelsdörr, Om det dyker upp något där kan det också hjälpa.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Har en Adria där det tog ett tag innan vi fattade att det irriterande pipet kom när vattentanken nästan var tom.
Pipet kom ju aldrig när vi stod still utan började alltid när man körde då vattnet skvalpade omkring...
Har testat tom/full tank utan skillnad, även vid konstant fart på ”flygplansraka” så piper det.
 
Toppen