Hmm, det står 6 stycken bilar inklusive vår husbil på tomten f.n. (jo, jag vet, vansinne). Samtliga har turbo, samtliga är optimerade och jag har aldrig märkt någon skillnad på bränsleförbrukning som är värd att nämna. Men, körglädjen förbättras och framför allt kör jag mina dieselbilar på ett bekvämare sätt eftersom jag använder vridmomentet på låga varv.
Min gamla Audi A4 hade jag först en KCR-box på, den fungerade utmärkt och gav skenbart en sänkt förbrukning (ca 10% p.g.a. manipulerade signaler före färddatorn) på färddatorn men inte vid pumpen. Den fick senare både ett nytt chip och nya "race"-spridare som jag körde tillsammans med boxen utan några andra problem än kopplingen som absolut inte var dimensionerad för det vridmomentet. Är Fiat bara i närheten av Audi när det gäller motorkvalitet så har jag inga som helst betänkligheter när det gäller optimering.
Kort sagt, jag betalar för körglädjen och bekvämligheten. Nu körde jag in optimeringen i husbilen igår men har bara provstartat så jag vet inte vad det kan ge på en tung bil att ha mer vrid på låga varv. Trots all handlar det mycket om rpm när det gäller dieselmotorer, många marinmotortillverkare anger t.ex. bränsleförbrukning per varv/timme (högre varv, mer bränsle). Det är inte riktigt rättvist att jämföra med båtar eftersom dom går med en konstant belastning men mer varv drar mer bränsle. Märker jag någon skillnad på förbrukning när jag har testat ska jag försöka komma ihåg att posta om det.
Jag säger som Weckman, detta är min erfarenhet och säger inte emot någon som har andra erfarenheter.