• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av Niesmann

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej

Har sedan en tid funderat på att byta bil. Som ni alla säkert känner till är tyvärr alla husbilar en kompromiss. Den vi har nu (Dethleffs Trend 7877-2) har superbra förvaringsmöjligheter med stort dubbelgolv och gigantiskt garage. Rundsittgruppen är också kanon. Det som gör att jag vill byta är primärt avsaknaden av vinterkomfort (garaget har helt oisolerat golv och där bildas en hel del kondens på vintern). Barnen börjar också närma sig åldern att de snart inte vill hänga med ut i sex veckor nere i Europa varje sommar. Så då känns det som alkovbilens tid för oss nu är förbi.

Har sedan länge tittat på Kabe Imperial 910 QB. Fin bil med hyffsat med förvaringsmöjligheter. De stora nackdelarna är lastvikten (drygt 600kg) samt den förbannade Cinderellatoaletten. Eftersom vi nästan alltid står fritt på vintern är gasol något jag gärna enbart använder till värme. Nu går det iofs. att beställa bilen utan Cinderella, men att gå och vänta i över ett år på en bil vill vi inte. En demobil vore att föredra.

I höstas släppte Adria sin nya Super Sonic LC. Också en väldigt fin bil och trevlig modern inredning. Dock blir avsaknaden av dubbelgolv ganska stor. Allt vi idag har i dubbelgolvet måste då in i garaget. TV-placeringen (till vänster innanför dörren är heller inte helt optimal. Det gör att man bara kan se på TV från fåtöljerna. Där är Kaben bättre med TVn ovanför lilla soffan till höger om dörren.

Carthago går helt bort. Vi tycker köken är för små och interiört passar det oss inte alls i smaken.

Dock så har vi börjat snegla mer och mer på Niesmann. Både Flair och Arto 88 EK/LF. Jag har ingen erfarenhet alls av Niesmann så är lite intresserad och höra om någon här har det. Speciellt från er som nyttjar era bilar på vintern.

Tack på förhand.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Hej
vill ni ha något som är för alla säsonger gå på något med bakhjulsdrift typ Iveco chassi.
Kabe Adria inte en chans! dom har hyffsade husvagnar men klarar inte husbilar på vintern (gör dock ett tappert försök med
Mercedes chassin dock framhjulsdrivna som Fiat.
våra tidigare bilar var på Fiat den senaste helt ok för vintern med bra värme etc dock fastnade vi ett antal gånger
pga framhjulsdriften.
numera kör vi (en som inte gillar) Carthago Liner på Iveco Chassi alde i garaget/bodel samt golv värme gör att vi
har mer värme en vi behöver.
Niesmann Flair ( i mitt tycke borde vara ert bästa val) bakhjulsdrift och ett riktigt bra bygge både med värme och kvalitet.
Arton är framhjulsdriven så i mitt fall går den bort direkt.
Lycka till med ert val hoppas jag hjälpte till något!
Mvh / Bengt
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Tack för svar. Framhjulsdriften har jag inte upplevt som något problem. Visst har man fått slängt på kedjorna några gånger. Ang. värme så har vi inte kallt i vår nuvarande bil. Den har aldepannan som fungerar utmärkt och jag har stängt till hytten som annars är en riktigt svag länk. Problemet är att man inte tänkt till i detaljerna. Fönster isar igen, kondens i garage osv. Tittar man på Kabe och Adria så har ju dom t.ex. dragit vattenburna rör runt garagedörrarna för att undvika kondens/isbildning där. Så det är mer av dessa detaljer jag undrar om Niesmann också löst.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Kan jag tyvärr inte svara på
vet bara tt vi hade mycket problem med både Kabe och Adria (kanske inte värmen men byggnationen
Obs dock husvagnar, o isolerade under ifrån golv som sviktar etc kan göra listan lång om du vill!
persoligen hade jag Aldrig köpt en Kabe eler Adria och om vi byter kommer dom inte var i vad vi skulle
vara intresserade av
så av min åsikt köp ett premium märke!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har haft begaggnad Niesmann Flair samt nya Adria och Kabe husvagnar.

Jag håller med om att den bil med bäst vinteregenskaper och högst kvalitet är en NB Flair av dessa alternativ.
Detta på grund av både bakhjulsdriften och att NB (både Arto och Flair) har högre kvalitet än Adria och Kabe.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Niesmann med sin överlägsna bästa designe har alltid varit intressant för mig och kvaliteten ser man tydligt på dom äldre bilarna, fina eldragningar m.m även i dagens bilar. Tyvärr bygger dom inte på MB!
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Just ja. Det är ju känsligt ämne. Dock får ni gärna skriva det ni gillar och det som kunde vara bättre.

Sen efterlyser jag fortfarande konkreta erfarenheter av vinterkomforten.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Hej, Har åkt Niesmann Arto i snart 13 år och använder den året runt. Har väl varit ute några gånger då det varit runt 25-30 minusgrader och jag tycker att det fungerar utan problem. Upplever ingen kondens i garaget Men det gäller att ha god luftcirkulationen och inte ha massa prylar som skärmar av konvektorerna.

Upplever inget nämnvärt kallras i föraravdelningen. En klar fördel är ju avsaknaden av förardörr som bidrar till god isolering. Jag har för närvarande en 2012 och den har inga konvektorer vid framrutan, tror att de senare modellerna har en slinga runt framrutan. Blir ju en del kondens på framrutan. Blir även lite kondens i nerkant på sidorutorna fram. Tror det är ofrånkomligt med den konstruktionen (skjutfönster), detta är dock inget som stör nämnvärt.

Värmekomforten är den inga problem med och fungerar perfekt med värmeväxlaren under färd.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej, Har åkt Niesmann Arto i snart 13 år och använder den året runt. Har väl varit ute några gånger då det varit runt 25-30 minusgrader och jag tycker att det fungerar utan problem. Upplever ingen kondens i garaget Men det gäller att ha god luftcirkulationen och inte ha massa prylar som skärmar av konvektorerna.

Upplever inget nämnvärt kallras i föraravdelningen. En klar fördel är ju avsaknaden av förardörr som bidrar till god isolering. Jag har för närvarande en 2012 och den har inga konvektorer vid framrutan, tror att de senare modellerna har en slinga runt framrutan. Blir ju en del kondens på framrutan. Blir även lite kondens i nerkant på sidorutorna fram. Tror det är ofrånkomligt med den konstruktionen (skjutfönster), detta är dock inget som stör nämnvärt.

Värmekomforten är den inga problem med och fungerar perfekt med värmeväxlaren under färd.
Tack för utmärkt svar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tror det är ofrånkomligt med den konstruktionen (skjutfönster), detta är dock inget som stör nämnvärt.
Jag har samma konstruktion, skjutfönster.
Den stora skillnaden är om det är dubbelglas eller ej. Jag vet inte hur det är på Arto.
På vår fd Flair hade vi inte kondens på sidorutorna (dubbelglas), men en hel del kondens på framrutan. (ändå då använde vi inte den i så kraftig kyla)

Kondens på framrutan är många gånger minde i omfattning på vår Concorde, den har bodelselement mellan ruta och aluminiumjalousiet.
På Concorde är det även element under sidofönstren. (inte min bil på bilden)
1673179759116.png
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Dubbel fönster är standard på Niesmann, aldrig sett någon med enkelfönster. Det är även konvektorer vid sidofönster. Det blir ingen kondens på själva sidorutan men på nerkanten där rutan löper i skenan, detta dock bara vid mycket kall väderlek.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Ingår i Sverige på alla som är sålda här. Finns l Liner pkt som alla svensksålda bilar har som ”standard ”
 

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Har en Arto 88 EK - 2018 som jag köpte ny. Vi använder den året runt och är faktiskt uppe i fjällen nu. Den fungerar fantastiskt bra. Har haft både Adria och Dethleffs innan men denna är vi extremt nöjda med. Brukar alltid klia lite efter 3-4 år med något nytt men har faktiskt inte en tanke på att byta. Som du själv skriver gäller det att göra några kloka val avseende utrustningen.
 

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Jag har samma konstruktion, skjutfönster.
Den stora skillnaden är om det är dubbelglas eller ej. Jag vet inte hur det är på Arto.
På vår fd Flair hade vi inte kondens på sidorutorna (dubbelglas), men en hel del kondens på framrutan. (ändå då använde vi inte den i så kraftig kyla)

Kondens på framrutan är många gånger minde i omfattning på vår Concorde, den har bodelselement mellan ruta och aluminiumjalousiet.
På Concorde är det även element under sidofönstren. (inte min bil på bilden)
Visa bilaga 226330
Vi har bodelselement mellan jalusi och ruta samt dubbelglas i sidorutor med värme även där, fungerar bra i min Arto. Jag kompletterar även med ett skydd på framrutan från RV master om det är väldigt kallt. Fästes enkelt.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Vi har bodelselement mellan jalusi och ruta samt dubbelglas i sidorutor med värme även där, fungerar bra i min Arto. Jag kompletterar även med ett skydd på framrutan från RV master om det är väldigt kallt. Fästes enkelt.
Hur upplever du vinterkomforten i garage och dubbelgolv? Hur många minusgrader räcker elpatronen (3KW) till Alden?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min 10 x 2,5 metersbil drar ca 1 Kw per 12 graders temperaturskillnad. (utan extra vindrutetäcke, gardiner till hytten ej fördragna.)
Jag gissar att en NB tar lika mycket per kvadratmeter boyta.

Vi får se vad mlarsson74 svarar.
 
Toppen