• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Erfarenheter BSR Fiat 177 hk Euro 6

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Är det någon som trimchippat en Fiat Ducato 2017 177 hk Euro 6 med BSR-trimsats?
De har nyligen släppt trim till den motorn.
Funderar på att trimma min bil eftersom det är betydligt sämre vrid i den än min förra 3,0 l motorn.
Tacksam för era erfarenheter!
/Ola
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg regner med at når du sender inn din kopi så sjekker de en signatur mot de orginaler de har i bliblioteket, finner de match så kan oppdatert versjon sendes ut med en gang - helt automatisk. Finnes ikke match må de bygge ny oppdatert utgave just for din bil. Selv en mindre justering utført underveis fra fabrikken til din bil vil spore over på generering av ny oppdatering. Noen ganger er slike små endringer utenfor de områder som endres i forbindelse med tuning, da kan de koppiere endingene fra tilsvarende oppsett for samme motor. Er endringene innefor tuning området så trenger de erfaring og vurdering av hva eksisterende endringer kan komme fra.
 
W

Weckman

Guest
Kanske var jag lite stressad att hinna göra detta. Skulle ju iväg samma kväll. Men det kom upp en sådan text vill jag minnas.
Många fler än mig har nog trimmat, med samma motor. Fiat /Kabe 2,3l 177hk orginal.

Ska inte vara några problem med att programvaran finns till din bil och finns i lager och testats på liknande bilar.. När du är lugn och inte stressad så prova igen, brukar hjälpa.. Men konstigt du fått sånt svar med 1-5 dagar

Trim till Kabe 2.3 177Hp MultiJet Euro6, Steg 1
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Har samma sak, har idag läst ut bilens programvara och synkat till BSR. Det är när programvarans signatur skiljer sig från den BSR utgått från. Då måste de antagligen checka av och uppdatera även den versionen.
Däremot fick jag felmeddelande efter synkningen till BSR men hoppas det gick bra. Har någon annan fått det? Ska kolla med dom imorgon.
 
W

Weckman

Guest
Fumiko & Lasse..

Har ni haft bilen på service nyligen?. Kan ju vara så att Fiat gjort någon typ av uppdatering i original mjukvaran och verkstaden laddat in den nyaste filen, BSRs tekniker kanske fått info om att det finns en ny uppdatering från Fiat och att dom gör en ny version?? Verkar bara något sådant då MonKen fått sin programvara att funka utan problem, men det är bara jag som spånar.. Var inne och checkade av min bil och programvara med BSR, men det fanns ingen ny mjukvara att ladda ner..
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Fumiko & Lasse..

Har ni haft bilen på service nyligen?. Kan ju vara så att Fiat gjort någon typ av uppdatering i original mjukvaran och verkstaden laddat in den nyaste filen, BSRs tekniker kanske fått info om att det finns en ny uppdatering från Fiat och att dom gör en ny version?? Verkar bara något sådant då MonKen fått sin programvara att funka utan problem, men det är bara jag som spånar.. Var inne och checkade av min bil och programvara med BSR, men det fanns ingen ny mjukvara att ladda ner..
Vi hade vår bil inne nyligen då den varnat för lågt oljetryck, den gjorde även så i september. I september sa de att det var en uppdatering och det gjordes en uppdatering. I april kom felet åter och denna gång byttes en givare/sensor i oljetråget, som enligt Fiat Professionells sa var ett känt fel på dom. Kan hända att de då också uppdaterade mjukvaran.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Kört 50 mil med BSR optimeringen 2,3 177 5tons bil 2017.
Körde Hyssna- Älmhult tom bil när jag hämtade den för några veckor sen. Tog 1,35l/mil enligt färddatorn (nollade när jag körde därifrån). Nu i helgen körde vi Älmhult-Partille-Älmhult 50 mil 4 fullvuxna personer med packning och 100l vatten, 1 elcykel. 1,23 enligt färddator och 1,18 vid pump. Helt annan bil att köra med :). När jag hämtade husbilen vågade jag knappt ge mig på omkörning av lastbilar, men nu accar bilen likvärdigt med vår gamla 3.0 177a. Kom på mig flera gånger att jag var uppe över 130km/timmen vid omkörningarna på E6an.
Förbrukningen är så klart en bonus, men körbarheten är det som är anledningen till att jag gjorde optimeringen och jag ångrar inte beslutet. På lägre växlar bör man nog inte ge fullgas då det lär bli onödiga belastningar på drivlinan.
 
W

Weckman

Guest
Kört 50 mil med BSR optimeringen 2,3 177 5tons bil 2017.
Körde Hyssna- Älmhult tom bil när jag hämtade den för några veckor sen. Tog 1,35l/mil enligt färddatorn (nollade när jag körde därifrån). Nu i helgen körde vi Älmhult-Partille-Älmhult 50 mil 4 fullvuxna personer med packning och 100l vatten, 1 elcykel. 1,23 enligt färddator och 1,18 vid pump. Helt annan bil att köra med :). När jag hämtade husbilen vågade jag knappt ge mig på omkörning av lastbilar, men nu accar bilen likvärdigt med vår gamla 3.0 177a. Kom på mig flera gånger att jag var uppe över 130km/timmen vid omkörningarna på E6an.
Förbrukningen är så klart en bonus, men körbarheten är det som är anledningen till att jag gjorde optimeringen och jag ångrar inte beslutet. På lägre växlar bör man nog inte ge fullgas då det lär bli onödiga belastningar på drivlinan.

Trevligt.. Men gasa på du, mjukvaran i BSRs trim är anpassad och gjord för din bil.. Den justerar en hel del program i din bil och däribland moment omvandlaren till växellådan.. Men du kanske inte behöver rivstarta eller göra en Burn Out då det brukar göra andra skador..
Kul att du fått en helt ny bil att framföra efter optimeringen..
 
F

F.d. 940

Guest
Trevligt.. Men gasa på du, mjukvaran i BSRs trim är anpassad och gjord för din bil.. Den justerar en hel del program i din bil och däribland moment omvandlaren till växellådan.. Men du kanske inte behöver rivstarta eller göra en Burn Out då det brukar göra andra skador..
Kul att du fått en helt ny bil att framföra efter optimeringen..
Vad jag vet så finns väl ingen momentomvandlare i Fiats robotlådor det är ju en vanlig låda i den.
Rätta mig om jag har fel.
 
W

Weckman

Guest
Vad jag vet så finns väl ingen momentomvandlare i Fiats robotlådor det är ju en vanlig låda i den.
Rätta mig om jag har fel.


Men ska vara ärlig och säga att jag aldrig rivit en Fiat låda och hoppas slippa det också..
Antar att det ska vara en momentomvandlare då det är en hybridlåda, men gasa på ändå Smålänningen..Den håller
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Exakt, jag har fått känna på kompisens lamell-stank fler än en gång, från hans robotlåda.
Hans backväxel är ett skämt på sin +5ton bil, åt helvete för hög utväxling där.
 
F

F.d. 940

Guest
Fiat har en automatväxlad mekanisk låda med koppling, ingen momentomvandlare.
Men ska vara ärlig och säga att jag aldrig rivit en Fiat låda och hoppas slippa det också..
Antar att det ska vara en momentomvandlare då det är en hybridlåda, men gasa på ändå Smålänningen..Den håller
Man kanske skall ta reda på hur det förhåller sig innan man lovar något.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Lånar tråden för att ge lite information om BSR med Fiat 130 hk euro 5 från 2014.
Har manuell låda och vägd vikt på 4000 kg.
Körde igår 40 mil, motorväg 20 mil i 90km/tim och landsväg 20 mil i 70-90km/tim, med en förbrukning på 0,9 l/mil. Förbrukningen mätt på instrumentet.
En helt annan bil att köra efter BSR-optimeringen. Behöver sällan växla ner från 6:an och har inga problem med omkörningar.

Kjell
 
W

Weckman

Guest
Man kanske skall ta reda på hur det förhåller sig innan man lovar något.

Lovar inget, BSR anpassar mjukvaran till lådan.. Antar att dom vet vad dom håller på med..
Men helt rätt med att det inte finns momentomvandlare i en robotlåda

Om du vill ha högre effekt och vridmoment i din dieselbil utan att störa bilens inbyggda säkerhets- och hållbarhetsfunktioner för t ex motor, växellåda och antisladdsystem, så är det bästa alternativet att optimera mjukvaran i motorns befintliga styrsystem. Det är precis det vi gör med PPC. Med PPC har vi fullständig kontroll på alla parametrar vid alla tillfällen, och vi stör inte ut bilens säkerhetsfunktioner genom att lura systemet. Förutom en påtaglig ökning av effekt och vridmoment får du med PPC följande fördelar:
  • trimmet installeras på några minuter utan att motorhuven behöver öppnas
  • PPC behöver inte vara ansluten till bilen efter trimningen
  • inga lösa boxar och sladdar i motorrummet
  • mjukt och jämnt momentingrepp
  • vridmomentet anpassas/begränsas för varje växel
    (för att undvika skador på transmissionen)

  • laddtrycket och luftflödet optimeras
  • återgång till original tar endast några minuter
  • färddatorn visar rätt förbrukning
  • antisladdsystemets (ESP) funktion bibehålls fullt ut
  • momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls
  • regenerering (tömning) av partikelfilter sker optimalt
  • korrekt beräkning av avgastemperatur
  • korrekt beräkning av serviceintervall
  • diagnosfunktionerna bibehålls
  • inga ökade NOx eller partikelutsläpp jämfört med original vid körning i lagreglerade emissionstester
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Faktisk kontrolleres motor og veksling fra samme styrdator, så det å endre pådraget under veksling er enkelt å få til når en justerer denne dators programvare. At den og har tilgang til bromsene benyttes av hillhold funksjonen. Igjen noe som en ekstern boks ikke kan håndtere.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Stämde av med Bsr. Min version fanns tydligen inte i deras register, så därför skulle jag få vänta sa de.
Ett par timmar senare fick jag svar att jag nog fått en trim i synkningen trots allt. Så jag ombads att köra vidare enligt instruktionerna o programmera in i bilen.
Ska testa i eftermiddag /kväll och återkopplar om resultat.
 
Toppen