• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Erfarenheter BSR Fiat 177 hk Euro 6

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Är det någon som trimchippat en Fiat Ducato 2017 177 hk Euro 6 med BSR-trimsats?
De har nyligen släppt trim till den motorn.
Funderar på att trimma min bil eftersom det är betydligt sämre vrid i den än min förra 3,0 l motorn.
Tacksam för era erfarenheter!
/Ola
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Går inget bra just nu. Fastnar hela tiden där ppc står och säger att nyckel ska vara i läge 2.
Finns bara ett läge innan startmotor går igång på min bil. Fläkt o allt startar - men ändå "vrid nyckeln till läge 2", frustrerande...
Får väl kontakta support imorgon så de får göra likadant som annan ovanför - o nytt försök imorgon då igen...
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Så nu har man varit ute och åkt en sväng på lite över 70 mil med ca 25 mil i 105 km/ (110 enligt mätaren) och resten lite blandat men men upp till 90. Resultatet är en väldigt stark och dragvillig motor. Man känner inte av att det sackar i backarna utan den drar på bra. Genomsnittsförbrukning enligt mätaren va 1,07 l/mil. Vid jämna fart på ca 80 går det att köra på ca 1 l/milen men sedan ökar förbrukningen snabbt. Jag vill nog påstå att vid motorvägsfart (105) är det ingen skillnad mot tidigare men som sagt bra ork i motorn. Vid 80 km/ så går den nog 0,05 l/milen snålare. Känns ändå som bra investerade pengar även om jag åkt till Portugal förra året (775 mil) med otrimmad motor och det gick det också :) PS gick från 130 till 181 HK.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Så, nu har även jag fått tillfälle att testa ordentligt.
Kan bara instämma att de 201 hästarna under huven gör ett bra jobb.
Upplever att bilen går jämnare och bättre, särskilt vid vissa varvtal.
Naturligtvis bättre kraft i motlut.
Positivt var att jag nog för första gången lyckades mäta upp en förbrukning just under litern. Detta trots 4 personer och fyra cyklar. Full last m.a.o.
Vill nog påstå att förbrukningen minskat med minst 5% kanske till och med 10%. Har dock inte kört mer än 104 km/h som mest under mätningen på 54 mil. Mest 80-väg.
Jag räknar med att ha tjänat in kostnaden för boxen på 2-3 år. Och då får jag en trevligare och mer följsam bil.
Kanske jag t.o.m sätter märket på där bak... Så visst är jag nöjd.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Samma förbrukning som tidigare,vid normal körning märks inte mycket skillnad, drar något bättre i motlut,vid högre varvtal omkörning tex. märks tydlig skillnad, inte missnöjd men räkna inte med någon stor skillnad.
 
W

Weckman

Guest
Samma förbrukning som tidigare,vid normal körning märks inte mycket skillnad, drar något bättre i motlut,vid högre varvtal omkörning tex. märks tydlig skillnad, inte missnöjd men räkna inte med någon stor skillnad.
Märker du ingen skillnad även om du trycker ner knappen för tung last vid växelspaken?..
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Det är ju egentligen ganska bra att ha samma förbrukning men lite mer kraft. Jag tycker också min växlar snabbare (inte tidigare, utan kvickare växling). Inbillar jag mig eller har någon annan noterat det?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag fick ny programvara i växellådan vid service,tycker att den växlar senare nu, vilket är bättre tidigare vill den ligga på höga växlar om man inte trycker in tunglast.
Annars är jag inte så pigg på att välja tunglast,eftersom den inte växlar upp även om belastningen är liten.
 
W

Weckman

Guest
Samma här, Inga problem med att besöka web sidan. Har handlat ett antal gånger och ingen fara. Du behöver inte ens uppge konto eller kort nummer då du får faktura.
 
Toppen