• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av Niesmann

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Hur upplever du vinterkomforten i garage och dubbelgolv? Hur många minusgrader räcker elpatronen (3KW) till Alden?
Bilen är byggd utan utvändiga luckor in i dubbelgolvet vilket gör bilen väldigt tät och isolerad. De enda luckorna som finns är garageluckorna och sedan såklart för gasolen, men denna går inte in i bilen (Ingen förardörr). Jag har inte haft problem med -15 till -20 och enbart elpatron, möjligt att det gått lite gasol då denna ligger med som backup men jag har inte noterat att det gått åt någon nämnvärd mängd. Jag upplever att det blir extremt varmt på 3 kw, upplever samma värme på element som med gasolen. Vidare har de satt alden fram där den behövs som mest, då går det varmaste flödet ut direkt i sitt- och bildelen. Vi vill ha svalare i sovdelen vilket kan justeras. Upplever dock stor skillnad mellan 2 och 3 kw. Med 2 brukar jag behöva toppa lite med gasol om det är riktigt kallt. Men det drar inte så mycket gasol då. Dubbelgolvet upplever jag som något svalare än Dethleffsen jag hade. Tror Dethleffsen hade mycket element i dubbelgolvet som sedan skulle föra värmen uppåt. Denna har element i dubbelgolvet men mer för att hålla tankar mm på plusgrader och sedan sitter elementen mer direkt där du vistas. Har cirka 7 grader i dubbelgolvet när det är kallt ute. Värmerör går runt tankarna som ligger i dubbelgolvet och runt pumpen. En annan sak som jag sökte när jag köpte denna var att golvet är i typ glasfiber överallt, inte träskivor. Detta gäller även garaget som då inte blir lika känsligt. Jag har inte upplevt kondens i garaget vilket jag hade problem med i Dethleffsen. Jag la in en platonmatta i Dethleffsen vilket löste problemet där. Men det är inget dubbelgolv i garaget vilket leder till att om man har saker på golvet som sluter tätt finns säkert risk för kondens under. Jag har monterat skenor som jag monterat cykelställ mm på. Det finns en skidlåda på skenor som kan monteras likt cykelställen. Så för min använding fungerar det ypperligt och det finns ventilationshål och sedan går dubbelgolvet fram till garaget med ventilering och värme.

Som jag tror någon skrev innan är det alltid prioriteringar. Det viktiga är att landa i vilken som passar just dig. Jag har lagt mycket tid på att hitta det som passar oss. Det som jag kan tänka mig kan upplevas som en baksida är att man inte kan lasta in i dubbelgolvet utifrån som man kan göra på många andra bilar. Jag har dock inte haft problem att få in allt i garaget och i de utvändiga lådor som jag beställde som utrustning. Vidare bör man ha cirkulationen på Alden på hela tiden när det är extremt kallt för att få ut allt i alla delar. Man brukar få varmvatten för att tvätta sig och diska men bör sätta på prio när man ska duscha.

En sak jag kanske hade övervägt är att det går att få ett tillval med någon typ av värmeboost i bildelen. Jag har det inte och vet inte exakt hur denna fungerar. I min sitter det element under stolarna och som jag skrev under sidorutor och fram under vindrutan. Jag har även lagt en tunn isolering, typ liggunderlag på den lilla del där ”bilens” golv kommer fram så det fungerar bra för oss. Men om det är extremt kallt kan jag tänka mig att det är ofrånkomligt att bilen läcker igenom kyla. Vet inte vilka temperaturer som kan bli aktuellt för er.

Lycka till med dina efterforskningar och återkom gärna om du har fler frågor.

Vänligen Michael

//kan komplettera mitt svar ovan om kondens på framruta. Det är ett problem som jag tror alla får brottas med i någon grad. I min Arto är det ett element i mellanrummet mellan jalusin som för övrigt isolerar bra. Men det blir kondens ibland. Enda sättet att eliminera det helt är att täcka utsidan. Jag har dock satt in två datafläktar som cirkulerar värmen och det fungerar då ganska bra sen höst och tidig vår. Vårt problem är nattetid när vi sover alla fyra. Om vi bara är två brukar det inte bli ett problem. Kärcher fönstertvätt, den nya modellen fungerar perfekt att ta bort den kondens som kan uppstå på natten. Då slipper man trasor mm :) //
 
Senast ändrad:

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Stort tack för utförligt svar. Precis vad jag letade efter.

Ser att det finns ett utökat paket där alden kopplas in till bilens fläktsystem (utöver booster och värmeväxlare). På så vis borde det även blåsa varmluft upp på rutorna i hyttdelen. Sen som sagt, kondens på rutor är ofrånkomligt.

Ang. lastning i dubbelgolvet så har jag reflekterat över samma sak. Idag har vi fyra stolar, fyra brassestolar, grill, två vattenkannor plus en låda verktyg i dubbelgolvet fram. Allt det måste i såfall få plats i garaget. Kan bli en utmaning.

En annan sak jag funderat på. Jag har aldrig sett en Niesmann med cykelställ på bakstammen. Jag är rädd att jag inte får in fyra mtb:er i garaget, så skulle behöva undersöka om det går att montera ett. Det finns ju alltid dom man fäster i ramen. Men tycker dom hänger lite för lågt.
 

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Stort tack för utförligt svar. Precis vad jag letade efter.

Ser att det finns ett utökat paket där alden kopplas in till bilens fläktsystem (utöver booster och värmeväxlare). På så vis borde det även blåsa varmluft upp på rutorna i hyttdelen. Sen som sagt, kondens på rutor är ofrånkomligt.

Ang. lastning i dubbelgolvet så har jag reflekterat över samma sak. Idag har vi fyra stolar, fyra brassestolar, grill, två vattenkannor plus en låda verktyg i dubbelgolvet fram. Allt det måste i såfall få plats i garaget. Kan bli en utmaning.

En annan sak jag funderat på. Jag har aldrig sett en Niesmann med cykelställ på bakstammen. Jag är rädd att jag inte får in fyra mtb:er i garaget, så skulle behöva undersöka om det går att montera ett. Det finns ju alltid dom man fäster i ramen. Men tycker dom hänger lite för lågt.
En högst personlig reflektion är att det inte blir snyggt och man ”förstör” bakpartiet som jag personligen tycker är mycket väldesignat. Men det går, jag har sett de som monterat cykelställ bak på Arton men är inte säker på hur bra det är för bilen. Jag åker en hel del MTB och ibland blir det många cyklar. Vi får in fyra cyklar i garaget, har dem på två Fiammas slide out. Stolar och bord står mot bakväggen. Sedan får jag in en grill eller elverket, inte båda. Vidare har jag byggt ett system i aluminium med eu-backar ovanpå hyllan bredvid invertern där jag har extra toakasetter, verktyg, utematta, fiskeprylar mm. Det är på håret med fyra cyklar i garaget men det går. Tar lite tid att hitta hur man ska sätta alla cyklar. Jag lät Forsbergs sätta två skenor i golvet i garaget, som jag köpte själv, så jag kan montera och justera cykelställen på ett flexibelt sätt. Nu har jag tex monterat ur dem för vintern så jag får in skidor mm. Kändes skönt att de borrade igenom golvet så det inte blir några diskussioner om fuktgarantier mm. För två år sedan satte jag dit en dragkrok så om vi har fler cyklar, eller vill få det lite ledigare i garaget, sätter jag på ett cykelställ från Thule. Ibland vill man ju ha med gravelbiken också :)
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
En högst personlig reflektion är att det inte blir snyggt och man ”förstör” bakpartiet som jag personligen tycker är mycket väldesignat. Men det går, jag har sett de som monterat cykelställ bak på Arton men är inte säker på hur bra det är för bilen. Jag åker en hel del MTB och ibland blir det många cyklar. Vi får in fyra cyklar i garaget, har dem på två Fiammas slide out. Stolar och bord står mot bakväggen. Sedan får jag in en grill eller elverket, inte båda. Vidare har jag byggt ett system i aluminium med eu-backar ovanpå hyllan bredvid invertern där jag har extra toakasetter, verktyg, utematta, fiskeprylar mm. Det är på håret med fyra cyklar i garaget men det går. Tar lite tid att hitta hur man ska sätta alla cyklar. Jag lät Forsbergs sätta två skenor i golvet i garaget, som jag köpte själv, så jag kan montera och justera cykelställen på ett flexibelt sätt. Nu har jag tex monterat ur dem för vintern så jag får in skidor mm. Kändes skönt att de borrade igenom golvet så det inte blir några diskussioner om fuktgarantier mm. För två år sedan satte jag dit en dragkrok så om vi har fler cyklar, eller vill få det lite ledigare i garaget, sätter jag på ett cykelställ från Thule. Ibland vill man ju ha med gravelbiken också :)
Håller helt med om att man helst inte förstör den snygga baken. Får helt enkelt mäta lite. Men låter lovande.

Återigen, stort tack för svaren.
 

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024

Bilagor

  • E3B4D57D-2192-42F0-B9E0-F29D596453B6.jpeg
    E3B4D57D-2192-42F0-B9E0-F29D596453B6.jpeg
    2 MB · Visningar: 57
  • A065019A-8706-4A30-9EF2-0E0826F220C5.jpeg
    A065019A-8706-4A30-9EF2-0E0826F220C5.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 51
  • 0012036D-F275-4C08-AACF-0121A2E07DA4.jpeg
    0012036D-F275-4C08-AACF-0121A2E07DA4.jpeg
    3,8 MB · Visningar: 53
  • 90AAA1E7-0715-401C-9393-1AEDCC7A7C28.jpeg
    90AAA1E7-0715-401C-9393-1AEDCC7A7C28.jpeg
    3 MB · Visningar: 57

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Vi hade tidigare en Niesmann -15 som hade bodelsvärme vid framrutan vilket fungerade bra. Nu på nya bilen -22 så sitter ett tillbehör som gör att man kan styra bodelvärmen genom bildelens värmesysten o ventillation. Vet inte när detta kom som tillbehör men jag har sett bilar från -18 som har det.8355CA3D-6D75-4F99-BEBE-09CEE1FFE3A6.png
 

Tiaztok

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Enköping
Hej! Jag har ingen erfarenhet Niesmann, men vi har precis bytt in vår gamla Knaus alkovbil mot en 10år gammal Arto 88 LE. Det som gjorde att det blev en Arto var att av objekten vi tittade på hade den överlägset bäst kvalitetskänsla. Alla luckor gick lätt, inget skav på inredningen och handfat utanför toaletten bland annat. Enda tipset jag har är att köpa ett Masa-täcke vilket fabrikat du än väljer. Har personligen sett ägare till olika ”premiumbilar” skrapa is i timmar efter en vecka i Sälen med kraftigt snöfall.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
En fundering. Om man skulle välja fast toatank. Vart fasen tömmer man den när man kommer hem? Brukar kommuner ha ställen man tömmer svartvatten?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En fundering. Om man skulle välja fast toatank. Vart fasen tömmer man den när man kommer hem? Brukar kommuner ha ställen man tömmer svartvatten?

Jag har fast svartvattentank, beroende på konstruktionen, pump, kvarn m.m. så skiljer det sig åt.
Jag har bara en bottenventil där jag kan ansluta tillhörande grovslang, inte ett måste att alltid ansluta slangen
Jag ser till att tömma tanken innan jag kommit hem, man hittar markbrunnar t.ex här på forumet under Husbilsplatser, men även 9 av 10 campingar har markbrunn, så 9 gånger av 10 kan vi tömma samtidigt som vi tömmer gråvattnet i marbrunn, tömningsvagn till markbrunn, avloppsbrunn i gatan m.m. Däremot kan vi inte tömma tanken i typ vägverkets hoar, då skulle det krävas en pump/kvarn, med tillhörande lång slang.
Vi passar på att tömma när möjligheten dyker upp, annars klarar vi nästan 1 vecka innan vår tank är full, vi använder endast vår egen toa.
Det är betydligt glesare med markbrunnar i sverige jämfört med övriga europa där det är ett ordentligt utbyggt system.

En del husbilar har både fast tank och kassett då blir man nog ändå mer flexibel, annars kan dubbla kassetter vara ett alternativ.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En del husbilar har både fast tank och kassett då blir man nog ändå mer flexibel, annars kan dubbla kassetter vara ett alternativ.
Kassetten ifråga kan även vara en i reserv, förvarad på lämpligt ställe. (inte ansluten till toan)
Om man måste tömma utan möjlighet till brunn, tappa i en lämplig mängd från tanken i kassetten och töm denna på tex vägverkets latrintömning på rastplatser.
Upprepa till lämplig marginal erhållits.:yes:

Jag har en pump med en 10m slang för dessa tillfällen.
Har använt den 3 gånger på 5 år.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kassetten ifråga kan även vara en i reserv, förvarad på lämpligt ställe. (inte ansluten till toan)
Om man måste tömma utan möjlighet till brunn, tappa i en lämplig mängd från tanken i kassetten och töm denna på tex vägverkets latrintömning på rastplatser.
Upprepa till lämplig marginal erhållits.:yes:

Jag har en pump med en 10m slang för dessa tillfällen.
Har använt den 3 gånger på 5 år.

Jo jag har alltid en kassett med som "nödlösning" har dock aldrig behövt använda den, ännu :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.725
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har fast svartvattentank, beroende på konstruktionen, pump, kvarn m.m. så skiljer det sig åt.
Jag har bara en bottenventil där jag kan ansluta tillhörande grovslang, inte ett måste att alltid ansluta slangen
Jag ser till att tömma tanken innan jag kommit hem, man hittar markbrunnar t.ex här på forumet under Husbilsplatser, men även 9 av 10 campingar har markbrunn, så 9 gånger av 10 kan vi tömma samtidigt som vi tömmer gråvattnet i marbrunn, tömningsvagn till markbrunn, avloppsbrunn i gatan m.m. Däremot kan vi inte tömma tanken i typ vägverkets hoar, då skulle det krävas en pump/kvarn, med tillhörande lång slang.
Vi passar på att tömma när möjligheten dyker upp, annars klarar vi nästan 1 vecka innan vår tank är full, vi använder endast vår egen toa.
Det är betydligt glesare med markbrunnar i sverige jämfört med övriga europa där det är ett ordentligt utbyggt system.

En del husbilar har både fast tank och kassett då blir man nog ändå mer flexibel, annars kan dubbla kassetter vara ett alternativ.

Vår bil har fast tank med kassett, men vi har aldrig behövt använda kassetten.
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
En fundering. Om man skulle välja fast toatank. Vart fasen tömmer man den när man kommer hem? Brukar kommuner ha ställen man tömmer svartvatten?
Største utfordringen med fasttank er om vinteren og spesielt på N+B for de har for liten tank 120 eller 160l. Den minste varer ikke så lenge og ved å bruke minimum 0.5l til spyling for hvert toalettbesøk går det fort og sjelden holder det med en spyling, når man har store forretninger.

Har med ekstrakassetten vi brukte når vi hadde kassett toalett og den er brukt noen ganger. Så vi savner virkelig kassett toalettet, men fikk jeg velge ville kassett med ekstra tank på ca. 80l som kassetten pumpes over i når full, være den optimale løsningen for oss.

Gjøre vannsystemet på toalettet frostsikkert mellom turene på vinteren er også et stort minus.

Snakker av erfaring
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Bor du i eget hus så kanske det går att fixa avlopp ute kanske via avloppsrensnings rör
Jag har så fast tank som räcker 7 dagar
WC Den används alltid i bilen tömmer hemma
Har riktigt porslins toa i bilen med kvarn
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Ställde en fråga här om fast toatank för ett tag sedan eftersom vi skulle byta husbil. Vi hade tidigare en Niesmann Arto o den nya skulle också bli en Arto. Dessa bilar har en färskvattentank på 200 liter. Eftersom vi vill vara off grid i bästa fall upp mot två veckor så blev det till att räkna på detta med vatten för spolning/dusch/disk. Visade sig då att för vår del med erfarenhet av tidigare två kassetter så gick utrustning med fast tank bort direkt. Tror säker det är bra men i vårat fall skulle det inte fungera utan att besöka tömning o färskvattenfyllning alldeles för tidigt. Min tanke är nog att som vi använder bilen så skulle det bli tvunget att köpa en större bil med kanske runt 350 liter eller mer vattentank. 120 liter svartvatten såg nog ut att räcka men inte 200 liter vatten.
Nu blev det en Niesmann med 200 liter vatten o två kassetter som tidigare som vi vet fungerar bra och lätt och smidigt att tömma.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Ytterligare en fråga. Elektrisk markis, står i informationen att den enbart kan köras med 230v inkopplat. Kan det verkligen vara så? Har även valt Litiumpaketet med Victron Multiplus, så markisen måste väl kunna köras från batteribanken?

Skippade tanken (haha) på fast toatank.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Har du Multiplus eller annen inverter montert i bobilen, kan du sikkert kople inn den og benytte markisen? E det ikke det, må mann tilkoples 230V. Dessverre har jeg sett en del bilmodeller som må tilkoples 230V for å få den til å virke. Man kan sikkert tilkople en liten inverter kun for markise, som jeg også har sett er gjort på noen modeller.
 
Toppen